Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2018-04-13, 22:22   #1
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 268
Inga positiva hälsoeffekter av en moderat alkoholkonsumtion

Snarare tvärtom, och rekommendationerna för alkoholintag bör revideras nedåt. Även ett moderat alkoholintag förkortar livet med år.

Citat:
Background

Low-risk limits recommended for alcohol consumption vary substantially across different national guidelines. To define thresholds associated with lowest risk for all-cause mortality and cardiovascular disease, we studied individual-participant data from 599 912 current drinkers without previous cardiovascular disease.

Methods

We did a combined analysis of individual-participant data from three large-scale data sources in 19 high-income countries (the Emerging Risk Factors Collaboration, EPIC-CVD, and the UK Biobank). We characterised dose–response associations and calculated hazard ratios (HRs) per 100 g per week of alcohol (12·5 units per week) across 83 prospective studies, adjusting at least for study or centre, age, sex, smoking, and diabetes. To be eligible for the analysis, participants had to have information recorded about their alcohol consumption amount and status (ie, non-drinker vs current drinker), plus age, sex, history of diabetes and smoking status, at least 1 year of follow-up after baseline, and no baseline history of cardiovascular disease. The main analyses focused on current drinkers, whose baseline alcohol consumption was categorised into eight predefined groups according to the amount in grams consumed per week. We assessed alcohol consumption in relation to all-cause mortality, total cardiovascular disease, and several cardiovascular disease subtypes. We corrected HRs for estimated long-term variability in alcohol consumption using 152 640 serial alcohol assessments obtained some years apart (median interval 5·6 years [5th–95th percentile 1·04–13·5]) from 71 011 participants from 37 studies.

Findings

In the 599 912 current drinkers included in the analysis, we recorded 40 310 deaths and 39 018 incident cardiovascular disease events during 5·4 million person-years of follow-up. For all-cause mortality, we recorded a positive and curvilinear association with the level of alcohol consumption, with the minimum mortality risk around or below 100 g per week. Alcohol consumption was roughly linearly associated with a higher risk of stroke (HR per 100 g per week higher consumption 1·14, 95% CI, 1·10–1·17), coronary disease excluding myocardial infarction (1·06, 1·00–1·11), heart failure (1·09, 1·03–1·15), fatal hypertensive disease (1·24, 1·15–1·33); and fatal aortic aneurysm (1·15, 1·03–1·28). By contrast, increased alcohol consumption was log-linearly associated with a lower risk of myocardial infarction (HR 0·94, 0·91–0·97). In comparison to those who reported drinking >0–≤100 g per week, those who reported drinking >100–≤200 g per week, >200–≤350 g per week, or >350 g per week had lower life expectancy at age 40 years of approximately 6 months, 1–2 years, or 4–5 years, respectively.

Interpretation

In current drinkers of alcohol in high-income countries, the threshold for lowest risk of all-cause mortality was about 100 g/week. For cardiovascular disease subtypes other than myocardial infarction, there were no clear risk thresholds below which lower alcohol consumption stopped being associated with lower disease risk. These data support limits for alcohol consumption that are lower than those recommended in most current guidelines.
Risk thresholds for alcohol consumption: combined analysis of individual-participant data for 599 912 current drinkers in 83 prospective studies. The Lancet, Volume 391, No. 10129, p1513–1523, 14 April 2018.

http://www.thelancet.com/journals/la...134-X/fulltext
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-04-13, 23:20   #2
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Jag kan inte bärga mig tills jag har visat det här för mina halvalkoholiserade gamla föräldrar, så de kan säga "du ska inte tro allt du läser på internet" samt "vi dricker faktiskt väldigt lite, jag bestämde t ex att jag inte skulle dricka något den här veckan, så hittills har jag bara tagit tre glas vin och en öl om dagen", och fortsätta supa som vanligt.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-04-14, 15:25   #3
Bob90
?
 
Bob90s avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Inlägg: 3 683
Går det ens att hålla sig på en så pass låg mängd så att man statistiskt sett kan få de positiva effekterna utan att statistiskt sett samla på sig de negativa effekterna? :p
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Det är nog helt enkelt inte min grej att upprepade gånger bli slängd i golvet så skallen och ryggen värker och att ha svettiga, håriga män som bänder runt mina armar, stryper mig och sitter på mitt ansikte.
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Bob, jag vill ligga med dig.
Bob90 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-04-19, 12:22   #4
ARMSTARK
BÄNKPRESSARE
 
ARMSTARKs avatar
 
Reg.datum: Nov 2007
Inlägg: 2 745
Är detta irreparabla skador eller bara vad man kan förvänta sig om man fortsätter likadant?
__________________
[/QUOTE]
Citat:
Ursprungligen postat av Petoria Visa inlägg
Varför skulle man faktakolla sånt som stödjer ens åsikter lol
ARMSTARK är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-04-19, 13:21   #5
Sasquatch
Registered User
 
Reg.datum: Nov 2017
Inlägg: 32
Tyckte i början det var märkligt att denna studie gick så tvärt emot precis all tidigare publicerad forskning om måttlig alkoholkonsumtion och dödlighet, men sen såg jag att de hade exkluderat folk som inte dricker överhuvudtaget eftersom dessa faktiskt hade högre dödlighet än deras lägstakategori. Faktum är att i deras studie hade folk som aldrig dricker lika hög dödlighet som folk som drack motsvarande 1 liter bärs om dagen, folk som slutat dricka gick det ännu värre för. De såg även lägre dödlighet för folk som drack 50-100g/vecka jämfört med folk som drack 0-50g/vecka, så det kan inte bortförklaras med att absolutister skulle ha sämre hälsa av andra anledningar.

Lägst dödlighet hade folk som konsumerade i genomsnitt 100g alkohol i veckan, vilket motsvarar ungefär en 33cl bärs om dagen - detta är är helt i linje med tidigare forskning om alkohol och dödlighet. Ingen anledning att revidera förhållandet mellan måttlig alkoholkonsumtion och hälsa med andra ord.

Senast redigerad av Sasquatch den 2018-04-19 klockan 13:28.
Sasquatch är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-04-19, 16:03   #6
Luca Brasi
Banned User
 
Reg.datum: Feb 2010
Inlägg: 1 187
Citat:
Ursprungligen postat av Sasquatch Visa inlägg
Tyckte i början det var märkligt att denna studie gick så tvärt emot precis all tidigare publicerad forskning om måttlig alkoholkonsumtion och dödlighet, men sen såg jag att de hade exkluderat folk som inte dricker överhuvudtaget eftersom dessa faktiskt hade högre dödlighet än deras lägstakategori. Faktum är att i deras studie hade folk som aldrig dricker lika hög dödlighet som folk som drack motsvarande 1 liter bärs om dagen, folk som slutat dricka gick det ännu värre för. De såg även lägre dödlighet för folk som drack 50-100g/vecka jämfört med folk som drack 0-50g/vecka, så det kan inte bortförklaras med att absolutister skulle ha sämre hälsa av andra anledningar.

Lägst dödlighet hade folk som konsumerade i genomsnitt 100g alkohol i veckan, vilket motsvarar ungefär en 33cl bärs om dagen - detta är är helt i linje med tidigare forskning om alkohol och dödlighet. Ingen anledning att revidera förhållandet mellan måttlig alkoholkonsumtion och hälsa med andra ord.
Varför inte det?
Luca Brasi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-04-19, 16:35   #7
ChuckTesta
Nope! Chuck Testa
 
ChuckTestas avatar
 
Reg.datum: Sep 2011
Inlägg: 674
Citat:
Ursprungligen postat av Sasquatch Visa inlägg
Tyckte i början det var märkligt att denna studie gick så tvärt emot precis all tidigare publicerad forskning om måttlig alkoholkonsumtion och dödlighet, men sen såg jag att de hade exkluderat folk som inte dricker överhuvudtaget eftersom dessa faktiskt hade högre dödlighet än deras lägstakategori. Faktum är att i deras studie hade folk som aldrig dricker lika hög dödlighet som folk som drack motsvarande 1 liter bärs om dagen, folk som slutat dricka gick det ännu värre för. De såg även lägre dödlighet för folk som drack 50-100g/vecka jämfört med folk som drack 0-50g/vecka, så det kan inte bortförklaras med att absolutister skulle ha sämre hälsa av andra anledningar.

Lägst dödlighet hade folk som konsumerade i genomsnitt 100g alkohol i veckan, vilket motsvarar ungefär en 33cl bärs om dagen - detta är är helt i linje med tidigare forskning om alkohol och dödlighet. Ingen anledning att revidera förhållandet mellan måttlig alkoholkonsumtion och hälsa med andra ord.
Precis all forskning...? Mig veterligen så är den aktuella konsensus kring alkohol i forskarvärlden att det inte finns några belägg öht för alkoholens positiva hälsoeffekter, utan precis som det står i tråden, snarare tvärtom.
ChuckTesta är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-04-19, 16:40   #8
Sasquatch
Registered User
 
Reg.datum: Nov 2017
Inlägg: 32
Citat:
Ursprungligen postat av Luca Brasi Visa inlägg
Varför inte det?
Eftersom de med mycket låg alkoholkonsumtion (men inte absolutister) hade högre dödlighet än de med något högre konsumtion talar det för en positiv effekt av alkohol i sig upp till en viss gräns.
Postat via en mobil enhet
Sasquatch är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-04-19, 16:50   #9
Sasquatch
Registered User
 
Reg.datum: Nov 2017
Inlägg: 32
Citat:
Ursprungligen postat av ChuckTesta Visa inlägg
Precis all forskning...? Mig veterligen så är den aktuella konsensus kring alkohol i forskarvärlden att det inte finns några belägg öht för alkoholens positiva hälsoeffekter, utan precis som det står i tråden, snarare tvärtom.
All epidemiologisk forskning visar att folk med måttlig alkoholkonsumtion har lägre dödlighet och bättre hälsa än absolutister och ex-drickare, en hel del studier visar även bättre hälsa än de som bara de som bara dricker väldigt lite. "Forskarvärlden" har delade meningar om varför det är på detta vis men datan i sig råder det inget tvivel om.
Postat via en mobil enhet
Sasquatch är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-04-19, 17:21   #10
Luca Brasi
Banned User
 
Reg.datum: Feb 2010
Inlägg: 1 187
Citat:
Ursprungligen postat av Sasquatch Visa inlägg
Eftersom de med mycket låg alkoholkonsumtion (men inte absolutister) hade högre dödlighet än de med något högre konsumtion talar det för en positiv effekt av alkohol i sig upp till en viss gräns.
Postat via en mobil enhet
Ja eller att de som inte dricker är tråkiga och dödar sig själva med tråkslag.
Eller att de inte dricker för att de är sprittsprångande galna, eller att de inte dricker för att de har kroppsliga sjukdomar osv.
Luca Brasi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-04-19, 17:22   #11
ChuckTesta
Nope! Chuck Testa
 
ChuckTestas avatar
 
Reg.datum: Sep 2011
Inlägg: 674
Citat:
Ursprungligen postat av Sasquatch Visa inlägg
All epidemiologisk forskning visar att folk med måttlig alkoholkonsumtion har lägre dödlighet och bättre hälsa än absolutister och ex-drickare, en hel del studier visar även bättre hälsa än de som bara de som bara dricker väldigt lite. "Forskarvärlden" har delade meningar om varför det är på detta vis men datan i sig råder det inget tvivel om.
Postat via en mobil enhet
Slutade läsa vid epidemiologisk. Alla mina läroböcker hävdar iaf att det inte finns några bevis för positiva hälsoeffekter av alkohol.
ChuckTesta är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-04-19, 17:34   #12
Luca Brasi
Banned User
 
Reg.datum: Feb 2010
Inlägg: 1 187
Nu orkar jag inte se efter om absolutist gruppen kan innehålla nyktra före detta alkoholister.
Det kanske den gör.

Att man desutom har förmåga att hålla sig inom normals spannet av alkohol konsumtionen utan att hamna i abolutist gruppen eller högkonsumtions gruppen innebär att du förmodligen har en massa andra positiva faktorer i ditt liv.
Bättre föräldrar,ekonomi,bostad,mat,vänner snyggare fru,grönare gräsmatta,mindre stress,mindre konsumtion av andra droger,osv.

Senast redigerad av Luca Brasi den 2018-04-19 klockan 17:39.
Luca Brasi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-04-19, 17:43   #13
Sasquatch
Registered User
 
Reg.datum: Nov 2017
Inlägg: 32
Var ett tag sen jag uppdaterade mig om alkoholforskning, så roade mig med att söka på "moderate alcohol consumption all-cause mortality" på Pubmed och gå igenom första sidan.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/29458056
"A routine of light or moderate alcohol consumption (≤1 drink/day for women and 1 to 2 drinks/day for men) were associated with a lower risk for all-cause mortality, coronary artery disease (CAD), type 2 diabetes mellitus (T2D), heart failure (HF), and stroke."

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/28818200
"Compared with lifetime abstainers, those who were light or moderate alcohol consumers were at a reduced risk of mortality for all causes (light-hazard ratio [HR]: 0.79; 95% confidence interval [CI]: 0.76 to 0.82; moderate-HR: 0.78; 95% CI: 0.74 to 0.82) and CVD (light-HR: 0.74; 95% CI: 0.69 to 0.80; moderate-HR: 0.71; 95% CI: 0.64 to 0.78), respectively."

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/28541395
" Pooled OR among three studies measuring alcohol consumption quantitatively showed that the highest alcohol consumption was associated with lower frailty risk (3 studies:pooled OR = 0.44, 95%CI = 0.19-1.00, P = 0.05)."

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/27884868
"the lowest risk of premature mortality is in people in the 18.5-22.4 BMI range with high score on the alternate healthy eating index, high level of physical activity, moderate alcohol drinking, and who do not smoke."

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/27835965
"Adjustments for age and sex showed no increased risk of all-cause mortality for the abstainers (HR 1.61, 95 % CI, 1.00-2.58)"

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/27118108 - A consensus document
" Evidence consistently suggests a J-shaped relationship between alcohol consumption (including beer) and all-cause mortality, with lower risk for moderate alcohol consumers than for abstainers or heavy drinkers"

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/26656463
"An analysis adjusted for a range of potential confounders demonstrated a reduced mortality for patients with moderate alcohol consumption (2-3 units/day): HR 0.23 (95% CI (0.08 to 0.69)) compared with patients who had 1 or <1 unit/day."

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/26524703
"During 206,966 person-years of follow up, 7902 individuals died. No level of regular alcohol consumption was associated with reduced all-cause mortality. The hazard ratio and 95% confidence interval in fully adjusted analyses was 1.02 (0.94-1.11) for <7 drinks/week, 1.14 (1.02-1.28) for 7 to <14 drinks/week, 1.13 (0.96-1.35) for 14 to <21 drinks/week, and 1.45 (1.16-1.81) for ≥ 21 drinks/week."

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/25091872
" A J-shaped relationship between alcohol use and ACM was observed, and the nadir (RR, 0.82; 95% CI, 0.76-0.88) was found to be at a dose of 8 to 10 g of alcohol consumption per day."

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/24708657
" In men, moderate drinkers had a significantly lower all-cause mortality risk than non-drinkers or heavy drinkers (p=0.002) even after multivariable adjustment."

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/24578358
"Compared with patients who reported no alcohol consumption, those who reported moderate consumption had fewer cardiovascular events (adjusted hazard ratio [aHR] 0.83; 95% CI 0.72-0.95; P = 0.008), less microvascular complications (aHR 0.85; 95% CI 0.73-0.99; P = 0.03), and lower all-cause mortality (aHR 0.87; 96% CI 0.75-1.00; P = 0.05)."

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22453658
"Compared with non-drinkers, the multivariable-adjusted HRs for all-cause mortality were 0.78 (95% CI: 0.62-0.97) for 0.1-9.9 g/day, 0.66 (95% CI: 0.51-0.86) for 10.0-29.9 g/day, and 0.87 (95% CI: 0.61-1.25) for ≥30 g/day (P(quadratic)= 0.006)."

Så 11 av de 12 senaste artiklarna på Pubmed rapporterar en positiv effekt av måttlig alkoholkonsumtion på dödlighet och hälsa.

Folk som vill ha lite matigare underlag kan läsa följande artikel som sammanfattar ett par hundra referenser.
https://www.alcoholproblemsandsoluti...ical-findings/

Chucktesta, är författaren till dina läroböcker alkoholforskare, vilka artiklar om alkohol har han publicerat?

Det finns såklart väldigt många inom forskarvärlden som försöker bortförklara datan av politiska och moralistiska skäl.

Människor i allmänhet, inte minst forskare, har generellt svårt att acceptera att något som är skadligt i en viss dos kan vara fördelaktigt vid en mindre dos. Alkoholmissbruk vållar så stora problem att det blir så mycket lättare att kategoriskt se det som ondskefullt - ska man tvingas ta hänsyn till möjligheten att det kan även kan vara till godo i vissa kontext blir det genast mer komplicerat än vad gemene man är bekväm med.
Sasquatch är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-04-19, 17:45   #14
Luca Brasi
Banned User
 
Reg.datum: Feb 2010
Inlägg: 1 187
Citat:
Ursprungligen postat av Sasquatch Visa inlägg
Var ett tag sen jag uppdaterade mig om alkoholforskning, så roade mig med att söka på "moderate alcohol consumption all-cause mortality" på Pubmed och gå igenom första sidan. ..
Se den pedagogiska bilden i artikeln.

https://www.medicaldaily.com/alcohol...science-379001

Om det finns en "sockerlobby" så lär det finnas en alkohol lobby också för övrigt.
Vinindustrins och enskilda länders intresse och intäkter kan du ju väga emot att forskare skulle vara moraltanter.

Senast redigerad av Luca Brasi den 2018-04-19 klockan 17:52.
Luca Brasi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-04-19, 17:58   #15
Sasquatch
Registered User
 
Reg.datum: Nov 2017
Inlägg: 32
Citat:
Ursprungligen postat av Luca Brasi Visa inlägg
Ja eller att de som inte dricker är tråkiga och dödar sig själva med tråkslag.
Eller att de inte dricker för att de är sprittsprångande galna, eller att de inte dricker för att de har kroppsliga sjukdomar osv.
Det finns bokstavligen tusentals möjliga förklaringar till varför folk som inte dricker har sämre hälsa, de har det helt enkelt sämre på alla möjliga psykosocioekonomiska sätt som kan bidra. Grejen är att det finns heller inget sätt att veta att deras sämre psykosocioekonomiska situation inte är kausalt kopplad till att de inte dricker, eftersom folk som är fysiskt och mentalt hälsosammare tenderar att skapa en bättre psykosocioekonomisk situation för sig själva.

Alltså är det egentligen helt poänglöst att diskutera - vad som kvarstår är datan, och datan säger att folk som dricker är hälsosammare än de som inte dricker.

Lustigt i denna studie var dock att folk som slutat dricka hade sämre hälsa än tom de tyngsta alkoholmissbrukarna.

Jämför med rökning, hur hade det sett ut om folk som slutat röka fick högre risk för lungcancer än folk som fortsatte röka?
Sasquatch är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:00.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)