Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2017-12-06, 19:46   #16
Ett Orm
Silver lifter
 
Ett Orms avatar
 
Reg.datum: Jun 2011
Ort: Mitt i Sverige, lite åt sidan..
Inlägg: 2 611
Naturligtvis är det själva övningarna och inte vikthets eller teknikbrist det beror på. Men skulle det vara det skulle de ju säga det på en gång.
Ett Orm är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-12-06, 19:53   #17
Ett Orm
Silver lifter
 
Ett Orms avatar
 
Reg.datum: Jun 2011
Ort: Mitt i Sverige, lite åt sidan..
Inlägg: 2 611
Citat:
Ursprungligen postat av ReXi Visa inlägg
Såg tidigare idag ett inlägg på instagram av en svensk bodybuilder som troligen fått diskbråck. Han påstod att det berodde på tunga mark och böj. I kommentarsfältet var det flertal bodybuilders som påstod att de skadat ryggen pga mark och böj, samt att de verkligen har ont i ryggen.

Personligen är jag mitt uppe i ett styrkelyftsprogram (Boris sheiko), jag böjer två gånger i veckan och markar en gång i veckan. Jag har fått ont i korsryggen sedan jag började med programmet. Troligen pga stel rumpa/baksida lår, eftersom smärtan går bort när jag stretchar.

Har inga tävlingar på att tävla, så vad tjänar jag på att köra tunga böj och mark? Bortsett från att självförtroendet blir bättre när man ökar och blir starkare.

Så jag undrar vad ni tycker, är det verkligen värt med tunga böj och mark när man inte har planer på att tävla?
Vill man verkligen köra knäböj och marklyft, så tycker jag kan man lägga det lite längre bak i passet, när man inte kan hantera speciellt tunga vikter och på så sätt skona ryggen.
Du väljer väl själv vilka vikter det ska vara på, oavsett var i passet böj/marken befinner sig? Du väljer också på vilket sätt övningen ska gå till.
Man väljer även själv om man vill böja med buttwink eller ostrygg - true story!
Vill du skona ryggen kanske det inte är helt briljant att lägga övningar som ställer krav på bra kontroll och stabilitet när man är trött?
Ett Orm är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-12-06, 19:58   #18
ReXi
Registered User
 
Reg.datum: Nov 2012
Inlägg: 426
Citat:
Ursprungligen postat av Ett Orm Visa inlägg
Du väljer väl själv vilka vikter det ska vara på, oavsett var i passet böj/marken befinner sig? Du väljer också på vilket sätt övningen ska gå till.
Man väljer även själv om man vill böja med buttwink eller ostrygg - true story!
Vill du skona ryggen kanske det inte är helt briljant att lägga övningar som ställer krav på bra kontroll och stabilitet när man är trött?
Men då är det iaf inte tunga vikter jag kommer kunna hantera. Jag kan ta mig själv som exempel. Ist för att som första övning köra tunga 2-5or på 105kg i böj kan jag lägga böj sist i passet och köra 6-10or på 50-80kg?
ReXi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-12-06, 20:20   #19
Ett Orm
Silver lifter
 
Ett Orms avatar
 
Reg.datum: Jun 2011
Ort: Mitt i Sverige, lite åt sidan..
Inlägg: 2 611
Citat:
Ursprungligen postat av ReXi Visa inlägg
Men då är det iaf inte tunga vikter jag kommer kunna hantera. Jag kan ta mig själv som exempel. Ist för att som första övning köra tunga 2-5or på 105kg i böj kan jag lägga böj sist i passet och köra 6-10or på 50-80kg?
Mjo, men det är inte de där extra 25-30 kg som ställer till det nått särskilt för ryggen egentligen. Anledningen är troligen att du helt enkelt böjer bättre med lägre vikter, oavsett när du lägger dem.

I träningssyfte tjänar man just inget på att ändra teknik bara för att vikten ändras.
Ett Orm är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-12-06, 20:31   #20
Bjorneman
Registered User
 
Bjornemans avatar
 
Reg.datum: Aug 2007
Inlägg: 3 410
Citat:
Ursprungligen postat av mulliy Visa inlägg
Sen är ju frågan om dessa bodybuilders är rena och hur deras/din form under övningen ser ut. Många som har problem med att göra dessa övningar med fin form.
Vad har deras "renhet" för betydelse? Trams.
Bjorneman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-12-06, 20:59   #21
Chorizo
Registered User
 
Chorizos avatar
 
Reg.datum: Sep 2013
Ort: West side
Inlägg: 1 130
Citat:
Ursprungligen postat av Bjorneman Visa inlägg
Vad har deras "renhet" för betydelse? Trams.
Ökar man (onaturligt) fort ökar skaderisken? Det Kan iaf vara så. Kanske man inte ska ge sig på sånna farliga övningar som marklyft (huga) om man på onaturlig väg skaffat sig en kropp man inte kan hantera?
__________________
Chorizo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-12-06, 21:04   #22
Bjorneman
Registered User
 
Bjornemans avatar
 
Reg.datum: Aug 2007
Inlägg: 3 410
Citat:
Ursprungligen postat av Chorizo Visa inlägg
Ökar man (onaturligt) fort ökar skaderisken? Det Kan iaf vara så. Kanske man inte ska ge sig på sånna farliga övningar som marklyft (huga) om man på onaturlig väg skaffat sig en kropp man inte kan hantera?
Kanske, men det kändes mest som ett av alla tröttsamma moraliska ställningstaganden.
Bjorneman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-12-07, 02:35   #23
F Ultra
Registered User
 
F Ultras avatar
 
Reg.datum: Dec 2013
Ort: Kållered
Inlägg: 1 035
Hur vet dessa personer att det var just knäböj och marklyft som förstörde deras ryggar? Att det var i marken som det small till i ryggen innebär inte per automatik att det var just mark som tog sönder ryggen, bara att skadan debuterade just där och då.
F Ultra är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-12-07, 12:38   #24
mulliy
Registered User
 
mulliys avatar
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 179
Citat:
Ursprungligen postat av Bjorneman Visa inlägg
Kanske, men det kändes mest som ett av alla tröttsamma moraliska ställningstaganden.
Menade självklart det du svarade på, om du ökar fort i muskelmassa och styrka ökar troligen chanserna för skador också eftersom senor inte blir starkare i samma takt.
Sen att den stereotypa brukaren enligt min erfarenhet inte är den mest pålästa och kunniga utan är den som har störst komplex på gymmet.
Ser inte vart du fick moral ifrån, det här var inte en diskussion om moral.
mulliy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-12-07, 12:55   #25
Senuise
Registered User
 
Senuises avatar
 
Reg.datum: Feb 2013
Inlägg: 67
Tränade i 10 år utan att träna marklyft eller knäböj nästan. Har haft problem med ryggen sedan tonåren. Började med mark och böj för fyra år sedan, och min rygg har aldrig mått bättre.
__________________
Ålder: 37 Längd: 188cm Vikt: 103kg

Grov livet ut.
Senuise är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-12-07, 13:56   #26
vicarious
Proteinbarskonnässör
 
vicariouss avatar
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 15 774
Man måste inte träna tungt för att få ut något av dessa övningar som många verkar tro. Det är två mycket funktionella övningar men inget du måste träna. Om du inte bryr dig om hur stark du är så träna med lite lättare vikter och fler repetitioner.

Frågan är vad du har för målsättningar med din träning? Vad tycker du är kul? Det borde vara utgångspunkten.
__________________
Citat:
I'll see you in another life, brother.
vicarious är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-12-07, 16:51   #27
Baskagge
Registered User
 
Baskagges avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 425
Får höra rätt ofta om övningar man inte ska göra på grund av skaderisken.
Farliga övningar: bänkpress, dips, marklyft, knäböj och militärpress/chins bakom nacken.

Det handlar nog mer om hur man tränar än att övningarna är farliga. Oroar man sig för skador eller är skadebenägen så får man väl anpassa vikter och träning efter det.
__________________
Ju jävligare ju ljuvligare.

Skaffa dig en livstidsdom själv innan du uttalar dig! - Christer Pettersson
Baskagge är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-12-07, 17:03   #28
Bob90
?
 
Bob90s avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Inlägg: 3 683
Citat:
Ursprungligen postat av Baskagge Visa inlägg
Får höra rätt ofta om övningar man inte ska göra på grund av skaderisken.
Farliga övningar: bänkpress, dips, marklyft, knäböj och militärpress/chins bakom nacken.

Det handlar nog mer om hur man tränar än att övningarna är farliga. Oroar man sig för skador eller är skadebenägen så får man väl anpassa vikter och träning efter det.
Militärpress har tom varit rehab/prehab för mina axlar
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Det är nog helt enkelt inte min grej att upprepade gånger bli slängd i golvet så skallen och ryggen värker och att ha svettiga, håriga män som bänder runt mina armar, stryper mig och sitter på mitt ansikte.
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Bob, jag vill ligga med dig.
Bob90 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-12-07, 17:55   #29
Chorizo
Registered User
 
Chorizos avatar
 
Reg.datum: Sep 2013
Ort: West side
Inlägg: 1 130
Det finns människor skadar sig vad de än håller på med.

Visst det är farligt att köra bil också. Skaderisken ökar om man kör som en idiot. Vissa passar sämre för att köra bil men de flesta kan lära sig köra hyfsat säkert. Ungefär så.
__________________
Chorizo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-12-07, 17:57   #30
Chorizo
Registered User
 
Chorizos avatar
 
Reg.datum: Sep 2013
Ort: West side
Inlägg: 1 130
Bättre att skylla på att mark är för jobbigt än att det är för farligt. Bättre att vara ärlig.
__________________
Chorizo är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 15:05.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)