Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2019-10-10, 10:05   #1
weissbier
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2019
Inlägg: 9
När slutar man vara en nybörjare?

Hej!
Är 18.5 år och har tränat på gym i nästan 2 år nu.
Har nu kommit fram till att mina resultat inte är i närheten av vad dem borde vara, har helt klart blivit större sen jag startade men är inte nöjd med min fysik för fem öre.
Tänkte därför att jag skulle börja om från början och hoppa på ett enkelt schema bestående av basövningar med mål att lyfta tyngre och 1-3 assisterande övningar.
Är allmänt ganska svag i basövningarna då de första tips jag fick var att träna med lätta vikter och istället få vikten att kännas tung med sakta och kontrollerade reps.
Det har uppenbarligen inte fungerat så därför hoppar jag på ett nybörjarschema istället,

Kommer det funka för mig? Är jag fortfarande nybörjare?
Tar under 100kg i både bänk och knäböj, möjligt att jag tar över 100kg i marklyft.

Min plan är att köra ett nybörjar schema tills jag tar över 100kg i alla basövningar. Kommer ligga på 2-300kcal överskott.

Om jag sedan försöker tappa fett och startar en ny bulk nästa år, är jag då fortfarande en nybörjare eller är det dags för att gå över till ett mer avancerat schema?
weissbier är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-10, 12:37   #2
KT81
Registered User
 
Reg.datum: Aug 2017
Inlägg: 149
Mitt råd är att börja med det schemat du tänkt dig, kör på med det och träna regelbundet. Viktigast är att du ökar i vikter regelbundet och tränar regelbundet, orkar du inte det så vilar du inte tillräckligt och äter inte tillräckligt. Alternativt sök dig till en atletklubb då det är baslyften du verkar vilja bli stark i. Där kommer du få god hjälp att skapa en bra grund och bygga lite på självförtroendet.

Det är onödigt att du oroar dig för att du är nybörjare. Man blir inte erfaren för att man går på ett avancerat schema. Man bara fortsätter träna och hittar det som man tycker är roligast att göra och ett system som man pallar med. Tycker kollos schema här för "nybörjare" gott räcker i många år.

Efter 25 år så kör jag på ett sätt som flertalet nog skulle skaka på huvudet åt, men det funkar för mig.
KT81 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-10, 12:57   #3
kvarnis
Registered User
 
kvarniss avatar
 
Reg.datum: Jul 2015
Ort: Linköping
Inlägg: 703
Finns sidor du kan se om du är nybörjare ex strengthlevel.com
Sett till dina styrkestats verkar du iaf vara nybörjare.

100 kg på alla lyft är ett allmänt dåligt riktvärde att ha som mål innan man anser sig ej vara nybörjare eftersom det tar olika lång tid att nå denna vikt i de olika basövningarna, ex bänk, militärpress tar det lång tid men inte för marklyft o knäböj.

Kör ett etablerat nybörjarschema ex Stronglifts när du ej gör framsteg från pass till pass eller på veckobasis kan du byta schema.
kvarnis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-10, 13:14   #4
geoff
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2018
Inlägg: 462
Du slutar vara nybörjare när dina styrkeökningar, trots "ordentlig" träning med adekvat volym, börjar plana ut. Beroende på genetiska förutsättningar så kan detta ske vid 80kg i bänk för vissa, 150kg i bänk för andra.
geoff är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2019-10-10, 13:20   #5
DiktatorN
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2017
Inlägg: 453
Vill du bli stark så måste du träna alla aspekter, det går inte att lyfta enbart som en kroppsbyggare med mycket "time under tension" (TUT) och det går heller icke att bara lyfta svintungt hela tiden. Du måste dela upp det, gör du bara det ena eller det andra så stagnerar du.

Citat:
Ursprungligen postat av geoff Visa inlägg
Du slutar vara nybörjare när dina styrkeökningar, trots "ordentlig" träning med adekvat volym, börjar plana ut. Beroende på genetiska förutsättningar så kan detta ske vid 80kg i bänk för vissa, 150kg i bänk för andra.
Exakt precis det jag tänkte skriva. Hur mycket man lyfter är helt irrelevant.
DiktatorN är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-10, 13:35   #6
weissbier
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2019
Inlägg: 9
Citat:
Ursprungligen postat av KT81 Visa inlägg
Mitt råd är att börja med det schemat du tänkt dig, kör på med det och träna regelbundet. Viktigast är att du ökar i vikter regelbundet och tränar regelbundet, orkar du inte det så vilar du inte tillräckligt och äter inte tillräckligt. Alternativt sök dig till en atletklubb då det är baslyften du verkar vilja bli stark i. Där kommer du få god hjälp att skapa en bra grund och bygga lite på självförtroendet.

Det är onödigt att du oroar dig för att du är nybörjare. Man blir inte erfaren för att man går på ett avancerat schema. Man bara fortsätter träna och hittar det som man tycker är roligast att göra och ett system som man pallar med. Tycker kollos schema här för "nybörjare" gott räcker i många år.

Efter 25 år så kör jag på ett sätt som flertalet nog skulle skaka på huvudet åt, men det funkar för mig.
Tack!
Tre dagar i veckan ska nog funka bra, körde tidigare 4-5 gånger i veckan vilket många tyckte var allt för mycket.
Just nu vet jag inte riktigt vad mitt mål är förutom att bli stor och stark.
Har alltid velat hålla på med powerlifting eller strongman men har nog för tunna handleder för att kunna tävla med de stora grabbarna.

Får bli någon slags blandning mellan powerlifting och bodybuilding,
Vill helst vara riktigt köttig.
weissbier är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-10, 13:36   #7
weissbier
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2019
Inlägg: 9
Citat:
Ursprungligen postat av geoff Visa inlägg
Du slutar vara nybörjare när dina styrkeökningar, trots "ordentlig" träning med adekvat volym, börjar plana ut. Beroende på genetiska förutsättningar så kan detta ske vid 80kg i bänk för vissa, 150kg i bänk för andra.


Tack
weissbier är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-10, 13:37   #8
weissbier
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2019
Inlägg: 9
Citat:
Ursprungligen postat av DiktatorN Visa inlägg
Vill du bli stark så måste du träna alla aspekter, det går inte att lyfta enbart som en kroppsbyggare med mycket "time under tension" (TUT) och det går heller icke att bara lyfta svintungt hela tiden. Du måste dela upp det, gör du bara det ena eller det andra så stagnerar du.



Exakt precis det jag tänkte skriva. Hur mycket man lyfter är helt irrelevant.

Jo men precis, är dock väldigt svårt att veta vem man ska lyssna på när det gäller detta.

Först fick jag tips om att köra brosplits, sen att jag måste köra svintungt och helkropps.

Det är nog bra att göra som du säger och köra både och.
weissbier är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-10, 14:13   #9
geoff
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2018
Inlägg: 462
Citat:
Ursprungligen postat av weissbier Visa inlägg
Jo men precis, är dock väldigt svårt att veta vem man ska lyssna på när det gäller detta.

Först fick jag tips om att köra brosplits, sen att jag måste köra svintungt och helkropps.

Det är nog bra att göra som du säger och köra både och.
Om man bara är intresserad av att bygga massa så behöver man köra tillräckligt tung, men mest fokusera på mycket träningsvolym. Och det uppfyller man enklast med set runt 10-15 reps.

Problemet efter ett tag är att kunna fortsätta höja vikterna för att få progression (förutsatt samma totala träningstid). Det har åtminstone jag svårt för att göra om jag inte även vänjer mig vid betydligt tyngre vikter (3-6 reps). Så jag kör vartannat/vart tredje pass med såna vikter.

Slutligen, förvänta dig inte några snabba resultat om du inte samtidigt ser till att gå upp i vikt (1 kg i månaden är ett bra riktmärke för att inte lägga på dig allt för mycket fett).
geoff är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2019-10-10, 14:38   #10
KT81
Registered User
 
Reg.datum: Aug 2017
Inlägg: 149
Citat:
Ursprungligen postat av weissbier Visa inlägg
Tack!
Tre dagar i veckan ska nog funka bra, körde tidigare 4-5 gånger i veckan vilket många tyckte var allt för mycket.
Just nu vet jag inte riktigt vad mitt mål är förutom att bli stor och stark.
Har alltid velat hålla på med powerlifting eller strongman men har nog för tunna handleder för att kunna tävla med de stora grabbarna.

Får bli någon slags blandning mellan powerlifting och bodybuilding,
Vill helst vara riktigt köttig.
Tror du har alla möjligheter i världen att nå dit. Håll dig målmedveten och se till att gå till gymmet även om allt i dig skriker att du hellre vill ligga hemma och slappa. Du kommer alltid tacka dig själv i efterhand. Begränsa dig inte till att tro att du har tunna handleder, dom kan du träna upp eller så spelar det ingen roll ändå. Alla som lyfter tungt är inte som de kändisar du ser på sociala medier som är preppade köttklumpar, dom flesta är som du och jag helt vanliga med antingen för tunna vader eller för smala handleder. Man gör så gott man kan.

Om du söker dig till någon atletklubb eller strongman gym kommer dom att ta emot dig med öppna armar. Eller så fortsätter du köra på gymmet och ökar i den takt du känner att din kropp klarar.

Lycka till
KT81 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-10, 15:53   #11
weissbier
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2019
Inlägg: 9
Citat:
Ursprungligen postat av KT81 Visa inlägg
Tror du har alla möjligheter i världen att nå dit. Håll dig målmedveten och se till att gå till gymmet även om allt i dig skriker att du hellre vill ligga hemma och slappa. Du kommer alltid tacka dig själv i efterhand. Begränsa dig inte till att tro att du har tunna handleder, dom kan du träna upp eller så spelar det ingen roll ändå. Alla som lyfter tungt är inte som de kändisar du ser på sociala medier som är preppade köttklumpar, dom flesta är som du och jag helt vanliga med antingen för tunna vader eller för smala handleder. Man gör så gott man kan.

Om du söker dig till någon atletklubb eller strongman gym kommer dom att ta emot dig med öppna armar. Eller så fortsätter du köra på gymmet och ökar i den takt du känner att din kropp klarar.

Lycka till
Tack så mycket,
Gå till gymmet har jag inget problem med utan det är snarare tvärt om.
Jag hatar att sitta hemma och vila!
weissbier är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-10, 16:21   #12
weissbier
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2019
Inlägg: 9
Citat:
Ursprungligen postat av geoff Visa inlägg
Om man bara är intresserad av att bygga massa så behöver man köra tillräckligt tung, men mest fokusera på mycket träningsvolym. Och det uppfyller man enklast med set runt 10-15 reps.

Problemet efter ett tag är att kunna fortsätta höja vikterna för att få progression (förutsatt samma totala träningstid). Det har åtminstone jag svårt för att göra om jag inte även vänjer mig vid betydligt tyngre vikter (3-6 reps). Så jag kör vartannat/vart tredje pass med såna vikter.

Slutligen, förvänta dig inte några snabba resultat om du inte samtidigt ser till att gå upp i vikt (1 kg i månaden är ett bra riktmärke för att inte lägga på dig allt för mycket fett).
Vad skulle du rekommendera för schema för mig?
Har beslutsångest.
Hälften säger basövningar med några extra isoleringsövningar 3ggr i veckan medans andra säger brosplits med mycket volym.

Tycker jag ser ut som skit ATM,
Sitter med 37cm biceps fast jag legat på 38 tidigare.
weissbier är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-10, 18:00   #13
DiktatorN
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2017
Inlägg: 453
Citat:
Ursprungligen postat av weissbier Visa inlägg
Jo men precis, är dock väldigt svårt att veta vem man ska lyssna på när det gäller detta.

Först fick jag tips om att köra brosplits, sen att jag måste köra svintungt och helkropps.

Det är nog bra att göra som du säger och köra både och.
Det bästa är alltid att "lyssna" på sin egen kropp. men det är inte alltid det lättaste

Om du vill bli stark i styrkelyft så tycker jag definitivt att du ska leta upp en atletklubb och gå med där.
DiktatorN är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-10, 18:07   #14
weissbier
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2019
Inlägg: 9
Citat:
Ursprungligen postat av DiktatorN Visa inlägg
Det bästa är alltid att "lyssna" på sin egen kropp. men det är inte alltid det lättaste

Om du vill bli stark i styrkelyft så tycker jag definitivt att du ska leta upp en atletklubb och gå med där.
Mitt första mål är massa,
Jag vill inte bli som min polare (Svinstark men oimponerande fysik)
weissbier är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-10, 19:29   #15
DiktatorN
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2017
Inlägg: 453
Citat:
Ursprungligen postat av weissbier Visa inlägg
Mitt första mål är massa,
Jag vill inte bli som min polare (Svinstark men oimponerande fysik)
På vilket sätt har han "oimponerande" fysik? Jag kan nog garantera att han har mer imponerande fysik än dig om han är mycket starkare.

Finns mycket annat som spelar in i hur pass vältränad man ser ut att vara. Så som kroppsfett t.ex. Sådant fixar man i köket, inte på gymmet.
DiktatorN är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 21:06.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)