Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2011-08-01, 15:33   #76
Eddie Vedder
Registered User
 
Eddie Vedders avatar
 
Reg.datum: Nov 2006
Inlägg: 33 687
Citat:
Ursprungligen postat av Zoidy Visa inlägg
Jag litar inte på honom för fem öre.
Var russinexemplet ens seriöst? Oavsett vilket så håller jag med dig om hans överdrifter och påståenden om svältintag här och obegränsade kalorimängder från LCHF där. Men att inte lita på honom för fem öre tycker jag är lite magstarkt. Oavsett om han påstår mycket konstigt på detaljnivå ska man inte ta ifrån honom det han lyckats åstadkomma.

Det är som med broscience, på detaljnivå kan många argument vara direkt löjliga men ändå kan de ju ha lyckats bra och ska ha cred för just det.
Eddie Vedder är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-08-01, 15:40   #77
Zoidy
Midnight toker
 
Zoidys avatar
 
Reg.datum: Apr 2008
Ort: Göteborg
Inlägg: 975
Citat:
Ursprungligen postat av Eddie Vedder Visa inlägg
Var russinexemplet ens seriöst? Oavsett vilket så håller jag med dig om hans överdrifter och påståenden om svältintag här och obegränsade kalorimängder från LCHF där. Men att inte lita på honom för fem öre tycker jag är lite magstarkt. Oavsett om han påstår mycket konstigt på detaljnivå ska man inte ta ifrån honom det han lyckats åstadkomma.

Det är som med broscience, på detaljnivå kan många argument vara direkt löjliga men ändå kan de ju ha lyckats bra och ska ha cred för just det.
Vet inte, men jag har faktiskt inte svårt att tänka mig att han skulle säga nåt sånt. Är det inte så att man bara får dricka kaffe om man har grädde i kaffet också, enligt LCHF? Har för mig att jag hörde det för ett tag sen. Jag har allergi mot att höra massa dumheter Klart du har helt rätt i att de kan göra bra saker omedvetet, men jag lyssnar mycket hellre på folk som faktiskt vet vad de pratar om. Han verkar ju mest ha kört på det han tycker är gott, och råkar ha hittat nån kombination som funkade bra för honom av ren slump. Han har ju ingen aning om nånting verkar det som
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av snelhest Visa inlägg
En person som sliter med att bygga vindkraft äter mer mat än någon som producerar kärnkraft.
Zoidy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-08-01, 17:07   #78
Sverker
Symmetrisk moderator
 
Sverkers avatar
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Örebro
Inlägg: 23 522
Citat:
Ursprungligen postat av Tolkia Visa inlägg
En fördel med att inte vara jättemager eller tokrippad som gammal är även att man tål stötar och fall bättre om man har lite isolering. Hos magra/undernärda är även benstommen ofta sämre, i synnerhet hos magra äldre kvinnor. Det är inte alls ovanligt att gamla dör efter att ha fallit och brutit lårbenshalsen.
Eller så går lårbenshalsen av så att den gamla ramlar ihop.

Ännu en motivering att äta bra och träna hela livet. Både för att bygga en stark benstomme i unga dagar och sedan behålla benmassan på ålderns höst.
__________________
Sverker
Chairmaster of
Kolozzeum Chemistry Guild.
Sverker är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-08-01, 17:34   #79
kettlebellGuden
Banned User
 
Reg.datum: Aug 2010
Ort: Malmö
Inlägg: 3 931
Det är ju förvisso vad Jacob undrade över.. är det inte bättre att ha muskelmassa än fett även som dämpning.
kettlebellGuden är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-08-01, 17:37   #80
Anders The Peak
Registered User
 
Anders The Peaks avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: Hemma
Inlägg: 11 223
Det är lika viktigt att bibehålla maximalt med muskler som äldre eftersom det är muskelmassan som används som reserv vid tex lårbenshalsbrott. Personer som har minimal muskelmassa < 9 kg vilket är vanligt bland äldra avlider oftast av obetydliga skador/influensor osv pga att aminosyrereserven(muskelmassan) inte räcker till.
__________________
Grandmaster Broscientist

"Bro, you gotta slam 40-60 grams of waxy maize plus 20 grams of BCAA within 7 seconds of finishing your last set of squat rack curls. Otherwise, you'll go straight catabolic."
Anders The Peak är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-08-01, 19:11   #81
Tolkia
Moralistmoderator
 
Tolkias avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Ort: Lycksele
Inlägg: 15 502
Citat:
Ursprungligen postat av Sverker Visa inlägg
Eller så går lårbenshalsen av så att den gamla ramlar ihop.
Jo. Min huvudpoäng var egentligen hur vanligt det faktiskt är att gamla aldrig återhämtar sig efter vad som vid första påseendet verkar vara en rätt okomplicerad grej, och hur viktigt det därför är att försöka undvika även sådant och inte bara typ döts-smittor eller att gå ut framför bussar och bli helt mosad.
Tolkia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-08-01, 19:25   #82
Eddie Vedder
Registered User
 
Eddie Vedders avatar
 
Reg.datum: Nov 2006
Inlägg: 33 687
Citat:
Ursprungligen postat av kettlebellGuden Visa inlägg
Det är ju förvisso vad Jacob undrade över.. är det inte bättre att ha muskelmassa än fett även som dämpning.
Så lär det vara ja. Hos äldre förekommer även ett vanligt problem som kallas sarkopen obesitas. Alltså en simultan fetma/övervikt OCH muskelförtvining. Då är det ju ännu mer illa.

Att lite tjockare äldre lever längre på befolkningsnivå är framför allt observationer dock, det bör man komma ihåg. Kanske är det så att de som ens är friska nog att bli tjocka också blir det. Och då är de ju redan friska, den tjockare kroppen är då verkan och inte orsak.

Senast redigerad av Eddie Vedder den 2011-08-01 klockan 19:27.
Eddie Vedder är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-08-01, 19:39   #83
JacobHeitmann
Registered User
 
JacobHeitmanns avatar
 
Reg.datum: Jan 2011
Inlägg: 1 355
Citat:
Ursprungligen postat av Eddie Vedder Visa inlägg
Så lär det vara ja. Men det är som sagt en diskussion av enbart teoretiskt värde och praktiskt irrelevant.
Varför? Om man tränar styrketräning ger det ett förebyggande av skador genom att gubbarna och tanterna blir starkare och kan orka ta emot sig själv vid olyckor.

Om en människa tränar även balans (neurologisk träning), muskulär styrka, muskulär uthållighet, kondition och smidighet (streching) skapar det även en större chans till att överhuvudtaget klara av att undvika ett fall från början + kunna återhämta sig om det händer i jämförelse med en människa som har minimalt med muskler och mer fett.

Adipös vävnad gör en inte direkt smidigare, speciellt inte om man knappt har några muskler under.

Skulle du anse att en tjockare äldre människa skulle klara sig bättre hälsovis från skador och sjukdomar än en "fit" allsidig gubbe som har samma fetthalt som ungdomar har, det är väl inte så mycket "praktiskt irrelevant" över det hela?
__________________
Frukterianen på Anabola
Instaderp

Senast redigerad av JacobHeitmann den 2011-08-01 klockan 19:41.
JacobHeitmann är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-08-01, 19:45   #84
Lychgate
Deff Incarnate
 
Lychgates avatar
 
Reg.datum: Jul 2009
Inlägg: 1 471
Citat:
Ursprungligen postat av JacobHeitmann Visa inlägg
Inlägget ovan.
Är det inte extremt att jämföra nära sängliggande personer med någon som springer glatt omkring på gymmet?

Dvs "Minimalt med muskler".
__________________
184 cm, 148kg - ~98,
Citat:
Ursprungligen postat av Sheogorath Visa inlägg
Killen har gått ner typ miljoner kilo sen han började dieta.
Lychgate är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-08-01, 19:52   #85
JacobHeitmann
Registered User
 
JacobHeitmanns avatar
 
Reg.datum: Jan 2011
Inlägg: 1 355
Citat:
Ursprungligen postat av Lychgate Visa inlägg
Är det inte extremt att jämföra nära sängliggande personer med någon som springer glatt omkring på gymmet?

Dvs "Minimalt med muskler".
Eftersom de inte ens lyfter vikter vid sängkanten för att hålla musklerna igång och bara vandrar runt som en zombie skulle de säkert behöver resurser att tillgå om de blir sjuka. På sjukhuset finns det visserligen dropp som säkerligen är mer näringsrikt än fettceller om vi pratar mikronäringsämnen, så nej, jag tror inte det är så extremt.

Fast nu pekar jag gärna på EVs kommentar om LCHF-guruns fett skulle vara en fördel, även i gammal ålder:
__________________
Frukterianen på Anabola
Instaderp

Senast redigerad av JacobHeitmann den 2011-08-01 klockan 19:53.
JacobHeitmann är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-08-01, 20:22   #86
kettlebellGuden
Banned User
 
Reg.datum: Aug 2010
Ort: Malmö
Inlägg: 3 931
Citat:
Ursprungligen postat av JacobHeitmann Visa inlägg
Om en människa tränar även balans (neurologisk träning), muskulär styrka, skapar det även en större chans till att överhuvudtaget klara av att undvika ett fall från början
Balans är inget sinne du kan träna upp. Balansträning är extremt specifikt.. exempel: balansera på balansboll ger inte bättre balans för att gå på marken, gå på lina ger inte bättre balans för att åka skateboard.
kettlebellGuden är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-08-01, 20:25   #87
Anton Fräs
Stark
 
Anton Fräss avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Inlägg: 9 035
Jag håller inte med i din argumentation Jacob. En större andel fettväv på ålderns höst är en bra reserv vid trauma, äldre får ofta nedsatt aptit vid trauma och man kan inte ge hur mycket energi som helst via dropp.

Frågan gällande vem som klarat sig bäst av en tjockare eller en med mer muskelmassa är en svår fråga. Den muskulöse har en större proteinreserv om denna skulle drabbas av exempelvis cancer men den med fettreserver skulle troligen klara sig längre tid.
Anton Fräs är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-08-01, 20:30   #88
Sniggel
Registered User
 
Sniggels avatar
 
Reg.datum: May 2005
Ort: Inte Hässleholm
Inlägg: 14 376
En sak att poängtera som jag inte setts ta upp är att om man har mer muskler har man förmodligen även mer benmassa också (kanske även mer balans) och därmed mindre benägen att bryta lårbenshalsen.

Så om man ska jämföra fördelar med att ha lite extra muskler eller att ha lite extra vaddering så tror jag att där är ett samband mellan muskelmassa och benmassa, men inte lika stort samband mellan fettmassa och benmassa.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Tolkia Visa inlägg
Kroppen gillar - tyvärr - tråkiga saker som balans, måtta och lagom.
C4L
Sniggel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-08-01, 20:31   #89
z_bumbi
Nallemoderator
 
z_bumbis avatar
 
Reg.datum: Feb 2002
Ort: Linköping
Inlägg: 36 676
Citat:
Ursprungligen postat av kettlebellGuden Visa inlägg
Balans är inget sinne du kan träna upp. Balansträning är extremt specifikt.. exempel: balansera på balansboll ger inte bättre balans för att gå på marken, gå på lina ger inte bättre balans för att åka skateboard.
Självklart kan du träna upp balansen generellt och då framför allt om du är äldre som börjar ha nedsatt förmåga men tror man inte det så får man se till att träna styrketräningen så att den specifikt tränar den balans som behövs.
__________________
"The myth that women should not lift heavy is advanced only by women who fear effort and men who fear women." Eric Midkiff från misc.fitness.weights

"Your physiology doesn't care what your philosophy is"
z_bumbi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-08-01, 20:41   #90
Eddie Vedder
Registered User
 
Eddie Vedders avatar
 
Reg.datum: Nov 2006
Inlägg: 33 687
Citat:
Ursprungligen postat av JacobHeitmann Visa inlägg
Varför? Om man tränar styrketräning ger det ett förebyggande av skador genom att gubbarna och tanterna blir starkare och kan orka ta emot sig själv vid olyckor.
Nu hann jag editera det där men du förstår ju vad jag menar. Du vet att jag pratar om MYCKET muskler, inte om att upprätthålla någorlunda hälsosamma nivåer. Vi pratade ju nyss om övervikt på grund av fett mestadels eller muskelberg. Så byt inte helt plötsligt ämne.
Eddie Vedder är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 06:10.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)