Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2007-07-01, 15:46   #151
brustablett
Registered User
 
brustabletts avatar
 
Reg.datum: May 2007
Ort: livet på lannet
Inlägg: 51
Varit iväg hela helgen och sprungit "3 skåningar och 1 dansk". Inhandlade nya orienteringsskor då mina andra inte alls fungerade på min fot.

Inhandlade... :




kändes bra på foten. Men 4a tävlingar på tre dagar va på tok för bra. Tyvärr har ju inte ovannämnda skor världens bästa dämpning...*whistle*....men vanliga löparskor va det inte heller på tal på då mina vrister svullnar upp som elefantben efter en runda i skogen. Min benhinnor havererade totalt efter andra tävlingen. Dum som man är ville jag fullfölja och haltade i mål på den sista etappen. Nu blir det att vila hela veckan.
Ska testa MachineGuns tips om massagen, men vet inte hur jag ska få tag på en bra idrottsmassör illa kvickt. Vi ska springa lagtävling nästa helg som jag inte kan hoppa av så det är lite brådis..

Fler som använder terrängskor? Vad tänker ni på när ni ska köpa skor?
brustablett är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-07-01, 16:11   #152
Jax
Registered User
 
Jaxs avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Ort: tattar runt
Inlägg: 3 772
Citat:
Ursprungligen postat av brustablett Visa inlägg
Fler som använder terrängskor? Vad tänker ni på när ni ska köpa skor?
Har ett par IceBug MR2 som jag dock inte använder så ofta längre. Dels för att de är så hårda att jag bara vill springa i skogen med dem och dels för att de gångerna jag faktiskt ska springa i skogen finns ett par asics snabbare tillgängliga så då blir det dom istället.

Frågan är om det verkligen är dämpningen som gör att du får problem. Nu har jag inte sprungit en orienteringstävling sen jag var 6 år, men jag antar att det nästan uteslutande är ganska mjukt underlag. Orienteringsskor har väl i alla tider haft den lilla egenskapen att de är ganska hårda och det med rätta eftersom marken är tillräckligt mjuk och att ett par vanliga löparskor av dagens stil är alldeles för höga och ostabila för den typen av löpning.

Jag tycker du gör rätt i att följa machine guns råd.
__________________
Träningsdagbok
Jax är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-07-01, 20:31   #153
brustablett
Registered User
 
brustabletts avatar
 
Reg.datum: May 2007
Ort: livet på lannet
Inlägg: 51
Citat:
Ursprungligen postat av Jax Visa inlägg
Har ett par IceBug MR2 som jag dock inte använder så ofta längre. Dels för att de är så hårda att jag bara vill springa i skogen med dem och dels för att de gångerna jag faktiskt ska springa i skogen finns ett par asics snabbare tillgängliga så då blir det dom istället.

Frågan är om det verkligen är dämpningen som gör att du får problem. Nu har jag inte sprungit en orienteringstävling sen jag var 6 år, men jag antar att det nästan uteslutande är ganska mjukt underlag. Orienteringsskor har väl i alla tider haft den lilla egenskapen att de är ganska hårda och det med rätta eftersom marken är tillräckligt mjuk och att ett par vanliga löparskor av dagens stil är alldeles för höga och ostabila för den typen av löpning.

Jag tycker du gör rätt i att följa machine guns råd.
Intressant... funderar på ett investera i ett par icebugs, tror det får bli ett par till vinterträningen! Det enda negativa jag hört om dessa skor är att dubbarna tyvärr trillar av snabbt.. har du någon erfarenhet av detta?

Nu har det ju varit en del parkorientering i helgen också, så en del har sprungits på asfalt och hårda stigar så dessvärre kan det vara dämpningen. men precis som du säger borde inte en "riktig" träning eller tävling i skog påverka behinnorna. Nu verkar jag tyvärr ha passerat gränsen och får ont av all sorts löpning. Jag är helnöjd med mina orienteringsskor i övrigt. Jag som har sprungit med vanliga löparskor i snart två år fick en chock i hur stor skillnad det är att springa med ordentligt grepp och att ha foten nära marken. Snacka om maximal löpkänsla
brustablett är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-07-01, 20:47   #154
Jax
Registered User
 
Jaxs avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Ort: tattar runt
Inlägg: 3 772
Citat:
Ursprungligen postat av brustablett Visa inlägg
Intressant... funderar på ett investera i ett par icebugs, tror det får bli ett par till vinterträningen! Det enda negativa jag hört om dessa skor är att dubbarna tyvärr trillar av snabbt.. har du någon erfarenhet av detta?
Enbart att jag har hört andra säga det. Jag har alla mina dobbar kvar. Enligt IceBug själva så är det ingen fara om två tre stycken ramlar av eftersom de har satt dit extra för att det inte ska vara någon fara om några trillar bort. Å andra sidan låter det mest som bortförklaringar. Men som sagt, mina sitter som de ska. Tyvärr börjar pjucken få några år på nacken. Köpte de direkt när de kom ut på marknaden och det var väl 4-5 år sedan.
__________________
Träningsdagbok
Jax är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-07-01, 20:51   #155
Olsson
Registered User
 
Olssons avatar
 
Reg.datum: Feb 2003
Ort: helsingborg
Inlägg: 1 786
Citat:
Ursprungligen postat av brustablett Visa inlägg
Varit iväg hela helgen och sprungit "3 skåningar och 1 dansk". Inhandlade nya orienteringsskor då mina andra inte alls fungerade på min fot.

Inhandlade... :




kändes bra på foten. Men 4a tävlingar på tre dagar va på tok för bra. Tyvärr har ju inte ovannämnda skor världens bästa dämpning...*whistle*....men vanliga löparskor va det inte heller på tal på då mina vrister svullnar upp som elefantben efter en runda i skogen. Min benhinnor havererade totalt efter andra tävlingen. Dum som man är ville jag fullfölja och haltade i mål på den sista etappen. Nu blir det att vila hela veckan.
Ska testa MachineGuns tips om massagen, men vet inte hur jag ska få tag på en bra idrottsmassör illa kvickt. Vi ska springa lagtävling nästa helg som jag inte kan hoppa av så det är lite brådis..

Fler som använder terrängskor? Vad tänker ni på när ni ska köpa skor?
Kul! det är ju min klubb (som jag är väldigt innaktiv i) som arrangerar den tävlingen. Nu vet jag inte var etapperna gick i år men det ska ju vara parkorientering. När jag själv sprang det för några år sedan sprang jag de flesta etapper i vanliga joggingskor. Någon etapp i pålsjö och så gick rätt mycket i skog så där körde jag orienteringskor. Men men gav dig inte så mkt svar på frågan. Lycka till på Tjoget nästa helg, antar att det är de du ska springa
__________________
”I ett oändligt universum i en oändlig tid kommer allt att hända. Så allt är oundvikligt, även det omöjliga.”

Min mountainbikeblogg
Olsson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-07-01, 21:26   #156
brustablett
Registered User
 
brustabletts avatar
 
Reg.datum: May 2007
Ort: livet på lannet
Inlägg: 51
Citat:
Ursprungligen postat av Olsson Visa inlägg
Kul! det är ju min klubb (som jag är väldigt innaktiv i) som arrangerar den tävlingen. Nu vet jag inte var etapperna gick i år men det ska ju vara parkorientering. När jag själv sprang det för några år sedan sprang jag de flesta etapper i vanliga joggingskor. Någon etapp i pålsjö och så gick rätt mycket i skog så där körde jag orienteringskor. Men men gav dig inte så mkt svar på frågan. Lycka till på Tjoget nästa helg, antar att det är de du ska springa
men va KUL! Världen är liten ibland
Sista etappen idag va bara park och asfalt så där fick jag ge vika direkt, inte lönt att förvärra benen. Danmark va skog av hela slanten, och första etappen på fredagen i Helsingborg också. Jepp, tjoget it is. Ska bli riktigt roligt. Du ska inte springa? Alla i klubben som inte visar sig under året dyker alltid upp och gör sina rundor för att sen bli osynliga igen

I övrigt mycket bra arrangerat av din klubb!
brustablett är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-07-01, 21:42   #157
grisbil3n
nöff nöff, tut tut!
 
grisbil3ns avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 3 808
Får man smyga in en fråga som kanske hör hemma i träningsskadordelen? Har haft problem som fan med benhinnorna i ett par år, har på senare tid blivit av med detta genom stretching o lite annat. Nu har den gamla hederliga tryckande och spända smärtan i benhinnorna ersatts av en pulserande krampaktig smärta i vaderna och fotlederna. Åker på detta vartannat pass ungefär, efter halva passet lr dylikt. Blir i övrigt väldigt väldigt sliten i vaderna och jag undrar hur länge man ska behöva dras med skiten innan kroppen fattar att den ska springa och inte haverera efter några kilometer i makligt joggingtempo?
grisbil3n är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-07-01, 22:14   #158
Olsson
Registered User
 
Olssons avatar
 
Reg.datum: Feb 2003
Ort: helsingborg
Inlägg: 1 786
Citat:
Ursprungligen postat av brustablett Visa inlägg
men va KUL! Världen är liten ibland
Sista etappen idag va bara park och asfalt så där fick jag ge vika direkt, inte lönt att förvärra benen. Danmark va skog av hela slanten, och första etappen på fredagen i Helsingborg också. Jepp, tjoget it is. Ska bli riktigt roligt. Du ska inte springa? Alla i klubben som inte visar sig under året dyker alltid upp och gör sina rundor för att sen bli osynliga igen

I övrigt mycket bra arrangerat av din klubb!
Jag har sagt till att jag kan springa om det saknas folk i laget men de verkar redan vara tillräckligt. Tydligen försökte de först ta ut 2 lag, men det sluta med 1. Men vi får väl se, hade varit kul att hänga med nästa helg o träffa lite gamla vänner. Vilken klubb springer du för?

Jag får tacka även om inte jag är med och arrangerar längre. Vet att det är ett mkt omtyckt arrangemang av många.
__________________
”I ett oändligt universum i en oändlig tid kommer allt att hända. Så allt är oundvikligt, även det omöjliga.”

Min mountainbikeblogg
Olsson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-07-02, 09:08   #159
Noodles
Registered User
 
Noodless avatar
 
Reg.datum: Mar 2005
Ort: Ringhals 2
Inlägg: 3 429
Citat:
Ursprungligen postat av grisbil3n Visa inlägg
Får man smyga in en fråga som kanske hör hemma i träningsskadordelen? Har haft problem som fan med benhinnorna i ett par år, har på senare tid blivit av med detta genom stretching o lite annat. Nu har den gamla hederliga tryckande och spända smärtan i benhinnorna ersatts av en pulserande krampaktig smärta i vaderna och fotlederna. Åker på detta vartannat pass ungefär, efter halva passet lr dylikt. Blir i övrigt väldigt väldigt sliten i vaderna och jag undrar hur länge man ska behöva dras med skiten innan kroppen fattar att den ska springa och inte haverera efter några kilometer i makligt joggingtempo?
Det vanliga svaret här är att det kanske inte är benhinnorna som krånglar. Smalbensproblem har jag haft min beskärda del av och det är ett problem som tagits upp många gånger här. Sök på benhinnor, smalbensproblem, kompartmentsyndrom så hittar du förhoppningsvis en del matnyttigt.
__________________
Runner without a cause
Noodles är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-07-02, 15:14   #160
Pretender
Registered User
 
Pretenders avatar
 
Reg.datum: Nov 2001
Inlägg: 1 034
Tänkte passa på att ge ett boktips: The Competitive Runner's Handbook: The Bestselling Guide to Running 5ks Through Marathons.

Rekommenderas!

/P
Pretender är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-07-02, 21:55   #161
Yankeee
Registered User
 
Yankeees avatar
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 25 295
http://www.svd.se/dynamiskt/blogg/did_15570766.asp

Kul läsning och snacka om grym prestation.
Yankeee är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-07-03, 06:30   #162
Noodles
Registered User
 
Noodless avatar
 
Reg.datum: Mar 2005
Ort: Ringhals 2
Inlägg: 3 429
Citat:
Ursprungligen postat av Yankeee Visa inlägg
http://www.svd.se/dynamiskt/blogg/did_15570766.asp

Kul läsning och snacka om grym prestation.
Imponerande. Kul att han inte tycker sig ha några märkvärdiga rekord på halv- och helmara (1.20 resp 2.51).
__________________
Runner without a cause
Noodles är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-07-03, 18:26   #163
regus
Regustered Abuser
 
reguss avatar
 
Reg.datum: Apr 2006
Ort: Eskilstuna
Inlägg: 3 350
Citat:
Ursprungligen postat av Yankeee Visa inlägg
http://www.svd.se/dynamiskt/blogg/did_15570766.asp

Kul läsning och snacka om grym prestation.
Kul grej, jag och en kompis kom på att vi skulle gå till danmark. Fast vi han ju nyktra till som tur var.


Förövrigt sprang jag 3 km idag på under 13 minuter. Rätt snabb tjockis
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av hurril Visa inlägg
Men vad fan, ersätt fet med klen era jävla sopor och berätta för oss alla varför er existens är värd mer än de fetas.
Konventionell styrketräning
regus är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-07-05, 18:00   #164
Olsson
Registered User
 
Olssons avatar
 
Reg.datum: Feb 2003
Ort: helsingborg
Inlägg: 1 786
Citat:
Ursprungligen postat av brustablett Visa inlägg
men va KUL! Världen är liten ibland
Sista etappen idag va bara park och asfalt så där fick jag ge vika direkt, inte lönt att förvärra benen. Danmark va skog av hela slanten, och första etappen på fredagen i Helsingborg också. Jepp, tjoget it is. Ska bli riktigt roligt. Du ska inte springa? Alla i klubben som inte visar sig under året dyker alltid upp och gör sina rundor för att sen bli osynliga igen

I övrigt mycket bra arrangerat av din klubb!
Ja! då ringde de precis från klubben och vill ha med mig i laget! Ser ut som jag får sträcka 15. Får hoppas vädret blir bra. Tjoget har alltid varit känt för att vara 25-30 grader och strålande sol. Ser dock tveksammt ut.
__________________
”I ett oändligt universum i en oändlig tid kommer allt att hända. Så allt är oundvikligt, även det omöjliga.”

Min mountainbikeblogg
Olsson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-07-05, 19:43   #165
7UP
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2006
Ort: Uppsala
Inlägg: 533
Ska dra ned på studenternas (400m) imorgon och köra antingen 5km eller 10km. Tänkte höra om ngn har ngt smart sätt att ha koll på vilket varv man är på?
__________________
Member - Team Leifi
7UP är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 02:32.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)