Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träningsjournaler & Bilder

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2019-03-23, 17:06   #2056
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 834
Trist med förutsättningarna! Du får köra ett 10K-lopp till i år bara för att få ut allt med bättre förutsättningar. Ditt mål var ju knappast orealistiskt. Blir en spännande kamp nu mellan dig och Wern om vem som blir snabbast Påg i år, har tjatat på honom att springa Varvetmilen, borde kunna ha sub 45.

Bra jobbat ändå, inte mycket att göra åt när vädret är emot en.

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-24, 08:23   #2057
pepplez
Registered User
 
pepplezs avatar
 
Reg.datum: Jan 2013
Inlägg: 3 515
pepplez tränar

Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
Trist med förutsättningarna! Du får köra ett 10K-lopp till i år bara för att få ut allt med bättre förutsättningar. Ditt mål var ju knappast orealistiskt. Blir en spännande kamp nu mellan dig och Wern om vem som blir snabbast Påg i år, har tjatat på honom att springa Varvetmilen, borde kunna ha sub 45.

Bra jobbat ändå, inte mycket att göra åt när vädret är emot en.

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk


Japp. Kompisar ska springa Varvet i Norrköping nästa vecka. En liten del av mig vill haka på bara för att ta revansch men det blir nog inget. Har ju Blodomloppet en knapp vecka efter GBG-varvet, det kommer jag nog springa.

Hamnar i startgrupp 4, tillsammans med de som sprang på 1:37-1:40 förra året. Känns rimligt ändå.
Undrar dock om det ändå inte är så att Varvetmilen på Mantorp är lite längre än 10.0. ALLA segment på Strava är 10.1 eller 10.2 km. GPS borde ju om något ge en kortare distans då den kan gena i svängar. En längre distans borde man bara få om man sprungit mycket sicksack för att springa om folk, men de som springer på 32 min lär ju inte springa om så mycket folk och bör ta kortaste vägen. Att enstaka GPS-mätningar kan bli off förstår jag, men att det inte finns en enda användare som loggat 10.0 känns skumt. Och dessutom, vad är oddsen på att ett lopp på en racebana är exakt 3333.33 meter? Står inte heller någonstans att det är kontrollmätt. Nja, är skeptisk. Men ser det ändå som att min officiella 10k-tid är 44:21 som jag fick, men inofficiella är 43:50 som klockan sa på 10k
__________________
Böj 180 - Bänk 130 - Mark 220
Journal

Citat:
Ursprungligen postat av mangemani Visa inlägg
folk har spenderat en hel dag på en strand och badat och nu regnar det och de springer för glatta livet för att ta skydd så de inte ska bli lite blöta...här saknas verkligen logik
pepplez är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-24, 16:23   #2058
pepplez
Registered User
 
pepplezs avatar
 
Reg.datum: Jan 2013
Inlägg: 3 515
2 power clean + 1 push jerk
Upp till 80 kg. Missade jerken på 85

BTN push press
60 kg x 3 x 5

Strikta C2B pullups 6x3 EMOM

10 min EMOM:
1-5: 5 strikta t2b
6-10: 6 kippade t2b

3 varv:
20 Sidolyft
12 sittande kabelrodd

4 set bicz
__________________
Böj 180 - Bänk 130 - Mark 220
Journal

Citat:
Ursprungligen postat av mangemani Visa inlägg
folk har spenderat en hel dag på en strand och badat och nu regnar det och de springer för glatta livet för att ta skydd så de inte ska bli lite blöta...här saknas verkligen logik
pepplez är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-26, 19:07   #2059
pepplez
Registered User
 
pepplezs avatar
 
Reg.datum: Jan 2013
Inlägg: 3 515
pepplez tränar

Varit riktigt utslagen två mornar i rad och skitit i gymmet och somnat om. Skönt som fan men nu var det dags att röra lite på sig.
Löpning, 11.3 km, 6:12-tempo
__________________
Böj 180 - Bänk 130 - Mark 220
Journal

Citat:
Ursprungligen postat av mangemani Visa inlägg
folk har spenderat en hel dag på en strand och badat och nu regnar det och de springer för glatta livet för att ta skydd så de inte ska bli lite blöta...här saknas verkligen logik
pepplez är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-27, 15:32   #2060
Lennix
Greppmongo
 
Lennixs avatar
 
Reg.datum: Jan 2014
Inlägg: 4 074
Citat:
Ursprungligen postat av pepplez Visa inlägg
Varvetmilen Mantorp Park

Nja... strul på jobbet, jobbade sent igår och sov kasst, vaknade mitt i natten och tänkte på jobb etc. Vaknade på morgonen mörbultad och kände mig i sämst form men bestämde mig för att försöka ändra på det. Lyckades tagga till och få bättre känsla under morgonen och var taggad när jag satte mig i bilen.
Väl på plats kändes benen hyfsat lätta. MEN, det blåste så inuti helvetet, och det var full motvind på rackingbanans ca 1 km raksträcka som dessutom går svagt uppför. Det kompenserade aldrig riktigt heller eftersom det kringelikrokades på väg tillbaka.

Första varvet: höll mig i skinnet i starten och lät mig inte dras med de som satte iväg utan höll runt 4:15 fram till rakan, där jag missbedömde mig. Tog rygg på ett gäng som sprang lite för snabbt, så jag tappade dem och var helt ensam i 10 m/s storm rätt i ansiktet. Det sög balle. Såfort rakan var över blev jag passerade av ett gäng runkare som åkt snålskjuts på mig hela rakan. Läxa lärd. Skruvade upp tempot och slutförde första varvet på strax under 15.

Andra varvet: placerade mig bakom en klunga som höll ett tempo som kändes lämpligare, men visade sig att det blev lite för långsamt istället. På rakan hoppade momentantempot på klockan ner till 4:50 som lägst och jag såg genomsnittstempot dala också, men det var inte värt att rycka loss för då skulle jag bli ensam igen och det skulle suga för hårt. Gick i mål strax innan 30 min.

Tredje varvet: drog upp tempot och hittade en rygg som höll ganska högt tempo inför rakan, men eftersom det var sista varvet bestämde jag mig för att håll i. Han var dessutom en stor fan så han skyddade bra. Tog revansch på första varvet, och passerade honom så fort rakan var över. Hade rätt bra med kraft kvar och brände av sista kilometern sub 4, med en spurt på målrakan i 2:51-tempo. Slutade på 44:21. Det är tävlings-pb med 8 sekunder, så det är ju kul. Hade dock ställt in mig på sub 43 innan vilket jag tror varit fullt möjligt i mindre vind, det var verkligen stor skillnad på rakan och på tillbakavägen när det var mest sidvind.

Ett PB är ändå ett PB! Asgarvade åt "Såfort rakan var över blev jag passerade av ett gäng runkare som åkt snålskjuts på mig hela rakan."
__________________
Greppträning och Styrkelyft

Det var en man vid namn Lennix, Armbrytning var hans passion; Men i varje kamp, Fick han alltid damp,
För han var svag som en citron -MasterChiefGPT
Lennix är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2019-03-27, 16:04   #2061
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 834
Citat:
Ursprungligen postat av pepplez Visa inlägg
Varit riktigt utslagen två mornar i rad och skitit i gymmet och somnat om. Skönt som fan men nu var det dags att röra lite på sig.
Löpning, 11.3 km, 6:12-tempo
Måste bara få delge lite frustration över Wern som jag tänker att du som nörd-jämlike kan uppskatta Har ju sett att du ändå har tänkt lite i termer om volym nu när du tränar inför Göteborgsvarvet. Jag har försökt pränta in det i hans skalle så jävla många gånger. Det är verkligen helt hopplöst. Det började i vintras när jag nämnde vikten av volym var på han replikerade att han kanske skulle börja springa milen emellanåt, "milen? Emellanåt? Du borde springa milen varje vecka och öka på distansen vecka för vecka", replikerade jag. Han verkade förstå men sedan följde flera veckor utan att han gjorde detta. Ämnet dök upp några gånger till med samma resultat.

Sen började jag fokusera mer och mer på snabb träning i syfte att nå sub 20 på femman. Han hade fortfarande inte sprungit milen mer än max ett par gånger. Hans respons på det: "jag ska nog också försöka klara några km i 4-tempo, efter man fixat det kan man ju börja springa lite längre". NEJ NEJ NEJ DU HAR INTE FATTAT NÅGONTING! Du har bra kondition men fick 3:15 på Lidingöloppet för att du hade tränat för lite, har du inte lärt dig någonting!? Du ska INTE fokusera på att förbättra din jävla 5K-tid när du ska springa det näst längsta du någonsin har sprungit. För i HELVETE.

Det är som att semi-coacha en utvecklingsstörd Jag har dessutom fått övertala honom om att han kommer att slå sin mil-tid från i fjol som han åstadkom efter två veckors löpträning om han ställer upp i Varvetmilen i helgen. "Jag vet inte, jag hade ju en bra dag då..." DU HADE SPRUNGIT I TVÅ VECKOR, DU TROR INTE ATT DET GÅR BÄTTRE NU EFTER ETT HALVÅRS LÖPTRÄNING!?

Allt detta hade varit förlåtet om han sprang lite "bara för att". Men han gillar att springa, han har hyfsat anlag för det och han har ett tydligt mål för Göteborgsvarvet. Det är så jävla frustrerande
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-27, 16:19   #2062
shadowfire
Hillgoat Deluxe
 
shadowfires avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: På en bergstopp någonstans
Inlägg: 19 216
Grym rapport! Alltså vindfaktorn är inte att leka med och visst gör det stor skillnad att kunna ligga rygg på någon och spara energi. Bra genomfört lopp!
__________________

Journalen
shadowfire är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-28, 10:01   #2063
pepplez
Registered User
 
pepplezs avatar
 
Reg.datum: Jan 2013
Inlägg: 3 515
Citat:
Ursprungligen postat av Lennix Visa inlägg
Ett PB är ändå ett PB! Asgarvade åt "Såfort rakan var över blev jag passerade av ett gäng runkare som åkt snålskjuts på mig hela rakan."


Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
Måste bara få delge lite frustration över Wern som jag tänker att du som nörd-jämlike kan uppskatta Har ju sett att du ändå har tänkt lite i termer om volym nu när du tränar inför Göteborgsvarvet. Jag har försökt pränta in det i hans skalle så jävla många gånger. Det är verkligen helt hopplöst. Det började i vintras när jag nämnde vikten av volym var på han replikerade att han kanske skulle börja springa milen emellanåt, "milen? Emellanåt? Du borde springa milen varje vecka och öka på distansen vecka för vecka", replikerade jag. Han verkade förstå men sedan följde flera veckor utan att han gjorde detta. Ämnet dök upp några gånger till med samma resultat.

Sen började jag fokusera mer och mer på snabb träning i syfte att nå sub 20 på femman. Han hade fortfarande inte sprungit milen mer än max ett par gånger. Hans respons på det: "jag ska nog också försöka klara några km i 4-tempo, efter man fixat det kan man ju börja springa lite längre". NEJ NEJ NEJ DU HAR INTE FATTAT NÅGONTING! Du har bra kondition men fick 3:15 på Lidingöloppet för att du hade tränat för lite, har du inte lärt dig någonting!? Du ska INTE fokusera på att förbättra din jävla 5K-tid när du ska springa det näst längsta du någonsin har sprungit. För i HELVETE.

Det är som att semi-coacha en utvecklingsstörd Jag har dessutom fått övertala honom om att han kommer att slå sin mil-tid från i fjol som han åstadkom efter två veckors löpträning om han ställer upp i Varvetmilen i helgen. "Jag vet inte, jag hade ju en bra dag då..." DU HADE SPRUNGIT I TVÅ VECKOR, DU TROR INTE ATT DET GÅR BÄTTRE NU EFTER ETT HALVÅRS LÖPTRÄNING!?

Allt detta hade varit förlåtet om han sprang lite "bara för att". Men han gillar att springa, han har hyfsat anlag för det och han har ett tydligt mål för Göteborgsvarvet. Det är så jävla frustrerande
Haha känner din frustration. Vad är det han ska springa? Island med dig? Eller Göteborgsvarvet? Att han inte fattar att han för länge sedan bör ha skruvat upp volymen är ju rätt unikt skulle jag tro

Jo jag har ju visst volymtänk, främst i form av att dra ett långpass på helgen. Tänker även att jag borde stegra veckovolymen nu men det är svårare att leva upp till. Vill helst inte springa mer än 3 i veckan, kanske 4 ibland, och då är det rätt svårt att komma särskilt mycket högre än 40 km per vecka. Särskilt om man samtidigt vill springa intervaller. Typisk rimlig vecka är väl typ ~10 km måndag, ~10-12 km i form av tröskelintervaller onsdag/torsdag och ett långpass på ~15-20 km i helgen. Ska jag upp mot 50-60 km krävs ju liksom ett extra milpass mellan dessa pass då, känns som att kroppen inte är redo för det.

Citat:
Ursprungligen postat av shadowfire Visa inlägg
Grym rapport! Alltså vindfaktorn är inte att leka med och visst gör det stor skillnad att kunna ligga rygg på någon och spara energi. Bra genomfört lopp!
Tackar!
__________________
Böj 180 - Bänk 130 - Mark 220
Journal

Citat:
Ursprungligen postat av mangemani Visa inlägg
folk har spenderat en hel dag på en strand och badat och nu regnar det och de springer för glatta livet för att ta skydd så de inte ska bli lite blöta...här saknas verkligen logik
pepplez är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-28, 10:17   #2064
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 834
Citat:
Ursprungligen postat av pepplez Visa inlägg

Haha känner din frustration. Vad är det han ska springa? Island med dig? Eller Göteborgsvarvet? Att han inte fattar att han för länge sedan bör ha skruvat upp volymen är ju rätt unikt skulle jag tro

Jo jag har ju visst volymtänk, främst i form av att dra ett långpass på helgen. Tänker även att jag borde stegra veckovolymen nu men det är svårare att leva upp till. Vill helst inte springa mer än 3 i veckan, kanske 4 ibland, och då är det rätt svårt att komma särskilt mycket högre än 40 km per vecka. Särskilt om man samtidigt vill springa intervaller. Typisk rimlig vecka är väl typ ~10 km måndag, ~10-12 km i form av tröskelintervaller onsdag/torsdag och ett långpass på ~15-20 km i helgen. Ska jag upp mot 50-60 km krävs ju liksom ett extra milpass mellan dessa pass då, känns som att kroppen inte är redo för det.

Han ska köra Göteborgsvarvet Det är sådant slöseri eftersom att han har konditionen, han är liksom och skvalpar kring 45-46 min på milen vilket räcker gott och väl för att fixa hans mål med under 5-tempo på halvmaran. Får se om han tar tag i det någon gång, är ju fortfarande hyfsat med tid kvar för att bli bättre!

Ja, men att ligga mellan 30 och 40K tycker jag inte är dåligt. Jag har nästan svårt att inte nå 40K men då springer jag ju fem gånger i veckan också. Med t.ex. 40K/vecka så skulle jag säga, från ett motionärsperspektiv, att man kommer till start rätt bra förberedd. 30K känns som en bra "lägstanivå".

Jag tog del av någon rekommendation för volym kontra vara tränad för en distans som sa något i stil med att volymen ska vara tre gånger så stor som distansen man tränar inför. Det blir snabbt orimligt när man ska springa längre distanser så då gjorde jag en motionärsanpassning på rekommendationen och brukar tänka att om volymen är åtminstone dubbelt så stor som distansen ska jag springa så tränar jag på ett bra sätt. Det lever du ju mer eller mindre upp till
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-28, 19:21   #2065
pepplez
Registered User
 
pepplezs avatar
 
Reg.datum: Jan 2013
Inlägg: 3 515
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
Han ska köra Göteborgsvarvet Det är sådant slöseri eftersom att han har konditionen, han är liksom och skvalpar kring 45-46 min på milen vilket räcker gott och väl för att fixa hans mål med under 5-tempo på halvmaran. Får se om han tar tag i det någon gång, är ju fortfarande hyfsat med tid kvar för att bli bättre!



Ja, men att ligga mellan 30 och 40K tycker jag inte är dåligt. Jag har nästan svårt att inte nå 40K men då springer jag ju fem gånger i veckan också. Med t.ex. 40K/vecka så skulle jag säga, från ett motionärsperspektiv, att man kommer till start rätt bra förberedd. 30K känns som en bra "lägstanivå".



Jag tog del av någon rekommendation för volym kontra vara tränad för en distans som sa något i stil med att volymen ska vara tre gånger så stor som distansen man tränar inför. Det blir snabbt orimligt när man ska springa längre distanser så då gjorde jag en motionärsanpassning på rekommendationen och brukar tänka att om volymen är åtminstone dubbelt så stor som distansen ska jag springa så tränar jag på ett bra sätt. Det lever du ju mer eller mindre upp till


Haha tack för de stöttande orden då låter jag mig själv vara nöjd med 30-40k per vecka.



Stängde av klockan och somnade om i morse, händer väldigt ofta nu för tiden. Är på tillfälligt distansförhållande då tjejen jobbar utomlands ett par månader och det går ut över min träning

Blev löpning efter jobbet, 4x1 km i 4:30-tempo, 1 min gåvila. Hade inte riktigt huvudet och kroppen med mig.
__________________
Böj 180 - Bänk 130 - Mark 220
Journal

Citat:
Ursprungligen postat av mangemani Visa inlägg
folk har spenderat en hel dag på en strand och badat och nu regnar det och de springer för glatta livet för att ta skydd så de inte ska bli lite blöta...här saknas verkligen logik
pepplez är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-31, 18:15   #2066
pepplez
Registered User
 
pepplezs avatar
 
Reg.datum: Jan 2013
Inlägg: 3 515
Imorse
OH böj 8x3 60 kg

Chins 10-9-8-7-6-5 kort vila

Annat. Vetefan varför jag loggar dessa pass, gör ju aldrig något värt att höja på ögonbrynen åt, går mest på tomgång/rutin i styrketräningen.

Kväll
Löpning, 17 km, 6-tempo
Blandning av asfalt, grusväg, skogsstig, åker och stenig terräng. Härlig runda i kvällssolen.
__________________
Böj 180 - Bänk 130 - Mark 220
Journal

Citat:
Ursprungligen postat av mangemani Visa inlägg
folk har spenderat en hel dag på en strand och badat och nu regnar det och de springer för glatta livet för att ta skydd så de inte ska bli lite blöta...här saknas verkligen logik
pepplez är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-01, 09:49   #2067
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 834
Citat:
Ursprungligen postat av pepplez Visa inlägg

Vetefan varför jag loggar dessa pass, gör ju aldrig något värt att höja på ögonbrynen åt, går mest på tomgång/rutin i styrketräningen.
Man loggar det bara för att visa att man tränar mycket. Och för att det inte finns någon direkt anledning att inte logga

Jag har f.ö. nu officiellt gett upp angående vår gemensamma halvmara-kompis. Efter att ha nämnt vad 45 min på milen motsvarar på en halvmara med förutsättning att man är tränad för båda distanserna och hans enda slutsats var "jag måste sänka min miltid" så kastade jag in flaggan. Kände mig som en sån jävla besserwisser när jag frågade "men för fan, minns du inte hur det gick på Lidingöloppet?". Så nu får han klara sig själv
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-04, 19:08   #2068
pepplez
Registered User
 
pepplezs avatar
 
Reg.datum: Jan 2013
Inlägg: 3 515
Förrgår:
Omotiverad träning på morgonen, blev typ 5x1 push press och stretch haha. Sopa
Kvällen, löklöpning 7.5 km

Imorse
Bänk 3x10
Chins 6x8
Ring dips 5x7
Kabelrodd 3x12
Kvällen: löpning, 10.3 km. Lite tempoökningar blev väl typ 3x1.5-2.5 km
__________________
Böj 180 - Bänk 130 - Mark 220
Journal

Citat:
Ursprungligen postat av mangemani Visa inlägg
folk har spenderat en hel dag på en strand och badat och nu regnar det och de springer för glatta livet för att ta skydd så de inte ska bli lite blöta...här saknas verkligen logik
pepplez är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-05, 19:28   #2069
pepplez
Registered User
 
pepplezs avatar
 
Reg.datum: Jan 2013
Inlägg: 3 515
Löpning, 24 km, 5:45-tempo

9 km själv med musik för att sedan möta upp en kompis och dra av 15 till med snack, perfekt mix. Benen kändes lätta fram till sista 1-2 km när jag började bli ordentligt hungrig, kall och törstig. En MackeJuve-väst hade varit fin.
__________________
Böj 180 - Bänk 130 - Mark 220
Journal

Citat:
Ursprungligen postat av mangemani Visa inlägg
folk har spenderat en hel dag på en strand och badat och nu regnar det och de springer för glatta livet för att ta skydd så de inte ska bli lite blöta...här saknas verkligen logik
pepplez är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-05, 19:35   #2070
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 834
Snyggt. Skaplig start på helgen Västen är lätt värd om du tänker fortsätta springa efter Göteborgsvarvet, vet inte vad din plan är. Behöver ju inte träna för ultra för att dra nytta av den. Sen är du ju så pass rippad att du kommer att se ut som en marinsoldat i den när du kör bar über i sommar- stort plus.

Jag käkade vid 12 och gav mig ut vid 17 så hade väl kunnat optimera det lite bättre men jag drog av två gels och en bar och hade nog behövt en-två till av något av detta.

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 10:48.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)