Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2019-07-16, 11:40   #1
Helgehorse
Registered User
 
Helgehorses avatar
 
Reg.datum: May 2018
Inlägg: 496
Pluggar ni och jobbar? Vad för slags studier, 25 år för "gammalt"?

Tjabba alla, Finns de några där ute som jobbar 7-16 och pluggar någonting vid sidan om samtidigt?

Vad för slags studier, Halvfart/distans endast eller hur lägger ni upp det?


Är sugen på att börja studera lite, Om träning/kost/anatomi osv. Har blivit ett ämne jag verkligen tycker är intressant.

Men blir 25 iår, Har ett fast jobb, Sambo,Hund. "Vågar" inte riktigt ta det där steget att plugga, Känns som man inte får ut nått av det heller kanske. Och sedan att man börjar bli några år..

Pluggar några av er för "skojs skull" ? Måste man börja jobba med det man pluggar, Eller kan man ha det som ett sidoprojekt/intresse bara.


Lite random frågor bara, Men trodde aldrig i hela mitt liv att jag ens skulle börja fundera på att plugga efter gymnasiet igen. Men detta ämnet har blivit såpass intressant
Helgehorse är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-16, 11:42   #2
shut teh face
Mother love bone
 
shut teh faces avatar
 
Reg.datum: Aug 2006
Inlägg: 1 709
Jag har pluggat lite kvällstid och sen får jag göra det på min arbetstid en del om jag vill. Jag har ju tillgång till utbildningar, konferenser, certifieringar osv via jobbet men det känns mer äkta att hoppa på en riktig kurs på ett universitet där det är betygsättning osv.

Men det har varit korta perioder. Man ska nog ha en hel del uthållighet om man skulle köra en hel kandidat via distans eller liknande..
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av lectris Visa inlägg
Är shut teh face knäpp som klagar över att en tjej skickar porr?
shut teh face är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-16, 12:54   #3
Bob90
?
 
Bob90s avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Inlägg: 3 683
Jag läste en distanskurs i kriminologi på typ halvfart eller om det tom var kvartsfart när jag jobbade heltid. Inget jag kommer ha nytta av men det var kul.

Även tagit typ "crawlkurs" kvällstid med heltidsjobb.

Ska man läsa något seriöst så bör jobb komma i andra hand, annars blir det inget bra. Men vill man bara läsa något eller lära sig något för "skojs skull" så funkar det utmärkt trots att man jobbar.

Du kan säkert hitta något inom PT, träningslära, näringslära etc som du kan läsa på distans i halv/kvartsfart.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Det är nog helt enkelt inte min grej att upprepade gånger bli slängd i golvet så skallen och ryggen värker och att ha svettiga, håriga män som bänder runt mina armar, stryper mig och sitter på mitt ansikte.
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Bob, jag vill ligga med dig.
Bob90 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-16, 15:39   #4
Kif
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2017
Inlägg: 153
Jag kände också så när jag var 25 och less på jobbet. Villa, barn, räkningar och fast tjänst var en trygghet. Började skolan vid ~30 istället, när lönen gått upp och jag fastnat än mer i tryggheten.
Pluggade 100% och jobbade ca 30-50% kvällar och helger. Känns som det bästa beslutet jag tagit, synd att jag inte gjorde det 10 år tidigare.
Kif är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-16, 16:26   #5
MaxTheMarketer
Banned User
 
Reg.datum: Nov 2013
Ort: Sverige
Inlägg: 501
Plugga gärna kortare kurser (7,5 hp; cirka 5 veckor) i ämnen som du finner intressant bara för att känna på hur det är att plugga i din nuvarande ålder med din rådande livssituation så får du ett generellt tummått på hur det kommer att kännas om du skall börja läsa längre (30 hp; 20 veckor).

Det finns alltid distanskurser om tiden är knapp men personligen finner jag dessa otillräckliga och ineffektiva eftersom det blir mindre tid att bolla med andra studenter för att påskynda sin egen inlärning. Å andra sidan kanske denna form av kurs passar dig helt utmärkt. Prova - du kan alltid hoppa av om du inser att det blev för mycket/för jobbigt.
MaxTheMarketer är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-16, 17:56   #6
Blaine
Barnmorska
 
Blaines avatar
 
Reg.datum: May 2006
Inlägg: 333
25 år, du är bara barnet.

Att plugga betyder inte att man måste ge upp det man har. I värsta fall lär du dig faktiskt något och utvecklas kunskapsmässigt, socialt, intellektuellt. Det är väl inget man vill. Bättre att vara den man alltid varit och fortsätta göra det man alltid gjort fram tills man dör.

Sedan kan man ju faktiskt avsluta påbörjade studier också, i fall det inte känns rätt … Det är inte läskigt att plugga. Om du inte vill ta steget med att söka kurser och liknande kan du alltid studera själv. Just anatomi/träning/kost är inte särskilt svårt att hitta litteratur kring. Det gäller att bara börja, sedan växer intresset och lusten för kunskap ökar förhoppningsvis.

Senast redigerad av Blaine den 2019-07-16 klockan 17:59.
Blaine är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-17, 09:18   #7
Helgehorse
Registered User
 
Helgehorses avatar
 
Reg.datum: May 2018
Inlägg: 496
Citat:
Ursprungligen postat av MaxTheMarketer Visa inlägg
Plugga gärna kortare kurser (7,5 hp; cirka 5 veckor) i ämnen som du finner intressant bara för att känna på hur det är att plugga i din nuvarande ålder med din rådande livssituation så får du ett generellt tummått på hur det kommer att kännas om du skall börja läsa längre (30 hp; 20 veckor).

Det finns alltid distanskurser om tiden är knapp men personligen finner jag dessa otillräckliga och ineffektiva eftersom det blir mindre tid att bolla med andra studenter för att påskynda sin egen inlärning. Å andra sidan kanske denna form av kurs passar dig helt utmärkt. Prova - du kan alltid hoppa av om du inser att det blev för mycket/för jobbigt.
Tycker de flesta 7.5hp kurserna är ungefär 4 månader.

Menar du att jag skulle prövat på att söka till kurser där man har sammankomster och pluggar tillsammans, Samtidigt som jag jobbar?

Känns som distantskurser är det enda som hade funkat praktiskt.

Jobbar 7-16 varje dag, 1 timme in till närmsta högskola.
Helgehorse är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-17, 09:19   #8
Helgehorse
Registered User
 
Helgehorses avatar
 
Reg.datum: May 2018
Inlägg: 496
Citat:
Ursprungligen postat av Blaine Visa inlägg
25 år, du är bara barnet.

Att plugga betyder inte att man måste ge upp det man har. I värsta fall lär du dig faktiskt något och utvecklas kunskapsmässigt, socialt, intellektuellt. Det är väl inget man vill. Bättre att vara den man alltid varit och fortsätta göra det man alltid gjort fram tills man dör.

Sedan kan man ju faktiskt avsluta påbörjade studier också, i fall det inte känns rätt … Det är inte läskigt att plugga. Om du inte vill ta steget med att söka kurser och liknande kan du alltid studera själv. Just anatomi/träning/kost är inte särskilt svårt att hitta litteratur kring. Det gäller att bara börja, sedan växer intresset och lusten för kunskap ökar förhoppningsvis.
Haha kanske inte nej..


Mjo, Det är ett "obekvämt" steg att ta. Vet inte hur det kommer gå/funka.

Har köpt/lånat en del böcker om dessa ämnena redan och läst igenom. Därav har intresset ökat lite med
Helgehorse är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-17, 10:05   #9
Bob90
?
 
Bob90s avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Inlägg: 3 683
Citat:
Ursprungligen postat av Helgehorse Visa inlägg
Haha kanske inte nej..


Mjo, Det är ett "obekvämt" steg att ta. Vet inte hur det kommer gå/funka.

Har köpt/lånat en del böcker om dessa ämnena redan och läst igenom. Därav har intresset ökat lite med
Fast förutsatt att du tar en distanskurs som inte kostar pengar så finns det ju i princip absolut noll risk till negativ konsekvens annat än "förlorad tid"?

Anmäl dig till en kurs helt utan att sätta prestationskrav på dig själv och se vad det leder till. Du kommer få ett bättre svar genom det "testet" än att diskutera om det :p
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Det är nog helt enkelt inte min grej att upprepade gånger bli slängd i golvet så skallen och ryggen värker och att ha svettiga, håriga män som bänder runt mina armar, stryper mig och sitter på mitt ansikte.
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Bob, jag vill ligga med dig.
Bob90 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-17, 10:34   #10
Scratch89
Klädsamt knubbig
 
Scratch89s avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Ort: Strömmensberg, Göteborg
Inlägg: 19 841
Linneuniversitetet har en del idrottsvetenskapliga kurser på distans, åtminstone på avancerad nivå. Men kolla upp om de kanske har det på grundnivå också!
__________________
Leg. fysioterapeut.
Skribent på Styrkelabbet
Scratch89 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-17, 11:01   #11
Vinter
Lagom
 
Vinters avatar
 
Reg.datum: Sep 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 677
Gå in på din sida på antagning.se och sök bland dina behöriga kurser.

Blir det för jobbigt om någon månad kan du alltid avsluta kursen.
Annars har du en ny värld som öppnar sig för dig. Rekommenderar att planera en allmän pluggtid som tex söndag kväll där du helt fokuserar på studierna några timmar.
Vinter är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-17, 19:02   #12
lanzal
Registered User
 
lanzals avatar
 
Reg.datum: Aug 2008
Ort: Trosa / Linköping
Inlägg: 1 277
Börjar du en femårig utbildning nu är du 30 när du är klar, då har du ungefär.. 40 år till innan pensionen, känns värt att plugga till något yrke du vill jobba med istället för att känna att det är försent! Jag började "sent", jag var 23, tyckte jag då.. nu är jag klar, nu ska jag jobba 38 år innan pensionen.. det är LÅÅÅÅNGT kvar

Titta runt på utbildningar och dröm lite! Studierna går fort.
__________________
http://www.kolozzeum.com/forum/showt...23#post3408823Min träningsjournal!
Citat:
Ursprungligen postat av pragmatist Visa inlägg
En god tumregel som man snabbt bör ta till sig i sin gymkarriär är att 90% av allt som "en kille på gymmet"/"en kompis" säger är helt fel, en grov överdrift/generalisering, eller saknar vetenskapliga belägg.
Tävlingspers: 245kg böj, 147,5kg bänk, 302,5 mark
lanzal är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:20.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)