Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2020-02-24, 12:39   #31
Lafayette
Jag har frågat två år i rad, jag ger upp.
 
Lafayettes avatar
 
Reg.datum: Oct 2018
Inlägg: 519
Ja, vad är då poängen när man går tillbaka till normal nivåer när man slutar. När det är riskfyllt under behandling. Eller är tanken att man ska ta det livet ut Bobban? Hur som helst är det klart jag varit sugen och nyfiken på gelén, men om en utbildad läkare på endokrin säger att mitt värde inte är hälsofarligt så jag har svårt att motivera mig till att testa det.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av StarkaUlf Visa inlägg
Livet är upp och ner, som en knäböj.
Lafayette är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-24, 12:57   #32
Läskeblask
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2015
Inlägg: 537
Intressant. Själv så skulle jag vilja ha ett svar på varför det är så svårt att få trt om man har låga värden och har möjlighet komma upp i normala värden? Som sagt så värdesätter jag även att man har det psykiska välmåendet och orken.Dock skall man inte ha övertro och vänta sig att allt löser sig med lite testo om lider av deppression. Det finns två sidor, de som tycker det är en dödsdrog och de som tror allt löser sig med testo. Som alltid så tar jag mig själv som exempel. 1000mg testo i 3 månader och inga förändringar i blodvärdena men vet ej om det skadar nåt annat i kroppen som inte syns i provena.
Läskeblask är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-24, 12:59   #33
Läskeblask
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2015
Inlägg: 537
Citat:
Ursprungligen postat av Lafayette Visa inlägg
Ja, vad är då poängen när man går tillbaka till normal nivåer när man slutar. När det är riskfyllt under behandling. Eller är tanken att man ska ta det livet ut Bobban? Hur som helst är det klart jag varit sugen och nyfiken på gelén, men om en utbildad läkare på endokrin säger att mitt värde inte är hälsofarligt så jag har svårt att motivera mig till att testa det.
Det är ju inte farligt att vara deppig heller direkt men vill man det om det går att fixa?
Läskeblask är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-24, 13:18   #34
Lafayette
Jag har frågat två år i rad, jag ger upp.
 
Lafayettes avatar
 
Reg.datum: Oct 2018
Inlägg: 519
Citat:
Ursprungligen postat av Läskeblask Visa inlägg
Det är ju inte farligt att vara deppig heller direkt men vill man det om det går att fixa?
Jag var energisk och mådde bra innan min depression och ångest slog till. Och så har jag misskött min hälsa och inte tränat på snart 3 år som sagt. Hade jag levt ett normalt liv och ändå haft låga värden och varit orkeslös hade jag nog inte tvekat.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av StarkaUlf Visa inlägg
Livet är upp och ner, som en knäböj.
Lafayette är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-24, 14:43   #35
Bobcole
Registered User
 
Reg.datum: Sep 2019
Inlägg: 37
Citat:
Ursprungligen postat av Armed Dingo Visa inlägg
Om vi bortser från att testosteron är vanligt förekommande bland stora muskliga GASP-män, ett ideal som inte attraktivt för genomsnittspersonen, så är det också förknippat med manlighet, ledarskap och framgång. Allt det som många vill åtminstone ha en del av, men ingen vill bli förknippad med att vilja ha det. Det är väl ansett att vara det sålänge man inte tror för gott om sig själv, men det är fult att vilja vara något

Jag hade antagligen satt en nål redan om det inte var för att jag riskerar att bli barnlös av det. 300 mg/vecka. Tror jag hade mått helt fantastiskt, både psykiskt och fysiskt. Som tur är så mår jag bra redan. Efter jag blivit far ska jag se vad det är frågan om, så känns det i dagsläget.
Jepp jepp. Jag själv hade helt OK nivåer så jag tänker inte göra det än, men inom några år blir det nog, värdena börjar gå nedåt efter runt 25-30 sägs det. Jag har dock en släkting som bor i staterna, han är i 50års åldern och 200mg testosteron i veckan har gjort honom till en helt ny människa och det är utan överdrift. Han gick från ett negativ halvdeprimerad soffpotatis till att träna varje dag, bli stark som fan, driven och fokuserad som aldrig förr, startat 2 företag, älskar livet, helt otroligt vilken förändring vi i familjen sett hos honom.

Testosteron gör dig inte permanent infertil, förresten, det finns en hel del studier på detta, ett par med tusentals män, varenda en fick tillbaka spermieproduktion efter dom gick av. Jag vet att Mikael Lehtitet (något liknande), svensk professor i endokrinologi, även pratar om detta i styrkelabbets pod med honom, dvs testosteron gör dig inte steril.
Bobcole är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-24, 14:47   #36
Läskeblask
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2015
Inlägg: 537
Så mycket kan jag säga att det kan ta en bra stund innan man blir fertil igen
Läskeblask är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-24, 14:49   #37
Bobcole
Registered User
 
Reg.datum: Sep 2019
Inlägg: 37
Citat:
Ursprungligen postat av Lafayette Visa inlägg
Ja, vad är då poängen när man går tillbaka till normal nivåer när man slutar. När det är riskfyllt under behandling. Eller är tanken att man ska ta det livet ut Bobban? Hur som helst är det klart jag varit sugen och nyfiken på gelén, men om en utbildad läkare på endokrin säger att mitt värde inte är hälsofarligt så jag har svårt att motivera mig till att testa det.
Varför ska man gå tillbaka till sina normala nivåer om de var låga? Vad är poängen med det?

Det är inte riskfyllt under behandling.

Livet ut, ja, om man vill, det är liksom det som är poängen. Man är inte tvungen till det, men hela konceptet med TRT är ju att man får i sig den mängd testo som är optimalt för den individuella mannen för att må så bra som möjligt och ha livskraft och livsglädje. När man väl är på kommer man antagligen inte vilja gå av, vad är poängen? Jag kommer antagligen själv köra inom några år, jag ser ingen poäng i att inte göra det. Vi snackar liksom inte några feta bodybuilderdoser, men nivåer så man känner sig på topp.


Det finns till och med studier där man satt män på 600mg testosteron (Byggardoser) i 6 månader, utan en enda negativ sidoeffekt (förutom några som fick lite acne), i den studien visade det sig till och med att 600mg var mer "hälsosamt" än 300mg, vilket var rätt ironiskt.

Ja, jag förstår att du har svårt att motivera det, då han är i auktoritetsposition, för han är läkare. Men tro mig, han har fel, du kan må mycket mycket bättre med högre nivåer och jag rekommenderar att göra dina egna efterforskningar på nätet gällande testosteronnivåer och hälsorisker. Om du vill kan jag länka några studier när jag får lite mer tid över imorgon eller något.

Det finns svenska privata kliniker som kan hjälpa en också, Ekenhälsan exempelvis, även "Rewell" eller vad det heter. Det går även att använda sig av internationella läkare, exempelvis i "UK", finns något som heter "balance my hormones" om jag minns rätt, jag har en bekant som använder sig av dom, det blev ett par tusenlappar i början men det var så mycket värt det enligt honom, även han har liksom fått en helt annan livskraft av det. Då är man alltså såklart under sikt av läkare, som håller koll på hälsomarkörer etc.

Jag vill påstå att Sveriges syn på just testosteron av någon anledning är extrem, varför vet jag inte, man ligger efter helt enkelt.
Bobcole är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-24, 14:52   #38
Bobcole
Registered User
 
Reg.datum: Sep 2019
Inlägg: 37
Citat:
Ursprungligen postat av Lafayette Visa inlägg
Jag var energisk och mådde bra innan min depression och ångest slog till. Och så har jag misskött min hälsa och inte tränat på snart 3 år som sagt. Hade jag levt ett normalt liv och ändå haft låga värden och varit orkeslös hade jag nog inte tvekat.
Skulle det möjligtvis kunna vara så att du mådde bra när dina nivåer var "okej", dvs för dig kanske det är någonstans i mitten av referens, eller varför inte högt uppe. Men av någon anledning sjönk dom, detta kan ha många orsaker, vilket i sin tur resulterade i att du började må sämre och sämre?

Om jag vore du skulle jag dyka djupare i detta och försöka reda ut det, oavsett anledningarna till det så är dina nuvarande nivåer helt enkelt inte särskilt bra och jag är relativt säker på att om du skulle få upp nivåerna till 30 så skulle det bli en markant skillnad i välmående.
Bobcole är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-24, 14:54   #39
Bobcole
Registered User
 
Reg.datum: Sep 2019
Inlägg: 37
Citat:
Ursprungligen postat av Läskeblask Visa inlägg
Så mycket kan jag säga att det kan ta en bra stund innan man blir fertil igen
Det stämmer. Perioden varade 3 mån till 24 månader i två olika studier med tusentals män. Detta var dock helt utan "hjälp", så att säga. Vill man sparka igång produktionen snabbare så finns det olika preparat för detta, HCG bland annat, vilket man ger till kvinnor som vill bli fertila också.
Bobcole är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-24, 15:03   #40
Lafayette
Jag har frågat två år i rad, jag ger upp.
 
Lafayettes avatar
 
Reg.datum: Oct 2018
Inlägg: 519
Ok, tack för svar.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av StarkaUlf Visa inlägg
Livet är upp och ner, som en knäböj.
Lafayette är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-24, 16:45   #41
PureWhey
Banned User
 
Reg.datum: Oct 2012
Ort: Göteborg
Inlägg: 10 537
Citat:
Ursprungligen postat av Bobcole Visa inlägg

Det finns till och med studier där man satt män på 600mg testosteron (Byggardoser) i 6 månader, utan en enda negativ sidoeffekt (förutom några som fick lite acne), i den studien visade det sig till och med att 600mg var mer "hälsosamt" än 300mg, vilket var rätt ironiskt.
Länk?
PureWhey är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-24, 17:10   #42
Bobcole
Registered User
 
Reg.datum: Sep 2019
Inlägg: 37
Citat:
Ursprungligen postat av PureWhey Visa inlägg
Länk?
Denna var på 10 veckor:
https://www.researchgate.net/publica..._in_Normal_Men
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/8637535
https://www.nejm.org/doi/full/10.105...99607043350101


Denna var på 20 veckor:
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/11701431

Finns även en på 28 att hitta någonstans.
Bobcole är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-24, 17:19   #43
Armed Dingo
Tack, god jul!
 
Armed Dingos avatar
 
Reg.datum: May 2013
Inlägg: 1 843
Ett off topic ämne att diskutera är varför nivåerna har sänkts hos genomsnittsmannen.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av 40plus Visa inlägg
när dom tajta kläderna vrängs av så väller fettet ut
Armed Dingo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-24, 17:27   #44
stridis
stridis- avatartextmästare
 
stridiss avatar
 
Reg.datum: Jan 2003
Ort: lindome
Inlägg: 6 062
Citat:
Ursprungligen postat av Lafayette Visa inlägg
Jag var energisk och mådde bra innan min depression och ångest slog till. Och så har jag misskött min hälsa och inte tränat på snart 3 år som sagt. Hade jag levt ett normalt liv och ändå haft låga värden och varit orkeslös hade jag nog inte tvekat.
Om behandlingen motiverar dig till att sköta din hälsa och skaffa jobb så säger jag: bara kör!
__________________
Stridis invictus.

I won't just gaze into the abyss, I'll maintain uncomfortable eye contact with it.
stridis är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2020-02-24, 20:21   #45
Bruce Banner
Registered User
 
Bruce Banners avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 374
Citat:
Ursprungligen postat av Bobcole Visa inlägg
Det finns till och med studier där man satt män på 600mg testosteron (Byggardoser) i 6 månader, utan en enda negativ sidoeffekt (förutom några som fick lite acne), i den studien visade det sig till och med att 600mg var mer "hälsosamt" än 300mg, vilket var rätt ironiskt.
Generellt tycker jag du är lite väl onyanserad i din poster över att testosteron skulle vara ett lyckopiller utan negativa effekter i högre doser.

Ett exempel är att du inte verkar läsa studierna du refererar till som visar klart att ditt HDL skjuts i sankt vid högre doser (>TRT) vilket alla som dopat sig och regelbundet följer upp sin hälsa är medvetna om.

Se bara på resultatet av 600 mg i 20 veckor på ditt HDL, en sänkning med c:a 20%.

Misstolka mig inte, jag generellt positiv till testosteron och tycker normalt man är på tok för restriktiv och försiktig inom vården i Sverige. Men det finns absolut saker att tänka på.

/Bruce
Bruce Banner är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 18:04.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)