Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2020-02-03, 14:18   #796
Termy
理学療法士
 
Termys avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 2 206
Massimo Kokhno köttar vidare med sina nordic curl gainz:

3 reps 45º decline:


Negativa 1-leg:


Vanliga med två ben kör han ju typ 20 i rad...
Termy är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2020-02-03, 17:43   #797
d1anny2
Registered User
 
d1anny2s avatar
 
Reg.datum: Feb 2013
Ort: Varberg
Inlägg: 722
Citat:
Ursprungligen postat av Termy Visa inlägg
Massimo Kokhno köttar vidare med sina nordic curl gainz:



3 reps 45º decline:





Negativa 1-leg:





Vanliga med två ben kör han ju typ 20 i rad...
Starkt. Men är det så svårt att bli kvitt den där höftvinkeln? Har klagat på den innan när en annan vrålstark italienare körde nordics.
d1anny2 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-03, 18:24   #798
Termy
理学療法士
 
Termys avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 2 206
Citat:
Ursprungligen postat av d1anny2 Visa inlägg
Starkt. Men är det så svårt att bli kvitt den där höftvinkeln? Har klagat på den innan när en annan vrålstark italienare körde nordics.
I enbensvarianten eller den vanliga? Det kan ju lätt se ut som att den vanliga har en större höftvinkel än vad den egentligen har pga att baken sticker ut också. Tycker den ser ganska bra ut dock... (höftvinkel dvs, inte baken). Kanske de sista få graderna gör en stor skillnad för hur tungt det blir, och/eller så kanske det är ett invant mönster från tider när det var tungt att bara göra 1-2 reps.
Termy är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2020-02-03, 20:30   #799
Termy
理学療法士
 
Termys avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 2 206
Mycket inspiration på hur man kan koppla trissor hit och dit för att avlasta i kroppsviktsövningar - "Gymnasticforza".
Termy är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2020-02-03, 20:55   #800
d1anny2
Registered User
 
d1anny2s avatar
 
Reg.datum: Feb 2013
Ort: Varberg
Inlägg: 722
Citat:
Ursprungligen postat av Termy Visa inlägg
Mycket inspiration på hur man kan koppla trissor hit och dit för att avlasta i kroppsviktsövningar - "Gymnasticforza".
Vad smart. Ska testa detta snarast. Tror jag har all utrustning för att rigga detta.
d1anny2 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-03, 21:40   #801
baggard
Registered User
 
baggards avatar
 
Reg.datum: Aug 2011
Inlägg: 788
Citat:
Ursprungligen postat av d1anny2 Visa inlägg
Starkt. Men är det så svårt att bli kvitt den där höftvinkeln? Har klagat på den innan när en annan vrålstark italienare körde nordics.
Jag har alltid kört mina "finnar" som du vill här, med en spikrak linje från knä till axel. Det är dock ingen bekväm position för mig alls och jag måste verkligen spänna röven och magen ordentligt och pressa fram bäckenet för att komma in där och hamstringen blir supertighta.

(btw angående videon du kommenterade på, skulle behöva se den från sidan, ser ut som att han rör höften lite i den koncentriska fasen vilket är no-no när det gäller strikt form, han är fortfarande stark som tusan dock)

Har alltid kört såhär tills jag såg en video några dagar sedan ( https://www.youtube.com/watch?v=NZ31eKoPeIo&t=1s runt cirka 2:30 )

Han snackar om att om man böjer sig lite framåt så hamnar hamstringen i en bättre position för att utveckla kraft löst översatt. Om det stämmer eller ej vet jag inte men det var betydligt bekvämare att köra så förra passet när jag testade. Huvudsaken är att alltid hålla exakt samma vinkel i höften genom rörelsen.

En hardcore GHR/Finnen är dock spikrak linje och ingen rörelse i höften, tror lätt det är det svåraste och jag har nästan aldrig sett någon utföra sådana (jag är värre än hitler när vi snackar strikthet dock)

För övrigt en helt otroligt bra övning, förvånande att jag aldrig ser någon annan utföra den

Senast redigerad av baggard den 2020-02-03 klockan 21:45.
baggard är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-03, 22:12   #802
d1anny2
Registered User
 
d1anny2s avatar
 
Reg.datum: Feb 2013
Ort: Varberg
Inlägg: 722
Citat:
Ursprungligen postat av baggard Visa inlägg
Jag har alltid kört mina "finnar" som du vill här, med en spikrak linje från knä till axel. Det är dock ingen bekväm position för mig alls och jag måste verkligen spänna röven och magen ordentligt och pressa fram bäckenet för att komma in där och hamstringen blir supertighta.

(btw angående videon du kommenterade på, skulle behöva se den från sidan, ser ut som att han rör höften lite i den koncentriska fasen vilket är no-no när det gäller strikt form, han är fortfarande stark som tusan dock)

Har alltid kört såhär tills jag såg en video några dagar sedan ( https://www.youtube.com/watch?v=NZ31eKoPeIo&t=1s runt cirka 2:30 )

Han snackar om att om man böjer sig lite framåt så hamnar hamstringen i en bättre position för att utveckla kraft löst översatt. Om det stämmer eller ej vet jag inte men det var betydligt bekvämare att köra så förra passet när jag testade. Huvudsaken är att alltid hålla exakt samma vinkel i höften genom rörelsen.

En hardcore GHR/Finnen är dock spikrak linje och ingen rörelse i höften, tror lätt det är det svåraste och jag har nästan aldrig sett någon utföra sådana (jag är värre än hitler när vi snackar strikthet dock)

För övrigt en helt otroligt bra övning, förvånande att jag aldrig ser någon annan utföra den
Ok.
Hur skulle du rekommendera att man börjar köra övningen? Alltså gör den lättare att börja med, för oss som är svaga där. Med rep som man kan dra i?
d1anny2 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-03, 22:21   #803
baggard
Registered User
 
baggards avatar
 
Reg.datum: Aug 2011
Inlägg: 788
Citat:
Ursprungligen postat av d1anny2 Visa inlägg
Ok.
Hur skulle du rekommendera att man börjar köra övningen? Alltså gör den lättare att börja med, för oss som är svaga där. Med rep som man kan dra i?
Om jag hade börjat idag så hade jag nog börjat med lätt pikerad höft och gummiband som resistans, alternativt ett kvastskaft eller vad heter dom...pilatesboll? lol

Tycker också om att sätta en timer på 1-2min och köra TUT tills tiden tar slut. Oavsett hur få centimeter man rör sig fram och tillbaka i slutet så fortsätter man, löjlig pump efter det

tycker det är viktigt att ha en skön kudde under knäna också, en tjock och relativt mjuk (inte styv åtminstone) så man sjunker in i den liksom, kan bara vara jag men mina knän tycker inte om dubbelvikta yogamattor och liknande i den övningen (om den är 10-20cm tjock så kommer man upp lite från marken dessutom och kan verkligen sträcka ut i ROMen)

Senast redigerad av baggard den 2020-02-03 klockan 22:24.
baggard är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-04, 06:40   #804
d1anny2
Registered User
 
d1anny2s avatar
 
Reg.datum: Feb 2013
Ort: Varberg
Inlägg: 722
Citat:
Ursprungligen postat av baggard Visa inlägg
Om jag hade börjat idag så hade jag nog börjat med lätt pikerad höft och gummiband som resistans, alternativt ett kvastskaft eller vad heter dom...pilatesboll? lol

Tycker också om att sätta en timer på 1-2min och köra TUT tills tiden tar slut. Oavsett hur få centimeter man rör sig fram och tillbaka i slutet så fortsätter man, löjlig pump efter det

tycker det är viktigt att ha en skön kudde under knäna också, en tjock och relativt mjuk (inte styv åtminstone) så man sjunker in i den liksom, kan bara vara jag men mina knän tycker inte om dubbelvikta yogamattor och liknande i den övningen (om den är 10-20cm tjock så kommer man upp lite från marken dessutom och kan verkligen sträcka ut i ROMen)
De få gånger jag testat upplevde jag något liknande. Mäkta obekvämt för knäskålen om inte mattan är redigt mjuk.

Börja igår med hamstring curl på pilatesboll. Rehabbar någonting som kallas PFSS (patello-femoralt smärtsyndrom). Ska söka öka repsen sakta men säkert och sen byta till ett ben så får jag se vad som kommer ut av det.
d1anny2 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-04, 08:45   #805
Termy
理学療法士
 
Termys avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 2 206
Ur min synvinkel finns det ej något rätt eller fel där utan bara olika hävarmar beroende på var ens nivå ligger, då mer eller mindre pike i höften inte gör övningen mer eller mindre skadlig på något sätt (90gr pike = glute ham raise). Men som baggard nämner så utvecklar man bättre kraft när hamstrings är lite längre (dvs böjd höft) och hamstring till skillnad mot t.ex. quadriceps (med undantag rectus femoris) påverkas ganska mycket av aktiv insufficiens, vilket lätt kan demonstreras om man i stående upprätt läge försöker att långsamt flektera knäet och se om man kan nudda hälen mot baken (vilket blir en rejält kort position för hamstrings och där är den svag).
Termy är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2020-02-04, 10:03   #806
Termy
理学療法士
 
Termys avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 2 206
Video med nästintill fulldjup i matrix squats. Inte många som klarar det djupet med den formen. Där blir det ju lättare också med böjning i höften förstås, men till skillnad mot hamstrings är det ju ingen aktiv insufficiens i det sträckta läget utan snarare tvärtom. Det är bara att det blir så jäkla tungt med större hävarm.
Termy är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2020-02-04, 20:15   #807
Termy
理学療法士
 
Termys avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 2 206
Citat:
Ursprungligen postat av d1anny2 Visa inlägg
Vad smart. Ska testa detta snarast. Tror jag har all utrustning för att rigga detta.
Lägg gärna upp bild om du får upp riggen på ett bra sätt. Trivs med nuvarande upplägg men kan definitivt tänka mig att pilla vidare med något counterweight-system framöver.
Termy är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2020-02-10, 09:55   #808
Termy
理学療法士
 
Termys avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 2 206
Leon Pilous med en one-arm muscle up.

Ben Patrick / Kneesovertoesguy utmaning i en kombination av sissy squats in i full reverse nordics. Han kommer visst att posta någon dylik utmaning en gång i veckan. Jag skulle ha gjort den idag trots att det inte var bendag, men glömde av... får göra om två dagar istället när jag kör matrix squats och sådant ändå.
Termy är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2020-02-11, 13:25   #809
RassK
Registered User
 
RassKs avatar
 
Reg.datum: Aug 2005
Ort: Halmstad
Inlägg: 6 417
Citat:
Ursprungligen postat av d1anny2 Visa inlägg
Starkt. Men är det så svårt att bli kvitt den där höftvinkeln? Har klagat på den innan när en annan vrålstark italienare körde nordics.
Det finns egentligen ingen rimlig anledning till att försöka bli av med den vinkeln. Endast om man är anal med bedömning och jämförelse av styrka med andra. Vilket i sig själv är meningslöst. Träningsmässigt så finns det större fördelar med att köra med böjd höft eftersom du sällan har höften helt utsträckt när hamstrings utför sin huvudsakliga funktion att stabilisera höft- och knäleden. Detta är då förutsatt att du inte svankar så mycket att du får ont i ryggen, men då har du andra problem att hantera.

Jag kör nästan alla mina pass/reps med ca 90° i höften för att få ut det mesta av övningen.



Här kör jag ett mekaniskt dropset från GHR0° till GHR90° med vikt till GHR90° med kroppsvikt. Ett set räcker för magnificent DOMS i alla 8 hamstrings. Oftast kör jag 2-4 set GHR90° med vikt á 2-3 gånger i veckan.
__________________
Instagram: optiholm
Journal - En kronisk kaloriräknares krönika
Onlinecoaching - Body Comp Coaching Halmstad
Citat:
Ursprungligen postat av John Kiefer
Best Breakfast Ever - None.
RassK är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-11, 14:00   #810
Termy
理学療法士
 
Termys avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 2 206
Citat:
Ursprungligen postat av RassK Visa inlägg
Det finns egentligen ingen rimlig anledning till att försöka bli av med den vinkeln. Endast om man är anal med bedömning och jämförelse av styrka med andra. Vilket i sig själv är meningslöst. Träningsmässigt så finns det större fördelar med att köra med böjd höft eftersom du sällan har höften helt utsträckt när hamstrings utför sin huvudsakliga funktion att stabilisera höft- och knäleden. Detta är då förutsatt att du inte svankar så mycket att du får ont i ryggen, men då har du andra problem att hantera.

Jag kör nästan alla mina pass/reps med ca 90° i höften för att få ut det mesta av övningen.

Här kör jag ett mekaniskt dropset från GHR0° till GHR90° med vikt till GHR90° med kroppsvikt. Ett set räcker för magnificent DOMS i alla 8 hamstrings. Oftast kör jag 2-4 set GHR90° med vikt á 2-3 gånger i veckan.
Termy är uppkopplad nu   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:27.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)