Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2020-05-29, 19:30   #181
Fredszky
Kämpa! Kämpa! Kämpa!
 
Fredszkys avatar
 
Reg.datum: Aug 2001
Inlägg: 398
Citat:
Ursprungligen postat av d1anny2 Visa inlägg
Är inte saken tvärtom? Att vita män har det lättare än andra. Därför är de överrepresenterade och det behöver motverkas.
Vita är en minoritet.
__________________
P r o f e . t
Fredszky är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-29, 21:55   #182
trädgårdsmöbel
d-bag
 
trädgårdsmöbels avatar
 
Reg.datum: Jun 2016
Inlägg: 1 235
Citat:
Ursprungligen postat av d1anny2 Visa inlägg
Är inte saken tvärtom? Att vita män har det lättare än andra. Därför är de överrepresenterade och det behöver motverkas.
Vita män kvoteras inte in till polis, brandkår och fler yrken därtill. Finns en plats och en vit man och någon annan är likvärdigt kvalificerade så går det till någon annan. Vita män har högre krav för flertalet utbildningar (polis, brandkår kanske fler). Ett lägre ställt krav för kvinnor, ett högre för män.

Du har all rätt i världen att uttryckligen söka något annat till en tjänst än en vit man, men söker du specifikt en vit man till en tjänst gör du dig skyldig till diskriminering.

Överrepresentationen har andra orsaker än att vi har det lättare än andra, för det har vi inte. Det ställs högre krav på oss.

Vi har även ett högre personligt moraliskt ansvar om vi gör dåliga saker eller brott. Vad vi har i "ryggsäcken" räknas inte. Högste hönset för polismyndigheten skulle aldrig uttrycka likvärdig sympati för oss som för vårt dödsoffer. Vilket andra grupper kan åtnjuta.

De delar det moraliska ansvaret med sitt bagage, sin kultur, omständigheterna. Skulden sprids ut på hela samhället. Det är samhället som misslyckats och bär en del av skulden när någon annan gjort något. Men vi bär alltid hela skulden själva. Oersonligt ansvariga för vad vi personligen gör. Så vi hålls även till en högre moralisk standard där likvärdiga missdåd är värre om vi utför än någon annan.

Så berätta igen hur priviligierade vi är.
trädgårdsmöbel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-29, 22:43   #183
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Vänta nu, är Paolo Roberto vit?
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-30, 07:50   #184
Plasttiger
Banned User
 
Reg.datum: Feb 2020
Inlägg: 120
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Vänta nu, är Paolo Roberto vit?
Att hans italienska och skotska påbrå skulle göra att det var ifrågsättansbart?
Definitionen är bra mycket bredare än vad kolos razister brukar försöka föra fram

Citat:
“White” refers to a person having origins in any of the original peoples of Europe, the Middle East, or North Africa. It includes people who indi-cated their race(s) as “White” or reported entries such as Irish, German, Italian, Lebanese, Arab, Moroccan, or Caucasian.
9/11 var alltså white terrorism.
Plasttiger är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-30, 10:41   #185
-squat-
Registered User
 
-squat-s avatar
 
Reg.datum: Apr 2002
Inlägg: 1 221
Citat:
Beslutet om Melodifestivalen är skattefinansierat kvinnoförakt.
Det enda den här typen av kvotering hjälper är att upprätthålla offerrollen som behövs för att legitimera vänsterfeminismen, skriver Matilda Ekeblad, Muf.
https://www.expressen.se/debatt/pins...t-har-urartat/
-squat- är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-30, 11:36   #186
d1anny2
Registered User
 
d1anny2s avatar
 
Reg.datum: Feb 2013
Ort: Varberg
Inlägg: 722
Citat:
Ursprungligen postat av trädgårdsmöbel Visa inlägg
Vita män kvoteras inte in till polis, brandkår och fler yrken därtill. Finns en plats och en vit man och någon annan är likvärdigt kvalificerade så går det till någon annan. Vita män har högre krav för flertalet utbildningar (polis, brandkår kanske fler). Ett lägre ställt krav för kvinnor, ett högre för män.



Du har all rätt i världen att uttryckligen söka något annat till en tjänst än en vit man, men söker du specifikt en vit man till en tjänst gör du dig skyldig till diskriminering.



Överrepresentationen har andra orsaker än att vi har det lättare än andra, för det har vi inte. Det ställs högre krav på oss.



Vi har även ett högre personligt moraliskt ansvar om vi gör dåliga saker eller brott. Vad vi har i "ryggsäcken" räknas inte. Högste hönset för polismyndigheten skulle aldrig uttrycka likvärdig sympati för oss som för vårt dödsoffer. Vilket andra grupper kan åtnjuta.



De delar det moraliska ansvaret med sitt bagage, sin kultur, omständigheterna. Skulden sprids ut på hela samhället. Det är samhället som misslyckats och bär en del av skulden när någon annan gjort något. Men vi bär alltid hela skulden själva. Oersonligt ansvariga för vad vi personligen gör. Så vi hålls även till en högre moralisk standard där likvärdiga missdåd är värre om vi utför än någon annan.



Så berätta igen hur priviligierade vi är.
Jag kan berätta hur privilegierad jag varit. Genom att jag inte upplevt följande:

# Sällan någon som vågar säga slumpmässigt elaka saker till mig på spårvagnen. Eller sucka och mumla om mig och min slöja (vilket jag inte bär). Det är vardag för en kompis.

# Ingen har på centralen oprovocerat sagt till mig "skaffa ett jobb och sluta spotta fram ungar sv.-skalle". Vederbörande hade ett samhällsnyttigt jobb och två barn med sig. Jag har också jobb och två barn.

# En kollegas kollega hade kommit upp sig i en bransch och ansågs mkt kompetent. Under en konferensmiddag erbjöd hennes chef pengar för sex.

# I en urvalsprocess har jag aldrig blivit automagiskt bortsorterad pga namn, utseende eller ursprung.

Mvh
d1anny2 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-30, 11:40   #187
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Citat:
Ursprungligen postat av d1anny2 Visa inlägg
J# I en urvalsprocess har jag aldrig blivit automagiskt bortsorterad pga namn, utseende eller ursprung.
Hur vet du det?
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-30, 11:45   #188
Klein
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 696
Citat:
Ursprungligen postat av d1anny2 Visa inlägg
Jag kan berätta hur privilegierad jag varit. Genom att jag inte upplevt följande:

# Sällan någon som vågar säga slumpmässigt elaka saker till mig på spårvagnen. Eller sucka och mumla om mig och min slöja (vilket jag inte bär). Det är vardag för en kompis.

# Ingen har på centralen oprovocerat sagt till mig "skaffa ett jobb och sluta spotta fram ungar sv.-skalle". Vederbörande hade ett samhällsnyttigt jobb och två barn med sig. Jag har också jobb och två barn.

# En kollegas kollega hade kommit upp sig i en bransch och ansågs mkt kompetent. Under en konferensmiddag erbjöd hennes chef pengar för sex.

# I en urvalsprocess har jag aldrig blivit automagiskt bortsorterad pga namn, utseende eller ursprung.

Mvh
Kamrat! Flytta till ett icke-västerländskt land och bredda dina upplevelser.
Klein är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-30, 11:51   #189
d1anny2
Registered User
 
d1anny2s avatar
 
Reg.datum: Feb 2013
Ort: Varberg
Inlägg: 722
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Hur vet du det?
Det vet jag förstås inte. Men med tanke på hur många gånger jag gått vidare så har det inte orsakat mig problem.
d1anny2 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-30, 11:52   #190
d1anny2
Registered User
 
d1anny2s avatar
 
Reg.datum: Feb 2013
Ort: Varberg
Inlägg: 722
Citat:
Ursprungligen postat av Klein Visa inlägg
Kamrat! Flytta till ett icke-västerländskt land och bredda dina upplevelser.
Jag har tidigare bott i Asien och även där sluppit det mesta av diskriminering. Även året i Mellanöstern var lugnt. Så länge jag undvek kortbyxor.
d1anny2 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-30, 12:25   #191
Klein
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 696
Citat:
Ursprungligen postat av d1anny2 Visa inlägg
Jag har tidigare bott i Asien och även där sluppit det mesta av diskriminering. Även året i Mellanöstern var lugnt. Så länge jag undvek kortbyxor.
Vilket länder, hur länge, vem arbetade du åt, hur fick du jobbet?
Klein är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-30, 12:32   #192
d1anny2
Registered User
 
d1anny2s avatar
 
Reg.datum: Feb 2013
Ort: Varberg
Inlägg: 722
Citat:
Ursprungligen postat av Klein Visa inlägg
Vilket länder, hur länge, vem arbetade du åt, hur fick du jobbet?
Två år varannan månad i Sydkorea, ett år varannan månad i Abu Dhabi. Kortare perioder i Oman och några andra.
Jobbade åt norsk firma på båtsvarv och liknande. Fick jobbet som alla andra där. Sökte.

Senast redigerad av d1anny2 den 2020-05-30 klockan 12:34.
d1anny2 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-30, 12:35   #193
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Jag upplevde positiv rasism i Hongkong, alla tyckte jag var det bästa sedan skivat bröd eftersom jag var vit.

Det var underbart.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-30, 12:37   #194
PureWhey
Banned User
 
Reg.datum: Oct 2012
Ort: Göteborg
Inlägg: 10 537
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Jag upplevde positiv rasism i Hongkong, alla tyckte jag var det bästa sedan skivat bröd eftersom jag var vit.

Det var underbart.
Har de osthyvlar i Hongkong?
PureWhey är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-30, 12:38   #195
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Citat:
Ursprungligen postat av PureWhey Visa inlägg
Har de osthyvlar i Hongkong?
Jag kan ärligt talat inte minnas en enda.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 03:39.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)