Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2019-04-17, 08:22   #61
Ett Orm
Silver lifter
 
Ett Orms avatar
 
Reg.datum: Jun 2011
Ort: Mitt i Sverige, lite åt sidan..
Inlägg: 2 611
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Vad är det du menar skulle leda till döden "ganska bums" för någon som tar 150 i totalen på stenåldern?

Klena män kan promenera lika långt som andra, de kan plocka nötter, bär och frukt lika bra, kan gräva upp rötter, döda smådjur, klättra i träd... Och de är nog ungefär lika benägna att dö av rovdjur, blir man påhoppad av en leopard hjälper det inte att man ser ut som David_wigrens avatar.

Varför då? Pga någon slags kosmisk rättvisa?

Alla har ett tak. Coleman påstår att han hade kunnat göra 5 reps på 800 pound när han var på topp. Om han hade köttat en timme extra böj varje dag i ett år, hade han kunnat göra 6 reps då?
.Nja det är inte en fråga om vilken styrka man har eller vad man kan uppnå, utan att man inte skulle kunna bära ens en pinne mer än första gången trots att man burit pinnar i flera år, eller en lite bit längre.

Att inte kunna anpassa sig efter vad som krävs tror jag skulle leda till döden på den tiden, som jag tror var rätt tuff fysiskt.

Jag har läst en artikel om där en äldre tant inte fick nån som helst förbättring, men i den åldern är det ju i princip en förbättring att inte gå bakåt.
Ett Orm är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-17, 09:35   #62
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Citat:
Ursprungligen postat av Ett Orm Visa inlägg
.Nja det är inte en fråga om vilken styrka man har eller vad man kan uppnå, utan att man inte skulle kunna bära ens en pinne mer än första gången trots att man burit pinnar i flera år, eller en lite bit längre.
Fast att bära en pinne ingår väl i den "vardagsstyrka" som non-responders har? När man pratar om non-responders utgår jag från att man menar att de orkar lyfta en kastrull, en ryggsäck full med böcker och andra saker som "vanliga otränade" klarar. Det är väl bara att få styrka utöver "normal otränad" som en non-responder inte lyckas med?

Citat:
Ursprungligen postat av Ett Orm Visa inlägg
.Att inte kunna anpassa sig efter vad som krävs tror jag skulle leda till döden på den tiden, som jag tror var rätt tuff fysiskt.
Varför tror du att den var så himla tufft fysiskt? Återigen, jag tror att de allra flesta göromål en grottmänniska var tvungen att göra inte krävde styrka högre än "smalfet soffpotatis". Jag har redan gett exempel på såna aktiviteter.

Dessutom: Om svaga män dog som flugor på stenåldern, hur menar du att kvinnor överlevde? De flesta kvinnor är ju svagare även än svaga män.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-17, 10:36   #63
David_wigren
Registered User
 
David_wigrens avatar
 
Reg.datum: Apr 2009
Ort: Örebro
Inlägg: 1 485
Det kanske är ett dåligt uttryck att använda sig av ”non-responders” för att beskriva folk som har dåliga förutsättningar för att bygga styrka och muskler. Begreppet non-responder låter nästan som att det är en person som oavsett aktivitet inte får någon ökad proteinsyntes eller någon form av anpassning överhuvudtaget. Sånna individer finns nog inte. Jag menar, har man ens lärt sig att stå och gå utan att ramla som ett spädbarn så är ju det ett tecken på att ens kropp kan anpassa sig efter fysisk stimuli. Sen gällande att bygga muskler så byggs ju muskelprotein upp och bryts ner hela tiden kontinuerligt. Om ens kropp inte kunde bygga muskelprotein så skulle man nog dö ganska fort. Det kanske är bättre att kalla dem för ”weak-responders”. Att även om de tränar hårt så sker knappt någon anpassning. De kan kötta bänk i flera år men ändå inte maxa mer än 70kg. Sånna är nog mer vanliga än vad folk på brädan tror.
David_wigren är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-17, 10:41   #64
David_wigren
Registered User
 
David_wigrens avatar
 
Reg.datum: Apr 2009
Ort: Örebro
Inlägg: 1 485
I många fall är det ju bättre att vara en ”weak-responder”. En smalfet kropp kräver mindre energi att hålla vid liv än en krallig styrkelyftare. Tvinga på dem en svältperiod med extremt lite mat under 6 månader och den smalfeta personen kommer ha större chans att överleva.
David_wigren är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-17, 12:58   #65
svag74
Registered User
 
svag74s avatar
 
Reg.datum: Jun 2011
Inlägg: 1 002
Citat:
Ursprungligen postat av Papa Pepe Visa inlägg
Du nämner att du har viloveckor pga överträning flera inlägg. Hur ofta har du viloveckor, på säg en tremånadersperiod?
Sen undrar jag hur du märker att du är övertränad, vilka är symtomen?
Senaste halvåret typ så har jag testat nytt upplägg.
Träning var 4:e eller 5:e dag.
4 pass, som jag skrev i inlägget du citerade, sen vilovecka (exakt 7 dagar alltså, vila). Och mellan varje cykel växlar jag mellan lågrep och högrep, i de övningar det funkar, men generellt högre vikter och längre vila mellan set när jag kör lågrep.

Jag har testat sjukt många upplägg tidigare, särskilt för 5-10 år sedan när jag körde mer seriöst och även körde mark och stångcurl och annat jag tvingats skippa p.g.a. skador.
__________________
Gripper: CoC#1.5 - RB130
svag74 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-17, 13:00   #66
svag74
Registered User
 
svag74s avatar
 
Reg.datum: Jun 2011
Inlägg: 1 002
Citat:
Ursprungligen postat av David_wigren Visa inlägg
I många fall är det ju bättre att vara en ”weak-responder”. En smalfet kropp kräver mindre energi att hålla vid liv än en krallig styrkelyftare. Tvinga på dem en svältperiod med extremt lite mat under 6 månader och den smalfeta personen kommer ha större chans att överleva.
Inte här, jag har tyvärr hög energibalans i kombination med nästan total avsaknad av muskler.
67kg "smalfet" och balans runt 2800kcal, vid hyfsat inaktiv vardag dessutom...

Utöver detta är kroppen dessutom usel på att hushålla med vätska, så jag skulle nog först och främst dött av uttorkning på stenåldern.
Detta är dock inget läkare är intresserade av, för om man kissar i en burk och det ser bra ut, så finns inget de kan göra.
Kanske hänger ihop med att jag har så sjukt lite muskler, mindre vätskedepåer i kroppen då eller nåt...
Jag är udda på många sätt
__________________
Gripper: CoC#1.5 - RB130

Senast redigerad av svag74 den 2019-04-17 klockan 13:03.
svag74 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-17, 13:12   #67
svag74
Registered User
 
svag74s avatar
 
Reg.datum: Jun 2011
Inlägg: 1 002
Oj, glömde.
Nån undrade hur jag vet när jag är övertränad.
Det misstänker jag att jag är när jag blir svagare och svagare, istället för att ligga kvar på samma styrka (vilket är det vanligaste för mig).
Plus att det alltid gått åt helvete när jag försökt börja köra mer frekventa pass.
Så min slutsats är att min kropp är extra känslig för överträning. Därav nuvarande ganska försiktiga upplägg (jag kör ju typ begränsad helkropp, samma pass varje gång).
__________________
Gripper: CoC#1.5 - RB130
svag74 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-17, 13:36   #68
David_wigren
Registered User
 
David_wigrens avatar
 
Reg.datum: Apr 2009
Ort: Örebro
Inlägg: 1 485
Tur att du ändå besitter rätt bra greppstyrka!
David_wigren är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-17, 15:00   #69
Ett Orm
Silver lifter
 
Ett Orms avatar
 
Reg.datum: Jun 2011
Ort: Mitt i Sverige, lite åt sidan..
Inlägg: 2 611
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Fast att bära en pinne ingår väl i den "vardagsstyrka" som non-responders har? När man pratar om non-responders utgår jag från att man menar att de orkar lyfta en kastrull, en ryggsäck full med böcker och andra saker som "vanliga otränade" klarar. Det är väl bara att få styrka utöver "normal otränad" som en non-responder inte lyckas med?

Varför tror du att den var så himla tufft fysiskt? Återigen, jag tror att de allra flesta göromål en grottmänniska var tvungen att göra inte krävde styrka högre än "smalfet soffpotatis". Jag har redan gett exempel på såna aktiviteter.

Dessutom: Om svaga män dog som flugor på stenåldern, hur menar du att kvinnor överlevde? De flesta kvinnor är ju svagare även än svaga män.
Vadan detta om styrka? Jag talar om en kropp som kan anpassa som efter rådande omständigheter.
Jag tror att det var ett hårt liv, inte att man var tvungen att bära tunga stenar annars dog man.
Gå långt för mat, gräva efter rötter, bära vatten, bereda skinn, sjukdomar, svält, värme, kyla osv.
Stäng av elen så märker du snart vilket jobb det krävs bara att göra mat och tvätta. Normala soffpäran skulle inte fixa det från dag ett, men efter en tid skulle det troligen gå fint.
Men det som på kolo är starkt var troligen overkill även då.

Enligt tyngre podden så är tex Hansa folket(?) ungefär lika vältränade som fotbollsspelare bara pga den aktiva livsstilen som är det närmaste stenåldern vi har idag. Men de markar knappast ens 250... Men de är troligen både starkare och uthålligare än genene man, garanterat med de i samma viktklass.
Men skulle du kidnappa en hansa-bebis och låta den bli en slacker här skulle den troligen inte ha vidare fysik.
Ett Orm är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-17, 15:02   #70
svag74
Registered User
 
svag74s avatar
 
Reg.datum: Jun 2011
Inlägg: 1 002
Citat:
Ursprungligen postat av David_wigren Visa inlägg
Tur att du ändå besitter rätt bra greppstyrka!
Ja den är ok i alla fall
Men samtidigt har jag nån sorts kronisk överansträngning i händerna, så jag får lätt att det konstant värker/svider om jag kör för mycket grippers, eller sitter för mycket dator/mobil.

Knappt kört grippers alls nu på ett par månader, och hoppas händerna ska återhämta sig ännu en gång, så jag kan ge mig på roliga CoC#1,5 igen...
__________________
Gripper: CoC#1.5 - RB130
svag74 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-17, 15:54   #71
Bandid0
Registered User
 
Reg.datum: Aug 2013
Inlägg: 1 612
Jag har svårt att få en uppfattning av hur du tränar.

Du verkar ha hamnat lite i en grop utifrån vad du upplever som misslyckande.

Skulle rekommendera något minimalistiskt program där fokus är att öka reps och vikt på sikt (låg volym, hög intensitet och lång setvila). Säkerställ att du går upp i vikt 0,5-1kg i månaden. När du brutit dig loss ur din svacka kan du börja köra högre/normal volym och droppa intensiteten.

7 reps i chins med kroppsvikten är inte någon frisk människas genetiska max.
Bandid0 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-17, 16:45   #72
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Citat:
Ursprungligen postat av Ett Orm Visa inlägg
Vadan detta om styrka?
Varför pratar du om något annat än styrka? Det är bokstavligt talat det enda vi diskuterar här. Huruvida någon anpassade sig till andra saker är fullständigt irrelevant.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-17, 18:49   #73
svag74
Registered User
 
svag74s avatar
 
Reg.datum: Jun 2011
Inlägg: 1 002
Jag ska ändra lite i mina "högreps-pass".
2 min setvila är nog för lite för mig, för jag är inte alls redo efter det, så ökar till 2½ där.
Sen ska jag göra som när jag kör mer lågrep, inte maxa förrän sista set.
Blir ju mindre variation på detta sätt, men tror jag behöver ha det så helt enkelt för att kunna lyfta mer utan att bli helt död i kroppen.

Sen får jag testa annat upplägg om detta efter x antal månader inte alls funkar det heller...
__________________
Gripper: CoC#1.5 - RB130
svag74 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-17, 19:22   #74
Ett Orm
Silver lifter
 
Ett Orms avatar
 
Reg.datum: Jun 2011
Ort: Mitt i Sverige, lite åt sidan..
Inlägg: 2 611
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Varför pratar du om något annat än styrka?

Det är bokstavligt talat det enda vi diskuterar här.

Huruvida någon anpassade sig till andra saker är fullständigt irrelevant.
För att jag diskuterade om non responders när det kommer till att anpassa sig till yttre belastningar, det finns fler saker är ren maxstyrka, och jag vill bena i det.
Men förklara gärna mer detaljerat vad du anser vara den enda styrkan.

Inte jag.

Inte för mig.
Ett Orm är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-17, 20:01   #75
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Citat:
Ursprungligen postat av Ett Orm Visa inlägg
För att jag diskuterade om non responders när det kommer till att anpassa sig till yttre belastningar, det finns fler saker är ren maxstyrka, och jag vill bena i det.
Men förklara gärna mer detaljerat vad du anser vara den enda styrkan.

Inte jag.

Inte för mig.
Jag vet inte vad gränsen går för den rena styrkan. Du får fråga de vetenskapsmän som forskar om non-responders vad de har för definition.

Men du håller alltså med mig om att stenåldersmän troligtvis skulle överleva och få avkomma fastän de hade så dåliga gener för ren styrka att de aldrig klarade fler än 7 chins?
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 22:46.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)