Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2017-10-13, 10:03   #16
Shqypnia
Dardania
 
Shqypnias avatar
 
Reg.datum: Nov 2013
Inlägg: 3 147
Spelar det någon roll vad man äter? Jag kan äta flera tusen kcal bara på olika såser till maten.
Shqypnia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-10-13, 10:26   #17
vicarious
Proteinbarskonnässör
 
vicariouss avatar
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 15 775
Det som man ofta ser folk rekommendera när det kommer till refeeds är ett lågt fettintag och högt kolhydratsintag. Detta för att maximera glykogeninlagring och minimera fettinlagring. Ska man få i sig 10k kcal kan det dock vara svårt att åstadkomma detta utan att maten blir tråkig och kanske smaklös.
__________________
Citat:
I'll see you in another life, brother.
vicarious är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-10-13, 21:17   #18
Maximal
Finns det något att äta?
 
Reg.datum: Jan 2013
Inlägg: 429
Jag gör ofta 10.000kcal dagar och har gjort ett par 20.000 utan problem.

När jag gör 10k lägger jag det alltid på en.lördag och ligger 2.000 i underskott torsdag och fredag. Så lite kolhydrater som möjligt och tränar igenom hela kroppen innan jag börjar äta.

10.000 kommer jag upp i om jag äter "cleant" utan problem. Förstår mig intw på de på youtube som knappt klarar av det med all typ av skit
Maximal är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-10-13, 21:19   #19
Ozziking
Registered User
 
Ozzikings avatar
 
Reg.datum: Jul 2013
Ort: Visby, gotland
Inlägg: 11 673
Citat:
Ursprungligen postat av ApexProcyon Visa inlägg
Anvihl om någon borde kunna ge bra förslag baserade på erfarenhet?
Ironi!

Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
Att träna en massa samma dag som en sådan utmaning är ett big no no i min värld. Aptiten efter ett löppass brukar vara låg. Skulle även inte fundera särskilt mycket på underskott dagarna efter, det är ju bara en dag. Lär inte göra någon skillnad. Gissningsvis är man inte jättesugen på käk dagarna efter hur som helst så det blir säkert kcal-underskott automatiskt.

Dagarna innan finns det väl en poäng i att ligga på lite underskott hur som helst. Dock finns det även en poäng i att tänja ut magsäcken, går inte så bra ihop
Det är väl kanske rätt individuellt, aptiten, tänker jag



Citat:
Ursprungligen postat av EnergiÖverskott Visa inlägg
Ska man optinoja, förbereda med flera dagars rejält underskott, försöka få makros på något speciellt sätt och sådär blir det nog en förjävla svårt uppgift.

Att bara ta en 10.000 Kcal- dag är nog inget svårt alls. Buffé, choklad, pannkakor med sylt och grädde, småäta proteinbars eller vanliga chokladbars etc. Då tror jag man kommer upp till 10.000 Kcal relativt enkelt.

Pratar vi kycklingfilé, ris, broccoli, havregryn, frukt osv då blir det nog en rejäl utmaning där emot.
Det var endast en kul fråga för de som är intresserade

Ja, nu i efterhand så verkar det ganska frestande att testa. Jag menar, en liter yoghurt & ett paket start = mer än 1/4 avklarat

Citat:
Ursprungligen postat av Shqypnia Visa inlägg
Spelar det någon roll vad man äter? Jag kan äta flera tusen kcal bara på olika såser till maten.
Inga flytande kalorier!

Citat:
Ursprungligen postat av vicarious Visa inlägg
Det som man ofta ser folk rekommendera när det kommer till refeeds är ett lågt fettintag och högt kolhydratsintag. Detta för att maximera glykogeninlagring och minimera fettinlagring. Ska man få i sig 10k kcal kan det dock vara svårt att åstadkomma detta utan att maten blir tråkig och kanske smaklös.
Ja, precis. Men 10k är väl inte så avsedd som refeed, utan snarare en redig cheatday, så det är väl hur man optimerar cheat-day:en i sig, om det är möjligt.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Bara den som inte tränar hårt som tycker att kolhydrater är överskattade. Den som gör det tycker att dom är uppskattade.
Ozziking lyfter och tränar på

/Mark-185/Bänk-100/Böj-160/Ryck-86/Stöt-116/
Ozziking är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-10-14, 02:21   #20
AlexGBG
Registered User
 
AlexGBGs avatar
 
Reg.datum: Dec 2005
Ort: Bangkok
Inlägg: 1 442
Citat:
Ursprungligen postat av Ozziking Visa inlägg

Ja, nu i efterhand så verkar det ganska frestande att testa. Jag menar, en liter yoghurt & ett paket start = mer än 1/4 avklarat

Inga flytande kalorier!

En bearnaisesås är väl mindre flytande än yoghurt?
Får man använda sig av smör? Smält smör?
AlexGBG är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-10-14, 05:51   #21
pepplez
Registered User
 
pepplezs avatar
 
Reg.datum: Jan 2013
Inlägg: 3 515
Citat:
Ursprungligen postat av AlexGBG Visa inlägg
En bearnaisesås är väl mindre flytande än yoghurt?
Får man använda sig av smör? Smält smör?
Vad som är flytande och inte är ju jävligt oklart. På youtube verkar det snarare som att man inte får _dricka_ kalorier. Så en flötig bea skulle då vara ok så länge du inte dricker den.
__________________
Böj 180 - Bänk 130 - Mark 220
Journal

Citat:
Ursprungligen postat av mangemani Visa inlägg
folk har spenderat en hel dag på en strand och badat och nu regnar det och de springer för glatta livet för att ta skydd så de inte ska bli lite blöta...här saknas verkligen logik
pepplez är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-10-14, 07:22   #22
Ozziking
Registered User
 
Ozzikings avatar
 
Reg.datum: Jul 2013
Ort: Visby, gotland
Inlägg: 11 673
Hur optimera 10k challenge?

Citat:
Ursprungligen postat av AlexGBG Visa inlägg
En bearnaisesås är väl mindre flytande än yoghurt?

Får man använda sig av smör? Smält smör?

Tja, ja jo. Om du äter den på/med något i guess.

Citat:
Ursprungligen postat av pepplez Visa inlägg
Vad som är flytande och inte är ju jävligt oklart. På youtube verkar det snarare som att man inte får _dricka_ kalorier. Så en flötig bea skulle då vara ok så länge du inte dricker den.


Ja men typ så. Inte massa kcal via dryck (läsk, mjölk osv).




Skickat från min iPhone med Tapatalk
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Bara den som inte tränar hårt som tycker att kolhydrater är överskattade. Den som gör det tycker att dom är uppskattade.
Ozziking lyfter och tränar på

/Mark-185/Bänk-100/Böj-160/Ryck-86/Stöt-116/
Ozziking är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-10-14, 09:12   #23
Maximal
Finns det något att äta?
 
Reg.datum: Jan 2013
Inlägg: 429
Passa på att äta det du verkligen tycker om men sällan äter.
Så många på Youtube som sitter och tvingar i sig, klagar och äter något random skit bara för det har mycket kalorier.

10.000 når man enkelt upp till på 3-4 måltider med vanliga livsmedel. Flingor med fil och bröd med ost till frukost och du är uppe i 3k utan större mättnad.
Maximal är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-10-14, 11:58   #24
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Efter trådstarten har jag varit lite sugen på att testa den här challengen, men sedan har jag insett att det bökiga kaloriräknandet nog förtagit det mesta av nöjet.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-10-14, 14:32   #25
pepplez
Registered User
 
pepplezs avatar
 
Reg.datum: Jan 2013
Inlägg: 3 515
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Efter trådstarten har jag varit lite sugen på att testa den här challengen, men sedan har jag insett att det bökiga kaloriräknandet nog förtagit det mesta av nöjet.


Det är inte bökigt.
__________________
Böj 180 - Bänk 130 - Mark 220
Journal

Citat:
Ursprungligen postat av mangemani Visa inlägg
folk har spenderat en hel dag på en strand och badat och nu regnar det och de springer för glatta livet för att ta skydd så de inte ska bli lite blöta...här saknas verkligen logik
pepplez är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-10-14, 15:17   #26
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Citat:
Ursprungligen postat av pepplez Visa inlägg
Det är inte bökigt.
Hur mäter du smör på mackor, sylt på pannkakor, osv?
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-10-14, 15:18   #27
Ozziking
Registered User
 
Ozzikings avatar
 
Reg.datum: Jul 2013
Ort: Visby, gotland
Inlägg: 11 673
Citat:
Ursprungligen postat av Maximal Visa inlägg
Passa på att äta det du verkligen tycker om men sällan äter.
Så många på Youtube som sitter och tvingar i sig, klagar och äter något random skit bara för det har mycket kalorier.

10.000 når man enkelt upp till på 3-4 måltider med vanliga livsmedel. Flingor med fil och bröd med ost till frukost och du är uppe i 3k utan större mättnad.
Precis. Fan man blir taggad nu ju!





Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Efter trådstarten har jag varit lite sugen på att testa den här challengen, men sedan har jag insett att det bökiga kaloriräknandet nog förtagit det mesta av nöjet.



Citat:
Ursprungligen postat av pepplez Visa inlägg
Det är inte bökigt.
+1

Sen är det ingen som tvingar en att räkna ¯\_(ツ)_/¯


Skickat från min iPhone med Tapatalk
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Bara den som inte tränar hårt som tycker att kolhydrater är överskattade. Den som gör det tycker att dom är uppskattade.
Ozziking lyfter och tränar på

/Mark-185/Bänk-100/Böj-160/Ryck-86/Stöt-116/
Ozziking är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-10-14, 15:21   #28
nickke
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2013
Inlägg: 84
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Hur mäter du smör på mackor, sylt på pannkakor, osv?
Ställ smörbyttan/sirapflaskan på vågen och nollställ. Sen ser du ju hur mycket som använts.
nickke är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-10-14, 15:36   #29
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Citat:
Ursprungligen postat av nickke Visa inlägg
Ställ smörbyttan/sirapflaskan på vågen och nollställ. Sen ser du ju hur mycket som använts.
Om jag hade fått i uppdrag att äta så många kalorier jag kunde en dag, då hade jag inlett med mackor med smör, jordnötssmör, Nutella, skivad banan och jordgubbssylt. Det blir sex ingredienser att komma ihåg att väga före och efter samt att skriva ner vikten på lappar och subtrahera, addera och multiplicera. Lite senare hade jag gått loss på pannkakor med sylt och vispgrädde, semlor och cheesecake, och fått genomgå samma procedur. Jag vill ändå hävda att det är bökigt.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-10-14, 16:09   #30
J.V
Registered User
 
J.Vs avatar
 
Reg.datum: Aug 2008
Ort: Sydney
Inlägg: 9 477
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Om jag hade fått i uppdrag att äta så många kalorier jag kunde en dag, då hade jag inlett med mackor med smör, jordnötssmör, Nutella, skivad banan och jordgubbssylt. Det blir sex ingredienser att komma ihåg att väga före och efter samt att skriva ner vikten på lappar och subtrahera, addera och multiplicera. Lite senare hade jag gått loss på pannkakor med sylt och vispgrädde, semlor och cheesecake, och fått genomgå samma procedur. Jag vill ändå hävda att det är bökigt.
Annars kan man ju anvanda en app, typ Naringsguide eller FitnessPal samtidigt som man tar sin sylt, Nutella osv? Tar inte manga sekunder extra.

F.o. har jag svart att se att 10000kcal under en dag skulle vara svart for nagon som inte lider av en matstorning eller ar 150cm lang med normal BMI. Med eller utan lask.
__________________
Journal: 53% magic, 61% science, 102% results.
Science. It reduces the stupid.
Citat:
Ursprungligen postat av trädgårdsmöbel Visa inlägg
Mätt i klassiskt styrkelyft, så tror jag att man kan bli ungefär: 180-150-220 stark utan att dopa sig med lång tid och hård träning.
J.V är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 22:06.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)