Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2021-06-16, 16:11   #76
Läskeblask
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2015
Inlägg: 537
Ja man borde ju det. Iofs så andra plats är bättre än tionde så det blev säkert fast i nån liten grej, personligheten kanske. Endel lyckas få poäng genom personligheten men icke jag. Lite synd att det gått 5 semesterdagar till dessa intervjuer detta år.
Läskeblask är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-06-16, 22:18   #77
C.E.J.
Korsordet
 
C.E.J.s avatar
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: Malmö
Inlägg: 5 410
Citat:
Ursprungligen postat av Läskeblask Visa inlägg
Lite synd att det gått 5 semesterdagar till dessa intervjuer detta år.
Hur då, vad menar du?
__________________
"Det är verkligen inte lite omskolning det handlar om" http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/s...&postcount=285
C.E.J. är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-06-17, 05:48   #78
Läskeblask
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2015
Inlägg: 537
Citat:
Ursprungligen postat av C.E.J. Visa inlägg
Hur då, vad menar du?
Varit tvungen att ta ledigt dom dagarna. Intervjuerna tagit runt 2 timmar eller mer och det har varit 2 st per arbetsplats och med körtiden så har det inte varit nån ide att gå till jobbet dom dagarna.
Läskeblask är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-06-17, 09:45   #79
chidde
Projektledare
 
chiddes avatar
 
Reg.datum: Mar 2003
Ort: London
Inlägg: 1 352
Citat:
Ursprungligen postat av Läskeblask Visa inlägg
Ja nåt borde man göra. Största problemet är att när man söker försäljningsjobb/chef så borde man vara bra på att snacka. Jag är bra för jag vet en massa om branschen jag sökte till. Man måste lära sig att snacka bara
Helt ratt, lite ungefar som gym
Resultat kommer inte genom att trana, man maste ata och vila ocksa

Bortsett fran produktkunskaper inom forsaljning sa ar talformaga och personlighet minst lika viktigt

Jobbintervjuer ar ju lite som forsaljning, arbetsgivaren/rekryteraren vill salja jobbet till kandidater och kandidater vill salja sina erfarenheter

Citat:
Ursprungligen postat av Snubben Visa inlägg
Finns inget som inte säger att du kan plocka upp telefonen och fråga nu. Det enda det skulel signalera är att du faktiskt vill något och vill bli bättre.

Do it.
Valdigt bra tips, man kan bara komma vinnande ur det har
Du fick inte jobbet den har gangen, men du har lart dig nanting nytt infor dina kommande intervjuer

Citat:
Ursprungligen postat av Läskeblask Visa inlägg
Varit tvungen att ta ledigt dom dagarna. Intervjuerna tagit runt 2 timmar eller mer och det har varit 2 st per arbetsplats och med körtiden så har det inte varit nån ide att gå till jobbet dom dagarna.
Forhoppningsvis sa ar de har semesterdagarna en bra framtidsinvestering, visste inte att du ar ute efter nytt jobb... lycka till i fortsattningen!!
__________________
chidde.blogg.se

Projekt: Hästsvans
Läs om mig och Titta på mig
chidde är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-06-17, 10:46   #80
Läskeblask
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2015
Inlägg: 537
Det som är surt är att i januari kan det finnas 3 jobb att söka, sen kan det räcka jävligt länge innan man stöter på nåt motsvarande så varje förlust svider.
Läskeblask är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-06-17, 15:40   #81
Brofessorn
Registered User
 
Brofessorns avatar
 
Reg.datum: May 2015
Inlägg: 1 601
Vad är snitttiden för aktiv insats under en rekryteringsprocess egentligen? Jag är befinner mig i en handfull just nu, och det ser ungefär ut såhär:

1. Telefonsamtal ~15 min
2. Inledande intervju på ungefär 1 timme, mest socialt där man berättar om sig själv och höra dem tjöta om bolaget.
3. Arbetstest (kodning i mitt fall), där de uppskattar att man lägger ungefär 10 timmar.
4. Teknisk intervju ~1 timme
----------
12.15 h

Plus vad för hittepå som nu kommer senare.
Brofessorn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-06-17, 15:53   #82
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Citat:
Ursprungligen postat av chidde Visa inlägg
Helt ratt, lite ungefar som gym
Resultat kommer inte genom att trana, man maste ata och vila ocksa

Bortsett fran produktkunskaper inom forsaljning sa ar talformaga och personlighet minst lika viktigt

Jobbintervjuer ar ju lite som forsaljning, arbetsgivaren/rekryteraren vill salja jobbet till kandidater och kandidater vill salja sina erfarenheter
Nu har ju jag ingen ”riktig karriär”, men jag en uppfattning om vad som behövs för att skaffa en, och min uppfattning är att det citerade stämmer så jävla väl. När det gäller att ”lyckas” (inom citattecken, för vad fan betyder det egentligen att lyckas?) så gäller:

Politik > allt.

Och med ”politik” menar jag inte osexiga farbröder och tanter som har floskelfyllda debatter på teve, utan vidare bemärkelse, i betydelsen mellanmänskliga relationer och maktstrukturer. Vem som känner vem, vem som sagt vad till vem, vem som är skyldig vem vad, och framförallt, vem som är omtyckt och respekterad.

Med tanke på att det här är ett bodybuildingforum ligger det nära till hands att som fallstudie titta på en person jag själv är fascinerad av och har läst mycket om: Arnold Schwarzenegger, världens kanske mest lyckade person. Arnold kom inte dit han är idag för att han hade störst muskler. Och sannerligen inte för att han är bäst skådis eller kunnigast politiker. Utan för att han är en listig räv som kände rätt personer, sa rätt saker, tryckte på rätt knappar, odlade rätt relationer, ljög när det behövdes, och i allmänhet byggde upp ett fantastiskt varumärke av sig själv.

”It doesn’t matter how good you are at something if you don’t know how to market yourself”, har jag hört Arnold säga i en intervju.

Jag brukar även tänka på en person från mitt eget liv: en gång när jag pluggade till copywriter gick jag på en Tinderdejt med en tjej som jobbade som det där andra stora yrket inom reklam: art director. Det här var givetvis intressant för mig, eftersom jag gick på en skola där många av eleverna pluggade till AD, som det förkortas, och jag i allmänhet var nyfiken på branschen.

När jag frågade henne om hon hade utbildat sig reagerade hon nästan som om jag sagt något dumt, eftersom, menade hon, utbildning inte spelade någon som helst roll; det som spelade roll var att ”you’ve gotta hustle” (hon var engelskspråkig).

Hon gav mig ingen utförlig förklaring av vad ”hustle” innebär, men jag fattade intuitivt vad hon menade: att sköta politiken; snacka med rätt personer, ta plats vid rätt bord på rätt fest, knyta rätt kontakter, dra rätt sorts skämt, osv.

När jag frågade henne hur hon kommit över en fin lägenhet på Södermalm svarade hon samma sak: ”you’ve gotta hustle”.

Bland några av mina skolkamrater ansågs jag vara en av de mer talangfulla på skolan när det gällde att skriva och att hitta på kreativa idéer. Men jag hade alltid en oro över att min valda karriär skulle gå åt helvete iallafall, eftersom jag visste att jag var helt värdelös på politik/hustling. Jag har alltid varit en sån där som har stora problem att ens få en klasskamrat att sätta sig vid mitt bord i matsalen. Hade jag varit en rollspelskaraktär hade jag haft lågt Charisma-värde, som jag brukar säga. Denna oförmåga hade redan satt käppar i hjulet under utbildningen: jag var en av få elever som aldrig fick praktikplats. Så jag gjorde kanske rätt som hoppade av till slut.

Även mitt nuvarande jobb har jag fått via politik, närmare bestämt svågerpolitik. Min chef är släkt med mig.

Jag vet, ”sluta prata om dig själv”, men jag tyckte det illustrerade min poäng.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-06-17, 16:24   #83
Läskeblask
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2015
Inlägg: 537
Snitt-tiden på senaste intervjuerna:

samtal 10 min
intervju 1,5-2 timmar
intervju 1,5-2 timmar


Diomeda:Visst måste man visa framfötterna men låt säga att du studerar till ingenjör. Du kan endast visa vad du går för under arbetspraktikerna och hoppas dom tar dig efter skolan. I endel branscher där allakänner varandra mer eller mindre så kan du kanske på nåt sätt hoppa över till konkurenterna eller nån gammal kund kanske men dom flesta är tvugna att söka jobb från noll. Därför är jävligt svårt att få nåt dussinjobb. Arbetserfarenhet är allt. Sen så måste man göra olika cp-test ibland för att nån idiot tror sig få veta hurdan du är som människa. Vi är alla olika, endel har det som krävs: sociala, kan snacka och har nån slags utstrålning som andra saknar. Jag kan ärligt säga att jag börjat överdriva lite när jag berättar om vad jag gör. Inte ljuga direkt men får det att låta mer krävande än det är och jag är knappast den enda
Läskeblask är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-06-17, 17:01   #84
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Citat:
Ursprungligen postat av Läskeblask Visa inlägg

Diomeda:Visst måste man visa framfötterna men låt säga att du studerar till ingenjör. Du kan endast visa vad du går för under arbetspraktikerna och hoppas dom tar dig efter skolan. I endel branscher där allakänner varandra mer eller mindre så kan du kanske på nåt sätt hoppa över till konkurenterna eller nån gammal kund kanske men dom flesta är tvugna att söka jobb från noll. Därför är jävligt svårt att få nåt dussinjobb. Arbetserfarenhet är allt. Sen så måste man göra olika cp-test ibland för att nån idiot tror sig få veta hurdan du är som människa. Vi är alla olika, endel har det som krävs: sociala, kan snacka och har nån slags utstrålning som andra saknar. Jag kan ärligt säga att jag börjat överdriva lite när jag berättar om vad jag gör. Inte ljuga direkt men får det att låta mer krävande än det är och jag är knappast den enda
Jag förstår. Säkert olika för olika branscher. Alla jag känner som pluggat till civilingenjör har jobb som det; omvänt så känner jag ingen civilingenjör som inte har utbildning.

Sen kan kan säkert träna upp politik/hustling-skills.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:16.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)