Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2012-02-05, 21:35   #436
Clabben
2,5 timmar sen.
 
Clabbens avatar
 
Reg.datum: Jul 2007
Ort: Piteå
Inlägg: 885
Nytt träningsupplägg rent, ska bli spännande o se=) hur länge tänkte du fortsätta med bulken?
__________________
Min träningsjournal
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=161965
Clabben är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-02-06, 11:16   #437
Nano-Sekund
Registered User
 
Nano-Sekunds avatar
 
Reg.datum: Jul 2007
Ort: Piteå
Inlägg: 5 136
Citat:
Ursprungligen postat av Clabben Visa inlägg
Nytt träningsupplägg rent, ska bli spännande o se=) hur länge tänkte du fortsätta med bulken?
TjABA Clabben inga direkta planer just nu på vikt & formnojja (har ej tid med det) haha..

Kommer ett inlägg i eftermiddag/kväll om kosten & träningen hära framöver.

Men ska vi tala klarspråk så kan jag väl säga att det inte kommer att dölja sig något 6-pack under hooden i sommar
__________________
Träningsjournal
Blogg-4klövern
Youtube kanal
Facebook
Instagram - @olaenberg / @4klovern
Nano-Sekund är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-02-06, 14:22   #438
Nano-Sekund
Registered User
 
Nano-Sekunds avatar
 
Reg.datum: Jul 2007
Ort: Piteå
Inlägg: 5 136
Dags för en typ summering om mina tankar inför framtidens målsättningar & visioner på MIN EGEN träning!

5-splitt Ola Enberg
- Ben (framsida/baksida) + Marklyft
- Bröst, Vader
- Vila
- Rygg
- Axlar, vader
- Armar
- Vila
- Börja om---

Åsikter om träningsfilosofi
Alla ni som följer min träning & har tagit del av mina åsikter via 4klövern, kolozzeum, facebook eller rent av privat, vet nog att jag förespråkat TUNG träning med fokus på intensitet & jävlar anamma. Finns tyvärr inga mirakelscheman att användasig av, vill man bli stark & växa så måste man våga lasta på vikt.

Tillbakablick på min egen träning
När jag ser tillbaka på min träning de senaste 3 åren så ser jag bara tunga & blodiga pass i stort sett varje vecka bakom mig. Jag har endast tränat med höga repsintervaller några få veckor för att bryta av min "vardagliga träningsfilosofi" & jag kan väl med facit i hand säga att jag kanske skulle gjort vissa saker annorlunda & ibland lyssnat lite mera på kroppen istället för min träningsdemon som dagligen hjälper mig framåt i träningens låga. Jag har klarat mig bra från skador, men har jag låtit kroppen vila nog, sett till den TUNGA träning jag bedrivit ? (svår fråga som jag nu söker svar på)

Framtiden from. Nu (6/2)
Kommer from. idag att börja träna på ett helt annat sätt. Kommer att gå ifrån mitt dagliga upplägg där jag 9/10 stegar vikten till ett klassiskt topset till FAIL. Kommer istället att träna efter serier & försöka "persa" i dessa, dvs träna med samma vikt i 4 set för att öka på repsen i totalen över 4 set. Jag kommer även att hålla repsen lite högre än vad jag brukar, & fokusera mycket på muskeln i mina utföranden vilket betyder att jag komer att använda mig mycket av 2+1/3+1 teknik. (Just att bara ändra övningar är ett klasiskt fel många gör, ändra tekniken istället om ni har slut på ideer till övningar (100kg går att göra LÄTT men även att göra BLYtungt)
Kommer även att skippa bältet på samtliga övningar, för att stärka mitt bålparti (obs! detta är ej att rekommendera) men jag känner att jag vill ha en utmaning i utmaningen. Kört utan bälte på böj & mark senaste 3 veckorna & tycker faktiskt att jag hållt ryggen bra, förutom sista setet i mark på Crazy back Part.5.

Ang. min "bulk" så kommer den att fortsätta i några månader till, formnojjan skiter jag i (det är redan för sent). Jag skulle ALDRIG välja högrepsträning om en diet var på gång. SNÄLLA LÄSARE gör aldrig det. Det är den tunga träningen som utsöndrar hormoner & ger er bättre förutsättningar på tillväxt i kroppen.

Formbilder kommer kanske ut snart, är sjukt fet just nu & det börjar bli skämmigt att visa upp formen

Har ni frågor eller synpunkter så skriv gärna i Journalen eller PM:a mig!
__________________
Träningsjournal
Blogg-4klövern
Youtube kanal
Facebook
Instagram - @olaenberg / @4klovern

Senast redigerad av Nano-Sekund den 2012-02-06 klockan 14:30.
Nano-Sekund är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-02-06, 14:39   #439
Niwah
Powerhouse
 
Niwahs avatar
 
Reg.datum: May 2011
Ort: Umeå
Inlägg: 7 030
Ser genomtänkt och bra ut Det kommer nog bli skitbra det här!

Håller med om bältesanvändning faktiskt. Har aldrig någonsin använt bälte (har iofs bara tränat 7-8 månader så jag är ju ingen träningsguru som vissa andra ) men min bålstyrka är faktiskt det jag är mest stolt över. Kan faila säkert i knäböj, det är aldrig styrkan i ryggen som fallerar.

Hade iofs säkert kunnat kliva på tyngre vikter många gånger i marklyft men jag har skyndat långsamt.

Kommer bli riktigt spännande att följa det här då det är ganska långt ifrån hur jag kommer att träna
Niwah är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-02-06, 14:52   #440
Nano-Sekund
Registered User
 
Nano-Sekunds avatar
 
Reg.datum: Jul 2007
Ort: Piteå
Inlägg: 5 136
Citat:
Ursprungligen postat av Niwah Visa inlägg
Ser genomtänkt och bra ut Det kommer nog bli skitbra det här!

Håller med om bältesanvändning faktiskt. Har aldrig någonsin använt bälte (har iofs bara tränat 7-8 månader så jag är ju ingen träningsguru som vissa andra ) men min bålstyrka är faktiskt det jag är mest stolt över. Kan faila säkert i knäböj, det är aldrig styrkan i ryggen som fallerar.

Hade iofs säkert kunnat kliva på tyngre vikter många gånger i marklyft men jag har skyndat långsamt.

Kommer bli riktigt spännande att följa det här då det är ganska långt ifrån hur jag kommer att träna
Om jag generellt jämför Du & Jag så kan jag direkt säga att bälte inte kommer att hjälpa dig lika mycket som mig. Grunnar denna åsikt på att du är kortare än mig, har helt andra vinklar, samt BETYDLIGT bättre teknik än mig i knäböj.

Att kunna träna till största delen utan bälte är bra, (stärker bålen) MEN vid maxprestationer i framförallt MArk & Böj tycker jag inte att man ska utesluta bältet.

Nisse du får gärna ge mig din böjteknik, OL tekniken alltså
__________________
Träningsjournal
Blogg-4klövern
Youtube kanal
Facebook
Instagram - @olaenberg / @4klovern
Nano-Sekund är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-02-06, 14:59   #441
Panthro
Registered User
 
Panthros avatar
 
Reg.datum: Feb 2012
Ort: Piteå
Inlägg: 140
Det såg bra och genomtänkt antar du slänger in mage med.
Kan vara en bra ide att skippa bälte iaf till större delar kan vara bra i absoluta maxet men inte annars.

Kommer skälv lägga mycket mer krut på bålen och balans i många muskelgrupper.
Kommer nog sen byta träningsform och gym mot våren.
Känns man är starkt behov av nått helt nytt.

/ Kim B
Panthro är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-02-06, 15:08   #442
Nano-Sekund
Registered User
 
Nano-Sekunds avatar
 
Reg.datum: Jul 2007
Ort: Piteå
Inlägg: 5 136
Citat:
Ursprungligen postat av Panthro Visa inlägg
Det såg bra och genomtänkt antar du slänger in mage med.
Kan vara en bra ide att skippa bälte iaf till större delar kan vara bra i absoluta maxet men inte annars.

Kommer skälv lägga mycket mer krut på bålen och balans i många muskelgrupper.
Kommer nog sen byta träningsform och gym mot våren.
Känns man är starkt behov av nått helt nytt.

/ Kim B
Nu hänger jag inte med i svängarna Kim Glass ? Byta gym WHAT!

Vilka ska ge dig mera inspiration & tips än oss ?

Kräver en djupare förklaring här & nu
__________________
Träningsjournal
Blogg-4klövern
Youtube kanal
Facebook
Instagram - @olaenberg / @4klovern
Nano-Sekund är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-02-06, 15:27   #443
Panthro
Registered User
 
Panthros avatar
 
Reg.datum: Feb 2012
Ort: Piteå
Inlägg: 140
Till våren så blir det nog ÖAK så fort det blir cykel före.
Är så vansinnigt sugen med på nån kampsport igen saknar TKDn bara mer och mer.

Det som gör TKDn mer lockande är att man får träffa folk och få "grupp träning"
Blir rätt jobbigt ibland att bara träna skälv och på så hoppandes tider så man får lite rutin med.
Byte av gym helt blir det inte då Step in är så nära och ska bli intressant hur Step in 24 blir.

Måste få nån ändring i träning eller livet börjar bli bra knäckande som det är nu =/
Panthro är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-02-06, 15:32   #444
Niwah
Powerhouse
 
Niwahs avatar
 
Reg.datum: May 2011
Ort: Umeå
Inlägg: 7 030
Citat:
Ursprungligen postat av Nano-Sekund Visa inlägg
Om jag generellt jämför Du & Jag så kan jag direkt säga att bälte inte kommer att hjälpa dig lika mycket som mig. Grunnar denna åsikt på att du är kortare än mig, har helt andra vinklar, samt BETYDLIGT bättre teknik än mig i knäböj.

Att kunna träna till största delen utan bälte är bra, (stärker bålen) MEN vid maxprestationer i framförallt MArk & Böj tycker jag inte att man ska utesluta bältet.

Nisse du får gärna ge mig din böjteknik, OL tekniken alltså
Kan inte böja SL och då jag är quadfetischist så är det ju bara bra att köra OL-böj
Tur att det finns nån gång i livet det är till fördel att vara kort

Det är ju sant det du säger om bältesanvändning. Bara jag som aldrig kört med det :/
Niwah är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-02-06, 17:43   #445
Gukke
Registered User
 
Gukkes avatar
 
Reg.datum: Nov 2011
Inlägg: 78
Bra skrivet Ola, tänkte bara höra har du nå framtida mål? t.ex tävlingar?
__________________
Journal---> http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/s...=1#post5561597
Citat:
The Pain U Feel Today Will Be The Strength U Feel Tomorrow
Gukke är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-02-06, 19:17   #446
Nano-Sekund
Registered User
 
Nano-Sekunds avatar
 
Reg.datum: Jul 2007
Ort: Piteå
Inlägg: 5 136
Citat:
Ursprungligen postat av Panthro Visa inlägg
Till våren så blir det nog ÖAK så fort det blir cykel före.
Är så vansinnigt sugen med på nån kampsport igen saknar TKDn bara mer och mer.

Det som gör TKDn mer lockande är att man får träffa folk och få "grupp träning"
Blir rätt jobbigt ibland att bara träna skälv och på så hoppandes tider så man får lite rutin med.
Byte av gym helt blir det inte då Step in är så nära och ska bli intressant hur Step in 24 blir.

Måste få nån ändring i träning eller livet börjar bli bra knäckande som det är nu =/
Tråkigt att du känner så Kim.

Jag har förståelse för att du har dålig dygnsrytm, MEN du måste ju själv offra lite energi på att sätta press på dig själv & se till att du hittar en röd tråd. ÖAK är säkert en mycket bra miljö för dig, men för att du ska kunna hävda dig där så måste glöden upp med 4000%

Hade så gärna velat ge dig inspiration & tagg, men det är svårt när du glider in 21.00 & gymmet stänger 21.30!

Citat:
Ursprungligen postat av Niwah Visa inlägg
Kan inte böja SL och då jag är quadfetischist så är det ju bara bra att köra OL-böj
Tur att det finns nån gång i livet det är till fördel att vara kort

Det är ju sant det du säger om bältesanvändning. Bara jag som aldrig kört med det :/
Haha! Jag sa aldrig att du var kort, bara att du var kortare än mig

Citat:
Ursprungligen postat av Gukke Visa inlägg
Bra skrivet Ola, tänkte bara höra har du nå framtida mål? t.ex tävlingar?
Tack Gukke!

NEJ inga tävlingsplaner förutom mot mig själv. Du ser ju vad min signatur säger om mig som person
__________________
Träningsjournal
Blogg-4klövern
Youtube kanal
Facebook
Instagram - @olaenberg / @4klovern
Nano-Sekund är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-02-06, 19:57   #447
Panthro
Registered User
 
Panthros avatar
 
Reg.datum: Feb 2012
Ort: Piteå
Inlägg: 140
Citat:
Ursprungligen postat av Nano-Sekund Visa inlägg
Tråkigt att du känner så Kim.

Jag har förståelse för att du har dålig dygnsrytm, MEN du måste ju själv offra lite energi på att sätta press på dig själv & se till att du hittar en röd tråd. ÖAK är säkert en mycket bra miljö för dig, men för att du ska kunna hävda dig där så måste glöden upp med 4000%

Hade så gärna velat ge dig inspiration & tagg, men det är svårt när du glider in 21.00 & gymmet stänger 21.30!
Joo det är sant man skulle behöva sätta mycket press på sig skälv och ta tag i saker och få lite rutin och rytm.

Jag tror ÖAK kan göra en gott och få lite nya mål och satsningar men som du säger glöden måste upp och den man försöker (söka)

Vi ses inte så ofta på gymmet då man tyvärr är oftast i sista minuten får bra med motivationen från 4klövern gillar skarpt crazy back workout

Hade velat se Crazy workout på fler muskler och inte bara rygg.
Panthro är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-02-06, 20:03   #448
chrille87
fyller snart 88
 
chrille87s avatar
 
Reg.datum: Feb 2007
Ort: Ironheaven
Inlägg: 5 496
Citat:
Ursprungligen postat av Panthro Visa inlägg
Hade velat se Crazy workout på fler muskler och inte bara rygg.
Jag kan hålla med på den här punkten = )
chrille87 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-02-06, 21:01   #449
Nano-Sekund
Registered User
 
Nano-Sekunds avatar
 
Reg.datum: Jul 2007
Ort: Piteå
Inlägg: 5 136
Citat:
Ursprungligen postat av chrille87 Visa inlägg
Jag kan hålla med på den här punkten = )
Det kommer, det kommer ! .....
__________________
Träningsjournal
Blogg-4klövern
Youtube kanal
Facebook
Instagram - @olaenberg / @4klovern
Nano-Sekund är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-02-06, 21:08   #450
Panthro
Registered User
 
Panthros avatar
 
Reg.datum: Feb 2012
Ort: Piteå
Inlägg: 140
Vi får dra nån gång ben pass som jag kör benpress/benspark / liggande lårcurl/sittande lår curl med pyramid upp och ner.

i pressen blir en bra blandning mellan hög och låg reps och korta och djupa pressar och sen vill man ha rullstol till nästa övning
Panthro är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 21:39.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)