Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2020-11-30, 15:36   #31
Carlzzon85
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2020
Inlägg: 701
Citat:
Ursprungligen postat av Armed Dingo Visa inlägg
Om du kommer tjäna grova pengar bör du skaffa ett upplägg utomlands, typ Cypern.
Det är ju inte aktuellt här. Frågan är ju om man har en lön på ca 600 000 kr per år på valigt jobb och sen drar in ca 400 000 kr per år på bolaget.

Då behövs ju inte direkt ett bolag på Malta...
Carlzzon85 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-12-01, 09:58   #32
agazza
Registered User
 
agazzas avatar
 
Reg.datum: Jan 2007
Ort: Reser runt
Inlägg: 3 898
Citat:
Ursprungligen postat av Carlzzon85 Visa inlägg
Det är ju inte aktuellt här. Frågan är ju om man har en lön på ca 600 000 kr per år på valigt jobb och sen drar in ca 400 000 kr per år på bolaget.



Då behövs ju inte direkt ett bolag på Malta...
Why not

Skickat från min VOG-L29 via Tapatalk
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av mini Visa inlägg
Jag ber om ursäkt å hela kvinnosläktets vägnar. Vi skäms. Vi är dåliga flickor.
20:35 2009-11-08
öh, jag har börjat träna igen.
agazza är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-12-01, 10:01   #33
Carlzzon85
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2020
Inlägg: 701
Citat:
Ursprungligen postat av agazza Visa inlägg
Why not

Skickat från min VOG-L29 via Tapatalk
Känns lite overkill såvida man inte omsätter typ 50 mille i bolaget minst...
Carlzzon85 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-12-01, 10:06   #34
Carlzzon85
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2020
Inlägg: 701
Till alla som rekommenderar AB då det ska vara "mycket förmånligare". Jag kanske räknar helt fel, men jämförde EF och AB vid omsättning på 300 000 kr/ år, 1 000 000 kr/ år och 2000 000 kr/år tillsammans med min vanliga lön på ca 600 000kr.

Jag räknade på ingen lön från AB, men maximalt med utdelning så man knappt lämnar något i bolaget.

Skillnaden blir egentligen bara ett par tusenlappar efter skatter på hela året. Så jäkla förmånligt är det ju inte.

Enda förmånen jag ser rent ekonomiskt är om man i AB enbart plockar ut utdelning på 175 000 kr (med 20% skatt). Man får mycket mindre i fickan än med EF, men det blir pengar kvar i bolaget (med omsättning på minst 500 000 kr/år).

Mellan 0 - 500 000 kr/år är det ju typ knappt skilnnad trots lön från jobbet.

Eller har jag räknat helt fel?

Senast redigerad av Carlzzon85 den 2020-12-01 klockan 10:08.
Carlzzon85 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-12-02, 22:23   #35
hultman
Fulstygg
 
hultmans avatar
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 2 185
Citat:
Ursprungligen postat av agazza Visa inlägg
Fan har du varit

Skickat från min VOG-L29 via Tapatalk
Jobbat röv med revision

Citat:
Ursprungligen postat av Armed Dingo Visa inlägg
Jag kör EF. Vad jag förstått är de skattemässiga fördelarna med utdelning i AB lägre än man tror pga 3:12, och de kommer bli än lägre då hela utdelningsprincipen är under utredning och det är på förslag att allt ska skattas med samma % som lön i framtiden.

EF har däremot lägre skatt pga nedsatta egenavgifter. Även möjlighet till periodiseringsfond och expansionsfond för de år man överstiger gränsen för statlig inkomstskatt.

Med det sagt är det viktigaste vad du ska göra i företaget. Om du kommer ligga ute med mycket pengar antingen till kunder eller för dina inköp, kan AB vara att föredra om allt går åt helvete. Du själv är inte juridisk person för bolaget och kan undvika personlig konkurs om en kund drar ut på betalning och sabbar din verksamhet.

AB också fördelaktigt om du ska ha anställda. Du har också möjlighet att permittera dig själv, något som vi med EF gick miste om under coronakrisen. Du kan också ge dig själv friskvårdsbidrag som anställd, t.ex.

För mig passar EF. Jag ligger aldrig ute med stora pengar åt en kund, jag har ingen kontorslokal som kostar pengar. Jag har i princip inga utgifter alls och min tjänst är mig själv. Min företagsförsäkring kostar 125 spänn i månaden. Jag skattar drygt 38-42% på ex moms inkomsten, beroende på hur nära gränsen för statlig skatt jag kommer. Allt efter skatten är mitt och jag är fri att ta ut det eller låta det ligga helt hur jag vill.


Hultman får gärna skriva mer detaljerat om ABs fördelar, blir intresserad.
För- och nackdelar är situationsbaserade. I trådens exempel har Carlzzon redan en förvärvsinkomst, varvid hans samtliga inkomster beskattas som inkomst av tjänst i det fall han startar en enskild firma. Om han ackumulerat har en förvärvsinkomst överstigande brytpunkten för statlig skatt så kan det bli väldigt kostsamt skattemässigt.

Citat:
Ursprungligen postat av Carlzzon85 Visa inlägg
Men om vi bortser från det personliga asvaret då det inte blir ett stort problem för mig. Kommer inte investera några större summor och kommer därför inte ha några skulder direkt.

Om vi bara kollar skattemässigt så förstår jag att AB är mer fördelaktigt då jag har en lön som överstiger brytpunkten (eller vad det nu heter).

Men då har jag 2 frågor:

1. Hur går beskattningen till om man har EF och jobb? Slänger dem ihop lönen och intäkterna från EF och så beskattas allt samtidigt? Eller beskattas lön och intäkter från EF helt separat? eller är det nån konstig mix som ökar beskattningen på lönen på något sätt? Med mix menar jag t ex:

a) egenavgifter dras från intäkter frånEF
b) överskott läggs på lönen från jobbet och man betalar en jävla massa skatt för nu är man långt över brytpunkten.

2. Kan någon kunnig förklara för mig HUR mycket mer fördelaktigt AB är? Om jag tjänar 600 000 kr från mitt jobb och 400 000 kr från företaget - hur mycket mer kan man få ut om man har AB? Eller hur mycket bättre är det skattemässigt? Eller är det så att skillnaden är minimal?
Ja, enkelt förklarat adderas ditt beskattningsbara resultat från din enskilda firma till inkomstslaget inkomst av tjänst. Du kan förvisso sätta av 30 % av den enskilda firmans resultat till periodiseringsfond men det skjuter bara problemet till framtiden.

Citat:
Ursprungligen postat av Armed Dingo Visa inlägg
Om du kommer tjäna grova pengar bör du skaffa ett upplägg utomlands, typ Cypern.
Hur tänkte du då? Till vilket syfte skulle han "skaffa ett upplägg utomlands"? Det kan under vissa förutsättningar förekomma legitima skäl att arrangera en utländsk lösning men att det skulle vara tillämpligt och godtas av SKV under trådskaparens premisser är osannolikt.

Citat:
Ursprungligen postat av Carlzzon85 Visa inlägg
Till alla som rekommenderar AB då det ska vara "mycket förmånligare". Jag kanske räknar helt fel, men jämförde EF och AB vid omsättning på 300 000 kr/ år, 1 000 000 kr/ år och 2000 000 kr/år tillsammans med min vanliga lön på ca 600 000kr.

Jag räknade på ingen lön från AB, men maximalt med utdelning så man knappt lämnar något i bolaget.

Skillnaden blir egentligen bara ett par tusenlappar efter skatter på hela året. Så jäkla förmånligt är det ju inte.

Enda förmånen jag ser rent ekonomiskt är om man i AB enbart plockar ut utdelning på 175 000 kr (med 20% skatt). Man får mycket mindre i fickan än med EF, men det blir pengar kvar i bolaget (med omsättning på minst 500 000 kr/år).

Mellan 0 - 500 000 kr/år är det ju typ knappt skilnnad trots lön från jobbet.

Eller har jag räknat helt fel?
Du kan räkna lite olika och jag känner inte till förutsättningarna i just ditt fall. Men en grundprincip, förutsatt att du redan tjänar tillräckligt för att maximera pensionsavsättningar, SGI och ligger över brytpunkten för statlig skatt:

Enskild firma:

Varje tusenlapp av firmans beskattningsbara resultat, i det fall din inkomst av tjänst redan tangerar brytpunkten för statlig skatt (ca 523 tkr per år), renderar en marginalskatt om kommunal skatt + 20 %, i räkneexemplet runt 52 % skatt. Kvar blir alltså ca:

1000 * 0,48 = 480 kr

AB:

Varje tusenlapp av beskattningsbart resultat renderar bolagsskatt om 20,6 % (2021), därefter blir du beskattad (ceteris paribus) privat på din K10a om 20 % för utdelning upp till ca 184 tkr. Ergo:

(1000*0,794) * 0,8 = 635 kr

Du behåller alltså 155 kr mer av varje tusenlapp upp till 184 tkr, alltså ca 28500 kr mindre i skatt per 184 tkr i utdelning i aktiebolaget.

Varje år, oberoende av hur länge du bedriver verksamhet i bolaget, kan du ta en utdelning om 2,75 IBB med 20 % skatt. Du kan, lite beroende på hur verksamheten ser ut, även sänka ditt beskattningsbara resultat med t.ex. periodiseringsfonder (dock med 25 %) samt eventuella överavskrivningar om du har inventarier som aktiverats. Annars får du betala full bolagsskatt med 20,6 % direkt.

Om du bara ska bedriva verksamhet under några år och därefter upphöra så hade jag, som jag tidigare skrev, lagt bolaget i träda och tagit ut allt med 25 % skatt eftersom aktierna då har blivit okvalificerade. Detta förutsätter emellertid att verksamheten inte smittats under karenstiden och att reglerna består framgent. Även att du faktiskt byggt upp ett EK som är starkt nog att "överleva" schablonsmässig utdelning i mer än karenstiden. Som någon nämnde är skattereglerna under ständig utvärdering så dagens sanning kan vara usel rådgivning om några år. Du kan både medan bolaget är aktivt samt under karenstid bedriva kapitalförvaltning (t.ex. investera i värdepapper i kapitalförsäkring utan att det ökar det beskattningsbara resultatet). Så sammantaget kan konstateras att det är ekonomiskt fördelaktigt. Snabb jämförelse med förenklad presumtion om relativt kort intjänandeperiod:

4 år med resultatmässigt överskott om 500 tkr:

EF:

500.000 * 0,48 * 4 = 960 tkr ut tot i handen

AB:

Räkenskapsår 1:
500 * 0,794 = 397 tkr Årets resultat
Utdelning 184 tkr, 147 tkr ut i handen efter skatt
Balanserad vinst 213 tkr

RÅ 2:
500 * 0,794 = 397 tkr årets resultat
Utdelning 184 tkr, 147 tkr ut i handen efter skatt, tot utdelning 294 tkr
Balanserad vinst: 426 tkr

RÅ 3:
500 * 0,794 = 397 tkr årets resultat
Utdelning 184 tkr, 147 tkr ut i handen efter skatt, tot utdelning 441 tkr
Balanserad vinst: 639 tkr

RÅ 4:
500 * 0,75 * 0,794 = 298 tkr årets resultat
Utdelning 184 tkr, 147 tkr ut i handen efter skatt, tot utdelning 588 tkr
Balanserad vinst: 852 tkr

RÅ 5:
Utdelning 184 tkr, 147 tkr ut i handen efter skatt, tot utdelning 735
Balanserad vinst: 668 tkr

RÅ 6:
Utdelning 184 tkr, 147 tkr ut i handen efter skatt, tot utdelning 882
Balanserad vinst: 484 tkr

RÅ 7:
Utdelning 184 tkr, 147 tkr ut i handen efter skatt, tot utdelning 1.029
Balanserad vinst: 300 tkr

RÅ 8:
Utdelning 184 tkr, 147 tkr ut i handen efter skatt, tot utdelning 1.176
Balanserad vinst: 116 tkr

RÅ 9:
Utdelning 116 tkr, 93 tkr ut i handen efter skatt, tot utdelning 1.269
Balanserad vinst: 0 tkr

Du har därmed "sparat" 309 tkr i skatt. Detta exempel har ej tagit hänsyn till förvaltning av värdepapper som du kan göra i kapitalförsäkring. Om vi räknar på en genomsnittlig avkastning om ca 8 % minus lite skatt (för enkelhetens skull tot 7 %) så blir det förräntning om samtliga likvida medel med en hel del pengar som dessutom blir skattefria.

Jag kan ha glömt någon detalj som gör stor skillnad men skrev lite snabbt...
______
För de kostnader som är rörelsegilla (hänförliga till verksamhetens inkomstgenerering) men av privat natur föreligger inga praktiska skillnader mellan bolagsformerna. Därav har någon hänsyn ej tagits i ovan exempel.
__________________
Min journal

You can lose a lot of money chasing women.
But you can't lose women chasing money.
hultman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-12-03, 13:59   #36
Carlzzon85
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2020
Inlägg: 701
Citat:
Ursprungligen postat av hultman Visa inlägg
Jobbat röv med revision



För- och nackdelar är situationsbaserade. I trådens exempel har Carlzzon redan en förvärvsinkomst, varvid hans samtliga inkomster beskattas som inkomst av tjänst i det fall han startar en enskild firma. Om han ackumulerat har en förvärvsinkomst överstigande brytpunkten för statlig skatt så kan det bli väldigt kostsamt skattemässigt.



Ja, enkelt förklarat adderas ditt beskattningsbara resultat från din enskilda firma till inkomstslaget inkomst av tjänst. Du kan förvisso sätta av 30 % av den enskilda firmans resultat till periodiseringsfond men det skjuter bara problemet till framtiden.



Hur tänkte du då? Till vilket syfte skulle han "skaffa ett upplägg utomlands"? Det kan under vissa förutsättningar förekomma legitima skäl att arrangera en utländsk lösning men att det skulle vara tillämpligt och godtas av SKV under trådskaparens premisser är osannolikt.



Du kan räkna lite olika och jag känner inte till förutsättningarna i just ditt fall. Men en grundprincip, förutsatt att du redan tjänar tillräckligt för att maximera pensionsavsättningar, SGI och ligger över brytpunkten för statlig skatt:

Enskild firma:

Varje tusenlapp av firmans beskattningsbara resultat, i det fall din inkomst av tjänst redan tangerar brytpunkten för statlig skatt (ca 523 tkr per år), renderar en marginalskatt om kommunal skatt + 20 %, i räkneexemplet runt 52 % skatt. Kvar blir alltså ca:

1000 * 0,48 = 480 kr

AB:

Varje tusenlapp av beskattningsbart resultat renderar bolagsskatt om 20,6 % (2021), därefter blir du beskattad (ceteris paribus) privat på din K10a om 20 % för utdelning upp till ca 184 tkr. Ergo:

(1000*0,794) * 0,8 = 635 kr

Du behåller alltså 155 kr mer av varje tusenlapp upp till 184 tkr, alltså ca 28500 kr mindre i skatt per 184 tkr i utdelning i aktiebolaget.

Varje år, oberoende av hur länge du bedriver verksamhet i bolaget, kan du ta en utdelning om 2,75 IBB med 20 % skatt. Du kan, lite beroende på hur verksamheten ser ut, även sänka ditt beskattningsbara resultat med t.ex. periodiseringsfonder (dock med 25 %) samt eventuella överavskrivningar om du har inventarier som aktiverats. Annars får du betala full bolagsskatt med 20,6 % direkt.

Om du bara ska bedriva verksamhet under några år och därefter upphöra så hade jag, som jag tidigare skrev, lagt bolaget i träda och tagit ut allt med 25 % skatt eftersom aktierna då har blivit okvalificerade. Detta förutsätter emellertid att verksamheten inte smittats under karenstiden och att reglerna består framgent. Även att du faktiskt byggt upp ett EK som är starkt nog att "överleva" schablonsmässig utdelning i mer än karenstiden. Som någon nämnde är skattereglerna under ständig utvärdering så dagens sanning kan vara usel rådgivning om några år. Du kan både medan bolaget är aktivt samt under karenstid bedriva kapitalförvaltning (t.ex. investera i värdepapper i kapitalförsäkring utan att det ökar det beskattningsbara resultatet). Så sammantaget kan konstateras att det är ekonomiskt fördelaktigt. Snabb jämförelse med förenklad presumtion om relativt kort intjänandeperiod:

4 år med resultatmässigt överskott om 500 tkr:

EF:

500.000 * 0,48 * 4 = 960 tkr ut tot i handen

AB:

Räkenskapsår 1:
500 * 0,794 = 397 tkr Årets resultat
Utdelning 184 tkr, 147 tkr ut i handen efter skatt
Balanserad vinst 213 tkr

RÅ 2:
500 * 0,794 = 397 tkr årets resultat
Utdelning 184 tkr, 147 tkr ut i handen efter skatt, tot utdelning 294 tkr
Balanserad vinst: 426 tkr

RÅ 3:
500 * 0,794 = 397 tkr årets resultat
Utdelning 184 tkr, 147 tkr ut i handen efter skatt, tot utdelning 441 tkr
Balanserad vinst: 639 tkr

RÅ 4:
500 * 0,75 * 0,794 = 298 tkr årets resultat
Utdelning 184 tkr, 147 tkr ut i handen efter skatt, tot utdelning 588 tkr
Balanserad vinst: 852 tkr

RÅ 5:
Utdelning 184 tkr, 147 tkr ut i handen efter skatt, tot utdelning 735
Balanserad vinst: 668 tkr

RÅ 6:
Utdelning 184 tkr, 147 tkr ut i handen efter skatt, tot utdelning 882
Balanserad vinst: 484 tkr

RÅ 7:
Utdelning 184 tkr, 147 tkr ut i handen efter skatt, tot utdelning 1.029
Balanserad vinst: 300 tkr

RÅ 8:
Utdelning 184 tkr, 147 tkr ut i handen efter skatt, tot utdelning 1.176
Balanserad vinst: 116 tkr

RÅ 9:
Utdelning 116 tkr, 93 tkr ut i handen efter skatt, tot utdelning 1.269
Balanserad vinst: 0 tkr

Du har därmed "sparat" 309 tkr i skatt. Detta exempel har ej tagit hänsyn till förvaltning av värdepapper som du kan göra i kapitalförsäkring. Om vi räknar på en genomsnittlig avkastning om ca 8 % minus lite skatt (för enkelhetens skull tot 7 %) så blir det förräntning om samtliga likvida medel med en hel del pengar som dessutom blir skattefria.

Jag kan ha glömt någon detalj som gör stor skillnad men skrev lite snabbt...
______
För de kostnader som är rörelsegilla (hänförliga till verksamhetens inkomstgenerering) men av privat natur föreligger inga praktiska skillnader mellan bolagsformerna. Därav har någon hänsyn ej tagits i ovan exempel.
Tack för ett riktigt bra och utförligt svar!
Carlzzon85 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-12-03, 18:26   #37
Starke75an
Mulkku of Sweden
 
Starke75ans avatar
 
Reg.datum: Jan 2015
Ort: I en by på landet
Inlägg: 882
Grymt bra information!
Starke75an är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-12-05, 10:06   #38
Armed Dingo
Tack, god jul!
 
Armed Dingos avatar
 
Reg.datum: May 2013
Inlägg: 1 838
Citat:
Ursprungligen postat av hultman Visa inlägg
Jobbat röv med revision



För- och nackdelar är situationsbaserade. I trådens exempel har Carlzzon redan en förvärvsinkomst, varvid hans samtliga inkomster beskattas som inkomst av tjänst i det fall han startar en enskild firma. Om han ackumulerat har en förvärvsinkomst överstigande brytpunkten för statlig skatt så kan det bli väldigt kostsamt skattemässigt.



Ja, enkelt förklarat adderas ditt beskattningsbara resultat från din enskilda firma till inkomstslaget inkomst av tjänst. Du kan förvisso sätta av 30 % av den enskilda firmans resultat till periodiseringsfond men det skjuter bara problemet till framtiden.



Hur tänkte du då? Till vilket syfte skulle han "skaffa ett upplägg utomlands"? Det kan under vissa förutsättningar förekomma legitima skäl att arrangera en utländsk lösning men att det skulle vara tillämpligt och godtas av SKV under trådskaparens premisser är osannolikt.



Du kan räkna lite olika och jag känner inte till förutsättningarna i just ditt fall. Men en grundprincip, förutsatt att du redan tjänar tillräckligt för att maximera pensionsavsättningar, SGI och ligger över brytpunkten för statlig skatt:

Enskild firma:

Varje tusenlapp av firmans beskattningsbara resultat, i det fall din inkomst av tjänst redan tangerar brytpunkten för statlig skatt (ca 523 tkr per år), renderar en marginalskatt om kommunal skatt + 20 %, i räkneexemplet runt 52 % skatt. Kvar blir alltså ca:

1000 * 0,48 = 480 kr

AB:

Varje tusenlapp av beskattningsbart resultat renderar bolagsskatt om 20,6 % (2021), därefter blir du beskattad (ceteris paribus) privat på din K10a om 20 % för utdelning upp till ca 184 tkr. Ergo:

(1000*0,794) * 0,8 = 635 kr

Du behåller alltså 155 kr mer av varje tusenlapp upp till 184 tkr, alltså ca 28500 kr mindre i skatt per 184 tkr i utdelning i aktiebolaget.

Varje år, oberoende av hur länge du bedriver verksamhet i bolaget, kan du ta en utdelning om 2,75 IBB med 20 % skatt. Du kan, lite beroende på hur verksamheten ser ut, även sänka ditt beskattningsbara resultat med t.ex. periodiseringsfonder (dock med 25 %) samt eventuella överavskrivningar om du har inventarier som aktiverats. Annars får du betala full bolagsskatt med 20,6 % direkt.

Om du bara ska bedriva verksamhet under några år och därefter upphöra så hade jag, som jag tidigare skrev, lagt bolaget i träda och tagit ut allt med 25 % skatt eftersom aktierna då har blivit okvalificerade. Detta förutsätter emellertid att verksamheten inte smittats under karenstiden och att reglerna består framgent. Även att du faktiskt byggt upp ett EK som är starkt nog att "överleva" schablonsmässig utdelning i mer än karenstiden. Som någon nämnde är skattereglerna under ständig utvärdering så dagens sanning kan vara usel rådgivning om några år. Du kan både medan bolaget är aktivt samt under karenstid bedriva kapitalförvaltning (t.ex. investera i värdepapper i kapitalförsäkring utan att det ökar det beskattningsbara resultatet). Så sammantaget kan konstateras att det är ekonomiskt fördelaktigt. Snabb jämförelse med förenklad presumtion om relativt kort intjänandeperiod:

4 år med resultatmässigt överskott om 500 tkr:

EF:

500.000 * 0,48 * 4 = 960 tkr ut tot i handen

AB:

Räkenskapsår 1:
500 * 0,794 = 397 tkr Årets resultat
Utdelning 184 tkr, 147 tkr ut i handen efter skatt
Balanserad vinst 213 tkr

RÅ 2:
500 * 0,794 = 397 tkr årets resultat
Utdelning 184 tkr, 147 tkr ut i handen efter skatt, tot utdelning 294 tkr
Balanserad vinst: 426 tkr

RÅ 3:
500 * 0,794 = 397 tkr årets resultat
Utdelning 184 tkr, 147 tkr ut i handen efter skatt, tot utdelning 441 tkr
Balanserad vinst: 639 tkr

RÅ 4:
500 * 0,75 * 0,794 = 298 tkr årets resultat
Utdelning 184 tkr, 147 tkr ut i handen efter skatt, tot utdelning 588 tkr
Balanserad vinst: 852 tkr

RÅ 5:
Utdelning 184 tkr, 147 tkr ut i handen efter skatt, tot utdelning 735
Balanserad vinst: 668 tkr

RÅ 6:
Utdelning 184 tkr, 147 tkr ut i handen efter skatt, tot utdelning 882
Balanserad vinst: 484 tkr

RÅ 7:
Utdelning 184 tkr, 147 tkr ut i handen efter skatt, tot utdelning 1.029
Balanserad vinst: 300 tkr

RÅ 8:
Utdelning 184 tkr, 147 tkr ut i handen efter skatt, tot utdelning 1.176
Balanserad vinst: 116 tkr

RÅ 9:
Utdelning 116 tkr, 93 tkr ut i handen efter skatt, tot utdelning 1.269
Balanserad vinst: 0 tkr

Du har därmed "sparat" 309 tkr i skatt. Detta exempel har ej tagit hänsyn till förvaltning av värdepapper som du kan göra i kapitalförsäkring. Om vi räknar på en genomsnittlig avkastning om ca 8 % minus lite skatt (för enkelhetens skull tot 7 %) så blir det förräntning om samtliga likvida medel med en hel del pengar som dessutom blir skattefria.

Jag kan ha glömt någon detalj som gör stor skillnad men skrev lite snabbt...
______
För de kostnader som är rörelsegilla (hänförliga till verksamhetens inkomstgenerering) men av privat natur föreligger inga praktiska skillnader mellan bolagsformerna. Därav har någon hänsyn ej tagits i ovan exempel.
Tack för denna hultman. Sparade ditt inlägg till helgläsning

Råkar du sitta på en jämförelse i det fall att man inte når över brytpunkten för statlig skatt?
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av 40plus Visa inlägg
när dom tajta kläderna vrängs av så väller fettet ut
Armed Dingo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-12-09, 18:25   #39
Armed Dingo
Tack, god jul!
 
Armed Dingos avatar
 
Reg.datum: May 2013
Inlägg: 1 838
Bra info för den intresserade:

https://firman.trygghansa.se/starta-...g-vad-ar-bast/
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av 40plus Visa inlägg
när dom tajta kläderna vrängs av så väller fettet ut
Armed Dingo är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 02:31.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)