Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2021-07-24, 08:51   #1
pepplez
Registered User
 
pepplezs avatar
 
Reg.datum: Jan 2013
Inlägg: 3 515
Någon duktig på musikteori?

Jag undrar vilken typ av ackord som spelas vid 1:28 här där han övergår från att prata, till sin ”kuplett”: https://youtu.be/H_KS8kzjJ64

Spelar ingen roll vilken tonart men vilken ”kryddning” kan det vara? Låter lite som ett sus men tycker inte det blir rätt. En sjua är också med kanske?
__________________
Böj 180 - Bänk 130 - Mark 220
Journal

Citat:
Ursprungligen postat av mangemani Visa inlägg
folk har spenderat en hel dag på en strand och badat och nu regnar det och de springer för glatta livet för att ta skydd så de inte ska bli lite blöta...här saknas verkligen logik
pepplez är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-07-24, 12:31   #2
Korvmedmos
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2021
Inlägg: 46
Är inte proffs på gehör men låter som ett dominant sjuackord? Alltså med sänkt sjua och tredje i major
Korvmedmos är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-07-24, 13:45   #3
pepplez
Registered User
 
pepplezs avatar
 
Reg.datum: Jan 2013
Inlägg: 3 515
Citat:
Ursprungligen postat av Korvmedmos Visa inlägg
Är inte proffs på gehör men låter som ett dominant sjuackord? Alltså med sänkt sjua och tredje i major
Alltså ett vanligt G7 (tex)?
__________________
Böj 180 - Bänk 130 - Mark 220
Journal

Citat:
Ursprungligen postat av mangemani Visa inlägg
folk har spenderat en hel dag på en strand och badat och nu regnar det och de springer för glatta livet för att ta skydd så de inte ska bli lite blöta...här saknas verkligen logik
pepplez är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-07-24, 15:04   #4
Korvmedmos
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2021
Inlägg: 46
Citat:
Ursprungligen postat av pepplez Visa inlägg
Alltså ett vanligt G7 (tex)?
Ah exakt! Och nu när jag försöker köra det på pianot själv så tycker jag det låter som ett F7. Du hör F'et, sen om du spelar sänkta 7an, alltså noten Eb (samma som D#) så tycker jag det låter rätt identiskt. Spela sedan resterande noter i ackordet över hela pianot så tror jag det är rätt likt?

För att klargöra noterna (dock inte i just denna ordning): F A C D#. Skrattet från publiken som kommer gör att man inte hör de sista men tror bara han spelar dessa över hela pianot
Korvmedmos är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-07-25, 21:24   #5
pepplez
Registered User
 
pepplezs avatar
 
Reg.datum: Jan 2013
Inlägg: 3 515
Citat:
Ursprungligen postat av Korvmedmos Visa inlägg
Ah exakt! Och nu när jag försöker köra det på pianot själv så tycker jag det låter som ett F7. Du hör F'et, sen om du spelar sänkta 7an, alltså noten Eb (samma som D#) så tycker jag det låter rätt identiskt. Spela sedan resterande noter i ackordet över hela pianot så tror jag det är rätt likt?

För att klargöra noterna (dock inte i just denna ordning): F A C D#. Skrattet från publiken som kommer gör att man inte hör de sista men tror bara han spelar dessa över hela pianot
Tack!
__________________
Böj 180 - Bänk 130 - Mark 220
Journal

Citat:
Ursprungligen postat av mangemani Visa inlägg
folk har spenderat en hel dag på en strand och badat och nu regnar det och de springer för glatta livet för att ta skydd så de inte ska bli lite blöta...här saknas verkligen logik
pepplez är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 09:29.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)