Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2021-07-22, 12:11   #46
panzerpig
Registered ulcer
 
panzerpigs avatar
 
Reg.datum: Jul 2007
Ort: mitten
Inlägg: 1 241
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Ah, min vän, jag har lösningen på det dilemmat. Svaret är att du ska hålla tyst.

Du kanske tycker att både klagomål och tysthet leder till likvärdigt negativa konsekvenser. Men faktum är att tystheten är avsevärt mer uppskattad.

Du kanske läser arga feministiska artiklar om att män inte vågar prata om sina problem. Du kanske har en fru som klagar över att du ”inte öppnar upp dig”... Men hon kommer inte dumpa dig över det. Ingen arbetsgivare kommer sparka dig för det, ingen vän säga upp vänskapen, och ingen kommer printscreena din tweet och håna dig på internet.

Vi kan göra ett tankeexperiment som ligger väldigt nära till hands:
- Hur många gånger har du varit med om att en medlem på det här forumet har fått skit för att den postar för mycket?
- Hur många gånger har du varit med om att en medlem på det här forumet har fått skit för att den postar för lite?

Kom ihåg ordspråken. ”Att tala är silver, att tiga är guld”.
Två par i min bekantskapskrets (som inte känner varandra) har skiljt sig det senaste året för att fruarna inte tycker att männen "öppnade sig, berättade vad de tänker och känner osv".
__________________
"Strength training is a very simple activity made complex by idiots"
panzerpig är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-07-22, 12:24   #47
Mantus
småmysigt slampig
 
Mantuss avatar
 
Reg.datum: Jul 2006
Ort: Uppsala
Inlägg: 1 470
Citat:
Ursprungligen postat av panzerpig Visa inlägg
Två par i min bekantskapskrets (som inte känner varandra) har skiljt sig det senaste året för att fruarna inte tycker att männen "öppnade sig, berättade vad de tänker och känner osv".
Det finns inget som säger att de inte hade varit lika skilda om de öppnat sig.
__________________
Done with shadows
Mantus är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-07-22, 12:37   #48
Mantus
småmysigt slampig
 
Mantuss avatar
 
Reg.datum: Jul 2006
Ort: Uppsala
Inlägg: 1 470
Citat:
Ursprungligen postat av trädgårdsmöbel Visa inlägg
Själva grejen är att vi måste göra hälften av kvinnosysslorna, men ändå alla manssysslor och förväntas vara försörjaren utöver det.

När män blir arbetslösa så följer ofta en skilsmässa. När kvinnan tjänar mer än mannen samma sak. Så det är väldigt tydligt att vi förväntas vara försörjare. Utöver jämnställda med det kvinnliga hushållsarbetet, utöver att fortfarande sköta alla manssysslor. Detta inte för att vara bra män, det är en högre nivå. Det är minimikrav för att inte vara dåliga/toxiska.

Når man inte upp riktigt till det där så är det man uppnått ändå värdelöst. Att nästan leva upp till kraven men inte riktigt är lika poänglöst som att inte försöka alls, så det är verkligen krav och en enormt hög nivå bara för att räknas som +-noll.

Så det är inte så konstigt att några av oss säger "fukk this shiet!" och runkar bort tillvaron istället.
Vem säger att du måste göra alla manssysslorna? Vilka klassiska "manssysslor" finns förrensten ens kvar? Vem fasen byter exempelvis däck och olja på bilen själv nuförtiden? Och kan en kvinna inte hantera en polertrasa om bilen ska tvättas? Ställ lite krav för tusan, i ett förhållande är man väl ett team. Om kvinnor ställer (helt klart berättigade) krav på en arbetsfördelning som innebär att du som man tvättar och våttorkar golv så är det också upp till dig att förklara att en penis inte krävs för att olja in altanen eller beskära fruktträd.

När jag och min sambo gjorde en mindre renovering av köket senast så gängade jag om kylen samtidigt som min sambo rev ner överskåpsluckor, som man ju gör när man är ett team med ett gemensamt mål. Det var en väldigt bra arbetsfördelning då jag är noggrann och min sambo är duktig på att riva ner saker. Ingen av oss behövde använda oss av våra respektive könsorgan när vi arbetade så allt gick väldigt smidigt, med det sagt; om jag någon gång råkar ut för en arbetsuppgift som kräver en penis så kommer jag självklart att ta på mig den arbetsuppgiften.
__________________
Done with shadows
Mantus är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-07-22, 13:02   #49
Langster
Ninja
 
Langsters avatar
 
Reg.datum: Apr 2001
Ort: Enköping
Inlägg: 5 298
Citat:
Ursprungligen postat av trädgårdsmöbel Visa inlägg
Att skambeläggas när man klagar samtidigt som man skambeläggs när man håller tyst är en riktig björnsax den moderne mannen sitter fast i.

Därav avvvecklandet av sin manlighet för att slippa björnsaxen.

Metaforiskt kan vi säga att vi fastnat med penisen i björnsaxen. Att försöka bända upp den för att komma loss gör ont. Den är gjord för att hålla fast en björn så det går inte. Att inte göra något och bara acceptera att man sitter fast gör ont och man kommer förblöda.

För att komma loss behöver man slita av sin penis.
Men hur menar du att din omgivning ska behandla dig för att du ska kunna känna dig manlig egentligen?
För det är uppenbarligen inte möjligt för dig att kunna känna dig manlig av din egen självbild, allt hänger på en massa andra - samhället, kvinnorna - de tillåter dig tydligen inte att uppnå supreme manliness.
__________________
Om det vore ett piller skulle jag äta det.

30-års journalen
Langster är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-07-22, 13:16   #50
Langster
Ninja
 
Langsters avatar
 
Reg.datum: Apr 2001
Ort: Enköping
Inlägg: 5 298
Citat:
Ursprungligen postat av panzerpig Visa inlägg
Två par i min bekantskapskrets (som inte känner varandra) har skiljt sig det senaste året för att fruarna inte tycker att männen "öppnade sig, berättade vad de tänker och känner osv".
Mycket möjligt att de inte berättade vad de kände eftersom sanningen skulle svida för mycket för motparten.
Detta är sannolikt ett typiskt manligt beteende, vi håller sådana tankar och känslor för oss själva för att inte såra. Kvinnor däremot är snabba med att framföra sina klagomål - i hopp om att förändra. En förändring som oftast aldrig kommer så klagandet fortsätter i evigheter, eller tills kvinnan får nog och sticker.
__________________
Om det vore ett piller skulle jag äta det.

30-års journalen
Langster är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-07-22, 13:18   #51
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Citat:
Ursprungligen postat av Mantus Visa inlägg
Det finns inget som säger att de inte hade varit lika skilda om de öppnat sig.
Vågar sätta 20 spänn på att de hade skiljt sig fortare om männen hade öppnat sig.

Det finns en jävla massa fel saker att säga, och betydligt färre rätt saker.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-07-22, 13:28   #52
TotteShaped4Life
Registered User
 
TotteShaped4Lifes avatar
 
Reg.datum: Jul 2016
Inlägg: 721
Nu jäklar fick du till det: "Det finns en jävla massa fel saker att säga, och betydligt färre rätt saker."

Den formuleringen satt som en smack.
__________________
I’ve been too fucking busy – or vice versa.

Senast redigerad av TotteShaped4Life den 2021-07-22 klockan 13:33.
TotteShaped4Life är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-07-22, 13:41   #53
Angel
Ge mig nått fint nu!
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 5 239
Citat:
Ursprungligen postat av Langster Visa inlägg
Men hur menar du att din omgivning ska behandla dig för att du ska kunna känna dig manlig egentligen?
För det är uppenbarligen inte möjligt för dig att kunna känna dig manlig av din egen självbild, allt hänger på en massa andra - samhället, kvinnorna - de tillåter dig tydligen inte att uppnå supreme manliness.

Jag är också sjukt intresserad av svaret på detta.
Angel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-07-22, 13:43   #54
panzerpig
Registered ulcer
 
panzerpigs avatar
 
Reg.datum: Jul 2007
Ort: mitten
Inlägg: 1 241
Jag tror det är ett vanligt problem i relationer, kvinnan vill att mannen ska öppna sig, prata känslor osv vilket de flesta män ofta inte gör på samma sätt som kvinnor gör.
Det ena paret som skilde sig: mannens pappa dog hastigt i en stroke typ 60 bast gammal. Mannen och pappan hade varit osams senaste åren och inte pratat så mycket. Sista gången dom sågs ville pappan bli sams men mannen vägrade, åkte där ifrån.
Mannen tog det hårt men bearbetade det mycket ensam, funderade och tänkte.
Störde kvinnan oerhört mycket. De skilde sig sex månader senare. Rätt hjärtlösa av kvinnan tyckte jag.
__________________
"Strength training is a very simple activity made complex by idiots"

Senast redigerad av panzerpig den 2021-07-22 klockan 13:47.
panzerpig är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-07-22, 13:59   #55
Mantus
småmysigt slampig
 
Mantuss avatar
 
Reg.datum: Jul 2006
Ort: Uppsala
Inlägg: 1 470
Citat:
Ursprungligen postat av panzerpig Visa inlägg
Jag tror det är ett vanligt problem i relationer, kvinnan vill att mannen ska öppna sig, prata känslor osv vilket de flesta män ofta inte gör på samma sätt som kvinnor gör.
Det ena paret som skilde sig: mannens pappa dog hastigt i en stroke typ 60 bast gammal. Mannen och pappan hade varit osams senaste åren och inte pratat så mycket. Sista gången dom sågs ville pappan bli sams men mannen vägrade, åkte där ifrån.
Mannen tog det hårt men bearbetade det mycket ensam, funderade och tänkte.
Störde kvinnan oerhört mycket. De skilde sig sex månader senare. Rätt hjärtlösa av kvinnan tyckte jag.
Rätt egocentriskt tänkt av vem det nu än månde vara att kräva att ens partner ska öppna upp sig inför just en själv. Om man nu är orolig för ens partner och märker att denne har svårigheter att öppna upp sig inför en själv kan man rådge (eller i värsta fall ställa ultimatum på) denne att ta kontakt med professionell hjälp i form av psykolog osv. Att tro att en själv kan hjälpa ens partner bättre än en person var yrke är att hjälpa människor är lite förmätet och om målet är att partnern ska må bra är ju det viktigtaste att det målet uppnås även om vägen dit inte är den väg en själv önskar. Annars kan ens omtänksamhet lätt tolkas som ett motbjudande vältrande i andras känslor och en påtvingad intimitet.
__________________
Done with shadows
Mantus är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-07-22, 14:05   #56
r3mpuh
avatartext
 
r3mpuhs avatar
 
Reg.datum: Apr 2008
Ort: Aspergerland
Inlägg: 1 050
Man får automagiskt mer testosteron om man inte rakar sig.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av mini Visa inlägg
r3mpuh , var det inte du som låg med typ fyra tjejer på en helg? En av dem som blivit sur kanske?
You can do it maybe! ~
r3mpuh:s Träningsjournal ~ Marklyft: 200 kg
Citat:
Ursprungligen postat av Trance Visa inlägg
Du verkar vara en person som skulle kunna koka någons katt som kärleksförklaring och sedan inte förstå deras arga reaktion.
r3mpuh är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-07-22, 14:33   #57
kvarnis
Registered User
 
kvarniss avatar
 
Reg.datum: Jul 2015
Ort: Linköping
Inlägg: 703
Citat:
Ursprungligen postat av panzerpig Visa inlägg
Två par i min bekantskapskrets (som inte känner varandra) har skiljt sig det senaste året för att fruarna inte tycker att männen "öppnade sig, berättade vad de tänker och känner osv".
Låter som ett sätt att rationalisera sitt beslut att skilja sig, dom kommer nog ångra sig, har de redan träffat väggen, dvs passerat 30-35 ish är deras sannolikhet att byta upp sig till attraktivare män med högre status mycket liten.
kvarnis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-07-22, 14:43   #58
Lafayette
Jag har frågat två år i rad, jag ger upp.
 
Lafayettes avatar
 
Reg.datum: Oct 2018
Inlägg: 519
Citat:
Ursprungligen postat av r3mpuh Visa inlägg
Man får automagiskt mer testosteron om man inte rakar sig.
Och brölar, dricker starköl, slåss och luktar svett. Det finns mycket man kan göra för att höja dem naturligt om man ligger lågt.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av StarkaUlf Visa inlägg
Livet är upp och ner, som en knäböj.
Lafayette är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-07-22, 14:47   #59
trädgårdsmöbel
d-bag
 
trädgårdsmöbels avatar
 
Reg.datum: Jun 2016
Inlägg: 1 235
Citat:
Ursprungligen postat av Langster Visa inlägg
Men hur menar du att din omgivning ska behandla dig för att du ska kunna känna dig manlig egentligen?
För det är uppenbarligen inte möjligt för dig att kunna känna dig manlig av din egen självbild, allt hänger på en massa andra - samhället, kvinnorna - de tillåter dig tydligen inte att uppnå supreme manliness.
Ibland så kan man prata om ett problem utan att blanda in sig själv eller sitt eget liv. Det där handlar inte om mig. Jag bryr mig inte så mycket om hur jag som person upplevs, eller vad som kan tolkas in som felas just mig.

Jag pratar rent generellt om manlighet om varför det är svårt för män generellt och varför många slutar försöka vara män.

Hade jag haft lösningar på problemen hade jag naturligtvis delat med mig av dem. Att tvunget behöva presentera en lösning för att få presentera ett problem är ytterligare ett manligt problem fö.


Men om min person är relevant i sammanhanget så är jag så dålig på att vara man att jag behöver tillföra testosteron utifrån. Dessutom steriliserad.
__________________
Oleg. pseudointellektuell
trädgårdsmöbel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-07-22, 14:48   #60
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Citat:
Ursprungligen postat av TotteShaped4Life Visa inlägg
Nu jäklar fick du till det: "Det finns en jävla massa fel saker att säga, och betydligt färre rätt saker."

Den formuleringen satt som en smack.
Tack, det var ett bra tag sedan jag kände att jag verkligen fick till en formulering, så det var roligt att höra!
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:34.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)