Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2021-07-07, 21:43   #1
keson
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2021
Inlägg: 12
Råd önskas. Viktminskning

Pågrund av usla vanor har jag gått upp 11 kg och jag önskar nu gå ner dessa kilon igen. Jag är kvinna, väger ca 66 kg, är 160 cm lång och 22 år gammal. Framförallt vill jag ta bättre hand om min hälsa overall, med bättre mat och träningsvanor.

För några år sedan lyckades jag gå ner 6 kg och höll den vikten länge, men nu leder varje försök till viktnedgång till ännu sämre vanor och viktuppgång *hetsätning*

Jag undrar hur många kalorier jag skall äta per dag för en lugn viktnedgång utan hets- tendenser (som har lett till min viktuppgång), hunger och yrsel.

Arbetar heltid som vårdbiträde vilket innebär ganska aktivt arbete om dagarna. Utöver det är jag inte speciellt aktiv, tränar inte osv. Tidigare har jag sprungit vilket är min föredragna träningsform. Löpningen vill jag ta upp igen men i mycket liten skala till en början (ca 2,5 km x3 per vecka)

Idag åt jag 1400 kalorier bestående utav keso, lax, sötpotatis, potatis, fetaost, champinjoner, tomater och frukt. Trots relativt mycket protein blev jag på kvällen svimfärdig, kunde knappt resa mig upp, yr, oerhört hungrig och ofokuserad. Då arbetade jag 8 timmar under dagen men ingen övrig motion. Jag kan, vill och orkar inte må såhär under en viktnedgång. Jag vill känna mig stark och glad i att vara aktiv, träna och göra något bra av mitt liv.

Ungefär hur mycket kalorier ska jag äta per dag med min aktivitetsnivå för att gå ner dessa 11 kilon som gör min unga kvinnokropp illa (psykiskt och fysiskt!)? Vad för tränings plan rekommenderas för en oerhört svag och helt otränad kropp?

Jag vet dock vad för typ utav mat som jag bör äta.. i form av protein, långsamma kolhydrater, nyttiga fetter och alltid mycket grönt!

Jag är så oerhört tacksam för hjälp.
keson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-07-07, 22:07   #2
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
1400 kcal är nog alldeles för lite, om du mådde som du gjorde.

Jag är lite lat, om jag vore du skulle jag bara börja med en kalorimängd och se hur det går. Säg 2000 kcal. Testa det i en dag först; om du varken blir proppmätt eller vrålhungrig så kan det funka. Testa sedan några veckor till, och kolla om du går ner i lagom takt. Justera ett par hundra kalorier åt något håll om det inte funkar.

Jag tycker du ska börja styrketräna. T ex två helkroppspass i veckan. Börja med löjligt lätt belastning i början, öka sakta så dina leder vänjer sig. Kör maskiner, t ex:

Benpress
Magmaskin
Nedre rygg-maskin
Lat pulldown
Axelpress
Sittande lårcurl
Bröstpress
Biceps
Triceps
Tre set med 20 reps. Börja så lätt att du inte ens blir trött. Öka ett ”snäpp” per pass.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-07-09, 06:48   #3
Jarp
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2007
Ort: Eksjö
Inlägg: 273
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
1400 kcal är nog alldeles för lite, om du mådde som du gjorde.

Jag är lite lat, om jag vore du skulle jag bara börja med en kalorimängd och se hur det går. Säg 2000 kcal. Testa det i en dag först; om du varken blir proppmätt eller vrålhungrig så kan det funka. Testa sedan några veckor till, och kolla om du går ner i lagom takt. Justera ett par hundra kalorier åt något håll om det inte funkar.

Jag tycker du ska börja styrketräna. T ex två helkroppspass i veckan. Börja med löjligt lätt belastning i början, öka sakta så dina leder vänjer sig. Kör maskiner, t ex:

Benpress
Magmaskin
Nedre rygg-maskin
Lat pulldown
Axelpress
Sittande lårcurl
Bröstpress
Biceps
Triceps
Tre set med 20 reps. Börja så lätt att du inte ens blir trött. Öka ett ”snäpp” per pass.
Mycket bra råd tycker jag. Enligt deffguiden är kesons grundförbrukning ca 1800 kalorier per dag. Med en mer aktiv livsstil vilket jobbet innebär förmodligen uppåt 2200 kalorier. En viktminskningstakt på 0,5 procent i veckan som är lagom för de flesta ger en kalorinivå på ca 1900 kalorier. Kan bara instämma i råden ovan, välj en nivå och testa. Går det för långsamt, minska kalorierna. Mår du dåligt, öka kalorierna. Kostinnehållet verkar du ha bra koll på själv. Grovt förenklat kan man alltid bara köra medelhavskost, det blir väldigt bra.
Jarp är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:22.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)