Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition > Träningsskador & Rehab

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2021-07-26, 22:01   #1
XnosMicke
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2021
Inlägg: 4
Ont i ena sidan bäckenet / SI-leden (?)

Hej!

Efter 1½ års krigande mot smärta i min muskel erektor i ryggen så jag bestämde mig för att prova idrottsmassage.(Efter 2 kiropraktor besök, där de ej fann något fel)

Massören tyckte att mitt bäcken var snett och gjorde en justering där jag låg på mage och han satt 2 fingrar mot min piriformis muskel och tröck rack neråt mot fothållet. Det small till bra rejält och fick höra att nu kommer jag att bli bra inom några veckor. Jätteglad blev jag naturligtvis då jag krigat mot denna smärta så länge.

Jag började med lugn träning och efter ca 4 veckor så började det bli irriterat i området, efter benböj på 50-60% kapacitet så kände jag mitt i repetitionen att något inte stämmer och tappa av stången, 1-2 minuter senare fick jag svårt att böja mig då det gjorde ont, som en brännande/nypande känsla. Frustrerad som jag blir då det ej gått vägen på så länge. Så jag går hem och på kvällen när jag ska sova så får jag ont när jag ligger, hur jag än vrider mig så gör det otroligt ont. Smärtan dunstar med dagarna som går och känns återhämtad efter 3-4 dagar, dock så gör det ont i vissa lägen. Jag provar mig på benböjj igen, men exakt samma sak sker direkt vid minsta tunga belastning. Nu är jag här och har precis blivit viss återhämtad men känner irritation vid vissa ställningar. När smärtan är som värst (direkt efter provosering) känns det över hela bäckenet när jag böjer mig bakåt och framåt, men också rakt in i ena skinkan (där han tröck). Dock dunstar det också med vilan.

Jag har nu besökt en kiropraktor igen men han finner inget fel, jag är rak överallt, rörlig och inga kotor som är fel.

Är Sciatic nerven i kläm(?)
Känner dock ingenting ut i benen, enbart bäckenet.
Är det någon själ som vet vad som kan ha skett?
Vart bör jag vända mig för att få bukt på detta?

Alla tips är uppskattade!

Tack så mycket!!
XnosMicke är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-07-28, 06:37   #2
CoKEmaN
Registered User
 
CoKEmaNs avatar
 
Reg.datum: Jan 2006
Ort: Norrköping
Inlägg: 1 871
Ischiasnerven är förmodligen inte i kläm.
Låter som ryggbesvär.
Jag rekommenderar dig att kontakta en kompetent fysioterapeut eller naprapat.
__________________
Nån måste lyfta vikterna, det kan lika gärna vara du!
CoKEmaN är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-07-28, 08:28   #3
XnosMicke
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2021
Inlägg: 4
Citat:
Ursprungligen postat av CoKEmaN Visa inlägg
Ischiasnerven är förmodligen inte i kläm.
Låter som ryggbesvär.
Jag rekommenderar dig att kontakta en kompetent fysioterapeut eller naprapat.
Tack så mycket för ditt svar!
Lär notera att jag inte får smärta i ryggen som förut, det sitter enbart i bäckenet/precis där han tröck. Aldrig har jag förut haft ont i bäckenet/ländrygg innan han gjorde denna justering.

Jag får kika på ett besök till fysioterapeuten då!
XnosMicke är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-07-28, 13:58   #4
CoKEmaN
Registered User
 
CoKEmaNs avatar
 
Reg.datum: Jan 2006
Ort: Norrköping
Inlägg: 1 871
Smärta från rygg kan ofta förläggas ned mot bäckenet. Att du blir sämre vid en rörelse med ökad belastning kan tala för ryggrelaterad smärta.

Jag har svårt att tro att vart massören tryckte skulle ge någon smärta 4v efter behandlingen, utan snarare att det beror på din träning och belastning, med det menar jag inte att du ska avstå träning och belastning, men att du kanske behöver anpassa den.

Lycka till!
__________________
Nån måste lyfta vikterna, det kan lika gärna vara du!
CoKEmaN är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-07-28, 14:38   #5
XnosMicke
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2021
Inlägg: 4
Citat:
Ursprungligen postat av CoKEmaN Visa inlägg
Smärta från rygg kan ofta förläggas ned mot bäckenet. Att du blir sämre vid en rörelse med ökad belastning kan tala för ryggrelaterad smärta.

Jag har svårt att tro att vart massören tryckte skulle ge någon smärta 4v efter behandlingen, utan snarare att det beror på din träning och belastning, med det menar jag inte att du ska avstå träning och belastning, men att du kanske behöver anpassa den.

Lycka till!
Tack för infon! Jag bokade en tid hos naprapaten imorgon fm för att kika vidare på problemet, hoppas att han kan finna något som orsakar detta.

Jag med, redan kvällen efter justeringen så brann det i höften vid justeringen, det forsatt så i 1 vecka. Justeringen gav naturligtvis resultat, negativt eller positivt vet jag faktist inte, men beroende på smärtan så är det negativt.

Att jag sedan får otroligt ont vid belastning kan bero på andra saker som du säger. Smärtan är exakt där han tröck, om du förstår hur jag tänker så tror jag inte det är min teknik eller belastning då det enbart är 50% av min kapacitet, om du inte menar att jag på för tidigt då så att säga.

Jag ska förmedla detta vidare med naprapaten imorgon om belastning och om det kan vara så att problemet sitter i ryggen!
XnosMicke är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-07-30, 06:49   #6
CoKEmaN
Registered User
 
CoKEmaNs avatar
 
Reg.datum: Jan 2006
Ort: Norrköping
Inlägg: 1 871
Citat:
Ursprungligen postat av XnosMicke Visa inlägg
Tack för infon! Jag bokade en tid hos naprapaten imorgon fm för att kika vidare på problemet, hoppas att han kan finna något som orsakar detta.

Jag med, redan kvällen efter justeringen så brann det i höften vid justeringen, det forsatt så i 1 vecka. Justeringen gav naturligtvis resultat, negativt eller positivt vet jag faktist inte, men beroende på smärtan så är det negativt.

Att jag sedan får otroligt ont vid belastning kan bero på andra saker som du säger. Smärtan är exakt där han tröck, om du förstår hur jag tänker så tror jag inte det är min teknik eller belastning då det enbart är 50% av min kapacitet, om du inte menar att jag på för tidigt då så att säga.

Jag ska förmedla detta vidare med naprapaten imorgon om belastning och om det kan vara så att problemet sitter i ryggen!
Berätta om dina egna tankar vid besöket och be om förklaringsmodeller till varför det är som det är, samt vad du kan göra för att inte trigga besvären.
__________________
Nån måste lyfta vikterna, det kan lika gärna vara du!
CoKEmaN är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-07-31, 14:48   #7
XnosMicke
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2021
Inlägg: 4
Citat:
Ursprungligen postat av CoKEmaN Visa inlägg
Berätta om dina egna tankar vid besöket och be om förklaringsmodeller till varför det är som det är, samt vad du kan göra för att inte trigga besvären.
Yes! Gjorde exakt så.

Naprapaten fann inga fel, han tror att ligamenten inte klarar belastningen riktigt ännu och säger att skadan ej är permanent. Skönt att höra, men hoppas att det är sant också.

Jag har börjat träna igen lätt, 30% av max och känner ingenting hittils i benböj. Lite irritation såfort jag använder rotationer mera, t.ex svankar osv.
Smärtan är nära "greater sciatic notch" Vad jag kan få ut av det, vet jag inte. Då jag inte kan något om kroppen på det sättet.

Jag får hoppas att processen ger resultat!
XnosMicke är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 18:11.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)