Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum
Visa resultat för omröstning: Har du vaccinerat dig mot SARS-CoV-2? (Covid19, Corona)
Ja, båda doserna 104 36.49%
Ja, dos 1, kommer ta dos 2 60 21.05%
Ja, dos 1, kommer ej ta dos 2 2 0.70%
Nej, men kommer vaccinera mig när det blir min tur 31 10.88%
Nej, kommer inte vaccinera mig 80 28.07%
Albatruuse! 8 2.81%
Antal röster: 285. Du får inte rösta i den här omröstningen


Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2021-07-25, 09:53   #586
Plasttiger
Banned User
 
Reg.datum: Feb 2020
Inlägg: 120
Citat:
Ursprungligen postat av Pherall Visa inlägg
Vet inte vad du pratar om för artikel, men läkemedlet i sig verkar det inte vara något fel på. Tvärt om. https://journals.lww.com/americanthe...ment_of.7.aspx
Referens 47 är den nu tillbakadragna artikeln.
Nackdelen med metaanalyser/sammanställningar är att de baseras på de studier som används i den. Om studierna är fejkade så blir analysens resultat inte så bra. Elgazzars studie visade så bra resultat att det påverkar hela metaanalysens resultat.

Jag skrev en så kallad hyperlänk till en artikel som diskuterade just Elgazzars fejkade artikel. Botar kanske inte har priviliegier att öppna länkar.

Citat:
47. Elgazzar A, Eltaweel A, Youssef SA, et al. Efficacy and safety of ivermectin for treatment and prophylaxis of covid-19 pandemic. Res Square. 2020. doi: 10.21203/rs.3.rs-100956/v2.Preprint.
Plasttiger är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-07-26, 15:06   #587
PixelMiner
Lyfter tunga pixlar
 
PixelMiners avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Inlägg: 336
Citat:
Ursprungligen postat av Pherall Visa inlägg
Vet inte vad du pratar om för artikel, men läkemedlet i sig verkar det inte vara något fel på. Tvärt om. https://journals.lww.com/americanthe...ment_of.7.aspx
Ja, det var exakt den meta-analys som jag länkade till i mitt inlägg. Artikelförfattarna skriver ju själva att kvaliteten på de ingående studierna håller låg kvalitet. I de flesta fall pga väldigt få försökspersoner eller bristande studiedesign.

Så det är förvisso inte omöjligt att Ivermectin har effekt som lindrande preparat, men än så länge är bevisen väldigt svaga. Tecknen för att Ivermectin skulle ha någon form preventiv effekt är ännu mindre.

Vaccinen däremot har ytterst väldokumenterad effekt och få allvarliga biverkningar. Så det finns liksom inte någon större finess med att använda Ivermectin på vinst och förlust när vi har bra vaccin tillgängliga. I fattiga länder utan samma vaccintillgång så är det ju mer förståeligt att man provar alla tänkbara preparat för att försöka bota människor.
PixelMiner är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-07-26, 15:44   #588
Vinter
Lagom
 
Vinters avatar
 
Reg.datum: Sep 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 677
Citat:
Ursprungligen postat av PixelMiner Visa inlägg
Ja, det var exakt den meta-analys som jag länkade till i mitt inlägg. Artikelförfattarna skriver ju själva att kvaliteten på de ingående studierna håller låg kvalitet. I de flesta fall pga väldigt få försökspersoner eller bristande studiedesign.

Så det är förvisso inte omöjligt att Ivermectin har effekt som lindrande preparat, men än så länge är bevisen väldigt svaga. Tecknen för att Ivermectin skulle ha någon form preventiv effekt är ännu mindre.

Vaccinen däremot har ytterst väldokumenterad effekt och få allvarliga biverkningar. Så det finns liksom inte någon större finess med att använda Ivermectin på vinst och förlust när vi har bra vaccin tillgängliga. I fattiga länder utan samma vaccintillgång så är det ju mer förståeligt att man provar alla tänkbara preparat för att försöka bota människor.
Jag länkade ju tidigare en intervju och klarläggande om situationen med Tess Lawrie. Som är läkare nr 2 i listan av författare av studien ni pratar om. Hon jobbar på WHO som analytiker av medicinska studier och data.

https://odysee.com/@DarkHorsePodcast...eta-analysis:4
Vinter är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-07-26, 17:00   #589
PixelMiner
Lyfter tunga pixlar
 
PixelMiners avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Inlägg: 336
Citat:
Ursprungligen postat av Vinter Visa inlägg
Jag länkade ju tidigare en intervju och klarläggande om situationen med Tess Lawrie. Som är läkare nr 2 i listan av författare av studien ni pratar om. Hon jobbar på WHO som analytiker av medicinska studier och data.

https://odysee.com/@DarkHorsePodcast...eta-analysis:4
Har du lust att ge en TLDL, för oss som inte har tid att lyssna igenom en dryg timme lång podcast?
PixelMiner är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-07-26, 17:25   #590
Vinter
Lagom
 
Vinters avatar
 
Reg.datum: Sep 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 677
Citat:
Ursprungligen postat av PixelMiner Visa inlägg
Har du lust att ge en TLDL, för oss som inte har tid att lyssna igenom en dryg timme lång podcast?
Det står i stort i beskrivningen i introduktionen till podcasten. Podcasten handlar som sagt om att diskutera bevisen och motivera dem. Samt varför det är närmast totalt tyst i media. Samt dom tar upp kritik och diskuterar dessa.
Vinter är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-07-28, 08:41   #591
Langster
Ninja
 
Langsters avatar
 
Reg.datum: Apr 2001
Ort: Enköping
Inlägg: 5 298
Citat:
Ursprungligen postat av Langster Visa inlägg
Wow, jag har Covid-19, fick just provsvar.

En dos vaccin innebar inte immunitet kan jag ju bekräfta då.
7 dagar efter första symtom, minst 2 dagar utan symtom (det är snarare 4 dar utan symtom i mitt fall).
Tillbaka på gymmet idag, 05:00, totalt återställd, om något starkare än innan.

En dos vaccin gav troligen ett ganska starkt motstånd mot sjukdomen.
Blir dos 2 om 4 veckor.
__________________
Om det vore ett piller skulle jag äta det.

30-års journalen
Langster är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-07-28, 11:19   #592
RökteUppMinKatt
Registered User
 
RökteUppMinKatts avatar
 
Reg.datum: Sep 2020
Inlägg: 307
Ja, immun blir man inte av det begränsade jag har läst. Smittorisken verkar vara ungefär den samma vare sig man är vaccinerad eller inte. Kanske något lägre som vaccinerad, men definitivt inte immun.
RökteUppMinKatt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-07-28, 11:57   #593
Dreas
Maaaaaaat!
 
Dreass avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: Karlstad
Inlägg: 6 323
Citat:
Ursprungligen postat av RökteUppMinKatt Visa inlägg
Ja, immun blir man inte av det begränsade jag har läst. Smittorisken verkar vara ungefär den samma vare sig man är vaccinerad eller inte. Kanske något lägre som vaccinerad, men definitivt inte immun.
Immun nej. Men av vad, 200 000 smittade så var 3500 vaccinerade. Det är rätt bra siffror..

Samma smittorisk vaccinerad - Det beror nog på vart man drar gränsen. Men vettig källa?
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Deceiver85 Visa inlägg
"Vem vare? Vem vare som curla?"
"Ingen"
"Vadå ingen? Säg vem det fucking var"
"Ta det lugnt, vi sa att vi ska curla i squat racket, ni sa okej..."
"Vad ska jag göra med min fucking böjdräkt?"
Dreas är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-07-28, 13:51   #594
Agitator
Den rättmätige
 
Agitators avatar
 
Reg.datum: Mar 2014
Inlägg: 1 792
Citat:
Ursprungligen postat av Dreas Visa inlägg
Immun nej. Men av vad, 200 000 smittade så var 3500 vaccinerade. Det är rätt bra siffror..

Samma smittorisk vaccinerad - Det beror nog på vart man drar gränsen. Men vettig källa?
Kanske blir värre som sagt nu när alla vaccinerar sig. Känns som folk för rätt länge sedan slutat bry sig och bara kör på och ännu mer bara kör på nu när "alla" blivit vaccinerade. Slutar säkert med att Delta sprids ännu mer och det kanske slår hårdare.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Att träna utan steroider är som att vattna gräsmattan när det regnar. Slöseri med tid.
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Det är aldrig för tidigt för första kuren.
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Va, kreatin? Är det kreatin vi har pratat om?
Agitator är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-07-28, 14:55   #595
Dreas
Maaaaaaat!
 
Dreass avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: Karlstad
Inlägg: 6 323
Citat:
Ursprungligen postat av Agitator Visa inlägg
Kanske blir värre som sagt nu när alla vaccinerar sig. Känns som folk för rätt länge sedan slutat bry sig och bara kör på och ännu mer bara kör på nu när "alla" blivit vaccinerade. Slutar säkert med att Delta sprids ännu mer och det kanske slår hårdare.
Inte omöjligt. Det blir snabbt också missvisande när så många blir vaccinerade! ”50% av alla fall är vaccinerade” när 70-90% är det så blir det ju en statistisk grej. Antivaxx-sidan älskar ju att tolka statistik som arslen - En dag kommer vaccinerade stå för fler fall än ovaccinerade om vi får upp vaccinationssiffrorna. Sen om det blir låga 15 fall vs 12 lär de inte bry sig om….
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Deceiver85 Visa inlägg
"Vem vare? Vem vare som curla?"
"Ingen"
"Vadå ingen? Säg vem det fucking var"
"Ta det lugnt, vi sa att vi ska curla i squat racket, ni sa okej..."
"Vad ska jag göra med min fucking böjdräkt?"
Dreas är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-07-28, 17:25   #596
Plasttiger
Banned User
 
Reg.datum: Feb 2020
Inlägg: 120
Citat:
Ursprungligen postat av Vinter Visa inlägg
Det står i stort i beskrivningen i introduktionen till podcasten. Podcasten handlar som sagt om att diskutera bevisen och motivera dem. Samt varför det är närmast totalt tyst i media. Samt dom tar upp kritik och diskuterar dessa.
Hmm.
Kommer inte orka kolla noggrannt på statistiken, men-
1. figur 4, rubrik 1.2.2 (dödsfall vid allvarlig covid) ser vi att det bara är Elgazzars ifrågasatta studie som förklarar effekten
2. även om de fantastiska resultaten skulle stämma - varför skulle det betyda att vi inte behöver vaccinet? Helt knäppt.
3. argumentet "han är professor emeritus, klart vi ska lita på honom" är ju svagt - tänkt dig vad som krävs för att bli professor vid ett av de svenska mer politiska universiteten.. hur tror du det är i egyptien?

Jag har aldrig sett hänvisningar till att forskare har vunnit nobelpriset i en studie, men det kanske man brukar skriva?
Många preprints i referenslistan...

Sammanfattning: intressant att hon verkar ha blivit avstängd från linkedin, twitter, youtube..
Plasttiger är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-07-28, 18:27   #597
kvarnis
Registered User
 
kvarniss avatar
 
Reg.datum: Jul 2015
Ort: Linköping
Inlägg: 703
Avstängd från från Twitter, LinkedIn, YouTube kan vara en hederstämpel, vet flertal som blivit avstängda från sociala media trots att dom endast talar sanning.
kvarnis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-07-28, 21:13   #598
PixelMiner
Lyfter tunga pixlar
 
PixelMiners avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Inlägg: 336
Citat:
Ursprungligen postat av Vinter Visa inlägg
Det står i stort i beskrivningen i introduktionen till podcasten. Podcasten handlar som sagt om att diskutera bevisen och motivera dem. Samt varför det är närmast totalt tyst i media. Samt dom tar upp kritik och diskuterar dessa.
I denna podcast presenterar de ju den beräknade effekten av Ivermectin som förebyggande preparat. De pratar ju om en risk ratio på 0.13 (med ett konfidensintervall på 0.08 till 0.21) sker 09:30 in i videon. Detta ger oss en effektivitet på 87% (CI, 79-92%). Detta värde är beräknat utifrån endast två små studier i Argentina och Egypten:

I den första artikeln så var det sjukvårdspersonal man studerade och Ivermectin-gruppen fick 12mg en gång per vecka under 4 veckor. Denna grupp jämfördes med en lika stor placebogrupp. Det under de 4 veckorna så var det 4 fall i Ivermectin-gruppen och 25 fall i placebogruppen.

I den andra artikeln så var det familjemedlemmar till redan konstaterat smittade. Dessa personer delades in i två grupper; en Ivermercin-grupp och en kontroll-grupp. Ivermercin-gruppen fick två doser totalt; först en dos direkt när man konstaterat att deras familjemedlem var smittad och sedan en ytterligare dos efter 3 dagar. Dessa fick 15mg eller 24mg, beroende på kroppsvikt. Man följde deltagarna under två veckor. Här var det 15 personer som blev smittade i Ivermercin-gruppen jämfört med 59 i kontrollgruppen. Men man bör notera att Ivermercin-gruppen var dubbelt så stor som kontrollgruppen.

Så i korthet:
Två stycken lovande, men ganska små studier. Ett problem med Ivermectin verkar ju vara att man måste äta det relativt tätt för att behålla skyddet, jämfört med vaccinen som är två doser (och sedan eventuellt ytterligare en underhållsdos per år). Dessutom är effektiviteten på Ivermectin sämre jämfört med mRNA-vaccinen:

Pfizer - 95% (CI, 90.3-97.6%) med 43'548 deltagare.
Moderna: - 95% (CI, 89.3-96.8%) med 30'420 deltagare.

Källor:
https://www.nejm.org/doi/full/10.1056/nejmoa2034577
https://www.nejm.org/doi/full/10.1056/nejmoa2035389
PixelMiner är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-07-28, 22:38   #599
Vinter
Lagom
 
Vinters avatar
 
Reg.datum: Sep 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 677
Citat:
Ursprungligen postat av Plasttiger Visa inlägg
Hmm.
2. även om de fantastiska resultaten skulle stämma - varför skulle det betyda att vi inte behöver vaccinet? Helt knäppt.
Det handlar inte om vaccin, det handlar om preventiv behandling och akut behandling för insjuknade. Kan vara viktigt om vi har virus varianter som inte vaccinet skyddar mot. Låter det korkat?
Vinter är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-07-28, 22:45   #600
Vinter
Lagom
 
Vinters avatar
 
Reg.datum: Sep 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 677
Citat:
Ursprungligen postat av PixelMiner Visa inlägg
I denna podcast presenterar de ju den beräknade effekten av Ivermectin som förebyggande preparat. De pratar ju om en risk ratio på 0.13 (med ett konfidensintervall på 0.08 till 0.21) sker 09:30 in i videon. Detta ger oss en effektivitet på 87% (CI, 79-92%). Detta värde är beräknat utifrån endast två små studier i Argentina och Egypten:

I den första artikeln så var det sjukvårdspersonal man studerade och Ivermectin-gruppen fick 12mg en gång per vecka under 4 veckor. Denna grupp jämfördes med en lika stor placebogrupp. Det under de 4 veckorna så var det 4 fall i Ivermectin-gruppen och 25 fall i placebogruppen.

I den andra artikeln så var det familjemedlemmar till redan konstaterat smittade. Dessa personer delades in i två grupper; en Ivermercin-grupp och en kontroll-grupp. Ivermercin-gruppen fick två doser totalt; först en dos direkt när man konstaterat att deras familjemedlem var smittad och sedan en ytterligare dos efter 3 dagar. Dessa fick 15mg eller 24mg, beroende på kroppsvikt. Man följde deltagarna under två veckor. Här var det 15 personer som blev smittade i Ivermercin-gruppen jämfört med 59 i kontrollgruppen. Men man bör notera att Ivermercin-gruppen var dubbelt så stor som kontrollgruppen.

Så i korthet:
Två stycken lovande, men ganska små studier. Ett problem med Ivermectin verkar ju vara att man måste äta det relativt tätt för att behålla skyddet, jämfört med vaccinen som är två doser (och sedan eventuellt ytterligare en underhållsdos per år). Dessutom är effektiviteten på Ivermectin sämre jämfört med mRNA-vaccinen:

Pfizer - 95% (CI, 90.3-97.6%) med 43'548 deltagare.
Moderna: - 95% (CI, 89.3-96.8%) med 30'420 deltagare.

Källor:
https://www.nejm.org/doi/full/10.1056/nejmoa2034577
https://www.nejm.org/doi/full/10.1056/nejmoa2035389
Du har rätt det handlar inte så mycket om studier, man tar det man har. Däremot handlar det om insamlande av statistik, och test behandlingar från ett antal tusen läkare i databas. Det är vad epidemiologer sysslar med.
Och det är så man kartlägger smittor, man sätter sig inte ned och planerar en 6 månader dubbelblind studie om läget är akut. Vi har data från olika regioner de sitter och sammanställer.

Ivermectin kostar väl 1% av vaccinens kostnad, är bland de säkraste läkemedel som existerar. Med över 3 miljarder doser administrerade sedan 40+ år.
Vinter är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:23.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)