Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2021-07-19, 20:10   #4846
Lafayette
Jag har frågat två år i rad, jag ger upp.
 
Lafayettes avatar
 
Reg.datum: Oct 2018
Inlägg: 519
Jag har fortfarande inte klarat mig igenom hela Glaskupan, för tung. Men någon gång vill jag det
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av StarkaUlf Visa inlägg
Livet är upp och ner, som en knäböj.
Lafayette är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-07-21, 07:44   #4847
Zelnah
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2017
Inlägg: 144
Precis läst ut "A little life" av Hanya Yanagihara. Jösses vilken bok. Den berör på så många plan och har suttit och storbölat vid ett flertal tillfällen av diverse anledningar. Väldigt mörk är den dock.
__________________
Journal mot 200 i Mark och 500 i totalen
Zelnah är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-07-25, 22:39   #4848
blåvitt
Aspirerande apa
 
Reg.datum: Nov 2015
Ort: Östersund
Inlägg: 1 789
Färdig med Den Tredje Systern av Gunnar Blå. Sjukaste jag läst, kunde inte lägga ifrån mig boken. Varannan sida en överkokt noir badad i knark. Varannan sida pansexuell, gränslös erotik. Sakta sjunker boken ner i ett surrealistiskt lovecraftianskt varande, för att sedan resa sig och skaka av allt för att skapa ett landat slut. Absurd läsupplevelse.

Nu läser jag Samlade Verk av Sandgren. Mysig, knappast storslagen. Men en imponerande debut, helt klart.
blåvitt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-07-26, 03:49   #4849
TotteShaped4Life
Registered User
 
TotteShaped4Lifes avatar
 
Reg.datum: Jul 2016
Inlägg: 721
Citat:
Ursprungligen postat av Lafayette Visa inlägg
Jag har fortfarande inte klarat mig igenom hela Glaskupan, för tung. Men någon gång vill jag det
Den har jag läst på engelska. Kan ju säga att den inte blev lättare att ta sig genom.
__________________
I’ve been too fucking busy – or vice versa.
TotteShaped4Life är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-09-02, 07:21   #4850
blåvitt
Aspirerande apa
 
Reg.datum: Nov 2015
Ort: Östersund
Inlägg: 1 789
Solenoid av Mircea Cartarescu

En surrealistisk läsupplevelse. Den handlar om en misslyckad författare som kommit att avsky hela författarskråt, för att de påstår sig öppna dörrar ut ur verkligheten medan de egentligen bara målar falska dörrar på barriären mellan det verkliga och det overkliga. I en febrig psykos försöker han att med sina naglar och tänder mejsla ut en riktig dörr, ut i det overkliga för att få lämna den trista verkligheten bakom sig. En bok om besatthet, vanföreställningar och metadimensionella riktningar. En bok som vågar vara lika formbrytande som House of Leaves men vars utförande är betydligt skickligare, mer litterärt. Ja, ni kan ju se att jag är tagen av boken. Men aj vad den är tungläst, man får bröta sig fram genom sidorna i samma desperation som huvudpersonen försöker lämna verkligheten med. Det är svårt att hänga med men när man lyckas förstå så finns det en stor belöning att hämta på andra sidan.
blåvitt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-10-02, 14:47   #4851
blåvitt
Aspirerande apa
 
Reg.datum: Nov 2015
Ort: Östersund
Inlägg: 1 789
Citat:
Ursprungligen postat av blåvitt Visa inlägg
Solenoid av Mircea Cartarescu

En surrealistisk läsupplevelse. Den handlar om en misslyckad författare som kommit att avsky hela författarskråt, för att de påstår sig öppna dörrar ut ur verkligheten medan de egentligen bara målar falska dörrar på barriären mellan det verkliga och det overkliga. I en febrig psykos försöker han att med sina naglar och tänder mejsla ut en riktig dörr, ut i det overkliga för att få lämna den trista verkligheten bakom sig. En bok om besatthet, vanföreställningar och metadimensionella riktningar. En bok som vågar vara lika formbrytande som House of Leaves men vars utförande är betydligt skickligare, mer litterärt. Ja, ni kan ju se att jag är tagen av boken. Men aj vad den är tungläst, man får bröta sig fram genom sidorna i samma desperation som huvudpersonen försöker lämna verkligheten med. Det är svårt att hänga med men när man lyckas förstå så finns det en stor belöning att hämta på andra sidan.
En månad senare så är jag snart klar. Vilken kamp det har varit att läsa den här boken! Texten är invecklad och svårtillgänglig, samtidigt som själva händelseförloppet stundvis är svårbegripligt. Cartarescu kräver lika mycket av sin läsare som Kafka gjorde, samtidigt som han skriver en febrig surrealism vilket gör i alla fall mig ännu mer kringkastad. Jag har många gånger behövt läsa om 10-15 rader för att helt och hållet kunna begripa hur huvudpersonen kan gå från att stå på spårvagnen, på väg hem från jobbet till att vada fram genom underjordiska artärer. Men det blir liksom värt det, för att genom mödan når man ändå förståelsen. Författaren har lyckats fånga den schizofrena galenskapens esoteriska inom denna bokpärm, och jag kan inte bli annat än imponerad. Men som sagt, en kamp!

Detta här året har jag bland mycket annat läst Brott och Straff, Vårt Enda Liv, Being and Nothingness, Solenoid (snart) och Knausgårds morgonstjärna. För att inte tala om Gunnar Blå. Jag tror det börjar bli dags för något lättsamt, något feel-good. Funderar på den här När Kräftorna Sjunger, min sambo har nyss läst ut den och tyckte att den var väldigt bra. Men jag är också inne i ett tegelstensmode, kanske dags för Karin Smirnoff? Eller också fortsätter jag med surrealismen och läser Kobo Abe som jag varit nyfiken på länge men aldrig läst. Oavsett så är jag väldigt tacksam för alla bra böcker som finns att läsa.
blåvitt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-10-02, 15:04   #4852
Ett Orm
Silver lifter
 
Ett Orms avatar
 
Reg.datum: Jun 2011
Ort: Mitt i Sverige, lite åt sidan..
Inlägg: 2 621
Läst/lyssnat på 1793,1794 och 1795 av Niklas Natt och Dag.

En typ av deckare i ett mörkt och äckligt Stockholm.
Bra karaktärer, story och författad på ett fantastiskt språk.
__________________
ᕦ( ˘ᴗ˘ )ᕤ
Ett Orm är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-10-02, 16:02   #4853
Magnus N
Skånsk
 
Reg.datum: Jan 2004
Ort: Skåne, Höör
Inlägg: 959
Börjat om med Death Gate Cycle

https://en.m.wikipedia.org/wiki/The_Death_Gate_Cycle
Magnus N är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-10-02, 23:02   #4854
Hemi
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 2 304
Citat:
Ursprungligen postat av Ett Orm Visa inlägg
Läst/lyssnat på 1793,1794 och 1795 av Niklas Natt och Dag.

En typ av deckare i ett mörkt och äckligt Stockholm.
Bra karaktärer, story och författad på ett fantastiskt språk.
Är dessa årtal?
Hemi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-10-02, 23:41   #4855
byggisen
Banned User
 
Reg.datum: Oct 2021
Inlägg: 48
Läser just nu runt här på Forumet.

Annars på andra Träningssidor om kost , övningar, och tillskott med mera
byggisen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-10-03, 00:57   #4856
Ett Orm
Silver lifter
 
Ett Orms avatar
 
Reg.datum: Jun 2011
Ort: Mitt i Sverige, lite åt sidan..
Inlägg: 2 621
Citat:
Ursprungligen postat av Hemi Visa inlägg
Är dessa årtal?
Ja. Det är tre böcker som utspelas dessa årtal.


Nu har jag börjat på Röd Gryning av Jesper Ersgård.
Kommer nog inte vinna litraturpris i mängder men är nog underhållande.
Tyckte svart stjärna och 1986 var helt ok iaf.
__________________
ᕦ( ˘ᴗ˘ )ᕤ
Ett Orm är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-10-15, 16:32   #4857
blåvitt
Aspirerande apa
 
Reg.datum: Nov 2015
Ort: Östersund
Inlägg: 1 789
Harry Potter. Växte upp med filmerna och älskade dom, men har aldrig läst böckerna förut (jag försökte några gånger som barn, men mina superkristna föräldrar upptäckte häx-böckerna varje gång och kastade ut dom). Mysig kvällsläsning men det litterära värdet är obefintligt
blåvitt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-10-15, 17:56   #4858
Don H
Gammal Farbror
 
Don Hs avatar
 
Reg.datum: Jul 2012
Ort: Mogadonien
Inlägg: 510
Greven av Monte Christo.
Helt ok
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle40 Visa inlägg
King Grub. Din lilla hjärna är så förvirrad av alla ovetenskapliga studier, och lekmannastudier du tittat på att du inte längre förstår den enklaste logik.
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Du får väl svara på dina egna jävla frågor om du ska grina över svaren du får.
Don H är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-10-16, 08:50   #4859
Wilt the Stilt
Registered User
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 1 687
Ett par böcker med dikter av Harriet Löwenhjelm. Väldigt bra än så länge.
Wilt the Stilt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-10-18, 09:14   #4860
geoff
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2018
Inlägg: 462
Consider Phlebas. Fjärde Culture-boken jag läser.. som att träffa en gammal vän, myspys.

Eftersom det är första boken i serien (läsordningen spelar inte så stor roll) så är det än mer tydligt och imponerande hur mycket återkommande detaljer han hade tänkt ut redan då.

Senast redigerad av geoff den 2021-10-18 klockan 09:16.
geoff är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:03.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)