Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2021-07-20, 19:45   #1
91renner
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2013
Inlägg: 35
Bara kolhydrater fattas, vad ska jag äta?

Vad finns de för matvaror som man kan äta om man behöver få i sig mer kolhydrater?

Just nu går jag på diet och käkar 50g havregryn på morgon, och 600g ris under dagen.
Men efter middagen så behöver jag ändå få i mig 60gram till, men vad ska jag äta?

Proteinet och fettet går bra med de jag äter men de är just kolhydraterna... 300g ris per portion är tungt för mig..

Skickat från min VOG-L29 via Tapatalk
91renner är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-07-20, 20:24   #2
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 283
Du äter redan för mycket ris med tanke på arsenikmängden.

Bönor och linser är de mest högkvalitativa kolhydraterna.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-07-20, 20:37   #3
91renner
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2013
Inlägg: 35
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Du äter redan för mycket ris med tanke på arsenikmängden.

Bönor och linser är de mest högkvalitativa kolhydraterna.
600g kokt alltså, är de för mycket?

Skickat från min VOG-L29 via Tapatalk
91renner är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-07-20, 21:36   #4
RökteUppMinKatt
Registered User
 
RökteUppMinKatts avatar
 
Reg.datum: Sep 2020
Inlägg: 307
Citat:
Ursprungligen postat av 91renner Visa inlägg
600g kokt alltså, är de för mycket?

Skickat från min VOG-L29 via Tapatalk
Personligen har jag satt min grans till 300 okokt i veckan. Men jag vet inte.

On topic sa funkar val pasta, potatis, gronsaker och godisnappar?

Senast redigerad av RökteUppMinKatt den 2021-07-20 klockan 21:38.
RökteUppMinKatt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-07-20, 21:40   #5
skyffelmördarn
Registered User
 
skyffelmördarns avatar
 
Reg.datum: Dec 2019
Inlägg: 972
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Du äter redan för mycket ris med tanke på arsenikmängden.
Beror väl på vart riset är odlat
skyffelmördarn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-07-20, 23:59   #6
Agitator
Den rättmätige
 
Agitators avatar
 
Reg.datum: Mar 2014
Inlägg: 1 792
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Beror väl på vart riset är odlat
Ja, men det ser rätt illa ut över alla märken och länder som ursprungsland. Du kommer inte heller kunna följa det på något vettigt sätt. Det rekomenderas att man köper olika märken och från olika ursprungsländer i rotation med sitt ris intag.




https://www.livsmedelsverket.se/livs...ookieSupport=1

Citat:
Vad kan jag göra som konsument?
Det går att påverka hur mycket arsenik du får i dig. Den som äter varierat och väljer olika sorters mat och märken minskar risken för att få i sig för mycket av något enskilt ämne. Att äta ris och risprodukter några gånger i veckan som är det vanliga i Sverige är ingen risk för hälsan. Men vuxna bör inte äta ris och risprodukter (risgröt, risnudlar och rismellanmål) varje dag. Barn bör inte äta ris eller risprodukter oftare än fyra gånger per vecka.

Den som äter ris varje dag, eller kanske flera gånger per dag, kan få i sig mycket arsenik. Även om det kan vara svårt, eftersom det kanske är en mattradition man är van vid, är vårt råd att man successivt försöker äta mindre ris.

Ett sätt att minska mängden arsenik är att koka riset med stort överskott av vatten som sedan hälls bort. Då kan arsenikinnehållet i riset minska med mer än hälften.

Fullkornsris innehåller ofta högre halter arsenik än vitt ris. Det beror på att arsenik framför allt ansamlas i risets skal, som det finns kvar mer av i fullkornsprodukter. Vi rekommenderar i vanliga fall att man ska välja fullkornsprodukter, men när det gäller just ris är det bra att inte alltid välja fullkornsris.


Är riset från några länder bättre än från andra?
Nej, halterna i berggrunden varierar naturligt mellan olika platser. De kan till och med variera från en åker till en annan. Därför är det svårt att säga att ett land eller region har högre eller lägre halter arsenik i sitt ris än ett annat.

Men, människor i Asien äter ju jättemycket ris? Varför är inte de sjuka?
Det är mycket svårt att dra slutsatser om olika kulturer, till exempel i Asien, som i alla tider ätit mycket ris, eftersom de av andra skäl kan ha haft kort livslängd. Många av dessa länder har heller inte haft medicinska databaser och cancerfall utreds mycket sällan.

Det är hela bilden av det man äter och vilken miljö man lever i som påverkar hälsan. Det vi vet är att mycket frukt, grönsaker, fisk, vegetabiliska oljor och fullkorn minskar risken att drabbas av hjärt- kärlsjukdom och även vissa cancerformer.

De studier som finns visar mycket tydliga samband mellan arsenikexponering via dricksvatten och vissa cancerformer. Att ris innehåller mycket farlig arsenik upptäcktes först i slutet av 90-talet och beräkningar visar att även arsenik från ris kan bidra till cancerrisken.

Varför förbjuder ni inte produkter som innehåller skadliga ämnen?
Tyvärr finns det skadliga ämnen i våra livsmedel som inte går att undvika helt. För att hålla nere halterna finns det lagstiftade gränsvärden för många ämnen.

I EU har man beslutat om gränsvärden för arsenik i ris. Gränsvärdena började gälla den 1 januari 2016. Livsmedelsverket anser att de nya gränsvärdena är för höga för att tillräckligt skydda konsumenter från ett högt intag av arsenik från ris och risprodukter. Vi arbetar därför för att de kommande gränsvärdena ska sänkas.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Att träna utan steroider är som att vattna gräsmattan när det regnar. Slöseri med tid.
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Det är aldrig för tidigt för första kuren.
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Va, kreatin? Är det kreatin vi har pratat om?
Agitator är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-07-23, 18:24   #7
Kev88
Registered User
 
Kev88s avatar
 
Reg.datum: Jun 2016
Inlägg: 634
Varför äter du så mycket ris? Är inte det rätt tråkigt? Det finns ju betydligt mycket godare alternativ. Sen måste jag fråga varför du måste äta så mycket kolhydrater? Tränar du cardio på hög nivå?
Kev88 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-07-24, 11:52   #8
91renner
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2013
Inlägg: 35
Citat:
Ursprungligen postat av Kev88 Visa inlägg
Varför äter du så mycket ris? Är inte det rätt tråkigt? Det finns ju betydligt mycket godare alternativ. Sen måste jag fråga varför du måste äta så mycket kolhydrater? Tränar du cardio på hög nivå?
Jo de är as tråkigt men rätt smidigt, har du andra förslag?

Jag har räknat ut mina macros och enligt uträkningen ska jag ligga på runt 260g kolhydrater, har jag räknat fel tror du? Jag har gjort en annan tråd där jag skriver lite mer info och frågor, om du har lust kan du väl kika på den tråden med?

Skickat från min VOG-L29 via Tapatalk
91renner är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-07-24, 13:12   #9
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Citat:
Ursprungligen postat av 91renner Visa inlägg
Men efter middagen så behöver jag ändå få i mig 60gram till, men vad ska jag äta?
Fyra skivor lingongrova.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-07-24, 18:22   #10
Pepz
Uggla
 
Pepzs avatar
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 12 067
potatis.
frukt

eller en bulle
__________________
Don´t gör it
It´s not värt it
Pepz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-07-24, 20:31   #11
Kev88
Registered User
 
Kev88s avatar
 
Reg.datum: Jun 2016
Inlägg: 634
Citat:
Ursprungligen postat av 91renner Visa inlägg
Jo de är as tråkigt men rätt smidigt, har du andra förslag?
Frukt, fullkornspasta, bröd av den mörkare sorten, knäckebröd, potatis, sötpotatis, mer havregryn osv.

Senast redigerad av Kev88 den 2021-07-24 klockan 20:36.
Kev88 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-07-24, 21:48   #12
91renner
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2013
Inlägg: 35
Citat:
Ursprungligen postat av Kev88 Visa inlägg
Frukt, fullkornspasta, bröd av den mörkare sorten, knäckebröd, potatis, sötpotatis, mer havregryn osv.
Okey tack! Jag vill egentligen bara följa mina dagliga kalorier, det är därför jag försöker vara noga med mina macros

Skickat från min VOG-L29 via Tapatalk
91renner är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-07-25, 09:02   #13
Kev88
Registered User
 
Kev88s avatar
 
Reg.datum: Jun 2016
Inlägg: 634
Citat:
Ursprungligen postat av 91renner Visa inlägg
Okey tack! Jag vill egentligen bara följa mina dagliga kalorier, det är därför jag försöker vara noga med mina macros

Skickat från min VOG-L29 via Tapatalk
Då är det ju lättare att bara räkna kalorierna, jag har ett textdokument på datorn som jag gör det i. I början så behöver man räkna ut allt, men när det har gått ett par veckor så är det oftast bara att väga det och kopiera från tidigare dagar, såvida man inte äter väldigt allsidigt. Det och protein är det viktiga att hålla reda på imo, resten av kalorierna är bara att fördela till fett och kolhydrater lite som man vill, det är inget man behöver räkna till grammet.
Kev88 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-07-25, 09:09   #14
91renner
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2013
Inlägg: 35
Citat:
Ursprungligen postat av Kev88 Visa inlägg
Då är det ju lättare att bara räkna kalorierna, jag har ett textdokument på datorn som jag gör det i. I början så behöver man räkna ut allt, men när det har gått ett par veckor så är det oftast bara att väga det och kopiera från tidigare dagar, såvida man inte äter väldigt allsidigt. Det och protein är det viktiga att hålla reda på imo, resten av kalorierna är bara att fördela till fett och kolhydrater lite som man vill, det är inget man behöver räkna till grammet.
Jag kör med lifesum, smidigt

Skickat från min VOG-L29 via Tapatalk
91renner är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 12:46.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)