Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2018-03-24, 10:33   #376
Termy
理学療法士
 
Termys avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 2 205
Citat:
Ursprungligen postat av -squat- Visa inlägg
Fram till Augusti 2017 låg jag på 177,5 microgram D-vitamin per vecka.
Provresultat visade 55 nmol/l


Därefter har jag legat på 302 microgram per vecka plus att jag tagit vitamin K2 varje dag.
Provresultat mars 2018:
D-vitamin 40 nmol/l
Calcium 2.35 mmol/l (normalt är 2,15-2,50 mmol/l)

så det blir till att höja dosen nu.
Kan det skilja sig så pass mycket från person till person tro? Eller får du i dig något matmässigt i samband med tillskotten som hämmar upptaget? Det är ju ändå en rejält hög dos.
Termy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-03-24, 11:24   #377
Whizzlarn
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2012
Inlägg: 173
Citat:
Ursprungligen postat av -squat- Visa inlägg
Fram till Augusti 2017 låg jag på 177,5 microgram D-vitamin per vecka.
Provresultat visade 55 nmol/l


Därefter har jag legat på 302 microgram per vecka plus att jag tagit vitamin K2 varje dag.
Provresultat mars 2018:
D-vitamin 40 nmol/l
Calcium 2.35 mmol/l (normalt är 2,15-2,50 mmol/l)

så det blir till att höja dosen nu.
Säkert att det är bra tillskott? Låter bra skumt.
Whizzlarn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-03-24, 12:30   #378
-squat-
Registered User
 
-squat-s avatar
 
Reg.datum: Apr 2002
Inlägg: 1 221
Citat:
Ursprungligen postat av Termy Visa inlägg
Kan det skilja sig så pass mycket från person till person tro? Eller får du i dig något matmässigt i samband med tillskotten som hämmar upptaget? Det är ju ändå en rejält hög dos.
Tar det på morgonen tillsammans med en shake bestående av havregryn, proteinpulver från ägg, en banan. samt levaxin, b12, omega-3.

Citat:
Ursprungligen postat av Whizzlarn Visa inlägg
Säkert att det är bra tillskott? Låter bra skumt.
Får D-vitaminet från Mitt Val Man samt Eiselts (Vitamin D3, 2500 IE x 250 tabl).
-squat- är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2018-03-25, 09:42   #379
Whizzlarn
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2012
Inlägg: 173
Citat:
Ursprungligen postat av -squat- Visa inlägg
Tar det på morgonen tillsammans med en shake bestående av havregryn, proteinpulver från ägg, en banan. samt levaxin, b12, omega-3.



Får D-vitaminet från Mitt Val Man samt Eiselts (Vitamin D3, 2500 IE x 250 tabl).
Jag hade nog försökt ta d vitaminet men en rejäl måltid istället. Känns som det mesta går rakt igenom dig typ ?
Whizzlarn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-03-25, 22:27   #380
-squat-
Registered User
 
-squat-s avatar
 
Reg.datum: Apr 2002
Inlägg: 1 221
Citat:
Ursprungligen postat av Whizzlarn Visa inlägg
Jag hade nog försökt ta d vitaminet men en rejäl måltid istället. Känns som det mesta går rakt igenom dig typ ?
Ska prova med det, samt att öka dosen. funkar inte det, så måste det ju vara fel på tabletterna.
-squat- är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2018-03-26, 10:46   #381
Kischen
Äger Strikt!
 
Kischens avatar
 
Reg.datum: Jun 2007
Ort: I en villaförort på stockholms södersida
Inlägg: 3 782
Citat:
Ursprungligen postat av -squat- Visa inlägg
Ska prova med det, samt att öka dosen. funkar inte det, så måste det ju vara fel på tabletterna.
Ser ut som ganska lite fett i din morgonmåltid
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av mikaelj Visa inlägg
Så kroppens energireserver, under en dag, för någon på 80 kg med 15% kroppsfett är alltså bara lite knappt 160 kcal?
Citat:
Ursprungligen postat av mikaelj Visa inlägg
Var har jag räknat fel?
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Kunde jag ersätta alla träningens effekter med ett piller, skulle jag, och sitta hemma och spela datorspel och äta paj i stället.
Kischen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-03-27, 08:43   #382
Termy
理学療法士
 
Termys avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 2 205
https://examine.com/nutrition/how-mu...sorb-vitamind/

Där står det lite om studier med förvisso enorma bolusdoser på 50000 IU men där ett måttligare intag av fett verkar ge bättre upptag. Kommer ej åt pubmed just nu av någon anledning så kan inte se vidare vad det finns för forskning, men den sidan menar att studieunderlaget är ganska knapert.

Citat:
It turns out that vitamin D is best absorbed with a low-to-moderate amount of fat, compared to no fat or lots of fat. Specifically, researchers have showed that 11 grams of fat leads to higher absorption than either 35 grams or 0 grams, at 16% higher and 20% higher respectively.

Nobody knows quite why large amounts of fat hinder vitamin D absorption. It could be due to vitamin D becoming almost too soluble and staying in the fat globules, making some fat globules in the intestine too large to efficiently cross through the intestinal lining, or something entirely different.

A major limitation of this study was that they used 50,000 IU of vitamin D once a month, whereas most people dose vitamin D daily. And possibly influenced by this, when they measured vitamin D levels one month and three months after dosing, the groups didn’t significantly differ in their vitamin D levels. So basically, we don’t have any great studies of daily vitamin D dosing and different fat levels.
Termy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-03-27, 17:25   #383
Termy
理学療法士
 
Termys avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 2 205
"A Randomised, Cross-Over Study to Estimate the Influence of Food on the 25-Hydroxyvitamin D3 Serum Level after Vitamin D3 Supplementation"

De kom fram till att det inte spelade någon roll om man tog det med en måltid eller inte om det var i lösningsform istället för tablett och jämförde sedan med studier där de kom fram till att måltider med viss mängd fett tydligt ökade upptaget men där de tog tillskottet i tablettform istället.

Citat:
In the present study, we found no difference between the increase in 25(OH)D3 serum concentrations when vitamin D3 was taken from an oily supplement in the presence or absence of a meal. The study was well designed; all subjects received their vitamin D3 supplement under both conditions (fasting and with a high-fat meal); the meal contained 52.77 g of fat with a high MUFA:PUFA ratio (1.96); the 25(OH)D3 level was not significantly different at baseline; and the obtained mean increase in 25(OH)D3 and its variability were as observed in other studies performed with the same vitamin D3 supplement, which confirms the reliable and reproducible absorption [14,15].

Interestingly, recent studies found different results from ours and suggested that taking a vitamin D supplement with the largest meal of the day improved vitamin D absorption. In a randomized, placebo-controlled study including 64 subjects, Raimundo et al. concluded that a single oral dose of a powder capsule of 50,000 IU vitamin D3 given with food increased the 25(OH)D3 serum concentrations after two weeks [8]. They observed that the mean increase was larger when the meal contained at least 15 g of fat. Another study conducted by Niramitmahapanya et al. in 152 healthy men and women concluded that diets rich in monounsaturated fatty acids (MUFA) may improve the effectiveness of powder tablets of vitamin D3 supplements while those rich in polyunsaturated fatty acids (PUFA) may decrease the response [10]. A single-dose study conducted by Dawson-Hughes et al. in 50 subjects after supplementation with 50,000 IU powder tablets of vitamin D3 compared the influence of three different fat-containing meals [11]. The author also concluded that the presence of fat in a meal significantly enhances absorption of vitamin D3, but the MUFA:PUFA ratio of the fat in that meal does not influence its absorption.

It is interesting to note that in these studies showing a food effect on vitamin D absorption, the matrix of the supplement was powder contrary to the present study where the vitamin D3 was solubilized in an oily solution [7,8,10,11]. A systematic review performed recently by Grossmann et al. confirmed that vitamin D in an oil vehicle produced a greater 25(OH)D response than vitamin D in a powder or in an ethanol vehicle [12]. Vitamin D3 is known to be liposoluble and its release could be a factor limiting the rate of absorption. It was presumed that the presence of fat could favor absorption of vitamin D3. However, as bioavailability is related not only to the active molecules but also to the formulations and excipients used, the optimization of the pharmaceutical form of vitamin D3 is also important. In the present study, the hypothesis was that the solubilization of vitamin D3 in oil could help to guarantee that patients reach the expected bioavailability independently of the concomitant intake of food.
Termy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-04-15, 21:54   #384
RickeBiffenRik
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2014
Inlägg: 65
Citat:
Ursprungligen postat av Termy Visa inlägg
"A Randomised, Cross-Over Study to Estimate the Influence of Food on the 25-Hydroxyvitamin D3 Serum Level after Vitamin D3 Supplementation"



De kom fram till att det inte spelade någon roll om man tog det med en måltid eller inte om det var i lösningsform istället för tablett och jämförde sedan med studier där de kom fram till att måltider med viss mängd fett tydligt ökade upptaget men där de tog tillskottet i tablettform istället.


Och en bra sammanfattning av alla negativa effekter i en artikel https://www.wellnessconsults.com/d-is-for-danger


Skickat från min iPhone med Tapatalk
RickeBiffenRik är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-04-16, 17:58   #385
Termy
理学療法士
 
Termys avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 2 205
Citat:
Ursprungligen postat av RickeBiffenRik Visa inlägg
Och en bra sammanfattning av alla negativa effekter i en artikel https://www.wellnessconsults.com/d-is-for-danger


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Hur var det där en "bra" sammanfattning? Det ser ju som någon motsvarande religiös fanatiker har skrivit texten.

Citat:
1. INCREASES Calcium (by lowering Magnesium)
2. DEPLETES Magnesium (D requires Mg to process)
3. CRASHES Potassium (FLUSHES Potassium from your body)
4. INCREASES H2O2 (Folks, this is very bad)
5. LOWERS ATP (Cellular LIFE, YOUR LIFE, requires Mg)
6. DEPLETES Vitamin A (RETINOL) (Competes with D for processing)
7. LOWERS Ceruloplasmin (Gives IRON induced stress free reign in the entire body)
Ingen av referenserna verkade ju leda till annat än flera artiklar som inte ens handlade om vitamin d. Den första referensen var ju rentav borttagen, med motivationen "We no longer license the "Alternative Medicine" content at the website address you visited. Han skriver ju även att "High doses of isolated “D” will have serious consequences to your physiology.", men inte vad en hög dos är. Från allt som framkommit i vad som postats här så verkar det ju ganska svårt att överdosera vitamin d.
Termy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-04-16, 19:16   #386
RickeBiffenRik
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2014
Inlägg: 65
Citat:
Ursprungligen postat av Termy Visa inlägg
Hur var det där en "bra" sammanfattning? Det ser ju som någon motsvarande religiös fanatiker har skrivit texten.







Ingen av referenserna verkade ju leda till annat än flera artiklar som inte ens handlade om vitamin d. Den första referensen var ju rentav borttagen, med motivationen "We no longer license the "Alternative Medicine" content at the website address you visited. Han skriver ju även att "High doses of isolated “D” will have serious consequences to your physiology.", men inte vad en hög dos är. Från allt som framkommit i vad som postats här så verkar det ju ganska svårt att överdosera vitamin d.


Fortsätt ta ditt hormon du


Skickat från min iPhone med Tapatalk
RickeBiffenRik är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-07-07, 13:01   #387
-squat-
Registered User
 
-squat-s avatar
 
Reg.datum: Apr 2002
Inlägg: 1 221
Provresultat juli 2018:
D-vitamin 90 nmol/l
Kalcium 2.49 mmol/l (normalt är 2,15-2,50 mmol/l)

Bra nivå på d-vitaminet, men Kalcium ser lite oroväckande ut. Jag intar varken vassle eller kaseinprotein, så jag antar att det är d-vitaminet som höjt kalciumet.
-squat- är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2018-07-07, 13:12   #388
Bob90
?
 
Bob90s avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Inlägg: 3 683
Citat:
Ursprungligen postat av -squat- Visa inlägg
Provresultat juli 2018:
D-vitamin 90 nmol/l
Kalcium 2.49 mmol/l (normalt är 2,15-2,50 mmol/l)

Bra nivå på d-vitaminet, men Kalcium ser lite oroväckande ut. Jag intar varken vassle eller kaseinprotein, så jag antar att det är d-vitaminet som höjt kalciumet.
Är det så man ska tolka det? Jag brukar tänka att allt inom normala är helt frid och fröjd. Lite över/under kan ju visa en tendens till något, men kan också förklaras genom genetiska/individuella skillnader (eller tom inom felmarginalen).

Ligger man dock i överkant och har symptom för det så kan man ju börja tycka att det är lite oroväckande
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Det är nog helt enkelt inte min grej att upprepade gånger bli slängd i golvet så skallen och ryggen värker och att ha svettiga, håriga män som bänder runt mina armar, stryper mig och sitter på mitt ansikte.
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Bob, jag vill ligga med dig.
Bob90 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-07-14, 19:44   #389
-squat-
Registered User
 
-squat-s avatar
 
Reg.datum: Apr 2002
Inlägg: 1 221
Citat:
Ursprungligen postat av Sheogorath Visa inlägg
Ganska vettigt att ta blodprov kan jag tycka. Borde inte vara så svårt att ringa till vårdcentralen och be om. De vill ju nog inte gärna svara för varför de nekat blodprov om någon hamnar på akuten med +hyperkalcemi.
Är det kalciumet man ska hålla kolla på? Dvs att det inte ligger över 2,50 mmol/l?
-squat- är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2018-07-15, 05:16   #390
Sverker
Symmetrisk moderator
 
Sverkers avatar
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Örebro
Inlägg: 23 498
Ja. Rätt nivå av kalcium i blodet är viktigt för att hålla kontroll på hjärtat.
__________________
Sverker
Chairmaster of
Kolozzeum Chemistry Guild.
Sverker är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:05.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)