Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kosttillskott

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2018-03-16, 10:22   #1
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 282
L-arginin förbättrar inte återhämtningen efter styrketräning

Citat:
The purpose of this study was to investigate the effects of L-arginine (L-arg) supplementation on muscle recovery process after a single session of high-intensity resistance exercise (RE). 20 healthy young adult (22.8 ± 3.4 y) participants were assigned to two groups (N = 10/group): a placebo-supplement group (PLA) or a L-arginine-supplement group (ARG). The groups completed a session of high-intensity RE (0h), and three subsequent fatigue tests sessions (at 24, 48 and 72 h post-exercise) to assess the time course of muscle recovery. During the tests sessions, we assessed the following dependent variables: number of maximum repetitions, electromyographic signal (i.e., root mean square [RMS] and median frequency slope [MF]), muscle soreness and perceived exertion, as well as blood levels of creatine kinase (CK) and lactate, and testosterone:cortisol ratio. Number of maximum repetitions increased at 48 and 72 h post-exercise in both groups (time P < 0.05). CK levels and muscle soreness increased at 24 h post-exercise, which progressively returned to baseline at 72 h post-exercise in both gropus (time P < 0.05). Lactate levels increased immediately post-exercise, which reduced at 24 h post-exercise in both groups (time P < 0.05). Testosterone:cortisol ratio, RMS and MF slope remained unchanged during recovery period in both groups (time P > 0.05). No significant (P > 0.05) group x time interaction was found for all dependents variables during the recovery period. In conclusion, our data indicate that L-arg supplementation does not improve muscle recovery process following a high-intensity RE session in young adult subjects.
Appl Physiol Nutr Metab. 2018 Mar 15. L-arginine supplementation does not improve muscle function during recovery from resistance exercise.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-03-23, 14:17   #2
Brad Lee
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2012
Inlägg: 31
Känns som det är nåt folk använder främst för bättre pump. Var ju ett par äldre studier som visade utebliven effekt på NO-produktion/blodflöde men jag vet att bl.a. du sagt att det funkar. Finns det nyare studier på NO-produktion och/eller blodtillförsel?
Brad Lee är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-03-23, 14:34   #3
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 282
Nej, inte mer än vad jag redan har postat.

Man får i alla fall betydligt sämre frisättning av tillväxthormon efter styrketräning av arginin i samband med passet.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-03-23, 15:36   #4
Brad Lee
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2012
Inlägg: 31
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Nej, inte mer än vad jag redan har postat.

Man får i alla fall betydligt sämre frisättning av tillväxthormon efter styrketräning av arginin i samband med passet.
Intressant att resultaten sett ut när jag tycker mig ha anat anekdotisk konsensus om markant effekt (vid höga doser).

Sämre frisättning av tillväxthormon är intressant även om jag i första hand inte styrketränar för fettförbränning. Tack för svar!
Brad Lee är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-03-29, 20:39   #5
PowerSwede
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2018
Inlägg: 31
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Appl Physiol Nutr Metab. 2018 Mar 15. L-arginine supplementation does not improve muscle function during recovery from resistance exercise.
Visste det redan på 70-talet men det fanns en studie som visar på att en kombination av Arginine och Ornithine ökar produktionen av tillväxthormon.

Det handlar om någon procent som mest.

Arginine i sig självt har uppenbarligen inga som helst ergogeniska eller anabola egenskaper, precis so HMB och Glutamin...
PowerSwede är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:38.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)