Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2011-08-03, 22:19   #1
HolyCow
Registered User
 
HolyCows avatar
 
Reg.datum: Mar 2011
Inlägg: 29
freffys journal

Lite kort om mig
Född 1987, läser tränarprogrammet på Örebros universitet och har gjort det i 2 terminer nu. Jag ser mig själv främst som karateka och har tränat det sen 2004 (tror jag) men har i princip bara sysslat med träning på gym senaste 1,5 åren pga flytt för studier.

Planen är att i framtiden syssla med fysträning för elitidrottare och ännu längre bort i framtiden också öppna en kampsportsklubb/gym.

Tänkte lägga upp journalen lite såhär till en början, en gång i veckan lägger jag upp ett dokument med statistik från bästa prestationerna i olika i övningar så att man lätt kan jämföra om jag gör framsteg, eller baksteg(?) från en vecka till en annan.

Jag kommer nu en månad framåt köra efter 5*5 och endast köra vanliga övningar som är lätta att bedömma om det blir något bättre. Sen kommer jag lägga in en hel del moment som hjälper mig med karaten, men vi får se om det kommer gå att dokumentera. Kan kanske blir lite filmer och så också vem vet.

Ge gärna kritik om ni tycker nått är helt fel, kan göras bättre eller om det helt enkelt är bra!

Puss på er
HolyCow är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-08-03, 22:28   #2
HolyCow
Registered User
 
HolyCows avatar
 
Reg.datum: Mar 2011
Inlägg: 29
Dagens pass fick bli för att kolla av lite var jag ligger just nu, det blev lite fitness five inspirerat.

Bänkpress 80kg 5, 5, 5, 5, 5
Dips KV 12, 12, 12, 12, 8
Knäböj 80kg 5, 5 90kg 5, 5, 5
Chins KV 10, 10, 9, 5, 4
Cablecrunch 40kg 15, 10, 10,10, 9

Kommentar: Helt överaskad att det gick så bra som det gick. Det enda jag hade ätit var glass på smultronstället i söderköping kl 13. Var helt matt i kroppen när jag kom till gymmet kl 19 men ändå känndes 80kg inte så tungt eller iaf inte de första seten.
Kommer nog ta några träningar innan jag vet vilka kter jag ska köra på.

Edit: körde lätt på böjen eftersom det är 12,5 cykelväg i lätt uppförsbacke hem från gymmet.

Senast redigerad av HolyCow den 2011-08-03 klockan 22:30.
HolyCow är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-08-03, 23:14   #3
HolyCow
Registered User
 
HolyCows avatar
 
Reg.datum: Mar 2011
Inlägg: 29
23år, 180cm lång och ca 76-78kg

Mina bästaste:

Mark 170kg
Bänk 105
Böj 120

så har ni lite koll iaf
HolyCow är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-08-04, 20:31   #4
HolyCow
Registered User
 
HolyCows avatar
 
Reg.datum: Mar 2011
Inlägg: 29
5km @ 22min
Fruktansvärt besviken men inte på tiden, den var dömd att vara dåligt (siktade på under 20min). Jag har inte sprungit på två veckor har ätit dåligt och de senaste dagarna har varit ganska hårda på benen så jag kan leva med den tiden. Men att jag gav upp mitt i rundan (stannade 4 gånger!) bara för att jag hade lite mjölksyra och håll?! vart va krigaren? Skam åt mig.

Nej revansh nästa vecka och då finns det inga ursäkter för en dålig tid, att ge upp finns inte, det enda som gäller är 5000m på under 20min.
HolyCow är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-08-04, 21:40   #5
sanoj
Registered User
 
sanojs avatar
 
Reg.datum: Aug 2004
Ort: Borås
Inlägg: 1 181
Meeen din jävel, du kan ju inte kuta på 22 min efter att ha stannat 4 gånger i loppet Ser bra ut me styrkan oxå, F5 potential helt klart, till skillnad från en annan.
__________________
sanoj är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-08-06, 21:13   #6
HolyCow
Registered User
 
HolyCows avatar
 
Reg.datum: Mar 2011
Inlägg: 29
Drog mig iväg till universitet 21.30 en fin kväll som denna och sprang 2000m för att känna efter hur tempot jag måste hålla för att klara 5000m på 20min känns. Började springa i en takt jag tror jag skulle kunna hålla i 20min för att se om det räckte till. Det gjorde det inte riktigt...
Kom i mål på 8.01 och behövde komma in på 8.00. Men känner att jag kan öka lite till och fortfarande klara sträckan.

Imorgon blir det nog lite spänstträning och på måndag ska jag ta mig till ÖKK och kolla hur det ser ut hos dem och se ifall det är värt att skaffa kort där
HolyCow är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-08-08, 21:28   #7
HolyCow
Registered User
 
HolyCows avatar
 
Reg.datum: Mar 2011
Inlägg: 29
ökk

Kom precis hem från ÖKK där jag numera har kort 6månader framåt. Skaplig skillnad från de andra gymmen jag varit på kan jag säga.
Blev erbjuden passning och tips på både böj och bänk idag, lite skillnad. Annars får man vara glad om någon ens vågar prata med en ju.

Böjen gick lite sådär, hade väll inget tryck i benen direkt. Körde några 4or på 100kg en etta på 110 och ett fail 115. Så inga bra siffror men jag känner redan efter första passet på ökk att jag kommer att göra framsteg ganska fort.

Bänken var väll inget att prata om helt totalt failat. Gjorde 2or och 3or på 80kg.

Det kan bara gå bättre nu ju!

Förövrigt, här min nya diet ett tag framåt då jag har 16kg kycklingfile i frysen...
Bifogade bilder
Filtyp: jpg P1020103.jpg (51.8 KB, 4 visningar)
HolyCow är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-08-08, 22:02   #8
sanoj
Registered User
 
sanojs avatar
 
Reg.datum: Aug 2004
Ort: Borås
Inlägg: 1 181
Citat:
Ursprungligen postat av HolyCow Visa inlägg
Kom precis hem från ÖKK där jag numera har kort 6månader framåt. Skaplig skillnad från de andra gymmen jag varit på kan jag säga.
Blev erbjuden passning och tips på både böj och bänk idag, lite skillnad. Annars får man vara glad om någon ens vågar prata med en ju.

Böjen gick lite sådär, hade väll inget tryck i benen direkt. Körde några 4or på 100kg en etta på 110 och ett fail 115. Så inga bra siffror men jag känner redan efter första passet på ökk att jag kommer att göra framsteg ganska fort.

Bänken var väll inget att prata om helt totalt failat. Gjorde 2or och 3or på 80kg.

Det kan bara gå bättre nu ju!

Förövrigt, här min nya diet ett tag framåt då jag har 16kg kycklingfile i frysen...
Fan va grymt att du är på ÖKK nu, får vi träna ihop när jag kommer dit
__________________
sanoj är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-08-09, 01:32   #9
HolyCow
Registered User
 
HolyCows avatar
 
Reg.datum: Mar 2011
Inlägg: 29
Thumbs up

Här är min lilla excel grej frör v.31 hann inte träna så mycket då men det den kommer nog fyllas på ganska snart. Kommer säkert att göra gröna siffror om jag förbättrar mig och röda om det blir sämre.


Klart vi ska träna ihop!
Bifogade bilder
Filtyp: jpg träning.jpg (74.9 KB, 3 visningar)
HolyCow är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-08-10, 13:08   #10
HolyCow
Registered User
 
HolyCows avatar
 
Reg.datum: Mar 2011
Inlägg: 29
Thumbs up

Dagens pass blev riktigt lyckat! trots att jag upptäckte att jag glömt bde kalk och dragremmar hemma inför dagens marklyft... började med lite chins, gick över på mark till dips till sittande rodd och sen ett par småövningar.

Vid marklyften fick jag lite tips av en kille som verkade helgrym på böj, där fick jag både bra tips för att förbättra min teknik i marklyft (som just nu är inte är på topp milt sagt) plus att jag fick något att sträva efter teknikmässigt i knäböjen!

Chins KV 10, 10, 10, 8, 6
Mark 120kg 5, 5, 5, 5, 5
Dips KV 12, 12, 12, 12, 13
Sittande rodd 70Kg 5, 5, 5, 5, 5

Dips gick läätt så ökar till typ 14 reps nästa gång. Sittande rodd är en övning jag tror att jag inte ökat i sen jag började träna så tips där skulle inte sitta helt fel
HolyCow är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-08-10, 13:43   #11
sanoj
Registered User
 
sanojs avatar
 
Reg.datum: Aug 2004
Ort: Borås
Inlägg: 1 181
Citat:
Ursprungligen postat av HolyCow Visa inlägg
Dagens pass blev riktigt lyckat! trots att jag upptäckte att jag glömt bde kalk och dragremmar hemma inför dagens marklyft... började med lite chins, gick över på mark till dips till sittande rodd och sen ett par småövningar.

Vid marklyften fick jag lite tips av en kille som verkade helgrym på böj, där fick jag både bra tips för att förbättra min teknik i marklyft (som just nu är inte är på topp milt sagt) plus att jag fick något att sträva efter teknikmässigt i knäböjen!

Chins KV 10, 10, 10, 8, 6
Mark 120kg 5, 5, 5, 5, 5
Dips KV 12, 12, 12, 12, 13
Sittande rodd 70Kg 5, 5, 5, 5, 5

Dips gick läätt så ökar till typ 14 reps nästa gång. Sittande rodd är en övning jag tror att jag inte ökat i sen jag började träna så tips där skulle inte sitta helt fel
Vad fick du för mark och böjtips då? För mig går det rätt bra i sittande rodd men det är skitsvårt att ge några tips när man inte vet hur det ser ut när du kör heller :P
__________________
sanoj är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-08-11, 16:57   #12
HolyCow
Registered User
 
HolyCows avatar
 
Reg.datum: Mar 2011
Inlägg: 29
Dagens pass börjades med lätt hantelpress och flyes och sedan lätta knäböj. I återhämtningssyfte eller vad man ska kalla det, det brukar iaf göra att känns lättare nästa gång det är dags att köra tyngre.

Efter det körde jag olika axelövningar (ser inget nöje över huvudtaget av att träna axlar, så helt otroligt tråkigt och konstigt) Sen gjorde jag cablecrunches blev på 80kg som jag antar egentligen är 40 kg, det var max iaf och jag hittade inga vikter man kunde stapla på. det bev iaf 6*10 och det blev ganska tungt mot slutet av slutet :S
HolyCow är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-08-12, 21:50   #13
HolyCow
Registered User
 
HolyCows avatar
 
Reg.datum: Mar 2011
Inlägg: 29
Bra dag

Vaknade: Gick ut och la mig i solen och repeterade anatomi från vårens kurs och drack en proteindrink.
Åt mat
Intervaller på skolan. såg ungefär ut såhär, 2400m, 400m, 400m, 400m 400m. Sen var jag helt slut.
Åt lite till
Karate tränade lite kata Sochin http://www.youtube.com/watch?v=ycrxxGtpt5g Hade bra explosivitet från midjan och uppåt, benen inte så pigga.
Mer anatomi
Gym nu är kl 20.30 och jag känner mig pigg i hela kroppen. Körde
Chins med KV +15kg 5, 5, 5, 5, 4.
Sittande rodd 75kg 5, 5, 5, 5, 5 Kan tolkas som 4or beroende på hur strickt man är, kolla videon. Den är från efter att jag var klar med allt men sista repetetionen där såg väll ungefär ut som sista repetitionen på de andra också :S
Pulldown 70kg 10, 5, 5, 5, 6
Ryggresning KV 15, 15, 10
Shrugs hantlar 35kg*15 40kg*12 37,5*15 37,5*12
Medans jag gjorde shrugs blev det också lite spänst eftersom jag var pigg i benen igen. samt Sochin i speglarna eftrsom det nästan var tomt på gymmet
Nu blir det lite mer anatomi.

Senast redigerad av HolyCow den 2011-08-12 klockan 21:53.
HolyCow är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-08-13, 19:50   #14
HolyCow
Registered User
 
HolyCows avatar
 
Reg.datum: Mar 2011
Inlägg: 29
På dagen; Cardio, 12min cykel 12min crosstrainer och 12min löpning.
På kvällen; Bänk 82,5* 5, 4, 3, 1 70kg*2 Nånting hände, tröck och tröck men stången kom ingenstans, när jag gjorde 1an så försökte jag mig på ett till rep, slutade med att jag fick rulla stången på magen. Kändes som jag pressade på bra men stången gick bara neråt. En heltskum känsla. Så tänkte att jag sänker till 70 och kör några gånger men det var nästan att jag fick rulla den också.
Sen blev det diverse magövningar.

Tror jag behöver en vilodag så imorgon blir det bara lite crosstrainer.
HolyCow är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-08-13, 23:01   #15
sanoj
Registered User
 
sanojs avatar
 
Reg.datum: Aug 2004
Ort: Borås
Inlägg: 1 181
Tycker roddarna ser rätt bra ut, men vill du bli starkare borde du dra lite mer explosivt tycker jag. Sedan gilla jag en rak stång där jag kan hålla typ axelbrett överhandsgrepp istället för dom där v-handtagen så man får stången ända in i magen.
__________________
sanoj är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 18:09.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)