Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2018-08-30, 08:46   #1
Slartibartfast
Finlands svar på Schenkenberg
 
Slartibartfasts avatar
 
Reg.datum: Apr 2002
Ort: Finland
Inlägg: 15 928
Tråden där vi diskuterar Brad Schoenfelds senaste volymstudie

Den mest hypade studien på träningsvolym någonsin är släppt. Summan av kardemumman är att 45set till fail i veckan är opti.

Fullängdaren: https://drive.google.com/file/d/1YYa...ID4JkRaYE/view

Lyle McDonalds sågning: https://bodyrecomposition.com/resear...h-review.html/

Menno Henselmans analys: https://bayesianbodybuilding.com/opt...aining-volume/

Intressant hur det gått från Wernboms studie 2007 (30-60 reps per pass) till Schoenfelds 10+ set/veckan-metaanalys, till Mike israetels volume landmarks 10-20 set, till i princip nu ju mera desto bättre.

Samtidigt som Martin Berkhan säger att 3 set är opti

Som Mike Israetel säger, om man inte tränar HELT retarderat, så kommer inte ens programmering göra nån större skillnad.

Diskutera!
__________________
Allt kött behöver disciplin!

Citat:
Ursprungligen postat av 130kg finsk sisu Visa inlägg
Slarti måste ha en av de bättre axelpartier av odopade personer i världen. punkt.
Slartibartfast är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-08-30, 09:01   #2
Slartibartfast
Finlands svar på Schenkenberg
 
Slartibartfasts avatar
 
Reg.datum: Apr 2002
Ort: Finland
Inlägg: 15 928
Detta kan man ju slänga in, från december 2016:

Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Antalet set per muskel och vecka där man inte ser ytterligare stimulans av tillväxten ligger mellan 14-18.
http://www.kolozzeum.com/forum/showt...34#post7688134
__________________
Allt kött behöver disciplin!

Citat:
Ursprungligen postat av 130kg finsk sisu Visa inlägg
Slarti måste ha en av de bättre axelpartier av odopade personer i världen. punkt.
Slartibartfast är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-08-30, 10:29   #3
Prost
Registered User
 
Prosts avatar
 
Reg.datum: Jan 2009
Ort: Outer Haven
Inlägg: 674
Citat:
Ursprungligen postat av Slartibartfast Visa inlägg
Summan av kardemumman är att 45set till fail i veckan är opti.
Ska börja med att skriva att jag tränat 49 set till failure i veckan för flera muskelgrupper för flera år sedan när det fortfarande var en "sanning" att kroppen skulle "förbränna" musklerna. Jag blev starkare precis som vanligt vid energiöverskott och behöll styrkan utmärkt vid deff.

Sen vet jag inte om det är optimalast eller ej, beror säkert på många faktorer. Något som jag själv märkt är att min kropp verkar tåla ALLT, det som påverkas negativt är det psykiska välmåendet. Det är dock bättre att vara hardcore än att vara glad och må bra, sådant är gay!
Prost är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-08-30, 10:38   #4
Prost
Registered User
 
Prosts avatar
 
Reg.datum: Jan 2009
Ort: Outer Haven
Inlägg: 674
Menno skrev tidigare: "- The last interesting finding of this study was that as volume rose, lean body mass kept rising along with it. See the attached graph. However, when volumes rose to the very high level, most of this weight gain came from extracellular water, not an increase in muscle fiber size. This suggests it was just edema from exercise-induced inflammation, not muscle growth.

I've heard some people claim this as evidence of sarcoplasmic hypertrophy, but this was *extracellular* water. It wasn't even in the muscle fibers."
Prost är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-08-30, 10:50   #5
Bärsärk
 
Reg.datum: Apr 2015
Inlägg: 1 171
En sak jag alltid undrat över med dessa studier, kan man någonsin bli helt säker eller vad är det som säger att det inte kommer komma en ny studie om 5 år som säger helt emot den här?
Bärsärk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-08-30, 10:54   #6
Prost
Registered User
 
Prosts avatar
 
Reg.datum: Jan 2009
Ort: Outer Haven
Inlägg: 674
Citat:
Ursprungligen postat av Prost Visa inlägg
Menno skrev tidigare: "- The last interesting finding of this study was that as volume rose, lean body mass kept rising along with it. See the attached graph. However, when volumes rose to the very high level, most of this weight gain came from extracellular water, not an increase in muscle fiber size. This suggests it was just edema from exercise-induced inflammation, not muscle growth.

I've heard some people claim this as evidence of sarcoplasmic hypertrophy, but this was *extracellular* water. It wasn't even in the muscle fibers."
Oops detta var en kommentar på en annan studie märkte jag, kanske kan vara relevant ändå. Vet att Borge Fagerli också har pratat om "cell swelling" och inflammationer som en möjlig orsak till ökad massa i högvolymsstudier och att det ej behöver betyda att man ökat mer i muskelmassa. Vem vet?
Prost är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-08-30, 11:10   #7
Slartibartfast
Finlands svar på Schenkenberg
 
Slartibartfasts avatar
 
Reg.datum: Apr 2002
Ort: Finland
Inlägg: 15 928
Citat:
Ursprungligen postat av Bärsärk Visa inlägg
En sak jag alltid undrat över med dessa studier, kan man någonsin bli helt säker eller vad är det som säger att det inte kommer komma en ny studie om 5 år som säger helt emot den här?
Det beror helt på hur studien är konstruerad. Att säga att studier "säger emot varandra" och "ändrar hela tiden" stämmer inte mer än att dom mäter verkligheten med olika metoder. Om två studier säger precis emot varandra, beror det på att man:

1. metoden undersöker nåt annat än vad den är tänkt att göra.
2. folk kan inte tolka resultatet (eller extrapolerar resultaten att gälla för alla förhållanden)
3. Man vill skapa sensationsrubriker/hype å skaffa finansiering.

Använder man samma metod för att undersöka samma sak, så kommer resultatet att vara samma. Använder man en annan metod kan resultatet blir annat, men det betyder inte att resultatet är fel eller mera rätt. Bara att det undersöker nåt annat än det man antar att det gör.

Exempel:

En forskare står vid en korsning och räknar bilar. Han ser att det kör tre blå bilar genom korsningen på en kvart. Även om hans mätningar är 100% korrekta, så kan resultattolkningen bli felaktig om han extrapolerar slutsatsen att gälla för att korsningar alltid. Har man sedan en studie med 100ggr mera felvariabler är det inte lätt att hålla reda på allt. Speciellt inte för nollor som jag som varken har intresse, tid eller kunskap att tolka studier på ett vettigt sätt.
__________________
Allt kött behöver disciplin!

Citat:
Ursprungligen postat av 130kg finsk sisu Visa inlägg
Slarti måste ha en av de bättre axelpartier av odopade personer i världen. punkt.
Slartibartfast är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-08-30, 11:35   #8
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 268
Jag har skrivit en artikel om studien för Styrkelabbet som lär dyka upp så klart den är godkänd för publicering. Jag är rätt kritisk mot den, även om jag inte sågar den med fotknölarna som Lyle.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-08-30, 11:40   #9
Määng
Registered User
 
Määngs avatar
 
Reg.datum: Sep 2008
Ort: Umeå
Inlägg: 2 858
Citat:
Ursprungligen postat av Prost Visa inlägg
Oops detta var en kommentar på en annan studie märkte jag, kanske kan vara relevant ändå. Vet att Borge Fagerli också har pratat om "cell swelling" och inflammationer som en möjlig orsak till ökad massa i högvolymsstudier och att det ej behöver betyda att man ökat mer i muskelmassa. Vem vet?
Brad Schoenfeld har svarat så här angående detta när Borge Fagerli ställde frågan på Facebook:

"The subjects performed the same routine each week. With repeated bout effect in trained lifters, virtually zero chance that acute edema would have confounded the results."
__________________
#sallad

Citat:
Ursprungligen postat av Grandmaster Visa inlägg
Du börjar bli oaptitligt fet. Deffa.
Määng är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-08-30, 11:42   #10
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 268
Citat:
Ursprungligen postat av Prost Visa inlägg
Oops detta var en kommentar på en annan studie märkte jag, kanske kan vara relevant ändå. Vet att Borge Fagerli också har pratat om "cell swelling" och inflammationer som en möjlig orsak till ökad massa i högvolymsstudier och att det ej behöver betyda att man ökat mer i muskelmassa. Vem vet?
Det har man tänkt på här. Man utförde mätningarna på deltagarna innan studien började och ett antal dagar efter den avslutades, tillräckligt lång tid för att den träningsframkallade svullnadens påverkan på muskeltjockleken skall ha hunnit återgå till normalt.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-08-30, 11:47   #11
Anders The Peak
Registered User
 
Anders The Peaks avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: Hemma
Inlägg: 11 211
Citat:
Intressant hur det gått från Wernboms studie 2007 (30-60 reps per pass) till Schoenfelds 10+ set/veckan-metaanalys, till Mike israetels volume landmarks 10-20 set, till i princip nu ju mera desto bättre.

Samtidigt som Martin Berkhan säger att 3 set är opti
Det betyder egentligen att det spelar mindre roll hur man gör det så länge träning sker i någon form som utmanar kroppens förmåga.

Det tror jag är vad expertisen säger om området idag. Då menar jag personer som inte har ämnet som sitt levebröd via olika webbhemvister.

Utan personer som har sitt levebröd via institutioner tex Länk
__________________
Grandmaster Broscientist

"Bro, you gotta slam 40-60 grams of waxy maize plus 20 grams of BCAA within 7 seconds of finishing your last set of squat rack curls. Otherwise, you'll go straight catabolic."
Anders The Peak är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-08-30, 11:48   #12
Slartibartfast
Finlands svar på Schenkenberg
 
Slartibartfasts avatar
 
Reg.datum: Apr 2002
Ort: Finland
Inlägg: 15 928
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Jag har skrivit en artikel om studien för Styrkelabbet som lär dyka upp så klart den är godkänd för publicering. Jag är rätt kritisk mot den, även om jag inte sågar den med fotknölarna som Lyle.
perfekt!
__________________
Allt kött behöver disciplin!

Citat:
Ursprungligen postat av 130kg finsk sisu Visa inlägg
Slarti måste ha en av de bättre axelpartier av odopade personer i världen. punkt.
Slartibartfast är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-08-30, 12:20   #13
Prost
Registered User
 
Prosts avatar
 
Reg.datum: Jan 2009
Ort: Outer Haven
Inlägg: 674
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Det har man tänkt på här. Man utförde mätningarna på deltagarna innan studien började och ett antal dagar efter den avslutades, tillräckligt lång tid för att den träningsframkallade svullnadens påverkan på muskeltjockleken skall ha hunnit återgå till normalt.
Tack :-) Har ännu inte hunnit läsa allt ordentligt. Skulle nästan ha hoppats att det skulle varit sådär så att man med gott samvete hade vågat prova lägre volym igen. Kanske dags att öka till 100 set för maximala gainz.. ;.(
Prost är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-08-30, 12:53   #14
Isseman
Registered User
 
Issemans avatar
 
Reg.datum: May 2014
Ort: Östersund
Inlägg: 2 206
Håller med Lyle ^^. Tror på att du bör hålla en hög volym för att bygga (dock ingen 45setvolym) men att du såklart också behöver en mekanisk anspänning för att "böj med 120kg och ha quads för 120kg".
Du behöver alltså alla tre: Mekanisk anspänning, volym och metabol stress för att gaina maximalt?
__________________
Biomedicin 14-17, Ms of Sport Science 19. How many grams of protein should you eat!? -All of them
Mina pass, mina gains..
Instagram
Isseman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-08-30, 13:44   #15
Ladugårdsdörr
Registered User
 
Ladugårdsdörrs avatar
 
Reg.datum: Oct 2011
Inlägg: 795
Citat:
Ursprungligen postat av Prost Visa inlägg
Tack :-) Har ännu inte hunnit läsa allt ordentligt. Skulle nästan ha hoppats att det skulle varit sådär så att man med gott samvete hade vågat prova lägre volym igen. Kanske dags att öka till 100 set för maximala gainz.. ;.(
Det ær ett jäkla dilemma när man sitter och planerar den stora comebacken. Sheiko eller 20 reps breathing squats...
Ladugårdsdörr är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 02:37.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)