Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2018-05-16, 09:35   #31
Kurash
-Frank-
 
Kurashs avatar
 
Reg.datum: May 2006
Ort: Lund
Inlägg: 3 064
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
Haha Ja, du skriver ju med en!

Fan vad mycket bra råd jag har fått, är väldigt tacksam för detta!
Jag har valt bort Vättern i år, så jag har lite abstinens. Det hjälper att få prata om det.
Ni kommer starta typ 4 timmar innan sub-grupperna börjar dra igång på riktigt, så risken är att det kommer gå rätt långsamt. Men hittar du ett större gäng med likadana kläder, lägg dig längst bak och bara åk med. Känner du dig stark så fråga om du får gå med och rotera lite, det blir roligare. Men oftast vill klubbarna inte ha in okända, just eftersom de har en tendens att köra lite som de vill.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av stevebc Visa inlägg
Jag får ofta eksem och skavsår mellan benen

Balkantrappan
Kurash är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-05-16, 09:39   #32
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 829
Citat:
Ursprungligen postat av Kurash Visa inlägg
Jag har valt bort Vättern i år, så jag har lite abstinens. Det hjälper att få prata om det.
Ni kommer starta typ 4 timmar innan sub-grupperna börjar dra igång på riktigt, så risken är att det kommer gå rätt långsamt. Men hittar du ett större gäng med likadana kläder, lägg dig längst bak och bara åk med. Känner du dig stark så fråga om du får gå med och rotera lite, det blir roligare. Men oftast vill klubbarna inte ha in okända, just eftersom de har en tendens att köra lite som de vill.
Okej. Kör även långsamt folk i seriösa lag? Trodde det var mer för folk som åtminstone ville under tio h.
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2018-05-16, 09:43   #33
Kurash
-Frank-
 
Kurashs avatar
 
Reg.datum: May 2006
Ort: Lund
Inlägg: 3 064
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
Okej. Kör även långsamt folk i seriösa lag? Trodde det var mer för folk som åtminstone ville under tio h.
Sub10 är ju långsamt
Jag skulle tippa på att du hänger med sub9-gängen utan större problem. Men det finns lag för allt upp till 12 timmar, kanske mer.
En vän till mig cyklade in på typ 8.15 förra året, hade kört en bit under 8 om hans kompis inte fått punka och de tvingat släppa gruppen de hängde på.
Han springer mest också, har gjort milen på 40 på ren envishet, men tränar inte direkt mycket. Han cyklar nästan aldrig.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av stevebc Visa inlägg
Jag får ofta eksem och skavsår mellan benen

Balkantrappan
Kurash är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-05-16, 09:49   #34
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 829
Citat:
Ursprungligen postat av Kurash Visa inlägg
Sub10 är ju långsamt
Jag skulle tippa på att du hänger med sub9-gängen utan större problem. Men det finns lag för allt upp till 12 timmar, kanske mer.
En vän till mig cyklade in på typ 8.15 förra året, hade kört en bit under 8 om hans kompis inte fått punka och de tvingat släppa gruppen de hängde på.
Han springer mest också, har gjort milen på 40 på ren envishet, men tränar inte direkt mycket. Han cyklar nästan aldrig.
Allt är relativt, som total nybörjare så är sub 10 snabbt. Baserar det på vad bekanta har åstadkommit, jag förstår att det i någon mer seriös ögon inte är snabbt. Men det ger ju hopp om framtiden om din vän lyckades med det där. Jag tror dock inte lika mycket om mig själv som du verkar tro om mig Mycket lär bero på hur jag trivs på en cykel och hur min Vättern-resa blir. Blir det mycket ensam-körning så har man ju ett handikapp direkt.
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2018-05-16, 10:15   #35
Kurash
-Frank-
 
Kurashs avatar
 
Reg.datum: May 2006
Ort: Lund
Inlägg: 3 064
Ja, ensam är inte stark. Tänker mest att du inte ska bli avskräckt om du bli omkörd av ett sub9-gäng. Häng på ett tag och kolla hur det känns.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av stevebc Visa inlägg
Jag får ofta eksem och skavsår mellan benen

Balkantrappan
Kurash är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-05-16, 10:17   #36
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 829
Citat:
Ursprungligen postat av Kurash Visa inlägg
Ja, ensam är inte stark. Tänker mest att du inte ska bli avskräckt om du bli omkörd av ett sub9-gäng. Häng på ett tag och kolla hur det känns.
Yes

När man köper cykelbyxor, är "pad" detsamma som lite extra vaddering för röven?

Bonusfråga: https://www.mantel.com/se/craft-rise-bib-bib-shorts?spec[]=7537&r=L3NlL2N5a2VsYnl4b3ItaGVycmFyI3N0YXJ0Mg== Jag kan inte hitta vad t.ex. L motsvarar i kroppsmått. Hittar någon detta får ni gärna hojta till.
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08

Senast redigerad av MackeJuve den 2018-05-16 klockan 10:23.
MackeJuve är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2018-05-16, 11:30   #37
Kurash
-Frank-
 
Kurashs avatar
 
Reg.datum: May 2006
Ort: Lund
Inlägg: 3 064
Pad är vaddering ja. På bilderna ser du att det är som en blöja mellan benen.
Det kan vara lite knepigt med storlekar på cykelkläder, brukar du ha L så kör på det. Ligger du mellan storlekar skulle jag nog hellre gå ner än gå upp i storlek.
Craft är dessutom ett bra märke, så jag tror du kommer bli nöjd med dom (utan att egentligen veta något alls om modellen).
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av stevebc Visa inlägg
Jag får ofta eksem och skavsår mellan benen

Balkantrappan
Kurash är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-05-16, 11:43   #38
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 829
Citat:
Ursprungligen postat av Kurash Visa inlägg
Pad är vaddering ja. På bilderna ser du att det är som en blöja mellan benen.
Det kan vara lite knepigt med storlekar på cykelkläder, brukar du ha L så kör på det. Ligger du mellan storlekar skulle jag nog hellre gå ner än gå upp i storlek.
Craft är dessutom ett bra märke, så jag tror du kommer bli nöjd med dom (utan att egentligen veta något alls om modellen).
Okidoki. L är min vanligaste storlek, har kunnat ha M emellanåt nu på sistone när jag har tappat i vikt. Men 185 cm och 87 kg känns som ett rätt säkert L-kort.
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2018-05-16, 11:56   #39
Kurash
-Frank-
 
Kurashs avatar
 
Reg.datum: May 2006
Ort: Lund
Inlägg: 3 064
Nåt som du ska ha med dig om du försöker omvandla löptider till cykeltider är att din vikt påverkar myyyycket mindre på en cykel än när du springer. Så om du springer lika snabbt som någon 70-kilos kille på milen kommer han få slita ordentligt för att hänga med dig på cykel. Vättern är dessutom rätt platt, några enstaka höjdmeter att kämpa uppför.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av stevebc Visa inlägg
Jag får ofta eksem och skavsår mellan benen

Balkantrappan
Kurash är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-05-16, 12:00   #40
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 829
Citat:
Ursprungligen postat av Kurash Visa inlägg
Nåt som du ska ha med dig om du försöker omvandla löptider till cykeltider är att din vikt påverkar myyyycket mindre på en cykel än när du springer. Så om du springer lika snabbt som någon 70-kilos kille på milen kommer han få slita ordentligt för att hänga med dig på cykel. Vättern är dessutom rätt platt, några enstaka höjdmeter att kämpa uppför.
Haha Det här gillade jag att höra!
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2018-05-16, 13:33   #41
speedy83
Registered User
 
speedy83s avatar
 
Reg.datum: Dec 2010
Ort: Oskarshamn
Inlägg: 1 542
Citat:
Ursprungligen postat av Kurash Visa inlägg
Pad är vaddering ja. På bilderna ser du att det är som en blöja mellan benen.
Det kan vara lite knepigt med storlekar på cykelkläder, brukar du ha L så kör på det. Ligger du mellan storlekar skulle jag nog hellre gå ner än gå upp i storlek.
Craft är dessutom ett bra märke, så jag tror du kommer bli nöjd med dom (utan att egentligen veta något alls om modellen).
Kan skriva på att cykelkläder verkar vara ganska små. Har ett par bibs från Bontrager och de är i M och de är tighta minst sagt och då är ju jag endast 181/74 kg och mycket klent byggd. men ändå spänner de bra över låren och på "längden" finns inte heller mycket att ta av. Så är det ungefär samma med Craft är nog L absolut rätt väg att gå.
__________________
Lidingöloppet 2018 - 3:27
speedy83 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-05-16, 13:35   #42
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 829
Citat:
Ursprungligen postat av speedy83 Visa inlägg
Kan skriva på att cykelkläder verkar vara ganska små. Har ett par bibs från Bontrager och de är i M och de är tighta minst sagt och då är ju jag endast 181/74 kg och mycket klent byggd. men ändå spänner de bra över låren och på "längden" finns inte heller mycket att ta av. Så är det ungefär samma med Craft är nog L absolut rätt väg att gå.
Tack!
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2018-05-16, 13:44   #43
Wain
Three apples high and rising
 
Wains avatar
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 894
Citat:
Ursprungligen postat av speedy83 Visa inlägg
Kan skriva på att cykelkläder verkar vara ganska små. Har ett par bibs från Bontrager och de är i M och de är tighta minst sagt och då är ju jag endast 181/74 kg och mycket klent byggd. men ändå spänner de bra över låren och på "längden" finns inte heller mycket att ta av. Så är det ungefär samma med Craft är nog L absolut rätt väg att gå.
Tycker att de oftast brukar vara för tighta men snarare för långa än för korta.
__________________
Mr. Dad-bod
Wain är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-05-16, 21:44   #44
speedy83
Registered User
 
speedy83s avatar
 
Reg.datum: Dec 2010
Ort: Oskarshamn
Inlägg: 1 542
Citat:
Ursprungligen postat av Wain Visa inlägg
Tycker att de oftast brukar vara för tighta men snarare för långa än för korta.
Aha, jag kan knappt stå rakt ytan att de skär in i axlarna obekvämt. Kanske ska vara så dock då man ju ska sitta på en cykel och inte gå sen har jag ganska lång överkropp tror jag sett till min längd.
__________________
Lidingöloppet 2018 - 3:27
speedy83 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-05-17, 05:43   #45
Wain
Three apples high and rising
 
Wains avatar
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 894
Tänkte längden på låren .
__________________
Mr. Dad-bod
Wain är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 14:57.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)