Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2019-03-20, 10:36   #19861
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 829
Citat:
Ursprungligen postat av grondahl Visa inlägg
Jag upplever att det känns säkrare att springa terräng med skor med mindre dämpning, mer kontakt med underlaget och bättre kontroll. Däremot skulle jag föredra mer dämpning för längre lopp/rundor. Baserat på bilderna från Laugavegur så ser det inte jättetekniskt ut.
Tack för bra svar! Då känns traildojor med lite mer dämpning som det jag ska ha då jag primärt kommer att använda dom för längre rundor.
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-20, 15:05   #19862
Wain
Three apples high and rising
 
Wains avatar
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 894
Citat:
Ursprungligen postat av grondahl Visa inlägg
Generellt sett är Salomon smala i passformen och Altra breda, men du får nog pröva dig fram. Det kan ju skilja mellan olika modeller hos samma märke med.
Det finns inga riktigt breda löparskor.
__________________
Mr. Dad-bod
Wain är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-20, 15:13   #19863
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 829
Citat:
Ursprungligen postat av Wain Visa inlägg
Det finns inga riktigt breda löparskor.
Jo, mina Alla andra har gått sönder vid tårna, mina Nike har hållit hur bra som helst. Då har jag verkligen PROBLEM med att fötterna är för breda, har ständigt skavsår som bränner på lilltårna.
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-20, 16:20   #19864
Rahf
Registered User
 
Rahfs avatar
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 11 827
Citat:
Ursprungligen postat av Wain Visa inlägg
Det finns inga riktigt breda löparskor.
Du har testat fel skor.
Rahf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-20, 17:09   #19865
Wain
Three apples high and rising
 
Wains avatar
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 894
Citat:
Ursprungligen postat av Rahf Visa inlägg
Du har testat fel skor.
Nej, jag har testat "alla", inklusive de 4e-modeller som finns att specialbeställa.

Bredast (men på tok för smala) är mockasiner från SoftStar.

Edit: Jupp även 6e från NB.
__________________
Mr. Dad-bod

Senast redigerad av Wain den 2019-03-20 klockan 17:15.
Wain är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-20, 17:47   #19866
Rahf
Registered User
 
Rahfs avatar
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 11 827
Du har testat för små storlekar.
Rahf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-20, 19:32   #19867
Wain
Three apples high and rising
 
Wains avatar
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 894
Citat:
Ursprungligen postat av Rahf Visa inlägg
Du har testat för små storlekar.
Nej, så fungerar det inte. De blir för långa, hamnar med bredaste partiet av foten på ett smalare ställe av skon. Dessutom går det inte att springa med skor som är 8 cm för långa.

(I viss mån går det, brukar gå upp tre storlekar innan det blir för stora problem med längden. Dock är de fortfarande för smala.)
__________________
Mr. Dad-bod
Wain är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-20, 22:02   #19868
b0tkyrkan
Registered User
 
Reg.datum: Sep 2018
Inlägg: 20
Satsar på att springa första Maran i sommar. Vilka skor rekommenderas? Väger runt 70, har lätt pronation och siktar på att springa under 3h
b0tkyrkan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-20, 22:47   #19869
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Intressant angående terrängskor.

Jag tror att jag har hyfsat breda fötter framåt tårna till. Men jag gillar mina Salomon Speedcross väldigt mycket, och tycker inte de klämmer åt kring tårna det minsta.

Jag tycker dessa är vrålsköna, och har sprungit runt 20km på asfalt/grusväg utan att fötterna gnällt. Så jag gissar att de har hyggligt bra dämpning, fast de inte alls känns tjocka.

Dessa pjuck finns i två typer av yttermaterial. Antingen i vattentäta (goretex eller deras egna material) eller typ nåt "vanligt tyg". Mitt första par var vattentäta (Salomons egna membran) och det var riktigt juste att springa i dessa i snöslask och regn som inte kom in i skorna. När jag hade sprungit sönder dessa och köpte ett nytt par så råkade jag köpa ett par som inte var vattentäta. De var inte alls lika najs.

Appropå vattentäta dojor så kommer vatten fortfarande in uppifrån ifall man springer i djupa pölar eller rinner ner längs benet ifall det spöregnar. Man skulle kunna tro att skorna skulle bli vattenfyllda då detta händer, men vattnet rinner ur dem på nåt sätt, så det är inget problem. För att få bukt med att det rinner in vatten uppifrån skulle jag rekomendera galosher (gaiters). Salomon tillverkar sådana också, och de funkar väldigt bra för att hindra "skogsbajs" av olika slag att hamna i skon, och de hindrar även en hel del vatten/snöslask.

Hur som helst så rekommenderar jag Salomon. Men prova dem först!
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-20, 22:48   #19870
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
Jo, mina Alla andra har gått sönder vid tårna, mina Nike har hållit hur bra som helst. Då har jag verkligen PROBLEM med att fötterna är för breda, har ständigt skavsår som bränner på lilltårna.
Ja, just det. Så blir det för mig också. Men mina Speedcross har inte nötts på det sättet.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-21, 02:37   #19871
Wrista
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2013
Inlägg: 248
Förra året snittade jag runt 33km i veckan. Vill såklart öka detta. Sprang tex 42km förra veckan. Har ökat max 10% i veckan sista veckorna. Man kommer ju fort upp i en stor veckovolym med dessa 10% efter några veckor. Ska man öka tills man börjar känna sig sliten och sedan pausa där? Tänker att jag vill upp till 50-60km i veckan och ligga där stadigt.
Wrista är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-21, 04:44   #19872
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av Wrista Visa inlägg
Förra året snittade jag runt 33km i veckan. Vill såklart öka detta. Sprang tex 42km förra veckan. Har ökat max 10% i veckan sista veckorna. Man kommer ju fort upp i en stor veckovolym med dessa 10% efter några veckor. Ska man öka tills man börjar känna sig sliten och sedan pausa där? Tänker att jag vill upp till 50-60km i veckan och ligga där stadigt.
Ja, det tycker jag.

Ifall man håller sig i skinnet någorlunda vad gäller intensiteten på träningen då man samtidigt ökar volymen så är det bara att fortsätta springa mer och mer tills dess det börjar gå lite tyngre.

Dock kan man också komma ihåg att när man väl ökat till en högre veckovolym så kan man ligga kvar på denna under rätt lång tid innan kroppen slutar förbättras. Dvs är man van vid 30k/v och under ett par månader ökar till 50k/v och märker att man springer milen 5min snabbare så kanske man kan fortsätta springa 50k/v under ett gäng månader och så springer man milen ytterligare nån minut snabbare. Att bibehålla en högr volym under lång tid av kontinuitet kan ge ganska mycket. Så man behöver inte hela tiden ha progresission heller.

Själv gillar jag att öka under 2-3 veckor och sedan backa lite i volym en vecka eller två och istället köra lite backträning och VO2max (under 1-2 veckor) och sedan fortsätta öka volymen.

Men känner man sig sliten är det bara att pausa eller backa ifrån lite under ett par veckor.

Dvs nåt i den här stilen, med "tempobokstäverna" stulna från Jack Daniels (samma tempokategorier som runsmarts löparkalkylator använder):
E = Easy Pace (lugnt tempo)
M = Marathon Pace (tävlingsfart för maraton, jobbigare än lugnt tempo)
T = Treshold Pace (strax över "pratfart", högsta tempo man kan hålla i c:a 60min)
I = Interval Pace (ungefär VO2max-fart, dvs ett tempo man kan hålla i 8-12min som längst)
R = Repetition Pace (riktigt snabb löpning, typ tävlingsfart på 1km)

v1 40k 3 lugna distanspass/E, 1 långpass/E-M (2ggr/v: fartökningar 3-5x80m/R (nästan sprintfart) med 5min jogg mellan)

v2 44k samma upplägg som v1
v3 48k samma upplägg som v1
v4 50k samma upplägg som v1
v5 45k 1 pass backintervaller 10x300m/I@2-3min vila, 1 pass tröskelintervaller 8x1km/T@60s vila
v6 45k samma upplägg som v5
v7 48k samma upplägg som v1
v8 52k samma upplägg som v1 (fast man kanske behöver 5 pass per vecka snarare än 4)
v9 56k samma upplägg som v1

Senast redigerad av svenbanan den 2019-03-21 klockan 04:50.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-21, 09:28   #19873
Macroman
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2011
Inlägg: 921
Citat:
Ursprungligen postat av Wrista Visa inlägg
Förra året snittade jag runt 33km i veckan. Vill såklart öka detta. Sprang tex 42km förra veckan. Har ökat max 10% i veckan sista veckorna. Man kommer ju fort upp i en stor veckovolym med dessa 10% efter några veckor. Ska man öka tills man börjar känna sig sliten och sedan pausa där? Tänker att jag vill upp till 50-60km i veckan och ligga där stadigt.
Du kan ju lägga in veckor med lägre volym på vägen upp också för att minska slitaget. Samma frekvens men kortare distanser tex.
Macroman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-21, 10:52   #19874
shadowfire
Hillgoat Deluxe
 
shadowfires avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: På en bergstopp någonstans
Inlägg: 19 216
Citat:
Ursprungligen postat av Wain Visa inlägg
Nej, så fungerar det inte. De blir för långa, hamnar med bredaste partiet av foten på ett smalare ställe av skon. Dessutom går det inte att springa med skor som är 8 cm för långa.

(I viss mån går det, brukar gå upp tre storlekar innan det blir för stora problem med längden. Dock är de fortfarande för smala.)
+1 på exakt detta.
Av 10 skor så är det 0,5 som sitter bra på mina fötter.

Kruxet brukar vara att
1) tåboxen är för liten eller
2) tåboxen är lagom, men precis där tåboxen börjar nyper skon åt för hårt

Att gå upp 0,5 i storlek löser problemet men blir som att springa med simfötter.
__________________

Journalen
shadowfire är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-21, 10:55   #19875
shadowfire
Hillgoat Deluxe
 
shadowfires avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: På en bergstopp någonstans
Inlägg: 19 216
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Intressant angående terrängskor.

Jag tror att jag har hyfsat breda fötter framåt tårna till. Men jag gillar mina Salomon Speedcross väldigt mycket, och tycker inte de klämmer åt kring tårna det minsta.

Jag tycker dessa är vrålsköna, och har sprungit runt 20km på asfalt/grusväg utan att fötterna gnällt. Så jag gissar att de har hyggligt bra dämpning, fast de inte alls känns tjocka.

Dessa pjuck finns i två typer av yttermaterial. Antingen i vattentäta (goretex eller deras egna material) eller typ nåt "vanligt tyg". Mitt första par var vattentäta (Salomons egna membran) och det var riktigt juste att springa i dessa i snöslask och regn som inte kom in i skorna. När jag hade sprungit sönder dessa och köpte ett nytt par så råkade jag köpa ett par som inte var vattentäta. De var inte alls lika najs.

Appropå vattentäta dojor så kommer vatten fortfarande in uppifrån ifall man springer i djupa pölar eller rinner ner längs benet ifall det spöregnar. Man skulle kunna tro att skorna skulle bli vattenfyllda då detta händer, men vattnet rinner ur dem på nåt sätt, så det är inget problem. För att få bukt med att det rinner in vatten uppifrån skulle jag rekomendera galosher (gaiters). Salomon tillverkar sådana också, och de funkar väldigt bra för att hindra "skogsbajs" av olika slag att hamna i skon, och de hindrar även en hel del vatten/snöslask.

Hur som helst så rekommenderar jag Salomon. Men prova dem först!
Jag har testat alla salomonskor för terräng och samtliga har haft smal passform, avsedda för smala fötter. Överlag har skortillverkare i alperna stort fokus på smala fötter. Kan bara tolka det som att Italienare, Fransmän, Österrikare osv har små peni... fötter.

Saucony har varit den enda skotillverkare jag fått på mig hittills som har fungerat. Altra står på listan att testa. Har precis nu färska skoskav från mina senaste skor från VJ. Sjukt bra grepp och helt fantastiska skor - men som skär in på tok för tight från tåboxen och in över mittfoten. Första blåsan på foten kom redan efter någon kilometer bara. Jag trodde ett tag att Finska VJ kanske utgick från finska sisu-fötter, men icke
__________________

Journalen

Senast redigerad av shadowfire den 2019-03-21 klockan 10:56.
shadowfire är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 05:23.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)