Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2019-03-17, 12:51   #121
d1anny2
Registered User
 
d1anny2s avatar
 
Reg.datum: Feb 2013
Ort: Varberg
Inlägg: 722
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Jag lade in en länk med armstrong pullups program nånstans här ovanför. Det har jag kört då jag var superklen och inte orkade mer än fem-sex reps, och höll igång med detta tills jag grejade mer än femton. Minns inte exakt hur lång tid det tog men kanske ett halvår.

Enligt det programmet så ska man alltså göra följande (och även tre set med pushups till fail på morgonen):

: 5 x maxreps (till fail) @90s vila
Jag körde bara tre set under ett antal månader vill jag minnas.

ti: pyramid/stege
Jag körde inte stege så ofta, jag körde oftast maxantal-T-set@60s vila även här (se torsdag).

ons: greppvarianter (Dvs 3set chins, 3set pullups, 3set smala chins. Antalet reps per set är samma som för T-set, se torsdag).

to: maxantal-T-set@60s vila (Dvs så många set (träningsset) som möjligt med ett förutbestämt antal reps. T-set betyder träningsset och ifall man gör 8reps i ett set till fail så kanske man kör 3reps i träningsseten. Ifall man klarar fler än 10x3 så kör man 5 reps nästa pass då man använder T-set. Ifall man inte grejar minst 4 (eller kanske 5) träningsset så minska antalet reps.

fre: jobbigaste passet i repris
Jag brukade nog oftast köra viktade pullups dessa pass. I alla fall en bit in då jag grejade 10 reps eller mer i ett maxset. Jobbigaste passet var annars helt klart måndagspassen!


Jag skulle gärna köra en vända pullups då jag troligen är nere på nåt slags bottennotering nu igen. Har dock haft jävligt risig armbåge och får ont varje gång jag ens försöker hänga i en stångjävel. Dock har jag lyckats lista ut att det beror på dålig rörlighet (och svaghet) i skuldran så jag håller på och rehabar detta som bäst nu.

Jag tror inte jag vågar pullups riktigt ännu. Men kanske kan jag försöka smyga igång om en vecka eller två.
Tack för lathunden. Ska påbörja detta idag på slottskogens utegym medans barnen springer runt. Taggad inför nystarten.

Skakig armbåge pga dålig rörlighet? Trist. Vad gör du åt det? Shoulder dislocations? Jag får ont i axeln bara av att dra ner skuldrorna när jag hänger om jag inte värmer upp ordentligt.

d1anny2 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-17, 13:15   #122
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Citat:
Ursprungligen postat av d1anny2 Visa inlägg
Jo. Men enligt vilket upplägg? Bara nöta maxset?
Nej, inte maxa. Jag kör samma antal reps i 5 set och höjer 1 rep per pass. Jag kör 1,5 pass i veckan (kör tre pass per vecka där jag roterar över/underkropp).
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-17, 17:20   #123
d1anny2
Registered User
 
d1anny2s avatar
 
Reg.datum: Feb 2013
Ort: Varberg
Inlägg: 722
Kör 5 relativt strikta reps i tredje maxsetet, 90s vila emellan.

d1anny2 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-18, 05:45   #124
TotteShaped4Life
Registered User
 
TotteShaped4Lifes avatar
 
Reg.datum: Jul 2016
Inlägg: 721
Kommer ihåg den här som jag läste för länge sedan från Styrkelabbet

Så tränar du dig till 20 chins: Träningsprogram och tips från experter

https://www.styrkelabbet.se/traningsprogram-chins/
__________________
I’ve been too fucking busy – or vice versa.
TotteShaped4Life är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-18, 09:05   #125
inZane
Registered User
 
inZanes avatar
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Sundsvall
Inlägg: 175
Citat:
Ursprungligen postat av TotteShaped4Life Visa inlägg
Kommer ihåg den här som jag läste för länge sedan från Styrkelabbet

Så tränar du dig till 20 chins: Träningsprogram och tips från experter

https://www.styrkelabbet.se/traningsprogram-chins/
Dom har alltså översatt The fighter pullup till svenska
inZane är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-18, 10:15   #126
gunnargren
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 115
Citat:
Ursprungligen postat av inZane Visa inlägg
Dom har alltså översatt The fighter pullup till svenska
Vilket han också skriver.
gunnargren är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-18, 11:01   #127
d1anny2
Registered User
 
d1anny2s avatar
 
Reg.datum: Feb 2013
Ort: Varberg
Inlägg: 722
Citat:
Ursprungligen postat av inZane Visa inlägg
Dom har alltså översatt The fighter pullup till svenska
Exakt det.
Ett tips som en "expert" kom med är att kämpa med rörlighet i bröstrygg inför träning. Ska testas!
Lustigt nog talar ingen om scapulae. Är så många andra "experter" som talar om skulderbladens betydelse för pullups.
d1anny2 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-21, 14:54   #128
d1anny2
Registered User
 
d1anny2s avatar
 
Reg.datum: Feb 2013
Ort: Varberg
Inlägg: 722
Färdig med Pavels fighter pullups. Gick reko. Började med 8 strikta och imorse klarade jag 13. Ganska nöjd med det. Märker efter några stycken att sista 10% är avsevärt jobbigare än första 90% i rörelsen. Lurar på att köra en runda till med Pavel fast då hänga på 12kg.
Hur skulle ni göra för att stärka er i toppläget? Göra extraset där man bara kör översta ROM? Eller hantelrodd?
Peace
d1anny2 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-21, 15:18   #129
baggard
Registered User
 
baggards avatar
 
Reg.datum: Aug 2011
Inlägg: 782
Citat:
Ursprungligen postat av d1anny2 Visa inlägg
Hur skulle ni göra för att stärka er i toppläget?
Peace
Oj aldrig något jag funderat på faktiskt. Men om jag skulle försöka bli bättre där skulle jag nog bland annat testa slänga in några extraset med tunga negativa där all fokus av den negativa reppen läggs på biten av lyftet som du anser vara toppläget och när jag kommer längre ned släppa på så jag sparar krafterna till nästa negativa rep i toppläget

Eller som du säger, het enkelt bara reppa ut på toppläget, med extravikt eller ej.
Antagligen hade jag väl kört lite av allt.
baggard är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-21, 15:28   #130
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Kanske ägna sig lite åt någon pullupvariant där man "trixar lite" i toppläget. Typ "archer pullups". Då blir man ju tvungen att stärka diverse småmuskler kring skulderbladen och man förbättrar säkert sin koordination och kroppskontroll i toppläget också. Det tror jag kan vara givande. Överlag så är ju musklerna mellan skulderbladen inblandade då det gäller att dra ihop skulderbladen, vilket ju är det man gör i toppläget av en pullup.

Men annars är det nog så att ifall man grejar 13 reps i ett maxset så kanske man har mer nytta av att förbättra maxstyrkan än att bara nöta på med repstålighet.

Senast redigerad av svenbanan den 2019-08-21 klockan 15:29.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-21, 15:43   #131
Melker2
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2018
Inlägg: 509
Archer med en arm rak hela lyftet är ett ganska stort steg upp i svårighetsgrad och en bit på väg mot OAP.
Ska man ”trixa” i topplaget kan typewriter med varierad bredd kanske passa.
Melker2 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-12-15, 13:52   #132
wintersnowdrift
special snowflake
 
wintersnowdrifts avatar
 
Reg.datum: Nov 2004
Ort: Obygden
Inlägg: 3 163


Tycker inte att jag har utvecklats alls i chinsandet under hösten Vet inte om jag blivit bekväm eller vad det är men både rent tekniskt och styrkemässigt står jag och stampar. Funderar på om jag skulle höja stången i mitt hemmagym så att jag måste hoppa upp och börja med helt utsträckt kropp, jag upplever att det blir lite bättre när jag gör chins på gym med en hög stång än i mitt hemmagym där jag måste böja på benen.

__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Trance Visa inlägg
Studien kanske bör utökas till en hel hög äpplen under soffan som tas ut under olika stadier av föruttnelsen/förtorkningen. Även wintersnowdrifts lukt och städförmåga kanske bör undersökas med kontrollgrupper.
Brevis esse laboro, obscurus fio
wintersnowdrift är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-12-15, 14:03   #133
wintersnowdrift
special snowflake
 
wintersnowdrifts avatar
 
Reg.datum: Nov 2004
Ort: Obygden
Inlägg: 3 163
Sen en fråga (som kanske redan nötts i tråden) - vad är egentligen "fail" i chinsen? På filmen ovan slutar jag när jag själv känner att jag börjat gunga för att komma upp, men visst skulle jag klämma ur ett par reps till om jag fulchinsar. Är fail när man verkligen inte kommer upp igen no matter what eller är det när tekniken börjar bli way too ostrikt?
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Trance Visa inlägg
Studien kanske bör utökas till en hel hög äpplen under soffan som tas ut under olika stadier av föruttnelsen/förtorkningen. Även wintersnowdrifts lukt och städförmåga kanske bör undersökas med kontrollgrupper.
Brevis esse laboro, obscurus fio
wintersnowdrift är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-12-15, 15:07   #134
d1anny2
Registered User
 
d1anny2s avatar
 
Reg.datum: Feb 2013
Ort: Varberg
Inlägg: 722
Du faller till föga på samma sätt som så många av oss. Styrkan i latsens ändläge, där sedan de där små musklerna tar över. Från styrkelabbets:

När du har kommit i linje med överkroppen med överarmen är det istället enbart de mindre musklerna teres major och minor samt bakre axelmuskeln som kan fortsätta föra överarmen bakåt, vilket betyder att styrkan avtar avsevärt där.

https://www.styrkelabbet.se/kettlebellrodd/

Jag dömer ut mig själv när hakan börjar vinklas för att komma över ribban.

Jag testar sen en kort tid tillbaka att köra hantelrodd enbart sista 15% av rörelsen.

Senast redigerad av d1anny2 den 2019-12-15 klockan 15:09.
d1anny2 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-12-15, 15:53   #135
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Testa ett par veckor med att maximera för volym och uthållighet. Dvs håll dig från fail och gör massor av set, och gör detta flera gånger per vecka (typ varje dag måndag-fredag). Då kommer i princip varje repetition också bli bra.

Jag skulle tro att jag redan tipsat om detta tidigare i tråden. Men gör alltså maximalt antal set med 3 reps och vila 60s mellan seten. Ifall du grejar mer än 10 sådana set så kan du köra 4 reps per set nästa dag. Det kommer typ bara ta en kvart, och man blir i princip inte ens svettig.

Det är nog inte hållbart i längden att enbart träna på detta sätt, utan det kan behövas lite viktade pullups också och några set till fail varje vecka för att driva upp styrkan och hypertrofin. Men väl värt att ägna ett gäng veckor åt i princip enbart denna typ av träning ifall du är van vid att göra pullups 1-2 gånger per vecka och gör 3 set till nästan fail.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 08:29.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)