Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2019-02-26, 12:17   #751
DiktatorN
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2017
Inlägg: 453
Citat:
Ursprungligen postat av Ahlnold Visa inlägg
Håller delvis med. Om man klarar över 30reps på 2an skulle jag nog tro att det är lite onödigt. Försök istället hitta en mellangripper om 2,5an är för tung. En sjuk grej är ju hur dagsformen påverkar, jag gjorde ena veckan en 5a på 2,5 för att nästa vecka göra en 7a på 2an. Antagligen körde jag för hårt och blev sliten. Fortfarande svag fast det gått flera veckor. Funderar på att ta en längre vila nu.
Grippers varierar i svårighet. Det är ingen garanti att man kan göra 30 reps med alla tvåor bara för att man kan stänga #3.
DiktatorN är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-26, 12:23   #752
DiktatorN
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2017
Inlägg: 453
Citat:
Ursprungligen postat av Lennix Visa inlägg
Dagsformen är löjligt avgörande, inställning och CNS.

Jag grillade mina händer så jag knappt kunde krama ut disktrasan samtidigt som det gjorde ont i lederna. Det jag gjorde för att få igång händerna igen var att träna extensorer och köra volym på lättare gripper gjorde susen!
Rehab pass med lätta grippers är väldigt bra och när det handlar om just grippers så kan man träna ofta. Vill man bli bra på enbart grippers så är det inga problem att träna varannan dag i väldigt långa perioder.
DiktatorN är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-26, 12:33   #753
DiktatorN
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2017
Inlägg: 453
Citat:
Ursprungligen postat av Ahlnold Visa inlägg
Håller delvis med. Om man klarar över 30reps på 2an skulle jag nog tro att det är lite onödigt. Försök istället hitta en mellangripper om 2,5an är för tung. En sjuk grej är ju hur dagsformen påverkar, jag gjorde ena veckan en 5a på 2,5 för att nästa vecka göra en 7a på 2an. Antagligen körde jag för hårt och blev sliten. Fortfarande svag fast det gått flera veckor. Funderar på att ta en längre vila nu.
Svarar på resterande del av ditt inlägg, gick inte att redigera det första:

Jag skulle säga att anledningen till ditt ojämna resultat är just för att du inte har tillräckligt mycket reps under bältet med lättare grippers. Syftet med volymträning är att man minskar gapet mellan bra och dåliga dagar. Plus att man får en mycket högre arbetskapacitet samt bättre återhämtningsförmåga.
DiktatorN är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-28, 10:20   #754
Ahlnold
Registered User
 
Ahlnolds avatar
 
Reg.datum: Mar 2016
Inlägg: 462
Citat:
Ursprungligen postat av DiktatorN Visa inlägg
Grippers varierar i svårighet. Det är ingen garanti att man kan göra 30 reps med alla tvåor bara för att man kan stänga #3.
Citat:
Ursprungligen postat av DiktatorN Visa inlägg
Jag skulle säga att anledningen till ditt ojämna resultat är just för att du inte har tillräckligt mycket reps under bältet med lättare grippers. Syftet med volymträning är att man minskar gapet mellan bra och dåliga dagar. Plus att man får en mycket högre arbetskapacitet samt bättre återhämtningsförmåga.
Jo vet att grippers varierar. Men klarar man ca 30reps känns det för lätt, eller? Jag brukar tänka upp till 20reps, sen går man på till en hårdare gripper. Men bara för att ändra mitt mönster så ska jag nu testa. Mitt mål får väl bli 30reps på 2an. Gjorde 21 för inte så länge sen, gammalt PB är 23 reps.

Det känns svårt att köra mycket grippers när man kör så mycket annat i greppväg. Hur gör ni andra? Känns ju bra att köra mycket varierat, men man blir aldrig riktigt stark i grippers känns det som.
Ahlnold är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-28, 10:56   #755
Lennix
Greppmongo
 
Lennixs avatar
 
Reg.datum: Jan 2014
Inlägg: 4 073
Citat:
Ursprungligen postat av Ahlnold Visa inlägg
Jo vet att grippers varierar. Men klarar man ca 30reps känns det för lätt, eller? Jag brukar tänka upp till 20reps, sen går man på till en hårdare gripper. Men bara för att ändra mitt mönster så ska jag nu testa. Mitt mål får väl bli 30reps på 2an. Gjorde 21 för inte så länge sen, gammalt PB är 23 reps.

Det känns svårt att köra mycket grippers när man kör så mycket annat i greppväg. Hur gör ni andra? Känns ju bra att köra mycket varierat, men man blir aldrig riktigt stark i grippers känns det som.
Jag har börjat köra mer grippers för märkte att som diktatorn skrivit tidigare, överföringen är kass. Fatgripz/pinch/rolling handle/överhansmark har jag ökat i men grippers står still.

Jag har kört reps nu på 2an och 2.5an klarade 8 reps x2 i förrgår vilket är väldigt mycket PB och tänkte köra 3an igår och hoppades på ökning. Stängde den inte ens Av fyra försök var det tredje närmast med 2mm. Så skall prova att bara köra tunga singlar på 3an för att se om det hjälper till att få in vanan av trögheten.
__________________
Greppträning och Styrkelyft

Det var en man vid namn Lennix, Armbrytning var hans passion; Men i varje kamp, Fick han alltid damp,
För han var svag som en citron -MasterChiefGPT
Lennix är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-28, 11:36   #756
DiktatorN
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2017
Inlägg: 453
Citat:
Ursprungligen postat av Ahlnold Visa inlägg
Jo vet att grippers varierar. Men klarar man ca 30reps känns det för lätt, eller? Jag brukar tänka upp till 20reps, sen går man på till en hårdare gripper. Men bara för att ändra mitt mönster så ska jag nu testa. Mitt mål får väl bli 30reps på 2an. Gjorde 21 för inte så länge sen, gammalt PB är 23 reps.

Det känns svårt att köra mycket grippers när man kör så mycket annat i greppväg. Hur gör ni andra? Känns ju bra att köra mycket varierat, men man blir aldrig riktigt stark i grippers känns det som.
Det var du som tog upp siffran 30. Hur vet du att du kan göra 30 reps, har du provat? Vilken gripper är den tyngsta du har klarat en repetition med?

Såvida du inte har en väldigt svår #2 så lär du nog inte kunna stänga alla treor om du bara kan göra 21 reps på #2:an.

Jag klarar alla treor som finns och det bästa jag gjort med en enkel #2:a är runt 35 reps och då har jag ändå helt okej uthållighet.

Gäller att planera träningen väl om man kör flera greppövningar. Thick bar och grippers är oftast det som är svårt att kombinera. Pinch och wrist levering och sådant brukar vara enklare att kombinera.
DiktatorN är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-28, 20:27   #757
Ahlnold
Registered User
 
Ahlnolds avatar
 
Reg.datum: Mar 2016
Inlägg: 462
Citat:
Ursprungligen postat av DiktatorN Visa inlägg
Det var du som tog upp siffran 30. Hur vet du att du kan göra 30 reps, har du provat? Vilken gripper är den tyngsta du har klarat en repetition med?

Såvida du inte har en väldigt svår #2 så lär du nog inte kunna stänga alla treor om du bara kan göra 21 reps på #2:an.

Jag klarar alla treor som finns och det bästa jag gjort med en enkel #2:a är runt 35 reps och då har jag ändå helt okej uthållighet.

Gäller att planera träningen väl om man kör flera greppövningar. Thick bar och grippers är oftast det som är svårt att kombinera. Pinch och wrist levering och sådant brukar vara enklare att kombinera.
Jag brukar inte gå så långt som till 30, tänkte bara att du skrev att 2an var användbar även om man stängde 3an och att volym var skitbra. Ska man då maxa den? Eller menade du att jag skulle köra den efter att jag tränat med 2,5an?

Bara 21reps? det låter ödmjukt
Testade nu och klarade mitt gamla PB på 23 reps på 2an. Jag har en 3a, vet faktiskt inte om jag har stängt den. Så svårt att se om den är helt stängd eller inte. Men eftersom jag inte är säker så kan jag ju inte säga att jag har gjort det. Tror jag har en trög 3a, men jag har inget att jämföra med. Jag har gjort en 8a på 2,5an.

Okej, joo jag kör aldrig thick bar och grippers samma dag.
Ahlnold är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-01, 12:04   #758
DiktatorN
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2017
Inlägg: 453
Citat:
Ursprungligen postat av Lennix Visa inlägg
Jag har börjat köra mer grippers för märkte att som diktatorn skrivit tidigare, överföringen är kass. Fatgripz/pinch/rolling handle/överhansmark har jag ökat i men grippers står still.

Jag har kört reps nu på 2an och 2.5an klarade 8 reps x2 i förrgår vilket är väldigt mycket PB och tänkte köra 3an igår och hoppades på ökning. Stängde den inte ens Av fyra försök var det tredje närmast med 2mm. Så skall prova att bara köra tunga singlar på 3an för att se om det hjälper till att få in vanan av trögheten.
Jag är avundsjuk på folk som får överföring från thick bar till grippers. Har fan aldrig känt att jag fått det. Bara extremt lite när jag använt FGX, till TNS och CCS. Jag måste träna grippers som en idiot för att göra framsteg och då går det inte att öka alls i rolling thunder och liknande för mig, tyvärr.

Citat:
Ursprungligen postat av Ahlnold Visa inlägg
Jag brukar inte gå så långt som till 30, tänkte bara att du skrev att 2an var användbar även om man stängde 3an och att volym var skitbra. Ska man då maxa den? Eller menade du att jag skulle köra den efter att jag tränat med 2,5an?

Bara 21reps? det låter ödmjukt
Testade nu och klarade mitt gamla PB på 23 reps på 2an. Jag har en 3a, vet faktiskt inte om jag har stängt den. Så svårt att se om den är helt stängd eller inte. Men eftersom jag inte är säker så kan jag ju inte säga att jag har gjort det. Tror jag har en trög 3a, men jag har inget att jämföra med. Jag har gjort en 8a på 2,5an.

Okej, joo jag kör aldrig thick bar och grippers samma dag.
Jag skrev att jag tycker att den är användbar upp till 200 reps. Menat: Om 200 reps i ett och samma träningspass är en utmaning, d.v.s mot slutet så ska man inte orka mer än låt säga 5 reps åt gången.

Ökar man arbetskapaciteten på en nivå så ökar man även arbetskapaciteten på en högre nivå. Alltså man kommer att kunna orka att göra fler singlar med en gripper som man bara kan göra så lite som en repetition med. Nu behöver man inte göra ett sådant stort hopp. Utan man bygger istället upp långsamt till trögare och trögare grippers.
DiktatorN är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-01, 19:36   #759
Lennix
Greppmongo
 
Lennixs avatar
 
Reg.datum: Jan 2014
Inlägg: 4 073
Citat:
Ursprungligen postat av DiktatorN Visa inlägg
Jag är avundsjuk på folk som får överföring från thick bar till grippers. Har fan aldrig känt att jag fått det. Bara extremt lite när jag använt FGX, till TNS och CCS. Jag måste träna grippers som en idiot för att göra framsteg och då går det inte att öka alls i rolling thunder och liknande för mig, tyvärr.
Jag kanske snackade för snabbt, gjorde precis 2 reps med 3an!
__________________
Greppträning och Styrkelyft

Det var en man vid namn Lennix, Armbrytning var hans passion; Men i varje kamp, Fick han alltid damp,
För han var svag som en citron -MasterChiefGPT
Lennix är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-05, 18:09   #760
Termy
理学療法士
 
Termys avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 2 205
Fingerbräda eller vad det heter för att stärka upp fingersenorna om man hänger. Tips på bra men inte alltför dyr variant som man bara kan ta med till gymmet och hänga upp på nån stång nånstans?
Termy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-10, 15:11   #761
DudX
Registered User
 
DudXs avatar
 
Reg.datum: Dec 2006
Ort: Gjøvik, Norge
Inlägg: 1 325


Då har jag tillverkat lite grepputrustning.

Loading pin 48mm rör
Pinchblock 50mm
Hub 20mm höjd ø76mm
Hub 30mm höjd ø76mm

Håller på att tillverka Rolling handle också, 2stk 60.3mm och ett 76mm eller 80mm. Så ska jag även göra några fler pinchblocks 60mm, 80mm och 100mm.
__________________
Målvikt: ~95kg
Försöker bli stark
DudX är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-11, 18:02   #762
DudX
Registered User
 
DudXs avatar
 
Reg.datum: Dec 2006
Ort: Gjøvik, Norge
Inlägg: 1 325
Tillverkade en egen "wrist wrench" idag och ett 80mm pinchblock.

Kul att tillverka grepputrustning
__________________
Målvikt: ~95kg
Försöker bli stark
DudX är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-11, 19:55   #763
Lennix
Greppmongo
 
Lennixs avatar
 
Reg.datum: Jan 2014
Inlägg: 4 073
Citat:
Ursprungligen postat av DudX Visa inlägg


Då har jag tillverkat lite grepputrustning.

Loading pin 48mm rör
Pinchblock 50mm
Hub 20mm höjd ø76mm
Hub 30mm höjd ø76mm

Håller på att tillverka Rolling handle också, 2stk 60.3mm och ett 76mm eller 80mm. Så ska jag även göra några fler pinchblocks 60mm, 80mm och 100mm.

Snyggt!
__________________
Greppträning och Styrkelyft

Det var en man vid namn Lennix, Armbrytning var hans passion; Men i varje kamp, Fick han alltid damp,
För han var svag som en citron -MasterChiefGPT
Lennix är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-12, 18:43   #764
Jense
Jensefisken
 
Jenses avatar
 
Reg.datum: Oct 2003
Ort: Malmö
Inlägg: 17 846
Citat:
Ursprungligen postat av DudX Visa inlägg


Då har jag tillverkat lite grepputrustning.

Loading pin 48mm rör
Pinchblock 50mm
Hub 20mm höjd ø76mm
Hub 30mm höjd ø76mm

Håller på att tillverka Rolling handle också, 2stk 60.3mm och ett 76mm eller 80mm. Så ska jag även göra några fler pinchblocks 60mm, 80mm och 100mm.

Snyggt jobbat! Har ett 76mm handtag med kullager som är daddy av fatbars/grepp. 76 är helt perfekt
Jense är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-12, 18:46   #765
DudX
Registered User
 
DudXs avatar
 
Reg.datum: Dec 2006
Ort: Gjøvik, Norge
Inlägg: 1 325
Citat:
Ursprungligen postat av Jense Visa inlägg
Snyggt jobbat! Har ett 76mm handtag med kullager som är daddy av fatbars/grepp. 76 är helt perfekt
Då blir det ett 76mm
__________________
Målvikt: ~95kg
Försöker bli stark
DudX är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 02:38.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)