Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2019-03-08, 21:53   #1
daisycat1
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2019
Inlägg: 4
Hur ska jag lägga upp min kost samt tänka på?

Hej!

Det är så att jag idag beslöt mig för att börja träna på riktigt. Har köpt proteinpulver samt gymkort. Så det är väl bara att köra!

Men eftersom jag är ganska ny på detta så undrar jag lite hur man bör lägga upp sin kost. Jag jobbar ju fulltid 7-16.

Jag vill ju träna för att bygga muskler, framförallt mage och armar. Ben får jag från jobb samt andra aktiviteter.

Vad jag undrar tex är hur ofta jag bör äta under en hel dag och hur långt innan jag bör äta innan träning samt efter. Tänker både riktig mat samt med proteinpulver.

Tack på förhand!

Mvh
daisycat1 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-08, 23:00   #2
lowdice
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2013
Inlägg: 71
När det passar bäst.
lowdice är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-09, 09:39   #3
Pokkes
Registered User
 
Pokkess avatar
 
Reg.datum: Aug 2016
Inlägg: 208
Citat:
Ursprungligen postat av daisycat1 Visa inlägg
Hej!

Det är så att jag idag beslöt mig för att börja träna på riktigt. Har köpt proteinpulver samt gymkort. Så det är väl bara att köra!

Men eftersom jag är ganska ny på detta så undrar jag lite hur man bör lägga upp sin kost. Jag jobbar ju fulltid 7-16.

Jag vill ju träna för att bygga muskler, framförallt mage och armar. Ben får jag från jobb samt andra aktiviteter.

Vad jag undrar tex är hur ofta jag bör äta under en hel dag och hur långt innan jag bör äta innan träning samt efter. Tänker både riktig mat samt med proteinpulver.

Tack på förhand!

Mvh
Som sagt har tidpunkterna för näringsintaget i princip en obetydlig betydelse, speciellt för en som precis börjat träna.

Det viktigaste är din träning och hur den är planerad, samt din kost överlag. Hur ser det ut med detta?
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av delta_mats Visa inlägg
Stjärt!
Pokkes är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-09, 14:53   #4
TotteShaped4Life
Registered User
 
TotteShaped4Lifes avatar
 
Reg.datum: Jul 2016
Inlägg: 721
Hur menar du att du får benträning på ditt jobb? Vad är de andra aktiviteterna?
__________________
I’ve been too fucking busy – or vice versa.
TotteShaped4Life är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-09, 23:15   #5
Analbumcover
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2019
Inlägg: 30
Bra beslut!

Ät mycket protein. Det spelar inte så stor roll när du äter egentligen, men jag brukar kring träning äta 1-4 timmar innan träning beroende på mängd och sen något slags protein direkt efter avslutat pass, efter det tar det 30 minuter - 2 timmar innan jag äter igen, oftast.
Analbumcover är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-11, 18:15   #6
daisycat1
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2019
Inlägg: 4
Citat:
Ursprungligen postat av Pokkes Visa inlägg
Som sagt har tidpunkterna för näringsintaget i princip en obetydlig betydelse, speciellt för en som precis börjat träna.

Det viktigaste är din träning och hur den är planerad, samt din kost överlag. Hur ser det ut med detta?
Okej, jag jobbar ju fulltid. Men har hört att kyckling och ris broccoli är en klassiker. Kan man äta det 2 ggr om dagen? Jag tänker en gång på jobb sedan när man kommer hem? Eller räcker det med en gång? För ibland äter jag ute på jobb. Och angående planeringen så vet jag inte riktigt hur jag ska lägga upp det. Det jag vill bygga framförallt är ju armar, bröst, rygg. Är lång och smal så det är därför. Men har hört att man inte kan träna samma muskelgrupper hela tiden. Men ska jag köra paus en dag emellan?? Alltså tex mån, ons, fre, sön? Som sagt är ny så har inte så bra koll hur man ska lägga upp det.

Citat:
Ursprungligen postat av TotteShaped4Life Visa inlägg
Hur menar du att du får benträning på ditt jobb? Vad är de andra aktiviteterna?
Jag jobbar som brevbärare så halvspringer väl och går mycket under rundan. Så det jag vill fokusera på är överdelen av kroppen. Spelar även fotboll 1dag/veckan samt innebandy så får min kondition där också + lite träning.

Citat:
Ursprungligen postat av Analbumcover Visa inlägg
Bra beslut!

Ät mycket protein. Det spelar inte så stor roll när du äter egentligen, men jag brukar kring träning äta 1-4 timmar innan träning beroende på mängd och sen något slags protein direkt efter avslutat pass, efter det tar det 30 minuter - 2 timmar innan jag äter igen, oftast.
Tack! Ska försöka ta tag i det på riktigt denna gången och se hur det går. Kul om man kan se resultat också såklart.

Men om man jobbar fulltid typ 7-16 hur ska jag äta under dagen? Frukost, mellanmål, lunch, mellanmål, träning, proteindryck, middag?
Eller behöver inte vara så ofta med allt? Bara något jag hört.

Sedan har jag ju hört att kyckling, ris, broccoli är en klassiker. Betyder det att man alltid ska äta det varje dag eller kan man variera på något sätt?
daisycat1 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-11, 18:19   #7
TotteShaped4Life
Registered User
 
TotteShaped4Lifes avatar
 
Reg.datum: Jul 2016
Inlägg: 721
Citat:
Ursprungligen postat av daisycat1 Visa inlägg
Okej, jag jobbar ju fulltid. Men har hört att kyckling och ris broccoli är en klassiker. Kan man äta det 2 ggr om dagen? Jag tänker en gång på jobb sedan när man kommer hem? Eller räcker det med en gång? För ibland äter jag ute på jobb. Och angående planeringen så vet jag inte riktigt hur jag ska lägga upp det. Det jag vill bygga framförallt är ju armar, bröst, rygg. Är lång och smal så det är därför. Men har hört att man inte kan träna samma muskelgrupper hela tiden. Men ska jag köra paus en dag emellan?? Alltså tex mån, ons, fre, sön? Som sagt är ny så har inte så bra koll hur man ska lägga upp det.



Jag jobbar som brevbärare så halvspringer väl och går mycket under rundan. Så det jag vill fokusera på är överdelen av kroppen. Spelar även fotboll 1dag/veckan samt innebandy så får min kondition där också + lite träning.



Tack! Ska försöka ta tag i det på riktigt denna gången och se hur det går. Kul om man kan se resultat också såklart.

Men om man jobbar fulltid typ 7-16 hur ska jag äta under dagen? Frukost, mellanmål, lunch, mellanmål, träning, proteindryck, middag?
Eller behöver inte vara så ofta med allt? Bara något jag hört.

Sedan har jag ju hört att kyckling, ris, broccoli är en klassiker. Betyder det att man alltid ska äta det varje dag eller kan man variera på något sätt?
Vill du alltså ha muskler på överkroppen, men inte på benen. Du får INTE muskler av springa runt som brevbärare. För att få muskler oavsett del på kroppen behöver du köra styrketräning och belasta dina muskler för att stimulera muskeltillväxt. Antar att du vill ha en symmetrisk kropp?
__________________
I’ve been too fucking busy – or vice versa.

Senast redigerad av TotteShaped4Life den 2019-03-11 klockan 18:23.
TotteShaped4Life är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-11, 18:51   #8
daisycat1
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2019
Inlägg: 4
Citat:
Ursprungligen postat av TotteShaped4Life Visa inlägg
Vill du alltså ha muskler på överkroppen, men inte på benen. Du får INTE muskler av springa runt som brevbärare. För att få muskler oavsett del på kroppen behöver du köra styrketräning och belasta dina muskler för att stimulera muskeltillväxt. Antar att du vill ha en symmetrisk kropp?
Nä det förstår jag. Ja precis, symmetrisk kropp.

Men ska jag träna varje dag eller köra en dag paus emellan? Och vad ska man tänka på när man tränar olika muskelgrupper. Har hört man kan kombinera?
daisycat1 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-11, 23:33   #9
Jarp
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2007
Ort: Eksjö
Inlägg: 273
Citat:
Ursprungligen postat av daisycat1 Visa inlägg
Men har hört att kyckling och ris broccoli är en klassiker. Kan man äta det 2 ggr om dagen?

Sedan har jag ju hört att kyckling, ris, broccoli är en klassiker. Betyder det att man alltid ska äta det varje dag eller kan man variera på något sätt?
Ris rekommenderas att man inte äter varje dag, då det kan innehålla gifter. Variera även vilket märke du använder, för att minska riskerna. Varannan dag med ris är nog bättre, för en måltid. Byt mot potatis eller pasta. Kyckling och broccoli är grymt, kan ätas hur mycket och ofta som helst.
Jarp är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-12, 08:38   #10
Odylicious
Registered User
 
Odyliciouss avatar
 
Reg.datum: Jul 2018
Inlägg: 56
Om du nu vill bygga så bör du ju få i dig lite mer kalorier då du förmodligen käkar för lite. Speciellt om du går som en brevbärare hela dagarna samt löper på kvällarna. Våga käka och trycka i dig lite mat. Du kommer inte komma långt med lite ris och kyckling på dagarna. Du skulle väl bygga muskler och inte ligga på någon svält diet? Gå till den goda hyllan på Ica och våga käka mat, annars kommer du stå stilla på vikten och tröttna som resterande 99% av dom som tränar.

Måndag:
Rygg & Biceps

Tisdag:
Bröst & Triceps

onsdag:
Ben & mage

torsdag:
Axlar & Armar
Odylicious är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-12, 10:11   #11
RageBob
Den förskräcklige
 
RageBobs avatar
 
Reg.datum: Mar 2011
Inlägg: 149
Skippa inte legday, att träna även benen kommer göra att överkroppen växer snabbare också.
__________________
----------------------------------
115 kg tung, inte längre ung.
RageBob är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-12, 12:20   #12
skattefusk
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2013
Inlägg: 213
Citat:
Ursprungligen postat av Odylicious Visa inlägg
Om du nu vill bygga så bör du ju få i dig lite mer kalorier då du förmodligen käkar för lite. Speciellt om du går som en brevbärare hela dagarna samt löper på kvällarna. Våga käka och trycka i dig lite mat. Du kommer inte komma långt med lite ris och kyckling på dagarna. Du skulle väl bygga muskler och inte ligga på någon svält diet? Gå till den goda hyllan på Ica och våga käka mat, annars kommer du stå stilla på vikten och tröttna som resterande 99% av dom som tränar.

Måndag:
Rygg & Biceps

Tisdag:
Bröst & Triceps

onsdag:
Ben & mage

torsdag:
Axlar & Armar
Bättre med:
Dag 1: push (bröst, axlar)
Dag 2: pull (rygg)
Dag 3: leg (ben)

Bättre med rullande schema istället för att spika dagar.
skattefusk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-12, 12:25   #13
Odylicious
Registered User
 
Odyliciouss avatar
 
Reg.datum: Jul 2018
Inlägg: 56
Citat:
Ursprungligen postat av skattefusk Visa inlägg
Bättre med:
Dag 1: push (bröst, axlar)
Dag 2: pull (rygg)
Dag 3: leg (ben)

Bättre med rullande schema istället för att spika dagar.
Det var ett rullande schema. Brukar vara enklare att säga specifika dagar så dom får någon rutin på schemat. Annars är det enkelt att skjuta upp dagarna och tillslut har du ledsnat eller tröttnat på skiten och ger upp som övriga medelmåttar.
Odylicious är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-12, 19:16   #14
Analbumcover
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2019
Inlägg: 30
Citat:
Ursprungligen postat av daisycat1 Visa inlägg
Tack! Ska försöka ta tag i det på riktigt denna gången och se hur det går. Kul om man kan se resultat också såklart.

Men om man jobbar fulltid typ 7-16 hur ska jag äta under dagen? Frukost, mellanmål, lunch, mellanmål, träning, proteindryck, middag?
Eller behöver inte vara så ofta med allt? Bara något jag hört.

Sedan har jag ju hört att kyckling, ris, broccoli är en klassiker. Betyder det att man alltid ska äta det varje dag eller kan man variera på något sätt?
Det behöver inte vara så ofta, men det blir kanske enklare att få i dig tillräckligt mycket näring om du har möjlighet att äta så ofta, och det är nog bäst att variera maten

Jag t.ex äter det jag känner för bara, för jag älskar mat, sålänge jag får i mig tillräckligt med protein.
Analbumcover är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-25, 23:09   #15
daisycat1
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2019
Inlägg: 4
Citat:
Ursprungligen postat av Odylicious Visa inlägg
Om du nu vill bygga så bör du ju få i dig lite mer kalorier då du förmodligen käkar för lite. Speciellt om du går som en brevbärare hela dagarna samt löper på kvällarna. Våga käka och trycka i dig lite mat. Du kommer inte komma långt med lite ris och kyckling på dagarna. Du skulle väl bygga muskler och inte ligga på någon svält diet? Gå till den goda hyllan på Ica och våga käka mat, annars kommer du stå stilla på vikten och tröttna som resterande 99% av dom som tränar.

Måndag:
Rygg & Biceps

Tisdag:
Bröst & Triceps

onsdag:
Ben & mage

torsdag:
Axlar & Armar
Ok tack för tipset!

Angående det schemat du lagt upp, om man vill dela upp det på 3 dagar, hur hade du gjort då? Tänkte om man nu vill få med alla muskelgrupper. 4 dagar blir för mycket för mig känner jag eftersom jag har andra aktiviteter också. Eller om man vill bygga så räcker inte 3 dagar?
daisycat1 är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 17:02.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)