Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2021-02-02, 10:46   #24226
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 829
Citat:
Ursprungligen postat av CoKEmaN Visa inlägg
När jag var "aktiv" inom en löpklubb på universitetet så hade de mycket fokus på att stärka höftböjare, vilket jag inte ser i ditt schema så mycket.. Fundera kring det
Tack! Har du någon go-to-övning för detta?
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-02-02, 10:49   #24227
berserken
Registered User
 
Reg.datum: May 2020
Inlägg: 171
Tränar ni styrka samma dag som ni springer ?
berserken är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-02-02, 10:56   #24228
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 829
Citat:
Ursprungligen postat av berserken Visa inlägg
Tränar ni styrka samma dag som ni springer ?
Ja. Mest p.g.a. att jag springer sex-sju dagar i veckan och vill styrketräna åtminstone tre gånger. Men även om jag inte hade löpt så ofta så hade jag inte reflekterat så mycket över vilken dag jag valde att styrketräna på. Springer ofta på jobblunchen och om jag styrketränar så gör jag det på eftermiddagen/kvällen.

Det händer att jag springer en omväg till gymmet på sex-tio km och gymmar direkt efteråt. Detta har jag dock börjat tröttna lite på. Ibland funkar det bra, ibland upplever jag att jag tappar lite energi på det trots att löppasset i sådant fall är ungefär lika ansträngande som en promenad.
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-02-02, 13:24   #24229
pepplez
Registered User
 
pepplezs avatar
 
Reg.datum: Jan 2013
Inlägg: 3 515
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
Hej! Med åldern så blir jag mer och mer försiktig och rädd om kroppen Skulle uppskatta om ni ger feedback på vad ni anser saknas i mitt styrkeschema sett till löpstyrka:

- Knäböj
- Enbenta rumänska marklyft med kettlebell(typ draken)
- Lårcurl
- Benspark
- En vadövning med fokus på stretch i botten- och toppläget
- Hip hitches(står på en stepup-bräda)

Har tänkt addera magträning. Min svaga punkt just nu är baksidan och således är det lite fokus på den för tillfället. Överlag är jag väldigt beskonad från besvär så träningen är primärt i förebyggande syfte. Knäna skulle jag vilja stärka så mycket som möjligt.


Jag ger detta 3 veckor, max.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
__________________
Böj 180 - Bänk 130 - Mark 220
Journal

Citat:
Ursprungligen postat av mangemani Visa inlägg
folk har spenderat en hel dag på en strand och badat och nu regnar det och de springer för glatta livet för att ta skydd så de inte ska bli lite blöta...här saknas verkligen logik
pepplez är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-02-02, 13:27   #24230
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 829
Citat:
Ursprungligen postat av pepplez Visa inlägg
Jag ger detta 3 veckor, max.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Övningarna ovan? De har jag kört ganska länge bortsett hip hitches som jag gjorde comeback igår efter några månaders frånvaro. Kör nästan alltid någon form av prehab/löpstyrka varje gång jag styrketränar nu för tiden.
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-02-02, 15:26   #24231
CoKEmaN
Registered User
 
CoKEmaNs avatar
 
Reg.datum: Jan 2006
Ort: Norrköping
Inlägg: 1 867
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
Tack! Har du någon go-to-övning för detta?
Tycker att denna video har en del bra, tänka på att försöka bli stark i positioner både där man kör i större rom, men även bli stark högt upp i mycket höftflexion


0:02
0:14
0:37
1:10
1:39
2:29, men kanske bara en sida i taget, då det liknar löpning mer, att ena benet är extenderat.

Jag själv springer inte mycket nu, men vet att du springer rätt mycket, samt att de som sprang mycket när jag var "aktiv" siktade på att stärka höftböjare som jag sa, så kanske något du kan ha nytta av

mvh
__________________
Nån måste lyfta vikterna, det kan lika gärna vara du!
CoKEmaN är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-02-02, 15:40   #24232
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 829
Citat:
Ursprungligen postat av CoKEmaN Visa inlägg
Tycker att denna video har en del bra, tänka på att försöka bli stark i positioner både där man kör i större rom, men även bli stark högt upp i mycket höftflexion


0:02
0:14
0:37
1:10
1:39
2:29, men kanske bara en sida i taget, då det liknar löpning mer, att ena benet är extenderat.

Jag själv springer inte mycket nu, men vet att du springer rätt mycket, samt att de som sprang mycket när jag var "aktiv" siktade på att stärka höftböjare som jag sa, så kanske något du kan ha nytta av

mvh
Tack! Jag har med mig det i bakhuvudet men problemet med mig är att det aldrig kan bli något långsiktigt om det är för många övningar. Det kan absolut bli så att jag vid ett par tillfällen lägger mig och kör sex av de där övningarna men vartefter, eftersom jag inte har problem med höftböjarna, så kommer jag att ge upp det. Behöver mer eller mindre en fokusövning, likt draken-varianten som wintersnowdrift tipsade om i somras och som jag har kört sedan dess. Min disciplin för den här typen av grejer är ganska dålig och således behöver jag göra det enklast möjligt för mig själv.

Men det var intressant att få reda på att löpare lägger mycket vikt vid just höftböjarna. Försöker skapa mig en bild av vad jag bör göra om jag ska vara "optimal" och sedan hitta en kompromiss som funkar för mig.
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-02-02, 18:15   #24233
Baskagge
Registered User
 
Baskagges avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 427
Hamstringsträning full rom koncentriskt och eccentriskt är nog det viktigaste för att hålla sig skadefri som löpare. Annars blir ju rätt mycket av den löpningsspecifika benmuskulaturen tränad av just löpningen - särskilt om man springer mycket i backar.

https://traningslara.se/minska-riske...ed-60-procent/

https://www.theseus.fi/bitstream/han...=1&isAllowed=y
__________________
Ju jävligare ju ljuvligare.

Skaffa dig en livstidsdom själv innan du uttalar dig! - Christer Pettersson
Baskagge är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-02-02, 22:13   #24234
CoKEmaN
Registered User
 
CoKEmaNs avatar
 
Reg.datum: Jan 2006
Ort: Norrköping
Inlägg: 1 867
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
Tack! Jag har med mig det i bakhuvudet men problemet med mig är att det aldrig kan bli något långsiktigt om det är för många övningar.
Jag tänker inte att man ska göra alla, men hade jag valt någon övning att göra så hade jag valt någon av dessa..
__________________
Nån måste lyfta vikterna, det kan lika gärna vara du!
CoKEmaN är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-02-12, 16:31   #24235
Stuffer
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2016
Inlägg: 191
Fredag och strålande sol på lunchen så jag gav mig ut och drog till med en urladdning som avslut på arbetsveckan. Tog mig runt 5km på 23:45, nytt pers och alltså 4:45 min/km.

Nöjd med riktigt bra tid trots snö och is som underlag men längtar redan till våren och att få springa på barmark igen.

Det soliga vädret ser ut att hålla i sig så jag följer nog upp med lite lugn längdskidåkning i helgen.
Stuffer är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-03-03, 22:19   #24236
baggard
Registered User
 
baggards avatar
 
Reg.datum: Aug 2011
Inlägg: 785
Vilken är för er den absolut jävligaste typen av löpning mentalt?


super långdistans?

långdistans i ok tempo?

halvlångt i högre tempo?

kortare lopp i väldigt högt tempo?

sprinter på plan mark?

sprinter i backe?

hill repeats?

osv osv

Vilken ger den största mentala utmaningen för er?
baggard är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-03-04, 09:03   #24237
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 829
Citat:
Ursprungligen postat av baggard Visa inlägg
Vilken är för er den absolut jävligaste typen av löpning mentalt?


super långdistans?

långdistans i ok tempo?

halvlångt i högre tempo?

kortare lopp i väldigt högt tempo?

sprinter på plan mark?

sprinter i backe?

hill repeats?

osv osv

Vilken ger den största mentala utmaningen för er?
Korta lopp eller maxning av milen. Korta lopp är nog värst mentalt under själva genomförandet och maxning av milen är kanske det som jag blir mest nervös inför. Skriver "kanske" eftersom att jag absolut kan tänka mig att jag skulle kunna bli lika nervös inför ett t.ex. 3000 m-lopp. Anledningen till att detta är så jobbigt mentalt är mixen av grov prestationsångest samt att det tidigt kommer att bli jobbigt både på flås- och mjölksyrafronten.

Med det sagt så är ultradistans mentalt utmanande på ett helt annat sätt. Här handlar det mer om att vara uthållig mentalt, att kunna zona ut, tänka positivt och inte ge upp. Jag sprang nyligen 100 km där jag var död i benen redan efter 50 km, detta blev givetvis en stor mental prövning och jag ser det nog som det värsta jag någonsin har gjort. Samtidigt så är jag bra på den typen av grejer, att liksom bara mata på och ta det km för km även när det känns hopplöst. Jag var liksom aldrig riktigt nära att ge upp då det på ultradistanser bara handlar om att sätta den ena foten framför den andra. På kortare lopp är jag alltid nära att ge upp.

Jag skulle nog sammanfattat säga att det för mig är mer mentalt än fysiskt när det kommer till ultradistanser men att det kortare och snabbare ger mig fler hjärnspöken. Måste jag välja säger jag att det korta och snabba är värst mentalt.
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-03-04, 09:11   #24238
Stuffer
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2016
Inlägg: 191
Citat:
Ursprungligen postat av baggard Visa inlägg
Vilken är för er den absolut jävligaste typen av löpning mentalt?


super långdistans?

långdistans i ok tempo?

halvlångt i högre tempo?

kortare lopp i väldigt högt tempo?

sprinter på plan mark?

sprinter i backe?

hill repeats?

osv osv

Vilken ger den största mentala utmaningen för er?
Sprinter/intervaller!
Springer sällan lopp, framför allt nu i dessa tider så mina reflektioner är kopplade främst till träning.

För mig handlar det om att den lilla djävulen på axeln kickar in så fort jag börjar pressa kroppen lite. Sprang 400m-intervaller tidigare i veckan i en allé men nånstans vid 200m började en röst i huvudet säga till mig att lägga ner och gå hem till duschen. En del av utmaningen är kanske att jag kört mycket träning på egen hand och då blir intervaller jävligt dryga. Mycket roligare om man är flera som springer så att det blir lite tävling

Långa lopp i behagligt tempo är aldrig några problem.
Sällan heller korta eller halvlånga rundor i högre tempo. Då har jag ofta taggat till och tävlar mot mig själv längs hela rundan.
Stuffer är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-03-04, 15:14   #24239
Snubben
är en liten legend.
 
Snubbens avatar
 
Reg.datum: Nov 2003
Ort: Stockholm
Inlägg: 3 125
Citat:
Ursprungligen postat av baggard Visa inlägg
Vilken är för er den absolut jävligaste typen av löpning mentalt?


super långdistans?

långdistans i ok tempo?

halvlångt i högre tempo?

kortare lopp i väldigt högt tempo?

sprinter på plan mark?

sprinter i backe?

hill repeats?

osv osv

Vilken ger den största mentala utmaningen för er?
Allt som innebär att man ska maxa. Usch.
__________________
Mvh Snubben - Lyfta vikter + Löpning = #curl4lajf

Citat:
Ursprungligen postat av TomasB Visa inlägg
Yes! Ser ut som rena rama fett-boven. Tror det där är orsaken till södra USA's fettma-epedemi också. Jävla tallriksmodell!
Snubben är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-03-07, 12:37   #24240
Ozziking
Registered User
 
Ozzikings avatar
 
Reg.datum: Jul 2013
Ort: Visby, gotland
Inlägg: 11 673
Tja! Jag tänkte utmana mig själv med min längsta distans. Att springa från skolan jag går på till en by & tillbaka. Blir väl en 16-18km totalt. Har sprungit lite från i vintras och börjar samla på mig lite KM.

Denna vecka typ 20km.

Hittat ett skönt tempo där jag kan springa typ hur långt som helst i känns det som. Runt 05:45-05:55/km.

Något man bör tänka på vid längre distanser än 10km?

Springer milen på ca 53 minuter nu också.

Kommer nog göra det i slutet av april/början på maj.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Bara den som inte tränar hårt som tycker att kolhydrater är överskattade. Den som gör det tycker att dom är uppskattade.
Ozziking lyfter och tränar på

/Mark-185/Bänk-100/Böj-160/Ryck-86/Stöt-116/
Ozziking är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 10:14.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)