Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2021-02-21, 12:00   #1
arthurin
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2020
Inlägg: 23
High fat vs High carb

Vad är era personliga erfarenheter med det ovan, förutsatt att man ligger på ett högt proteinintag (>2g/kg)?

Jag är just nu på en lean bulk med ett kalorieöverskott på 5-10% (+ ca 200 kcal/dag).

Nuv. macros
Protein: 200-220g (2,5-2,7g/kg kroppsvikt)
Fett: Kring 100g (oftast 80-90)
Kolhydrater: Resterande

Upplever det betydligt enklare att nå mitt kaloriemål per dag med lite extra fett vs kolhydrater (vilket ju inte är så konstigt iom att 1g fett = 9 kcal vs 1g kolhydrater = 4 kcal) — men finns det några omedelbara nackdelar med att höja fett+sänka kolhydrater lite förutsatt att man orkar med sina pass?

Detta är såklart också mkt individuellt, men vad är era personliga erfarenheter?

Senast redigerad av arthurin den 2021-02-21 klockan 12:07.
arthurin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-02-21, 17:22   #2
söderkisen
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2020
Inlägg: 128
Blir tjock, hungrig och trött av high fat low carb över tid.
Dock effektivt under kortare perioder när jag vill komma ned i bf.
söderkisen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-02-21, 21:17   #3
Jay-Z
Mr Assparade
 
Jay-Zs avatar
 
Reg.datum: Oct 2004
Inlägg: 11 128
Keto var en game changer för mig, nu kör jag något cykliskt keto grej samt två dagar PSMF varje vecka.
__________________
Born in Jaktville, Broland.

The Only Easy Day Was Yesterday 🔱
Jay-Z är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-02-22, 10:26   #4
Andrew_1982
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2006
Inlägg: 226
Låter mest insnöat.
Andrew_1982 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-02-22, 11:31   #5
Pepz
Uggla
 
Pepzs avatar
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 12 066
ska man teoretisera lite utan att vara 100% vetenskaplig så är bulk med low fat, high carb överlägset.

Allt dietärt fett du äter lagras in som kroppsfett och vid kaloriöverskott så stannar det där. (förenklat)
Kolhydrater omvandlas sällan till fett, om man undviker raffinerade kolhydrater så i ännu mindre utsträckning.

Detta ger att mer fett vid bulk inte är optimalt.
imho
__________________
Don´t gör it
It´s not värt it
Pepz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-02-25, 10:32   #6
arthurin
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2020
Inlägg: 23
Vad skulle ni säga gränsen mellan lite / normalt / mycket fett ligger per dag?
arthurin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-02-25, 12:45   #7
Navi
Registered User
 
Navis avatar
 
Reg.datum: Mar 2017
Inlägg: 232
Jag försöker minska mitt fiberintag för att råda bot på magproblem jag haft i flera år. Har legat ganska lågt på fett överlag (kring 40-50 gram per dag, väger 74 kg) och kanske lite låg energitillgänglighet För att lösa på magproblem hade jag tänkt öka fettintaget till 80-100 gram per dag, och minska kolhydraterna, eftersom jag äter mycket fiberrika kolhydrater som baljväxter och matgryn. Ju mer av det jag äter, desto sämre mår magen uppplever jag.

Jag har bara provat det ett par dagar, men jag inte märkt någon minskad prestation av minskat kolhydratsintag på varken styrketräningen eller konditionen (tränar dock ingen intensiv konditionsträning) Magen mår betydligt bättre också. Men jag funderar på om det finns några fördelar/nackdelar med ett fettintag över 1g/kg kroppsvikt? Finns det genetiska skillnader på hur man svarar på olika intag av fett/kolhydrater? Fetträdsla verkar vara ganska vanligt förekommande här på brädan, och jag är/har också varit fetträdd.
Navi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-02-25, 15:27   #8
EnergiÖverskott
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2014
Inlägg: 1 445
Citat:
Ursprungligen postat av Navi Visa inlägg
Jag försöker minska mitt fiberintag för att råda bot på magproblem jag haft i flera år. Har legat ganska lågt på fett överlag (kring 40-50 gram per dag, väger 74 kg) och kanske lite låg energitillgänglighet För att lösa på magproblem hade jag tänkt öka fettintaget till 80-100 gram per dag, och minska kolhydraterna, eftersom jag äter mycket fiberrika kolhydrater som baljväxter och matgryn. Ju mer av det jag äter, desto sämre mår magen uppplever jag.

Jag har bara provat det ett par dagar, men jag inte märkt någon minskad prestation av minskat kolhydratsintag på varken styrketräningen eller konditionen (tränar dock ingen intensiv konditionsträning) Magen mår betydligt bättre också. Men jag funderar på om det finns några fördelar/nackdelar med ett fettintag över 1g/kg kroppsvikt? Finns det genetiska skillnader på hur man svarar på olika intag av fett/kolhydrater? Fetträdsla verkar vara ganska vanligt förekommande här på brädan, och jag är/har också varit fetträdd.

Många år av högt fiberintag i kombination med lågt fettintag ledde till att min mage blev HELT förstörd och allting tillslut bara gick rätt igenom mig. Slutade upp med kastastrof både fysiskt och psykiskt.

Efter många o, men och eftersökande bestämde jag mig för att gå den helt andra vägen och i princip äta helt animaliskt. Resultatet är att jag mår sanslöst mycket bättre, magen är så gott som läkt (efter diagnostiserad riktigt illa chrons) och prestationen på livet allas plan fungerar bättre än nånsin. Har testat i princip ALLT i kost/dietväg.

Så för min egen del har highfat fungerat helt makalöst bra. Äter i princip bara kött (mest färs), ägg, fisk samt annat animaliskt som t.ex lever och skaldjur. Slänger in lite svamp och liknande ibland. Jag har också varit livrädd för fett. Men efter några månader på en animaliebaserad kost känns det tveklöst som om att det är vad evolutionen anpassat oss för att äta.

To each his own, och jag hoppas du finner din väg. Men för mig personligen har det varit mitt livs lifehack efter 30 års optirunkande med macromanagment till förbannelse känns det som att jag hittat en väg som läkt både kropp och sinne.
EnergiÖverskott är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-02-25, 19:20   #9
Tkirsgnirän
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2020
Inlägg: 71
Jag personligen föredrar low carb, medel fett, högt protein. Är ju inte ett svar på din fråga precis
Men upplever att utan kolhydrater så har jag 0 energi och presterar dåligt i längden, men det räcker med max ca 100g kolhydrater från schyssta källor för mig.

High fat gör mig också hungrig, och tjock då jag inte orkar ta i på gymmet helt utan kolhydrater. Upplever verkligen att man blir fet då man fyller kolhydrats förråden, sen fortsätter fylla dem utan att tömma. Samt att fett lagras lättare som fett än vad kolhydrater gör så länge förråden inte är fulla. Och tror att medelsvensson äter för mycket kolhydrater mot vad de tömmer föråden=fett. Gäller att lära sig balansera carbs och träning ifall man vill va i form. Det är min personliga Upplevelse.

Så 100g kolhydrater, 3-400g protein, resten fett. Det är ett bra koncept för mig under deff. Sen carbload någon gång i veckan minst, gärna dagen innan man har tid att träna hårt och lägga till cardio i någon form.
Tkirsgnirän är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-02-25, 19:24   #10
Tkirsgnirän
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2020
Inlägg: 71
Anledningen att jag inte ökar kolhydrater, och skippar carbload är pga dagsform, ser mycket bättre ut på lägre kolhydrater och en load i veckan än att sprida ut intaget mer. Vattenansamling för mig = slapp form.
Tkirsgnirän är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-02-25, 20:03   #11
Navi
Registered User
 
Navis avatar
 
Reg.datum: Mar 2017
Inlägg: 232
Citat:
Ursprungligen postat av Tkirsgnirän Visa inlägg
Jag personligen föredrar low carb, medel fett, högt protein. Är ju inte ett svar på din fråga precis
Men upplever att utan kolhydrater så har jag 0 energi och presterar dåligt i längden, men det räcker med max ca 100g kolhydrater från schyssta källor för mig.

High fat gör mig också hungrig, och tjock då jag inte orkar ta i på gymmet helt utan kolhydrater. Upplever verkligen att man blir fet då man fyller kolhydrats förråden, sen fortsätter fylla dem utan att tömma. Samt att fett lagras lättare som fett än vad kolhydrater gör så länge förråden inte är fulla. Och tror att medelsvensson äter för mycket kolhydrater mot vad de tömmer föråden=fett. Gäller att lära sig balansera carbs och träning ifall man vill va i form. Det är min personliga Upplevelse.

Så 100g kolhydrater, 3-400g protein, resten fett. Det är ett bra koncept för mig under deff. Sen carbload någon gång i veckan minst, gärna dagen innan man har tid att träna hårt och lägga till cardio i någon form.
Kommer du upp i 3-400 gram protein utan stora mängder pulver? Jag vill i så stor utsträckning som möjligt äta mina kalorier, och min mage gillar inte stora mängder kvarg.
Navi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-02-25, 20:53   #12
Tkirsgnirän
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2020
Inlägg: 71
Jag förstår! Det är ju definitivt möjligt med stora mängder fisk/kött/fågel. Men det blir mycket tuggande. Du kan därimot få snyggare Face då, använder ju massa muskler i käken/ansikte för att tugga. Fick själv beredare käkparti på så vis.

Jag "fuskar" med proteinpulver. Ca 100g kommer därifrån men varierar.
Tkirsgnirän är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-02-25, 22:49   #13
arthurin
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2020
Inlägg: 23
Tack för svar! Grymt att få höra vad alla testat och vad som ni tycker funkar individuellt.

Skulle man kunna få lite nummer på vad ni individuellt & konkret menar med t.ex. high fat? Är det typ 100g, 150 eller 200g liksom?
arthurin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-02-26, 00:32   #14
Tkirsgnirän
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2020
Inlägg: 71
High fat är väll att man i princip byter kolhydrater mot fett skulle jag säga, så säg att du får i dig 50g carbs, 200g prot, 100-300g fat beroende på mängden energi du vill äta. Bara trycka fett i princip tills kcalmålet är uppfyllt!
Tkirsgnirän är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-02-26, 07:51   #15
vicarious
Proteinbarskonnässör
 
vicariouss avatar
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 15 775
Citat:
Ursprungligen postat av arthurin Visa inlägg
Skulle man kunna få lite nummer på vad ni individuellt & konkret menar med t.ex. high fat? Är det typ 100g, 150 eller 200g liksom?
Det beror på energibehovet. Lättare att uttrycka sig i % av energiintaget.
__________________
Citat:
I'll see you in another life, brother.
vicarious är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 07:27.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)