Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2021-02-24, 12:40   #16
Raza
Registered User
 
Reg.datum: Aug 2012
Inlägg: 10
Jag har inte hittat något färdigt program som fångat mitt intresse och som kombinerar kroppsviktsövningar och hantlar, men jag har nu slängt ihop något som jag tror känns rimligt. Övningarna är som sagt medvetet tagna för fokus på överkropp, då jag brukar vara rätt mör i benen av min löpträning.

Övningar:
Armhävningar
Chins
Axelpress eller Sidolyft
Magövning?

Bonus om jag har energi och tid kvar:
French press eller Bicepscurls

Inte riktigt listat ut vilken magövning det blir ännu. Valet mellan axelpress och sidolyft blir nog efter att ha prövat båda och sett vilken övning som känns bäst. Chins är ju målet, men det blir troligtvis graderande övningar för att komma dit. Ska beställa en pull-up bar här under veckan, så det blir omvänd rodd till dess att den dyker upp, sedan övergå till negativa chins eller chins med gummibandshjälp som ett mellansteg.

Känns det som ett rimligt upplägg? Tips på rolig magövning? Något att tänka på vid valet av pull-up bar? Tänker mig en sådan som inte behöver skruvas fast.
Raza är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-02-24, 12:57   #17
baggard
Registered User
 
baggards avatar
 
Reg.datum: Aug 2011
Inlägg: 785
Kör axelpress istället för sidolyft. Det är en fenomenal övning som stärker hela överkroppen jämfört med sidolyft som är tänkt att pricka axelmuskeln på sidan.

Om tid är ett problem kan du supersetta övningarna så får du mer gjort.

Superset = efter du kört en övning så kör du direkt utan vila en annan övning, sen när båda är utförda vilar du 60-90 sekunder innan du börjar om igen


t.ex;

Chins eller Omvänd rodd & Armhävningar

Axelpress & Magövning

Bicepscurls & French Press


Men jag rekommenderar verkligen att du sitter och googlar lite på olika simpla träningsprogram... kollar på tuben på magövningar... blir inspirerad att testa något...

Ang pull up bar så har jag själv kört med en billig jävel som man hänger i dörrkarmen utan att skruva fast något... köpte den nog på jula eller nåt sånt ställe.. har funkat bra i alla år.. har kört dips med ringar i den och har haft 20kg extra hängandes i bälte och den funkar fint ändå

Senast redigerad av baggard den 2021-02-24 klockan 12:58.
baggard är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-02-24, 14:58   #18
Raza
Registered User
 
Reg.datum: Aug 2012
Inlägg: 10
Citat:
Ursprungligen postat av baggard Visa inlägg
Kör axelpress istället för sidolyft. Det är en fenomenal övning som stärker hela överkroppen jämfört med sidolyft som är tänkt att pricka axelmuskeln på sidan.

Om tid är ett problem kan du supersetta övningarna så får du mer gjort.

Superset = efter du kört en övning så kör du direkt utan vila en annan övning, sen när båda är utförda vilar du 60-90 sekunder innan du börjar om igen


t.ex;

Chins eller Omvänd rodd & Armhävningar

Axelpress & Magövning

Bicepscurls & French Press


Men jag rekommenderar verkligen att du sitter och googlar lite på olika simpla träningsprogram... kollar på tuben på magövningar... blir inspirerad att testa något...

Ang pull up bar så har jag själv kört med en billig jävel som man hänger i dörrkarmen utan att skruva fast något... köpte den nog på jula eller nåt sånt ställe.. har funkat bra i alla år.. har kört dips med ringar i den och har haft 20kg extra hängandes i bälte och den funkar fint ändå
Tackar! Ska fundera på att supersetta. Vet inte hur viktiga de två sista övningarna är då biceps och triceps redan aktiveras i andra övningar, men det är ju ett sätt att få in mer!

Ja, om Jula-stången håller lär ju de flesta göra det. Bra att veta.

I och med att du starkt förespråkar att jag ska kika mer på existerande träningsprogram, känner du att det finns en fundamental brist i det jag har slängt ihop här? Eller menade du enbart för att finna intressant magövning? Armhävningar + Chins norpade jag direkt som de överkroppsövningar som nyttjades i ett Styrkelabbet-program för hemmabruk, sedan försökte jag komplettera med övningar för de muskler jag misstänker inte får så mycket aktivering av dessa två övningar. Det vore toppen att veta vad jag bör leta efter mer specifikt om nu något fattas!

Senast redigerad av Raza den 2021-02-24 klockan 14:59. Anledning: Förtydligande omformulering.
Raza är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-02-24, 18:16   #19
baggard
Registered User
 
baggards avatar
 
Reg.datum: Aug 2011
Inlägg: 785
Ptja, tänkte väl mer att det kan vara bra att skaffa dig lite kött på bena för inspirationens skull. Du är såpass grön dessutom så det krävs inte mycket läsning för att öka dina kunskaper med 500% heller liksom

Menar inte att du ska sitta och lusläsa massa skit... många som fastnar i just det faktiskt... sitter och läser och funderar mer än vad dom tränar... men tror ändå det skulle göra dig gott att få lite mer förståelse för vad du pysslar med

Kolla in olika videor på tuben för hur tekniken ska se ut på övningarna du ska köra är ett måste i varje fall
baggard är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-02-24, 19:01   #20
Raza
Registered User
 
Reg.datum: Aug 2012
Inlägg: 10
Citat:
Ursprungligen postat av baggard Visa inlägg
Ptja, tänkte väl mer att det kan vara bra att skaffa dig lite kött på bena för inspirationens skull. Du är såpass grön dessutom så det krävs inte mycket läsning för att öka dina kunskaper med 500% heller liksom

Menar inte att du ska sitta och lusläsa massa skit... många som fastnar i just det faktiskt... sitter och läser och funderar mer än vad dom tränar... men tror ändå det skulle göra dig gott att få lite mer förståelse för vad du pysslar med

Kolla in olika videor på tuben för hur tekniken ska se ut på övningarna du ska köra är ett måste i varje fall
Jadå, jag är mån om att få till korrekt form och har inte för avsikt att skada mig mer än nödvändigt. Tycker Styrkelabbet har rätt vettigt upplägg på sina övningsbeskrivningar, är där jag har sneglat nu då jag har funderat över mitt träningsprogram. Tänker sätta upp kamera och se att mitt utförande liknar det i deras videos bland annat. Men det är guld värt det du säger. Jag har en fallenhet för att börja kolla upp något och sedan inte veta när det är dags att sluta gräva.

Jag har förstått att formen är A och O, det är bättre med ett par korrekta reps än den dubbla mängden halvdana. Kommer lägga mycket fokus på mitt utförande i början. Har läst att tre set av 8-10 reps ska vara ett rimligt mål, och sedan höja vikterna/motståndet när jag är där. Vilket då blir lättare att följa i hantelövningarna än kroppsviktsövningarna. Med de senare får jag väl börja på det antal reps jag orkar med initialt och öka motståndet när jag väl är uppe i 3x10 fullgoda reps helt enkelt. Ska här framöver sätta mig in mer i kost också så att kroppen med säkerhet får vad den behöver för att återhämta sig. Har du fler områden att rekommendera som är värda att sätta sig in i redan från början?
Raza är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-02-24, 19:21   #21
Starke75an
Mulkku of Sweden
 
Starke75ans avatar
 
Reg.datum: Jan 2015
Ort: I en by på landet
Inlägg: 882
Tycker du ska testa cirkel träning. Väldigt tidseffektivt.
Starke75an är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-02-25, 16:54   #22
Raza
Registered User
 
Reg.datum: Aug 2012
Inlägg: 10
Citat:
Ursprungligen postat av Starke75an Visa inlägg
Tycker du ska testa cirkel träning. Väldigt tidseffektivt.
Menar du att jag borde köra dessa övningar i mer av en cirkelträningsanda, med tidsintervall snarare än set och enbart korta pauser mellan övningar?
Raza är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-03-01, 07:55   #23
Stephen42
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2021
Inlägg: 5
Att följa en träningsplan som hjälper dina övergripande muskler att få styrka är ganska bra, men det som många människor saknar är att bara fokusera på sitt träningsmål. Som om jag vill bygga styrka för att göra X-antal uppsättningar under X-tid. Jag skulle hävda att alla är olika. Målet som uppnås av någon betyder inte att du tar samma tid. Du måste ta reda på din potential för att förhindra skador och gener. Det sätt som jag tycker är perfekt för att uppnå fitnessmålet är att testa och se resultaten. Som om du gjorde X träningspass och kände vad din kropp ger dig signal om det. Är det redo att ta lite extra dos eller så måste den hålla träningen under en viss tid. Här https://www.aqfsports.com/blogs/news...gram-men-women kan du se styrketräningsprogrammet för att göra och inte göra. Försök att göra vissa övningar och se vilka som fungerar bra för din kropp och vilka som inte gör det. Hitta alternativ till de som din kropp inte kan acceptera.
Stephen42 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-03-02, 02:20   #24
Starke75an
Mulkku of Sweden
 
Starke75ans avatar
 
Reg.datum: Jan 2015
Ort: I en by på landet
Inlägg: 882
Citat:
Ursprungligen postat av Raza Visa inlägg
Menar du att jag borde köra dessa övningar i mer av en cirkelträningsanda, med tidsintervall snarare än set och enbart korta pauser mellan övningar?
Dra igenom alla dina övningar en gång, och kör var på varv efter varv tills du nått dina set.

Att få bort vilotider håller pulsen uppe. Vila kan du göra är du är klar.

Hade folk ägnat tid åt att träna istället för att läsa om träning skulle de få bättre resultat.

Senast redigerad av Starke75an den 2021-03-02 klockan 02:25.
Starke75an är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-03-08, 23:11   #25
Raza
Registered User
 
Reg.datum: Aug 2012
Inlägg: 10
Citat:
Ursprungligen postat av Stephen42 Visa inlägg
Att följa en träningsplan som hjälper dina övergripande muskler att få styrka är ganska bra, men det som många människor saknar är att bara fokusera på sitt träningsmål. Som om jag vill bygga styrka för att göra X-antal uppsättningar under X-tid. Jag skulle hävda att alla är olika. Målet som uppnås av någon betyder inte att du tar samma tid. Du måste ta reda på din potential för att förhindra skador och gener. Det sätt som jag tycker är perfekt för att uppnå fitnessmålet är att testa och se resultaten. Som om du gjorde X träningspass och kände vad din kropp ger dig signal om det. Är det redo att ta lite extra dos eller så måste den hålla träningen under en viss tid. Här https://www.aqfsports.com/blogs/news...gram-men-women kan du se styrketräningsprogrammet för att göra och inte göra. Försök att göra vissa övningar och se vilka som fungerar bra för din kropp och vilka som inte gör det. Hitta alternativ till de som din kropp inte kan acceptera.
Mitt övergripande träningsmål just nu är bara att få en bättre grundstyrka. Kan hända att jag vill börja klättra vägg när pandemin är över, eller så hittar jag på något annat roligt. Till dess kommer jag fokusera på allsidig träning och framförallt att hålla igång rutinen. Mer konkret så har jag några successivt ökande delmål att sikta på med de övningar jag kör nu och tycker att det är en rolig motivator. Jag ska ta en titt på länken du skickade och se vilken inspiration jag kan dra därifrån!

Just nu har jag kört
Armhävningar
Hängande rodd
Axelpress m hantlar
Liggande benlyft
Hantelcurls

Fick hem min chinsstång under dagen och ska börja fasa ut Hängande rodd till fördel för negativa chins / chins med gummiband. Blir kanske att lägga till en tricepsövning framöver, men just nu blir jag rätt trött i dem av dessa program som det är.

Citat:
Ursprungligen postat av Starke75an Visa inlägg
Dra igenom alla dina övningar en gång, och kör var på varv efter varv tills du nått dina set.

Att få bort vilotider håller pulsen uppe. Vila kan du göra är du är klar.

Hade folk ägnat tid åt att träna istället för att läsa om träning skulle de få bättre resultat.
Skoj, jag tog faktiskt denna approach efter att bara halvt förstått vad du menade med ditt första meddelande om cirkelträning, och känner att det fungerar riktigt bra. Tar korta pauser på 20-30 s mellan övningarna, men kör annars på. Superbra tips!

Tack allesammans för hjälpen! Jag är säker att fler frågor kommer uppstå med tiden, men då vet jag vart jag hittar er. Till dess kör jag på och blir starkare!
Raza är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 22:09.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)