Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2006-12-17, 13:35   #1
Baha
Way of the ape
 
Bahas avatar
 
Reg.datum: Oct 2001
Ort: Sverige
Inlägg: 2 636
Tråden om astronomi/teleskop

Ngn som kan ngt om såna här telesskop, såg dom hade ett på lidl, tänkte köpa ett på skoj för mig och ungarna.

http://www.lidl.se/se/home.nsf/pages...raktorteleskop

är det helt prisvärt, kan man se ngt skoj i en sån modell etc etc

gärna tips om andra prisvärda såna om ngn vet
Baha är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-12-17, 13:57   #2
blekfet2
Banned
 
blekfet2s avatar
 
Reg.datum: Jul 2004
Ort: Boden
Inlägg: 3 843
Jag gjorde misstaget att köpa ett billigt teleskop (runt 900kr), totalt världelöst. Teleskop är ingen ide att snåla med om man vill kunna titta på något mer än grannfrun.
blekfet2 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-12-17, 14:33   #3
MasterChief
Världens Största Kyk®
 
MasterChiefs avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 5 071
Jag har hållt på med amatörastronomi i 25 år och ägt en hel del grejer. Det där är vidrigt skräp som enbart får folk att fly ifrån att titta på stjärnor. Det går inte att bygga ett optiskt precisionsinstrument för den summan. Sen är det så typiskt att de nämner förstoringen som "första egenskap". Den är i många fall det minst intressanta för en amatörastronom. Enbart om du ska titta på Månen, eller någon av planeterna är det intressant med hög förstoring. Dock krävs det riktigt bra grejer för att kunna utnyttja 60x med ett sådant litet teleskop.

Har man det minsta intresse och vill gå vidare så finns det en begagnadmarknad där man kan hitta ett bra Meade eller Celestron för någon tusenlapp (för deras enklaste modeller).

Dock så tycker jag bästa vägen är en vettigt 7x50 kikare att börja med. Räcker utmärkt för att bekanta sig med himlavalvet. Felet många gör att de tror de ska upptäcka saker som de ser ut på bilderna och blir lite besvikna. Även om du köper ett 3 miljoners OGS-teleskop för hemmabruk kommer nebulosor och galaxer enbart vara dimmiga fläckar. Bilderna skapas genom att samla in ljus under ibland många timmar, därav kvaliten.
MasterChief är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-12-17, 14:38   #4
grabben i skogen
Banned User
 
grabben i skogens avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: Skogen i skogen i skogen i skogen i skogen
Inlägg: 742
helt värdelöst skulle jag vilja påstå.
har ett liknande som jag hade när jag var mindre. ren skit man ser i princip ingeting i dom så spara dina pengar istället.
grabben i skogen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-12-17, 14:41   #5
Baha
Way of the ape
 
Bahas avatar
 
Reg.datum: Oct 2001
Ort: Sverige
Inlägg: 2 636
Citat:
Ursprungligen postat av MasterChief Visa inlägg
Jag har hållt på med amatörastronomi i 25 år och ägt en hel del grejer. Det där är vidrigt skräp som enbart får folk att fly ifrån att titta på stjärnor. Det går inte att bygga ett optiskt precisionsinstrument för den summan. Sen är det så typiskt att de nämner förstoringen som "första egenskap". Den är i många fall det minst intressanta för en amatörastronom. Enbart om du ska titta på Månen, eller någon av planeterna är det intressant med hög förstoring. Dock krävs det riktigt bra grejer för att kunna utnyttja 60x med ett sådant litet teleskop.

Har man det minsta intresse och vill gå vidare så finns det en begagnadmarknad där man kan hitta ett bra Meade eller Celestron för någon tusenlapp (för deras enklaste modeller).

Dock så tycker jag bästa vägen är en vettigt 7x50 kikare att börja med. Räcker utmärkt för att bekanta sig med himlavalvet. Felet många gör att de tror de ska upptäcka saker som de ser ut på bilderna och blir lite besvikna. Även om du köper ett 3 miljoners OGS-teleskop för hemmabruk kommer nebulosor och galaxer enbart vara dimmiga fläckar. Bilderna skapas genom att samla in ljus under ibland många timmar, därav kvaliten.

man får låta bli att förslösa sina pengar på detta då iaf.

Har du lite länkar till svenska sidor forum och liknande där man kan läsa mer om detta överlag.(amatörastronomi och liknande)
Baha är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-12-17, 14:54   #6
MasterChief
Världens Största Kyk®
 
MasterChiefs avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 5 071
Citat:
Ursprungligen postat av Baha Visa inlägg
man får låta bli att förslösa sina pengar på detta då iaf.

Har du lite länkar till svenska sidor forum och liknande där man kan läsa mer om detta överlag.(amatörastronomi och liknande)

http://www.saaf.se/lankar.htm


http://ag.cosmodrome.net/forum/fhome.asp

(På detta forum finns det faktiskt ett helt avsnitt om Lidlteleskop eftersom de faktiskt säljer en del annat som är prisvärt.)
MasterChief är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-12-17, 14:57   #7
MasterChief
Världens Största Kyk®
 
MasterChiefs avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 5 071
Nu ska jag inte dissa Lidlteleskopet omedelbums. Tydligen har de helt sjukt låga priser och det verkar dyka upp en del guldkorn. Ska snoka lite i detta.
MasterChief är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-12-17, 14:59   #8
Baha
Way of the ape
 
Bahas avatar
 
Reg.datum: Oct 2001
Ort: Sverige
Inlägg: 2 636
den sista sidan där kollade jag lite på med, såg stod en del om lidl grejset där..svårt dock att utröna om det var ngt att ha eller ej som sagt.


en snokning vore uppskattad!
Baha är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-12-17, 15:00   #9
MasterChief
Världens Största Kyk®
 
MasterChiefs avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 5 071
Ja jävlar. Det är tydligen ett Meadeteleskop de säljer ser jag nu. Denna är ju högintressant:
http://www.lidl.se/se/home.nsf/pages...raktorteleskop

Detta är sjukt prisvärt. Jag är faktiskt helt jävla chockad att de kan sälja så mycket kvalitet till detta pris.

Finns mer att läsa på forumet jag länkade till.
MasterChief är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-12-17, 15:02   #10
MasterChief
Världens Största Kyk®
 
MasterChiefs avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 5 071
Sverige brukar ju ha ungefär 100% högre pris på teleskop än USA. Detta ligger dock helt i paritet med USA-priser.
MasterChief är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-12-17, 15:03   #11
blekfet2
Banned
 
blekfet2s avatar
 
Reg.datum: Jul 2004
Ort: Boden
Inlägg: 3 843
Citat:
Ursprungligen postat av MasterChief Visa inlägg
Ja jävlar. Det är tydligen ett Meadeteleskop de säljer ser jag nu. Denna är ju högintressant:
http://www.lidl.se/se/home.nsf/pages...raktorteleskop

Detta är sjukt prisvärt. Jag är faktiskt helt jävla chockad att de kan sälja så mycket kvalitet till detta pris.

Finns mer att läsa på forumet jag länkade till.
satt också och kikade på denna, blev lite nyfiken själv. Ska kika mitt bankkonto...
blekfet2 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-12-17, 15:06   #12
MasterChief
Världens Största Kyk®
 
MasterChiefs avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 5 071
Citat:
Ursprungligen postat av blekfet2 Visa inlägg
satt också och kikade på denna, blev lite nyfiken själv. Ska kika mitt bankkonto...
Ja, detta teleskop är INTE att blanda ihop med smörjan de säljer på Claes Ohlson, Teknikmagasinet osv.

Detta är ett alldeles UTMÄRKT nybörjaralternativ. Jag ägde storebrorsan till detta teleskop på 90-talet och för pengarna (då 12000) var det riktigt bra grejer. Att de kan sälja ut det för under 2000 är en jävla sensation.

Dock så vill man ganska snart gå vidare om man blir biten av astronomi. Men som inkörtsport är det toppen.
MasterChief är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-12-17, 15:07   #13
Baha
Way of the ape
 
Bahas avatar
 
Reg.datum: Oct 2001
Ort: Sverige
Inlägg: 2 636
ett par tusen kanske det skulle kunna va värt då..ställa upp på balkongen ser jag inget kul får jag väl iaf se på grannarna.

tack för tips iaf!
Baha är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-12-17, 15:11   #14
MasterChief
Världens Största Kyk®
 
MasterChiefs avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 5 071
På ett av de stora amerikanska forumen finns det en hel avdelningen dedikerad till Meades ETX-serier:
http://www.cloudynights.com/ubbthrea...at/0/Board/ETX

Här finns även mycket om den variant Lidl säljer.
MasterChief är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-12-17, 15:12   #15
Baha
Way of the ape
 
Bahas avatar
 
Reg.datum: Oct 2001
Ort: Sverige
Inlägg: 2 636
det andra billiga dom hade det var iaf bara skit iaf?
Baha är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:55.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)