Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2009-03-27, 22:33   #46
miner
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 9
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Det finns inget som helst som tyder på något sådant.

Däremot bör man inte supplementera med stora mängder av enskilda aminosyror; där är det oklart hur t ex hjärnan kan påverkas, men "normala" mängder - sådana mängder EAA man får från en proteinrik måltid t ex, med blandad sammansättning, det finns det inga misstankar om att det skulle vara skadligt på något sätt.
Fördelen med att ta EAA istället för en proteinrik måltid är i så fall...?
miner är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-27, 22:34   #47
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 267
EAA i fri form stimulerar proteinsyntesen, vilket inte långsamt protein gör. Snabbt protein stimulerar proteinsyntesen, men minskar inte proteinnedbrytningen. Långsamt protein minskar proteinnedbrytningen, men stimulerar inte proteinsyntesen. Vassle, som är snabbt, stimulerar proteinsyntesen, men EAA i fri form gör det än effektivare, även om mängden EAA man får från vassleproteinet är lika stor.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-27, 23:05   #48
Black Star Abyss
Banned User
 
Reg.datum: Mar 2008
Ort: Örebro
Inlägg: 1 966
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
EAA i fri form stimulerar proteinsyntesen, vilket inte långsamt protein gör. Snabbt protein stimulerar proteinsyntesen, men minskar inte proteinnedbrytningen. Långsamt protein minskar proteinnedbrytningen, men stimulerar inte proteinsyntesen. Vassle, som är snabbt, stimulerar proteinsyntesen, men EAA i fri form gör det än effektivare, även om mängden EAA man får från vassleproteinet är lika stor.
Finns det någon övre gräns per dag för hur mycket EAA man kan ta? Funderar mest om EAA kommer göra bort allt vad ordinarie proteinpulver heter? Om EAA är mer effektivt tar man ju hellre det vid alla tillfällen där man förut tog vassle.
Black Star Abyss är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-27, 23:09   #49
Scratch89
Klädsamt knubbig
 
Scratch89s avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Ort: Strömmensberg, Göteborg
Inlägg: 19 840
Läs tråden.
__________________
Leg. fysioterapeut.
Skribent på Styrkelabbet
Scratch89 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-28, 18:03   #50
stålballe
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2008
Inlägg: 52
Citat:
Ursprungligen postat av Eddie Vedder Visa inlägg
Blandar du inte ihop GI och II nu? Jag har svårt att tro att den effekten sura saker får på blodglukossvaret kan översättas till insulinsvaret från aminosyror.
Min fråga var nog lite olyckligt formulerad, eftersom en del av min frågeställning framstår som ett påstående/antagande.
stålballe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-04-02, 21:14   #51
miner
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 9
Har hört att intag av vitaminer, aminosyror och dyl. rubbar balansen i kroppen och ger oönskade effekter, stämmer detta? finns det studier som motbevisar detta?
miner är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-04-02, 21:36   #52
Rahf
Registered User
 
Rahfs avatar
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 11 827
Citat:
Ursprungligen postat av miner Visa inlägg
Har hört att intag av vitaminer, aminosyror och dyl. rubbar balansen i kroppen och ger oönskade effekter, stämmer detta? finns det studier som motbevisar detta?
Vadå rubbar balansen i kroppen? Vilka oönskade effekter? Du tillsätter ämnen som kroppen behöver, inte någonting som kroppen har en direkt egenproduktion av och som du bara supplementerar.
Rahf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-04-03, 05:34   #53
Eddie Vedder
Registered User
 
Eddie Vedders avatar
 
Reg.datum: Nov 2006
Inlägg: 33 687
Citat:
Ursprungligen postat av Rahf Visa inlägg
Vadå rubbar balansen i kroppen?
Jag vill minnas att det faktiskt finns en del teorier om att supplementerin av EAA skulle kunna innebära att kroppen själv blir mindre effektiv att spjälka protein och tillgodogöra sig EAA. Det finns inga studier som bevisar det vad jag vet men jag TROR som sagt att det diskuterats.

Och jag har heller ingen koll på om det är något som diskuterats inom vetenskapen eller om det är något new age-snack.
Eddie Vedder är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-04-03, 06:03   #54
Sverker
Symmetrisk moderator
 
Sverkers avatar
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Örebro
Inlägg: 23 498
Knappast troligt att EAA skulle sänka kroppens kapacitet att ta upp aminosyror från proteinet i maten.

Vi lever inte enbart på EAA och glukos. I den övriga kosten finns massor med annat protein som kroppen måste spjälka upp för att kunna använda. Samma sak med alla tarmceller som dör och som bryts ned och återabsorberas längre ned i tarmen. Ett ständigt kretslopp.
__________________
Sverker
Chairmaster of
Kolozzeum Chemistry Guild.
Sverker är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-04-06, 18:46   #55
tejpis
Registered User
 
tejpiss avatar
 
Reg.datum: Sep 2003
Ort: Stockholm
Inlägg: 787
Jag har en burk EsaPro som gick ut Jan 2009, finns det någon anledning att oroa sig?
tejpis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-04-06, 20:46   #56
Scratch89
Klädsamt knubbig
 
Scratch89s avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Ort: Strömmensberg, Göteborg
Inlägg: 19 840
Citat:
Ursprungligen postat av tejpis Visa inlägg
Jag har en burk EsaPro som gick ut Jan 2009, finns det någon anledning att oroa sig?
Nope, så länge som den hållt sig torr och inte klumpar.
__________________
Leg. fysioterapeut.
Skribent på Styrkelabbet
Scratch89 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-04-08, 18:48   #57
Lallle
Hey Moon
 
Lallles avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 4 001
När det pratas om att EAA är bäst att inta före träning med tom mage, vad innebär då tom mage? Hur många timmar ska ha gått sen senaste måltiden för att det ska defineras som tom mage?

Möjligt att det kommer ett invecklat svar till den här frågan (som jag inte förstår), men ställer den ändå: Har förstått att vassleprotein efter träning blir betydligt mer effektivt tillsammans med maltodextrin eftersom det förhindrar oxidering av proteinet, hur funkar det då med EAA? Tycker mest att jag läst att det "går bra" att ta malto med EAA, men det jag undrar är: Är det en klar fördel?
Lallle är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-04-08, 18:51   #58
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 267
Både vassleprotein och EAA stimulerar proteinsyntesen till fullo helt utan kolhydrat. Proteinbalansen blir något bättre med kolhydrat, pga den antikatabola effekten, men denna påverkan är både marginell i jämförelse och fördröjd med flera timmar. Effekten är inte 1+1=2 utan snarare kanske något som 1+10=11 eller 1+20=21, där aminosyrorna står för den större siffran. Och som sagt, aminosyror utövar full anabol effekt utan kolhydrat eller insulin.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-04-08, 18:55   #59
Lallle
Hey Moon
 
Lallles avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 4 001
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Både vassleprotein och EAA stimulerar proteinsyntesen till fullo helt utan kolhydrat. Proteinbalansen blir något bättre med kolhydrat, pga den antikatabola effekten, men denna påverkan är både marginell i jämförelse och fördröjd med flera timmar. Effekten är inte 1+1=2 utan snarare kanske något som 1+10=11 eller 1+20=21, där aminosyrorna står för den större siffran. Och som sagt, aminosyror utövar full anabol effekt utan kolhydrat eller insulin.
Tack för ett bra svar!
Lallle är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-04-09, 08:17   #60
CVN
Banned User
 
Reg.datum: Nov 2007
Inlägg: 1 244
Tycker ni att EAA är ett bra alternativ gentemot Vassleprotein+mjölk under deff, om man vill undvika dem extra kalorierna?
CVN är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 09:48.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)