Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2020-09-25, 22:06   #19081
Klein
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 696
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Jag tror inte kön fanns på den tiden som det finns idag, var du våldsam och kunde hantera yxa/svärd så fick du nog vara med oavsett om du hade trosor eller inte.
Du har inihelvete fel. Den primära orsaken bakom vikingafärderna var för att fixa brudsilver. Utan att hosta upp silver fick männen helt enkelt inte gifta sig och därför inte heller ligga, skaffa barn, eller utöva politiskt inflytande.
Klein är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-09-25, 22:10   #19082
skyffelmördarn
Registered User
 
skyffelmördarns avatar
 
Reg.datum: Dec 2019
Inlägg: 963
Citat:
Ursprungligen postat av Klein Visa inlägg
Du har inihelvete fel. Den primära orsaken bakom vikingafärderna var för att fixa brudsilver. Utan att hosta upp silver fick männen helt enkelt inte gifta sig och därför inte heller ligga, skaffa barn, eller utöva politiskt inflytande.
Vad har det med något av det jag skrev att göra?
skyffelmördarn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-09-25, 22:22   #19083
Klein
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 696
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Vad har det med något av det jag skrev att göra?
Om kvinnan stannade hemma så kom silvret till henne utan att hon behövde lyfta ett finger så varför i helvete skulle hon fara på vikingafärd? Och om hennes make sedan fick för sig att klä sig i kvinnokläder så var detta en godtagbar anledning att skilja sig. De isländska sagorna visar också att män inte tog kvinnor med vapen på allvar. Könslinjerna var betydligt hårdare dragna än de är idag.
Klein är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-09-26, 16:23   #19084
skyffelmördarn
Registered User
 
skyffelmördarns avatar
 
Reg.datum: Dec 2019
Inlägg: 963
Citat:
Ursprungligen postat av Klein Visa inlägg
Om kvinnan stannade hemma så kom silvret till henne utan att hon behövde lyfta ett finger så varför i helvete skulle hon fara på vikingafärd? Och om hennes make sedan fick för sig att klä sig i kvinnokläder så var detta en godtagbar anledning att skilja sig. De isländska sagorna visar också att män inte tog kvinnor med vapen på allvar. Könslinjerna var betydligt hårdare dragna än de är idag.
Jag tänker mig att eftersom det var färre folk förr så fick man ta vad man hade, skulle du erövra grannbyn kan du inte vara kräsen med vem som får följa med eller inte utan alla som kan hålla i ett svärd måste bli med. Att vi kan vara selektiva idag i är ju för att vi inte är i en verklig krigssituation men om Ryssen landstiger i Nynäshamn och bränner ner Stockholm så kan jag garantera dig att alla skulle bli med.
skyffelmördarn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-09-27, 03:20   #19085
Kaalle
Registered User
 
Kaalles avatar
 
Reg.datum: Nov 2013
Inlägg: 242
Jo men detta var ju folk som tillintetgjorde romerska legioner, det är utgångspunkten i serien. Det var inte 30 gubbar och 5 kärringar och sen en skottkärra för eventuella skadade.
Kaalle är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-09-27, 17:31   #19086
Magnus N
Skånsk
 
Reg.datum: Jan 2004
Ort: Skåne, Höör
Inlägg: 958
Resident Evil: Infinite Darkness | Teaser Trailer | Netflix

Magnus N är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2020-09-29, 06:17   #19087
Pherall
Registered User
 
Pheralls avatar
 
Reg.datum: Jun 2013
Inlägg: 73
Ser larvigt mycket fram emot Season 2.

Älskade första säsongen rent ut sagt och har rullat 3 gånger ;p

Pherall är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-09-29, 11:51   #19088
söderkisen
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2020
Inlägg: 128
Har börjat kika på Watchmen (d v s serien på HBO). Fjärde avsnittet avklarat.
Vad/ varför har den fått så bra kritik? Tycker den är ok, snyggt filmad och bra skådespelarinsatser men "förstår inte riktigt grejen".
söderkisen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-09-29, 11:55   #19089
Klein
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 696
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Jag tänker mig att eftersom det var färre folk förr så fick man ta vad man hade, skulle du erövra grannbyn kan du inte vara kräsen med vem som får följa med eller inte utan alla som kan hålla i ett svärd måste bli med. Att vi kan vara selektiva idag i är ju för att vi inte är i en verklig krigssituation men om Ryssen landstiger i Nynäshamn och bränner ner Stockholm så kan jag garantera dig att alla skulle bli med.
Din logik funkar inte. Ju färre människor det finns desto värdefullare blir kvinnan. Ett samhälle med få barnafödande kvinnor är dödsdömt. Ett samhälle med få barnalstrande män klarar sig utmärkt.
Klein är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-09-29, 12:56   #19090
Lafayette
Jag har frågat två år i rad, jag ger upp.
 
Lafayettes avatar
 
Reg.datum: Oct 2018
Inlägg: 519
Ratched har mer yta än innehåll men är väldigt underhållande så jag plöjer igenom resten av kalaset idag
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av StarkaUlf Visa inlägg
Livet är upp och ner, som en knäböj.
Lafayette är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-09-29, 13:04   #19091
blåvitt
Aspirerande apa
 
Reg.datum: Nov 2015
Ort: Östersund
Inlägg: 1 789
Bland historiker är det väl välkänt att germanska kvinnor nästan alltid var närvarande på slagfältet i form av cheerleaders, och flera arkeologiska fynd visar på att vissa kvinnor även deltog i striderna med viss regelbundenhet. Även om de kvinnorna var enstaka jämfört med männen.

Generellt kan man väl säga att i norra halvan av Europa så deltog kvinnor i olika utsträckning när de vankades strid, fram tills att kulturen kristnades. Så såg det ut bland celter, germaner, galler, stora delar av det slaviska europa och bland vikingar. Det satte dock kyrkan stopp för, som ansåg att alla slags maktutövanden av kvinnor var ogudaktiga och syndiga. FFA våld.

Ser ut som en spännande serie iaf, slutade titta på Vikings som blev skit någonstans runt säsong sex så det vore roligt med lite mer blod och svärd.

Senast redigerad av blåvitt den 2020-09-29 klockan 13:05.
blåvitt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-09-30, 18:31   #19092
Magnus N
Skånsk
 
Reg.datum: Jan 2004
Ort: Skåne, Höör
Inlägg: 958
https://www.spoilertv.com/2020/09/co...-works-at.html

"Netflix has put in development an epic live-action series based on Conan, the iconic sword-and-sorcery character created by writer Robert E. Howard, I have learned."


Bra tag till innan man kommer kunna se den, men ser fram emot den
Magnus N är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2020-10-09, 19:22   #19093
Magnus N
Skånsk
 
Reg.datum: Jan 2004
Ort: Skåne, Höör
Inlägg: 958
The Stand – Watch Official Trailer For The CBS All Access Limited Series

Magnus N är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2020-10-09, 19:23   #19094
Magnus N
Skånsk
 
Reg.datum: Jan 2004
Ort: Skåne, Höör
Inlägg: 958
Green Lantern ska det göras serie av med:

https://www.spoilertv.com/2020/10/gr...nlight-at.html

"HBO Max has ordered 10 one-hour episodes"
Magnus N är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2020-10-09, 19:50   #19095
Klein
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 696
Citat:
Ursprungligen postat av blåvitt Visa inlägg
Bland historiker är det väl välkänt att germanska kvinnor nästan alltid var närvarande på slagfältet i form av cheerleaders, och flera arkeologiska fynd visar på att vissa kvinnor även deltog i striderna med viss regelbundenhet. Även om de kvinnorna var enstaka jämfört med männen.

Generellt kan man väl säga att i norra halvan av Europa så deltog kvinnor i olika utsträckning när de vankades strid, fram tills att kulturen kristnades. Så såg det ut bland celter, germaner, galler, stora delar av det slaviska europa och bland vikingar. Det satte dock kyrkan stopp för, som ansåg att alla slags maktutövanden av kvinnor var ogudaktiga och syndiga. FFA våld.
Snarare var det så att man i det förkristna Europa "folkvandrade" med kvinnor, barn, gamlingar, och stridsföra män tillsammans i ett enda långt tåg av folk och boskap. Om karavanen blev anfallen så var så klart de ansatta tvungna att försvara sig vare sig de var kvinnor eller stridsföra män. Det är inte samma sak som att kvinnor var krigare som sökte sig till slagfält och vikingaräder.
Klein är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 09:15.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)