Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Tävlingsforum > Tävlande/aktiva

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2009-12-25, 18:55   #7471
L-Sami
El grande salami
 
Reg.datum: Jul 2006
Inlägg: 8 600
Citat:
Ursprungligen postat av Börje H Visa inlägg

1. Fortsätt mängdköra raw nån vecka och testa igen med tröja om 4-5 veckor
2. Skippa tröja helt fram till SM och sikta på att säkra 170-175 kg raw, övriga moment körs till 100%
3. Kör SM helt RAW
4. Skippa skiten, spela hårdrock istället

Alternativ 1 & 2 känns mest nära till hands i detta läge.
Tråkigt att bänkskadan spökar fortfarande. Alternativ 1 & 2 verkar vettigast. Finns det en möjlighet att köra till en högre kloss med tröja? Eller får du ont då också? Tänkte om du skulle prova några pass till med tröjan innan du beslutar dig att skippa den helt. Om du nu skulle börja med bänktröja igen om 4-5 veckor, så är det bara ca 3 veckor kvar till SM, risken finns då att du inte hinner förbereda dig ordentligt med tröjan. Du är stark i raw bänk, så du har möjlighet att lyfta ihop bra total ändå, om du får till böjen och marken.
__________________
Leg. sjukgymnast (OMT/Idrottsmedicin/Msc)

Min träning

Bloggen - 160107
L-Sami är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-12-25, 18:59   #7472
130kg finsk sisu
130 kg finsk fotomodell
 
130kg finsk sisus avatar
 
Reg.datum: Apr 2006
Inlägg: 12 332
Minns inte när SM är men tycker du skall satsa fullt nu i mark&böj och träna det som går i bänk. Sedan prövar du nån vecka före SM med din största tröja om du kan lyfta 200kg eller nåt. JAg menar du måpste plocka alla kilon du kan sen. Men framt ill SM träna det som går.
__________________
SER UT SOM EN PÅSE SKIT

Min youtube videos: http://www.youtube.com/profile?user=superhurri

Journal: http://kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=86629
130kg finsk sisu är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-12-25, 19:08   #7473
Klenmenren
Registered User
 
Klenmenrens avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 1 986
Fuck.
Håller med föregående. Samt hoppas att det kanske behövs lite av den varan du utsatte dig för idag, men inte för hårt, för att vänja vävnaden vid den ökade belastningen = kan göra ont till en början. Man kan ju tänka sig att smärtan går tillbaka snabbare efter dagens provocerande bänkar än vad det gjorde vid första skadetillfället.

Lite annars kan ju vara att testa en tröja med liten krage i början, typ F6 alltså.

Håller hårt i tummarna för bästa möjliga scenario, oavsett plan
Klenmenren är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-12-25, 21:25   #7474
Fetknoppen
Registered User
 
Fetknoppens avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: Piteå
Inlägg: 5 109
Citat:
Ursprungligen postat av Börje H Visa inlägg
091225, Öjeby AK

Bänk

Bänk (tröja från 160 kg)
20 x 20 kg
20 x 20 kg
20 x 60 kg
20 x 90 kg
20 x 110 kg
10 x 130 kg
-----------
3 x 160 kg 11,5 cm kloss
3 x 180 kg 11,5 cm kloss
3 x 200 kg 11,5 cm kloss
3 x 200 kg 7 cm kloss

Hantellyft åt sidan
12 x 10 kg
12 x 10 kg
12 x 10 kg
12 x 10 kg

Tid: 75 min

Skattning 1-5
Styrka/energi: 2
Återhämtning/sömn: 3
Kost: 3

Kommentar
Årets viktigaste pass och någon större succé blev det inte.
Ganska exakt 3 månader sedan skadan och rehab utan tröja har känts tämligen förtroendeingivande. Kände mig mogen för att provköra ett lättare pass med tröja, för att kunna planera resterande del av vintern, och valde den största jag har (min 48:as superkatana). Detta för att möjliggöra bra brygga och ge utrymme för att hålla axlarna tight. Värmde ordentligt och det kändes helt ok. Med tröja på sedan så var naturligtvis viktvanan tämligen dålig men vikterna fjädrade gott från klossarna. Lätt smärta i samband med sista två seten som just då inte kändes alltför besvärligt men timmarna efteråt har det accelererat en hel del. Inte alls som när jag skadade mig men absolut inte bra.

Holmberg undrade om jag inte hade nån plan. Sanningen är att det fanns iaf 5 iordningställda planeringar . Att kunna köra ordinarie träning har definitivt utgått, lugn tröjträning alla veckor likaså. Återstår egentligen fyra alternativ nu:

1. Fortsätt mängdköra raw nån vecka och testa igen med tröja om 4-5 veckor
2. Skippa tröja helt fram till SM och sikta på att säkra 170-175 kg raw, övriga moment körs till 100%
3. Kör SM helt RAW
4. Skippa skiten, spela hårdrock istället

Alternativ 1 & 2 känns mest nära till hands i detta läge.
Jag har en bra plan åt dig som jag tror kan fungera. För det första; testa att köra med en lite större Rage X, med liten halskrage. Undvik att dra ner den tröjan fram på bröstet och försök istället att gå med armbågarna nästan rakt ut åt sidorna. Jag brukar låta halskragen ligga nästan över adamsäpplet. Om du gör så får du mindre rotationskrafter över axelleden och förhoppningsvis minskar det belastningen på SC-leden. När jag rehabtränade en liknande skada en gång i tiden, kring år 2000, visade det sig att jag inte kände nåt alls när jag bänkade med tröja på det sättet, men att dra ner tröjan i bröststycket och försöka låta stången driva iväg ner mot magen och hålla in armbågarna var helt omöjligt. Då fick jag ont nästan direkt.

Bortsett från denna tekniska detalj tycker jag att du kan lägga upp en planering som du följer riktigt strikt. Besluta redan nu att du ska försöka bänka 200kg på SM. Vila sedan 14 dagar från tröja från och med nu och kör sedan ett nytt pass. Då testar du att köra lätt och till kloss med tröjan dragen som jag beskriver. Det passet kan du träna treor på 160kg, passet efteråt 170 och sedan 180 etc... Jag tror att det kan fungera, för din grundstyrka är det inte några större fel på. Du kan ju använda SM till att förbättra dom grenar som släpar efter lite, för bänkpress kan du ju redan hur bra som helst. Fokusera på böj och marklyft och ta SM med en klackspark.
Fetknoppen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-12-25, 21:26   #7475
Fetknoppen
Registered User
 
Fetknoppens avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: Piteå
Inlägg: 5 109
Citat:
Ursprungligen postat av Klenmenren Visa inlägg
Fuck.
Håller med föregående. Samt hoppas att det kanske behövs lite av den varan du utsatte dig för idag, men inte för hårt, för att vänja vävnaden vid den ökade belastningen = kan göra ont till en början. Man kan ju tänka sig att smärtan går tillbaka snabbare efter dagens provocerande bänkar än vad det gjorde vid första skadetillfället.

Lite annars kan ju vara att testa en tröja med liten krage i början, typ F6 alltså.

Håller hårt i tummarna för bästa möjliga scenario, oavsett plan
Precis, liten krage ska det vara tror jag
Fetknoppen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-12-26, 10:52   #7476
Börje H
Negativa Blöje
 
Börje Hs avatar
 
Reg.datum: Sep 2003
Ort: Dubai
Inlägg: 15 672
Citat:
Ursprungligen postat av Fetknoppen Visa inlägg
Jag har en bra plan åt dig som jag tror kan fungera. Besluta redan nu att du ska försöka bänka 200kg på SM. Fokusera på böj och marklyft och ta SM med en klackspark.
Att riskera hela karriären, och dessutom rasera övrig träning, för att bänka 200 kg på SM med tröja känns som ett helt uteslutet scenario. Att dessutom göra så i "klacksparksanda" understryker ju det orimliga. Om det nu blir ett SM gör jag nog hellre 170-175 kg utan stora risker och ger mig själv chansen att prestera bra i övriga moment. Se nedan.

Citat:
Ursprungligen postat av Börje H Visa inlägg
2. Skippa tröja helt fram till SM och sikta på att säkra 170-175 kg raw, övriga moment körs till 100%
4. Skippa skiten, spela hårdrock istället
Som det nu känns idag så återstår ovanstående alternativ.
Man måste vara ödmjuk och realist och ändå uppskatta hur väl rehabiliteringen fungerat hittills. För 12 veckor sedan var jag nästan helt säker på att karriären var helt körd. Icke minst mentalt jobbigt men inte har det under denna tid varit läge att lösas upp i ramarna för det. Det finns liksom inte tid för det. Sedan dess har allting klaffat till absolut 100%. Planeringen har kunnat följas till punkt och pricka och tom semesterpassen var stora framgångar.

Trots grumliga syner i kristallkulan känns det mest troliga att hela vintern och våren dedikeras till tröjlös träning och kulmen nås till SM i klassisk styrkelyft i augusti. När det gäller utrustningsbaserad böj och markträningen har ju denna känts oerhört inspirerade så jag är mycket motiverad att göra mig själv rättvisa i dessa moment.

Fortsättning lär följa....
__________________
Pastor Smulter predikar:
"En tarvitse pillua! En tarvitse rahaa. Koska pääasia on että penkki kulkee"
Citat:
Ursprungligen postat av Gute Visa inlägg
Jag blir aldrig "klar" med någonting, jag uppnår ingenting, jag bara lyfter.
Instagram: BORJETHESWEDE #TeamBTS #Wolverineenergydrink

Senast redigerad av Börje H den 2009-12-26 klockan 10:54.
Börje H är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-12-26, 11:48   #7477
Arf Pingvin
Hårdrockare
 
Arf Pingvins avatar
 
Reg.datum: Mar 2006
Ort: Luleå
Inlägg: 3 014
Alternativ två är det enda rimliga. Jag tror inte du har ro i kroppen för att spela luftgitarr på heltid. Ge kroppen tid att återhämta sig genom att köra rawbänk fram till augusti.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av thezet
Chins utförs med supinerat grepp, pullups med pronerat. Av någon oförklarlig anledning har svenskar svårt att greppa det.
Arf Pingvin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-12-26, 13:32   #7478
Börje H
Negativa Blöje
 
Börje Hs avatar
 
Reg.datum: Sep 2003
Ort: Dubai
Inlägg: 15 672
Citat:
Ursprungligen postat av Arf Pingvin Visa inlägg
Jag tror inte du har ro i kroppen för att spela luftgitarr på heltid.
Man kan ju undra om kroppen skulle hålla för det

C.Diddy visar vart skåpet skall stå:



Skämt å sido. Jag kommer lämna ärendet en smula öppet och för närvarande hoppas jag iaf på att kunna fortsätta böj/markträningen som planerat. Resten får komma med tiden.
__________________
Pastor Smulter predikar:
"En tarvitse pillua! En tarvitse rahaa. Koska pääasia on että penkki kulkee"
Citat:
Ursprungligen postat av Gute Visa inlägg
Jag blir aldrig "klar" med någonting, jag uppnår ingenting, jag bara lyfter.
Instagram: BORJETHESWEDE #TeamBTS #Wolverineenergydrink
Börje H är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-12-26, 14:17   #7479
EkarN
Registered User
 
EkarNs avatar
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Highgarden
Inlägg: 6 702
Jag tycker alternativ 2 är det överlägset bästa. Varför riskera något? Men du kan ju ändå satsa på att få till böj och mark och ta dem till nya höjder! Så jag håller helt med dig.

Du är ju inte ens 40 som sagt() så det kommer fler SM!
__________________
"I'm going to sit on my ass until I get ass cancer" - Robbaz

Citat:
Ursprungligen postat av 130kg finsk sisu Visa inlägg
Helt ren, använder inga kosttillskott annat än sprit varje lördag.
EkarN är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-12-26, 18:00   #7480
Davidzor3
Registered User
 
Davidzor3s avatar
 
Reg.datum: Feb 2009
Ort: Luleå
Inlägg: 1 705
Håller med Johannes där....Säkra bänken utan tröja.Sen går du fullhjärtat och visar god vilja och styrka på böjen och marken..Förstår hur det känns när man har varit på den nivån som dig med tröja och utan att inte kunna visa upp det på ett mästerskap, Men tänk på att hälsan din är viktigast både för dig och oss vi bryr oss om dig...Hursomhelst håller jag tummarna vad du än gör . Det kommer fler SM att visa din sjuka styrka !
__________________
It is just you and the iron bar, but most important, it`s you!

Min"SK" Lillens Journal
INSTAGRAM: Daviddadvandelitrico
Davidzor3 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-12-26, 18:06   #7481
Erik__
hehe lol
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 3 930
Jag håller med arf, vad är egentligen några månader, inte direkt så att du kan bli så mycket äldre.
Erik__ är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-12-26, 21:51   #7482
Börje H
Negativa Blöje
 
Börje Hs avatar
 
Reg.datum: Sep 2003
Ort: Dubai
Inlägg: 15 672
Citat:
Ursprungligen postat av Erik__ Visa inlägg
Inte direkt så att du kan bli så mycket äldre.
Haha, du är alltid så förbenat ärlig Erik

Jag har för avsikt att köra mitt "lördagspass" imorgon vid ordinarie tid 09.30. Om någon känner för det så dyk upp
__________________
Pastor Smulter predikar:
"En tarvitse pillua! En tarvitse rahaa. Koska pääasia on että penkki kulkee"
Citat:
Ursprungligen postat av Gute Visa inlägg
Jag blir aldrig "klar" med någonting, jag uppnår ingenting, jag bara lyfter.
Instagram: BORJETHESWEDE #TeamBTS #Wolverineenergydrink
Börje H är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-12-26, 23:30   #7483
W.J
Marklyft!
 
W.Js avatar
 
Reg.datum: May 2009
Ort: Luleå
Inlägg: 2 647
Citat:
Ursprungligen postat av Börje H Visa inlägg
Jag har för avsikt att köra mitt "lördagspass" imorgon vid ordinarie tid 09.30. Om någon känner för det så dyk upp
Young guns kommer att träna lite efter 12:00, ingen verkar pepp på att morgonträna
__________________
Journal Dedication to powerlifting
W.J är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-12-27, 01:11   #7484
thatice
Registered User
 
thatices avatar
 
Reg.datum: Feb 2008
Ort: norrbotten
Inlägg: 823
Träning som vanligt på måndag eller hur är det?
thatice är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-12-27, 01:22   #7485
W.J
Marklyft!
 
W.Js avatar
 
Reg.datum: May 2009
Ort: Luleå
Inlägg: 2 647
Citat:
Ursprungligen postat av thatice Visa inlägg
Träning som vanligt på måndag eller hur är det?
svar ja.
__________________
Journal Dedication to powerlifting
W.J är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 06:22.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)