Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2019-10-23, 15:36   #1
Wrenchgirl
Registered User
 
Wrenchgirls avatar
 
Reg.datum: Nov 2018
Ort: Svenstavik
Inlägg: 405
Step up eller benböj?

Jag undrar lite vad jag eventuellt missar i träningsväg om jag skulle byta ut benböj mot step upp med vikter? För jag har tyvärr via den stelhet min sjukdom ger svårt att ta mig speciellt djupt i benböj även med olastad stång utan att det känns som att knäna ska ge vika.

Mitt benpass består just nu av en balansövning, marklyft, benböj, vadpress och raka marklyft. Jag har ibland funderat på att byta ut benböj mot benpress men får samma problem där med litet rörelseomfång och sedan ont i ländryggen. Sen är jag lite för kort för den modell vi har så att jag får putta upp släden med tårna för att få loss spärren och sen samma när jag ska låsa efter setet.
__________________
Lyfta skrot? Snarare tränar för att orka lyfta skrot.
Och #fuckreumatism

Senast redigerad av Wrenchgirl den 2019-10-23 klockan 15:40.
Wrenchgirl är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-23, 15:43   #2
StarkaUlf
Längtar till jul.
 
StarkaUlfs avatar
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 9 708
Det enda du missar är att du inte blir bra på benböj

Jag skulle säga att step-up och utfall är två fullgoda ersättningsövningar för benböj.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av ceejay Visa inlägg
Skulle vända läraren upp och ner och säga att jag kan göra detta pga bänkpress med brygga och djupa böjar.

Senast redigerad av StarkaUlf den 2019-10-23 klockan 15:45.
StarkaUlf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-23, 15:47   #3
Wrenchgirl
Registered User
 
Wrenchgirls avatar
 
Reg.datum: Nov 2018
Ort: Svenstavik
Inlägg: 405
Citat:
Ursprungligen postat av StarkaUlf Visa inlägg
Det enda du missar är att du inte blir bra på benböj

Jag skulle säga att step-up och utfall är två väldigt bra övningar som man kan köra istället för benböj.
Tackar. Körde utfall förut men även där kändes det som att benet skulle kollapsa när jag gjorde själva utfallet. Jag har ett knä som tack vare sjukdomen är lite instabilt (hade det inte varit för knäskålen hade jag kunnat vika det baklänges) också efter att svullnaden töjde ut ledkapseln och jag fick kortison insprutat. Och svullnaden gick ned lite för fort och lämnade ledkapseln uttöjd.
__________________
Lyfta skrot? Snarare tränar för att orka lyfta skrot.
Och #fuckreumatism
Wrenchgirl är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-23, 15:54   #4
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Du missar väl lite bålstyrketräning också, men jag gissar att du tränar bålen i andra övningar.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-23, 16:02   #5
Rahf
Registered User
 
Rahfs avatar
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 11 827
Bulgarisk böj är riktigt bra träning för ben och höft. Det blir även lite mindre ballistisk påfrestning för knäna, eftersom fötterna är stilla.
Rahf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-23, 16:03   #6
Wrenchgirl
Registered User
 
Wrenchgirls avatar
 
Reg.datum: Nov 2018
Ort: Svenstavik
Inlägg: 405
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Du missar väl lite bålstyrketräning också, men jag gissar att du tränar bålen i andra övningar.
Jag glömde att nämna att jag även kör hamstringcurl på gymboll (såndär stor uppblåsbar boll) och cykelcrunch. Och övriga dagar kör jag hängande benlyft två dagar, dragonflags två dagar och två till tre dagar med skivstångssvängningar i en såndär knut som man sätter skivstången i. Ser nästan ut som russian twist så bålen får sitt.
__________________
Lyfta skrot? Snarare tränar för att orka lyfta skrot.
Och #fuckreumatism
Wrenchgirl är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-23, 16:08   #7
Wrenchgirl
Registered User
 
Wrenchgirls avatar
 
Reg.datum: Nov 2018
Ort: Svenstavik
Inlägg: 405
Citat:
Ursprungligen postat av Rahf Visa inlägg
Bulgarisk böj är riktigt bra träning för ben och höft. Det blir även lite mindre ballistisk påfrestning för knäna, eftersom fötterna är stilla.
Om jag inte har helt fel är det som en korsning mellan benböj och utfall? Googlade och fick fram något liknande sådant där man utför själva benböjsrörelsen med ett ben och stabiliserar med det andra.
__________________
Lyfta skrot? Snarare tränar för att orka lyfta skrot.
Och #fuckreumatism
Wrenchgirl är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-23, 16:12   #8
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Citat:
Ursprungligen postat av Wrenchgirl Visa inlägg
Jag glömde att nämna att jag även kör hamstringcurl på gymboll (såndär stor uppblåsbar boll) och cykelcrunch. Och övriga dagar kör jag hängande benlyft två dagar, dragonflags två dagar och två till tre dagar med skivstångssvängningar i en såndär knut som man sätter skivstången i. Ser nästan ut som russian twist så bålen får sitt.
Då får magen utan tvekan sitt, ser du till att nedre rygg också får lite av kakan?
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-23, 16:18   #9
Rahf
Registered User
 
Rahfs avatar
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 11 827
Citat:
Ursprungligen postat av Wrenchgirl Visa inlägg
Om jag inte har helt fel är det som en korsning mellan benböj och utfall? Googlade och fick fram något liknande sådant där man utför själva benböjsrörelsen med ett ben och stabiliserar med det andra.
Ja, det låter som att du har koll på det. Jag gillar den som komplement till löpträning, eftersom benen verkligen får jobba stabiliserande. Den försvann från mitt schema ett par år, men kommer förmodligen stanna nu när jag återupptäckt den.
Rahf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-23, 16:22   #10
Wrenchgirl
Registered User
 
Wrenchgirls avatar
 
Reg.datum: Nov 2018
Ort: Svenstavik
Inlägg: 405
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Då får magen utan tvekan sitt, ser du till att nedre rygg också får lite av kakan?
Fyra dagar ryggresningar i ställning. Sedan skivstångssvängningen tar rätt fint på hela bålen inklusive ländrygg ^^
__________________
Lyfta skrot? Snarare tränar för att orka lyfta skrot.
Och #fuckreumatism
Wrenchgirl är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-23, 16:25   #11
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Citat:
Ursprungligen postat av Wrenchgirl Visa inlägg
Fyra dagar ryggresningar i ställning. Sedan skivstångssvängningen tar rätt fint på hela bålen inklusive ländrygg ^^
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-23, 16:35   #12
Termy
理学療法士
 
Termys avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 2 205
Split squats har ju fördelen också att du kan välja att t.ex. sätta framfoten på en upphöjning för att minska belastningen till fördel för att få ut så stort rörelseomfång som möjligt, om målet är att ha god rörlighet och rörligheten sedan innan är ett problem.

Exempel

En annan övning som är bra för stabiliteten men som inte kräver något direkt rörelseomfång är ju Peterson Stepups eller reverse stepups eller vad man nu vill kalla den.
Termy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-23, 18:44   #13
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av Termy Visa inlägg
En annan övning som är bra för stabiliteten men som inte kräver något direkt rörelseomfång är ju Peterson Stepups eller reverse stepups eller vad man nu vill kalla den.
Jag brukar göra en liknande övning. Ifall man har problem med rörligheten i fotleder och att gluteus medius lätt blir inaktiv så är detta en kanonövning. Se till att knät inte "kobenar inåt".
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-23, 19:08   #14
Wrenchgirl
Registered User
 
Wrenchgirls avatar
 
Reg.datum: Nov 2018
Ort: Svenstavik
Inlägg: 405
Nu har jag kört mitt benpass med step-up istället och tycker jag fick mer gensvar än vanliga böjen utan att knäna känns som att de ska smälla av.

Jag glömde säga att jag kör inte den typ av step up man ser i aerobicsvideos utan jag sätter upp ett ben på pallen som jag har höjt upp så att låret blir så gott som parallellt med golvet och sen en tiokilosvikt i varje hand. Och sedan rätar jag ut benet så att det "vilande" benet lämnar golvet och jag står på ett ben på pallen. Och sedan återgår jag till utgångsläge med den andra foten i backen och börjar om för sammanlagt 5X5 innan jag byter ben.
__________________
Lyfta skrot? Snarare tränar för att orka lyfta skrot.
Och #fuckreumatism

Senast redigerad av Wrenchgirl den 2019-10-23 klockan 19:13.
Wrenchgirl är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-23, 20:54   #15
Ett Orm
Silver lifter
 
Ett Orms avatar
 
Reg.datum: Jun 2011
Ort: Mitt i Sverige, lite åt sidan..
Inlägg: 2 620
Ingen benspark?
Ett Orm är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 03:54.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)