Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2019-10-21, 08:11   #1
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 283
Allt om den ketogena dieten för dig som tränar

Bacon och bänkpress: allt om den ketogena dieten för dig som tränar
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-21, 12:47   #2
Helgehorse
Registered User
 
Helgehorses avatar
 
Reg.datum: May 2018
Inlägg: 496
Har några frågor :P

Såhär har du skrivit tidigare, Någon månad sedan: "Att kolhydrat är bästa bränslet för träning av den typen styrketräning klassas som, icke syrekrävande, råder det inga som helst tvivel om. Det är känt sedan 100 år."

Såhär skrivs det i artikeln: "Styrketräning och andra anaeroba träningsformer då? Här finns det inga riktiga långtidsstudier, men åtminstone på kort sikt verkar du inte behöva oroa dig för försämrad prestation. Du kan både behålla och öka din styrka och kraft med en ketogen kost, oavsett om du tränar styrketräning på motionsnivå eller om du är tyngdlyftare eller styrkelyftare på hög nivå."

Anaerob är väll just det, Icke syrkrävande träning?

Har alltid förstått det som att kolhydrat är absolut det bästa bränslet för prestation, Om du skall köra ett maxlyft eller liknande?

Och vad räknas som "intensiv" träning egentligen? Intensiv gym träning, Är det att man tränar massa reps och set utan att vila typ? Eller kan det vara att man kör väldigt få reps och tungt.

Inom cardio, Är det intervaller då? Eller kan det vara att man springer ovanligt långt?
Helgehorse är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-21, 12:53   #3
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 283
Kolhydrat är det bästa bränslet du kan bidra med via kosten. Ketos är en unikt tillstånd, inget du får från kosten. De studier på styrketräning i samband med en ketogen kosthållning visar att deltagarna oftast kan bibehålla sin prestationsförmåga utan dietära kolhydrater.

Intensitet är hur nära 1RM man lyfter.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-21, 13:00   #4
Helgehorse
Registered User
 
Helgehorses avatar
 
Reg.datum: May 2018
Inlägg: 496
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Kolhydrat är det bästa bränslet du kan bidra med via kosten. Ketos är en unikt tillstånd, inget du får från kosten. De studier på styrketräning i samband med en ketogen kosthållning visar att deltagarna oftast kan bibehålla sin prestationsförmåga utan dietära kolhydrater.

Intensitet är hur nära 1RM man lyfter.
Men du får ketos av kosten/ändrigar, Och i ketos får du ju knappt i dig kolhydrater heller?

Okej, Hur är det på cardio biten? "Ska ha ett riktigt intensivt cardio pass idag" eller liknande, Är det så nära maxpulsen eller liknande, Enkelt förklarat då?

Tror intensitet tolkas på hur "fort" man tränar, Typ supersets,ingen vila alls och liknande. Så har jag med tolkat det lite. Tack för svaret!


Kan inte fett bli glycerol>glukos också btw, Eller händer inte det vid ketos?
Helgehorse är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-21, 13:00   #5
PureWhey
Banned User
 
Reg.datum: Oct 2012
Ort: Göteborg
Inlägg: 10 537
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Kolhydrat är det bästa bränslet du kan bidra med via kosten. Ketos är en unikt tillstånd, inget du får från kosten. De studier på styrketräning i samband med en ketogen kosthållning visar att deltagarna oftast kan bibehålla sin prestationsförmåga utan dietära kolhydrater.

Intensitet är hur nära 1RM man lyfter.
Har du prövat keto?

@Helgehorse

Man pratar ofta om intensitet, volym och frekvens inom styrketräning. I detta fall syftar då intensitet som Grub skriver ovan till %1RM. Alltså inte hur "jobbigt" passet är. Intensitet inom kondition bör då vara % av puls/vo2max.

Senast redigerad av PureWhey den 2019-10-21 klockan 13:02.
PureWhey är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-21, 16:44   #6
Dk1ng
Registered User
 
Dk1ngs avatar
 
Reg.datum: Apr 2003
Ort: Sverige
Inlägg: 424
Tack för en, som alltid, mycket välskriven artikel som vilar på vetenskaplig grund.

Personligen finner jag den extra intressant då jag själv experimenterat med ketogen kosthållning i perioder, varav första gången för över 15 år sedan. Senast blev det några månader i våras samt nu igen sedan början av september. Personligen har jag mest gjort det för psykiskt välmående och upplevd bättre mental prestationsförmåga (kan dock mycket väl vara placebo). Efter 20 års styrketräning så upplever jag dock inte att jag har så mycket mer att hämta i form av muskeltillväxt, så har svårt att lämna ens en subjektiv observation beträffande dietens eventuella upplevda effekter i detta avseende.
Dk1ng är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-22, 06:36   #7
Helgehorse
Registered User
 
Helgehorses avatar
 
Reg.datum: May 2018
Inlägg: 496
Citat:
Ursprungligen postat av PureWhey Visa inlägg
Har du prövat keto?

@Helgehorse

Man pratar ofta om intensitet, volym och frekvens inom styrketräning. I detta fall syftar då intensitet som Grub skriver ovan till %1RM. Alltså inte hur "jobbigt" passet är. Intensitet inom kondition bör då vara % av puls/vo2max.
Nej, Vadå då? Ingenting som jag är sugen på alls, Hade inte passat i just mitt liv :P


Okej tackar!
Helgehorse är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-22, 06:38   #8
Helgehorse
Registered User
 
Helgehorses avatar
 
Reg.datum: May 2018
Inlägg: 496
Citat:
Ursprungligen postat av PureWhey Visa inlägg
Har du prövat keto?

@Helgehorse

Man pratar ofta om intensitet, volym och frekvens inom styrketräning. I detta fall syftar då intensitet som Grub skriver ovan till %1RM. Alltså inte hur "jobbigt" passet är. Intensitet inom kondition bör då vara % av puls/vo2max.
Ketos är ett unikt tillstånd, Men det kommer ju utav en kolhydrat fattig kost. Och om kolhydrater nu är det bästa "bränslet" för anaerob prestation så borde man ju prestera bättre med kolhydrater vs ketos? Förstår du hur jag tänker?
Helgehorse är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-22, 06:47   #9
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 283
Är det inte det jag skrev i artikeln då? Vid högre intensiteter verkar ketonkroppar och fett inte riktigt duga för maximal prestation.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-22, 07:40   #10
Brofessorn
Registered User
 
Brofessorns avatar
 
Reg.datum: May 2015
Inlägg: 1 601
Finurlig alliteration i rubriken.
Brofessorn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-22, 10:36   #11
Helgehorse
Registered User
 
Helgehorses avatar
 
Reg.datum: May 2018
Inlägg: 496
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Är det inte det jag skrev i artikeln då? Vid högre intensiteter verkar ketonkroppar och fett inte riktigt duga för maximal prestation.
Mjo men det jag citerade skrevs det ju att man inte märkt någon försämrad prestation vid anaerob träning?

Om man nu vill prestera så bra man kan på träningen(gym), Bör man ju undvika ketos t ex?
Helgehorse är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-22, 18:05   #12
Mäktigman
Registered User
 
Reg.datum: May 2013
Inlägg: 167
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Är det inte det jag skrev i artikeln då? Vid högre intensiteter verkar ketonkroppar och fett inte riktigt duga för maximal prestation.
Men du skriver ju "Här finns det inga riktiga långtidsstudier, men åtminstone på kort sikt verkar du inte behöva oroa dig för försämrad prestation". Om det inte finns några långtidsstudier att gå efter och man på kort sikt inte behöver oroa sig över en försämrad prestation, vart drar du då slutsatsen att ketonkroppar inte duger för maximal prestation?
Mäktigman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-22, 18:06   #13
Helgehorse
Registered User
 
Helgehorses avatar
 
Reg.datum: May 2018
Inlägg: 496
Citat:
Ursprungligen postat av Mäktigman Visa inlägg
Men du skriver ju "Här finns det inga riktiga långtidsstudier, men åtminstone på kort sikt verkar du inte behöva oroa dig för försämrad prestation". Om det inte finns några långtidsstudier att gå efter och man på kort sikt inte behöver oroa sig över en försämrad prestation, vart drar du då slutsatsen att ketonkroppar inte duger för maximal prestation?
Av detta citatet :

"Att kolhydrat är bästa bränslet för träning av den typen styrketräning klassas som, icke syrekrävande, råder det inga som helst tvivel om. Det är känt sedan 100 år."
Helgehorse är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-23, 12:59   #14
Helgehorse
Registered User
 
Helgehorses avatar
 
Reg.datum: May 2018
Inlägg: 496
Hamnar långdistanslöpare eller skidåkare och liknande i ketos under själva loppet då? Om det är riktigt långt. För där räcker väll knappast glykogen/kolhydraterna till och kroppen går endast på fett som bränsle
Helgehorse är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-23, 14:16   #15
Bandid0
Registered User
 
Bandid0s avatar
 
Reg.datum: Aug 2013
Inlägg: 1 620
Jag har testat keto på ett strukturerat och systematiskt sätt vid flera tillfällen. Strikt keto i mer än 3 veckor. 1RM verkar förbli oförändrat, men allt över 5 reps går åt helvete typ. Konditionsträningen upplevs som lite lättare (dvs steady state på ej intensiv nivå)

Senast redigerad av Bandid0 den 2019-10-23 klockan 14:18.
Bandid0 är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 12:13.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)