Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2019-10-21, 07:49   #1
Armed Dingo
Tack, god jul!
 
Armed Dingos avatar
 
Reg.datum: May 2013
Inlägg: 1 838
Hur ofta går ni tungt?

I flera journaler på brädan så kan man se folk som maxar ja, 180 i knäböj säger vi. Sen i ett par av deras benpass kan man läsa ungefär, 120x3 2 set, 130x1 1 set. 100x10 två set.

Sen är det inte mer med det. Wtf?

Dessa personer är påtagligt starkare än mig så jag säger verkligen inte att de gör fel, de gör uppenbarligen något väldigt rätt. Jag har bara en fråga till er som är mycket starka, hur många pass i månaden gör ni där ni faktiskt är i närheten av att gå nära er maxstyrka?

Jag pratar inte om 1rm här utan hur ofta ni går till 100% inom ett givet rm-tal. Låt säga att ni har 200 i 1 rm, då är 160x9 ungefär 100% för 9 rm.


Själv har jag försökt göra 100% varannat pass som blir varannan vecka då. Men det är alltid efter att jag gjort mindre än så två pass i rad istället för ett pass som jag kan göra ett större hopp på det tredje passet och slå PB. Ändå har det förfarandet inte varit rutin för mig pga tjockskallighet i flera år. "Jag ska lyckas ändå".

Är det dags att jag släpper denna tjockskallighet och börjar anamma något mer undulerande program? Eller har jag gjort en felaktig iakttagelse?
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av 40plus Visa inlägg
när dom tajta kläderna vrängs av så väller fettet ut
Armed Dingo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-21, 07:54   #2
ceejay
å nej, måste man komma på en ny text igen
 
ceejays avatar
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: uppsala
Inlägg: 20 086
väldigt sällan i böj o mark
__________________
Ceejay's träningsjournal!
ceejay är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-21, 07:56   #3
Stoltz
Jag ber om det.
 
Stoltzs avatar
 
Reg.datum: Sep 2004
Inlägg: 3 622
Jag har också jobbat mycket med den här tjockskalligheten, och faller tillbaka i den alldeles för ofta.

Ceejay sade det rätt bra för inte så länge sedan i en annan tråd:

Citat:
Ursprungligen postat av ceejay Visa inlägg
Man behöver inte gå särskilt nära "det där sista" för att utvecklas.
Du behöver inte gå balls-to-the-wall hela tiden, och din kropp och leder tackar förmodligen dig i det långa loppet för att du inte gjorde det 5-6 dagar i veckan.
Stoltz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-21, 08:26   #4
Mats J
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 1 006
När jag var som starkast, alla pass alla set 100% max
Mats J är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-21, 08:28   #5
smerk
Lägg in nått kul
 
smerks avatar
 
Reg.datum: Nov 2016
Inlägg: 1 642
Citat:
Ursprungligen postat av ceejay Visa inlägg
väldigt sällan i böj o mark
Du är ju dock ofantligt stark så om du tar ut dig så är det rejält slitande. Jag som tog 180 böj på flugvikten 79kg på 182cm har högre potential ätt nå känns det som, har som plan att gå upp långsamt till 90. Borde inte jag kunna köra på runt RPE9 alla mina pass i böj?
smerk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-21, 08:48   #6
ceejay
å nej, måste man komma på en ny text igen
 
ceejays avatar
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: uppsala
Inlägg: 20 086
Citat:
Ursprungligen postat av smerk Visa inlägg
Du är ju dock ofantligt stark så om du tar ut dig så är det rejält slitande. Jag som tog 180 böj på flugvikten 79kg på 182cm har högre potential ätt nå känns det som, har som plan att gå upp långsamt till 90. Borde inte jag kunna köra på runt RPE9 alla mina pass i böj?
Det enda jag kan säga är att testa.
Kanske köra en 4 veckors-period där du kanske börjar på @8 och slutar på @9+.
Ett pass kan ju vara x1@8 sen -10% 4x4 eller liknande. Jag har ingen aning om din återhämtning eller hur du sköter ditt liv i övrigt liksom.
__________________
Ceejay's träningsjournal!
ceejay är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-21, 08:57   #7
Armed Dingo
Tack, god jul!
 
Armed Dingos avatar
 
Reg.datum: May 2013
Inlägg: 1 838
Citat:
Ursprungligen postat av Stoltz Visa inlägg
Jag har också jobbat mycket med den här tjockskalligheten, och faller tillbaka i den alldeles för ofta.

Ceejay sade det rätt bra för inte så länge sedan i en annan tråd:



Du behöver inte gå balls-to-the-wall hela tiden, och din kropp och leder tackar förmodligen dig i det långa loppet för att du inte gjorde det 5-6 dagar i veckan.
Ja men det är det som är det svåra: hur ofta bör man göra det? Jag tränar 3 pass i veckan, PPL, och varannan vecka går jag 100% och den andra veckan orkar/gör jag bara drygt hälften av repetitionerna på samma vikt som 100% passet. För jag orkar inte mer, är stel som fan. Nu pratar jag enbart om basövningarna och främst mark och böj, bänken har inte samma stelhet även om det blir lite stelt där också. Och andra övningar har mer med dagsform att göra, de drabbas inte alls som mark och böj gör.

T. ex.
Vecka 100%, marklyft:
70x10x2
120x10
170x10
170x6
120x11x2

Nästa vecka/pass:
70x10x2
120x10
170x5
170x3
120x10x2

Sedan är försöker jag slå PB igen, men gör i princip aldrig det. Jag kommer upp i kanske 170x9 eller så tangerar jag o drar x10. Det är när jag kört lite lättare ännu ett pass, eller om det går 1-2 dagar till mellan passen än normalt, som jag plötsligt kan slå pb. Och detta inträffar mycket sällan.

Så det är inte tal om 5 pass i veckan balls to the walls utan 3 pass varannan vecka. Men kan det också vara för mycket? Ceejay lyfter nästan dubbelt så tungt som mig så självklart är hans vikter mer påfrestande, men mina vikter sliter på mig också. Pga min lägre styrka och eventuellt sämre lämpade kropp för tyngdlyftning.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av 40plus Visa inlägg
när dom tajta kläderna vrängs av så väller fettet ut
Armed Dingo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-21, 09:40   #8
PureWhey
Banned User
 
Reg.datum: Oct 2012
Ort: Göteborg
Inlägg: 10 537
Några gånger per år i böj/bänk/mark.
PureWhey är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-21, 09:49   #9
Stoltz
Jag ber om det.
 
Stoltzs avatar
 
Reg.datum: Sep 2004
Inlägg: 3 622
Citat:
Ursprungligen postat av Armed Dingo Visa inlägg
Ja men det är det som är det svåra: hur ofta bör man göra det? Jag tränar 3 pass i veckan, PPL, och varannan vecka går jag 100% och den andra veckan orkar/gör jag bara drygt hälften av repetitionerna på samma vikt som 100% passet. För jag orkar inte mer, är stel som fan. Nu pratar jag enbart om basövningarna och främst mark och böj, bänken har inte samma stelhet även om det blir lite stelt där också. Och andra övningar har mer med dagsform att göra, de drabbas inte alls som mark och böj gör.

T. ex.
Vecka 100%, marklyft:
70x10x2
120x10
170x10
170x6
120x11x2

Nästa vecka/pass:
70x10x2
120x10
170x5
170x3
120x10x2

Sedan är försöker jag slå PB igen, men gör i princip aldrig det. Jag kommer upp i kanske 170x9 eller så tangerar jag o drar x10. Det är när jag kört lite lättare ännu ett pass, eller om det går 1-2 dagar till mellan passen än normalt, som jag plötsligt kan slå pb. Och detta inträffar mycket sällan.

Så det är inte tal om 5 pass i veckan balls to the walls utan 3 pass varannan vecka. Men kan det också vara för mycket? Ceejay lyfter nästan dubbelt så tungt som mig så självklart är hans vikter mer påfrestande, men mina vikter sliter på mig också. Pga min lägre styrka och eventuellt sämre lämpade kropp för tyngdlyftning.
Jag tror det är väldigt individuellt.

Jag brukade klara tre helkroppspass på ca 30-35 set, tre gånger i veckan, med 80% av setten rakt igenom kaklet, mellan rören, och ut på andra sidan.
Hade jag gjort ett sådant pass idag hade jag säkert haft två veckors koma efteråt.

Man måste se till så mycket, så det bästa är att testa sig fram och se vad som fungerar bäst för en själv.
Stoltz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-21, 09:55   #10
Armed Dingo
Tack, god jul!
 
Armed Dingos avatar
 
Reg.datum: May 2013
Inlägg: 1 838
Citat:
Ursprungligen postat av PureWhey Visa inlägg
Några gånger per år i böj/bänk/mark.
Hur håller du koll och säkerställer din progression när du (från mitt okunniga perspektiv) så sällan testar den?
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av 40plus Visa inlägg
när dom tajta kläderna vrängs av så väller fettet ut
Armed Dingo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-21, 10:18   #11
geoff
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2018
Inlägg: 462
Citat:
Ursprungligen postat av Armed Dingo Visa inlägg
Hur håller du koll och säkerställer din progression när du (från mitt okunniga perspektiv) så sällan testar den?
Nu var det inte mig du frågade, men jag mäter mha logg-app i telefonen att den totala volymen stiger (trots samma tid på gymmet). Enkelt.
geoff är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-21, 10:23   #12
Armed Dingo
Tack, god jul!
 
Armed Dingos avatar
 
Reg.datum: May 2013
Inlägg: 1 838
Citat:
Ursprungligen postat av geoff Visa inlägg
Nu var det inte mig du frågade, men jag mäter mha logg-app i telefonen att den totala volymen stiger (trots samma tid på gymmet). Enkelt.
Men för att undvika att ta ut dig för mycket, så som vi diskuterat, vad gör du för att öka volymen?

Lägger till fler set men håller dig mycket långt från fail i alla?
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av 40plus Visa inlägg
när dom tajta kläderna vrängs av så väller fettet ut
Armed Dingo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-21, 10:33   #13
Bärsärk
 
Reg.datum: Apr 2015
Inlägg: 1 171
Jag har aldrig gjort en 1a eller under 3 tror jag på alla de 9 år som jag tränat i någon övning.

Är totalt ointresserad av allt som har med styrka att göra.
Bärsärk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-21, 10:35   #14
geoff
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2018
Inlägg: 462
För ex. bänk: jag kör undulerande tunga (6 reps per set) och lätta (12 reps per set) pass och försöker höja vikten något enstaka kg eller köra någon enstaka repetition till så ofta jag kan. Lägga till hela set går inte, då skenar ju tiden iväg (och då blir volymökningen missvisande). Jag följer inte detta slaviskt, men över tid så måste vikten på stången öka, inte antalet set/repetioner eller tiden på gymmet.

Har inte med ovan metod att göra, men jag går troligtvis lite för ofta till teknisk fail.
geoff är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-21, 11:16   #15
Armed Dingo
Tack, god jul!
 
Armed Dingos avatar
 
Reg.datum: May 2013
Inlägg: 1 838
Citat:
Ursprungligen postat av geoff Visa inlägg
För ex. bänk: jag kör undulerande tunga (6 reps per set) och lätta (12 reps per set) pass och försöker höja vikten något enstaka kg eller köra någon enstaka repetition till så ofta jag kan. Lägga till hela set går inte, då skenar ju tiden iväg (och då blir volymökningen missvisande). Jag följer inte detta slaviskt, men över tid så måste vikten på stången öka, inte antalet set/repetioner eller tiden på gymmet.

Har inte med ovan metod att göra, men jag går troligtvis lite för ofta till teknisk fail.
Ok. För en sådan serie då, lyckas du hålla dig på x6 eller x12 igenom alla set? Och hur nära fail är du då under setet?

Jag körde t. ex 100x12 i ett set bänk igår. Men det fanns inte på kartan att jag skulle klara av det igen i setet efter som blev 100x6. Hade nog kunnat klämma ut x7 men då jag hade fler set kvar valde jag att inte göra det. Det är såhär jag alltid kör, jag kan inte upprepa samma maximala repantal en gång till.

Hade du då istället kört 80x12 i förslagsvis 4 set, och varit en bit från fail i varje set, men nästkommande x12 pass hade du höjt till 81,5x12?

Alltså hålla sig ifrån fail med god marginal och höja vikten långsamt från pass till pass, och trots att du så att säga knuffar stenen framåt med hjälpmedel (för du är en bit från fail) så litar du på att styrkan ökar ändå?
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av 40plus Visa inlägg
när dom tajta kläderna vrängs av så väller fettet ut
Armed Dingo är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 08:55.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)