Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2019-10-01, 08:08   #31
VoDaresVins
Registered User
 
VoDaresVinss avatar
 
Reg.datum: Apr 2005
Ort: Österbotten
Inlägg: 992
Har inte hör om nån fakta gällande självdisciplinen huruvida det är genetiskt eller ej. Tänker själv att det kanske snarare är miljöpåverkan under uppväxten än gener.
__________________
Kneehabjournalen
VoDaresVins är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-01, 08:31   #32
Nuggets
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2018
Inlägg: 150
Citat:
Ursprungligen postat av Ett Orm Visa inlägg
Fast är det inte det tråden handlar om? Dvs tro utan bevis?

Men att gener styr väldigt mycket är ju inte direkt hittepå, men anledningen till att självdisciplinen yttrar sig i vissa saker kräver ju en orsak. Man börjar ju inte träna på att lösa svåra mattetal,plugga, träna,gå till jobbet, jonglera osv om det inte finns en anledning till att man ska göra just det på just det.
Att sakna bevis är en sak, men resonemanget han använder är öht inte logiskt. Han får såklart tro precis vad han vill, men precis som svenbanan säger så ser jag inget fel med att i all välmening poängtera uppenbara brister. Det är ändå ett diskussionsforum.

Han förutsätter att alla på planeten har ett intresse för kost och träning och det faktum att vissa inte lyckas komma i form är ett bevis för att alla har en genetiskt förutbestämd gräns för självdisciplin. Men om det resonemanget ska hålla måste vi ju först förutsätta att alla är intresserade av kost och träning (vilket inte är fallet) och dessutom helt ignorera en miljon andra tänkbara faktorer.
Nuggets är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-01, 08:32   #33
clavain
Registered User
 
Reg.datum: Sep 2011
Inlägg: 519
Det händer mycket intressanta saker inom beteendegenetik. Tar man kriminalitet tex så finns det en del forskning som tyder på att ca 50% av all kriminalitet förklaras av ärftliga faktorer och den resterande delen av miljö.

Men...Miljön i sin tur påverkas också av gener, inte dina egna men av dina föräldrars vilket gör att den ärftliga komponenten i praktiken är långt över 50%.

En i mitt tycke inte helt orimlig spekulation är att även beteenden som tex självdisciplin också är ärftliga i ungefär samma utsträckning.

Med det sagt så är egenskapen disciplin komplex, är övertygad om att du förutom för fallenhet för det också måste ha intresse för området, om det så är träning, kost eller knyppling.

Senast redigerad av clavain den 2019-10-01 klockan 08:34.
clavain är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-01, 08:39   #34
Läskeblask
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2015
Inlägg: 537
Hur är det med pump? Har det kommit några studier som bevisar att den har betydelse?
Läskeblask är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-01, 10:04   #35
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 268
https://journals.lww.com/nsca-scj/Ab...ms_and.11.aspx
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-01, 13:23   #36
Nuggets
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2018
Inlägg: 150
Citat:
Ursprungligen postat av clavain Visa inlägg
Det händer mycket intressanta saker inom beteendegenetik. Tar man kriminalitet tex så finns det en del forskning som tyder på att ca 50% av all kriminalitet förklaras av ärftliga faktorer och den resterande delen av miljö.

Men...Miljön i sin tur påverkas också av gener, inte dina egna men av dina föräldrars vilket gör att den ärftliga komponenten i praktiken är långt över 50%.

En i mitt tycke inte helt orimlig spekulation är att även beteenden som tex självdisciplin också är ärftliga i ungefär samma utsträckning.

Med det sagt så är egenskapen disciplin komplex, är övertygad om att du förutom för fallenhet för det också måste ha intresse för området, om det så är träning, kost eller knyppling.
Jag påstår inte att det är orimligt att genetik skulle spela en roll för självdisciplinen, jag säger bara att just hans specifika resonemang för att komma till den slutsatsen har logiska brister.

Vi har inga konkreta svar i nature vs. nurture-debatten, men det finns inte många forskare som tror att svaret ligger i någon av dom extrema ändarna. Med det i åtanka tror jag att gener definitivt spelar en påverkande roll för självdisciplinen, men det är också ett inlärt beteende som går att påverka. Att gener skulle sätta en absolut begränsning som gör att vissa människor inte under några som helst omständigheter kan öva upp sin självdisciplin köper jag inte. Gener kan skapa olika bra förutsättningar, precis som med träning, men jag är helt övertygad om att alla kan öva upp den.

Jag har dessutom aldrig träffat någon som fått sin självdisciplin som en gudagåva från ingenstans bara för att dom haft rätt gener. Alla jag någonsin mött har aktivt tränat upp den under årens lopp, oavsett vilka förutsättningar dom haft. Däremot har jag sett en tydlig tendens bland personer med låg självdisciplin att intala sig själva att det är en förmåga som man helt enkelt har eller inte har. Sen använder dom det som en rationalisering till att inte behöva anstränga sig.
Nuggets är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-01, 17:26   #37
BengtBurk
Registered User
 
BengtBurks avatar
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 869
Citat:
Ursprungligen postat av Läskeblask Visa inlägg
Hur är det med pump? Har det kommit några studier som bevisar att den har betydelse?
Pumpträning eller tung styrketräning för maximal muskeltillväxt
BengtBurk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-01, 19:39   #38
trädgårdsmöbel
d-bag
 
trädgårdsmöbels avatar
 
Reg.datum: Jun 2016
Inlägg: 1 231
Jag tror att "Deep Gluteal Syndrome" piriformissyndrom" är orsaken till att en del kan benpressa en jävla massa men inte kan böja motsvarande.

Dessutom tror jag att rotatorcuffens muskler inte finns. Får man ont där är det fantomsmärtor, orsakade av teoretiska anatomikunskaper.

Ser man ut som ett frågetecken när någon säger "rotatorcuff" eller "teres minor, supraspinatus, infraspinatus och subscapularis" kommer man ALDRIG skada den.
trädgårdsmöbel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-04, 12:20   #39
Sheogorath
Förslag?
 
Sheogoraths avatar
 
Reg.datum: Aug 2004
Ort: Malmö
Inlägg: 23 774
Citat:
Ursprungligen postat av trädgårdsmöbel Visa inlägg
jag tror att "deep gluteal syndrome" piriformissyndrom" är orsaken till att en del kan benpressa en jävla massa men inte kan böja motsvarande.

Dessutom tror jag att rotatorcuffens muskler inte finns. Får man ont där är det fantomsmärtor, orsakade av teoretiska anatomikunskaper.

Ser man ut som ett frågetecken när någon säger "rotatorcuff" eller "teres minor, supraspinatus, infraspinatus och subscapularis" kommer man aldrig skada den.
__________________
Jag ger inte sjukgymnastisk rådgivning via PM. Om vi etablerat en vårdrelation svarar jag inte på PM som rör din skada: Ring mig på arbetstid.

Citat:
Ursprungligen postat av eternallord Visa inlägg
Det krävs en bildad person för att reservera sin åsikt när man inte är tillräckligt påläst.
Sheogorath är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-04, 12:28   #40
Scratch89
Klädsamt knubbig
 
Scratch89s avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Ort: Strömmensberg, Göteborg
Inlägg: 19 842
Citat:
Ursprungligen postat av trädgårdsmöbel Visa inlägg
jag tror att "deep gluteal syndrome" piriformissyndrom" är orsaken till att en del kan benpressa en jävla massa men inte kan böja motsvarande.

Dessutom tror jag att rotatorcuffens muskler inte finns. Får man ont där är det fantomsmärtor, orsakade av teoretiska anatomikunskaper.

Ser man ut som ett frågetecken när någon säger "rotatorcuff" eller "teres minor, supraspinatus, infraspinatus och subscapularis" kommer man aldrig skada den.
__________________
Leg. fysioterapeut.
Skribent på Styrkelabbet
Scratch89 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-04, 12:44   #41
PureWhey
Banned User
 
Reg.datum: Oct 2012
Ort: Göteborg
Inlägg: 10 537
Citat:
Ursprungligen postat av trädgårdsmöbel Visa inlägg
Jag tror att "Deep Gluteal Syndrome" piriformissyndrom" är orsaken till att en del kan benpressa en jävla massa men inte kan böja motsvarande.
Skulle vilja kalla det retard strength om man pressar en del men inte kan böja.

PureWhey är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-04, 13:35   #42
agazza
Registered User
 
agazzas avatar
 
Reg.datum: Jan 2007
Ort: Reser runt
Inlägg: 3 898
Det evigt expanderande universum.

Vi har för kort tidsaxel för att kunna bedöma det.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av mini Visa inlägg
Jag ber om ursäkt å hela kvinnosläktets vägnar. Vi skäms. Vi är dåliga flickor.
20:35 2009-11-08
öh, jag har börjat träna igen.
agazza är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-04, 14:08   #43
Pepz
Uggla
 
Pepzs avatar
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 12 066
Citat:
Ursprungligen postat av PureWhey Visa inlägg
Skulle vilja kalla det retard strength om man pressar en del men inte kan böja.

bra ord.

personligen tycker jag att det är märkligt att folk vill jämföra de två.
__________________
Don´t gör it
It´s not värt it
Pepz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-04, 16:38   #44
Bifftek
Registered User
 
Biffteks avatar
 
Reg.datum: Dec 2016
Inlägg: 140
Mörkhyade personer har bättre gener för att bygga muskler och vara rippade än alla andra.
- Baserat på mina erfarenheter.

Antalet fettmassa på kroppen avgör mer hur mycket vikt du kan lyfta än antalet muskelmassa.
- Ju fetare du är ju mer kan du lyfta oavsett om din muskelmassa samtidigt ökar eller inte.
Bifftek är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-04, 17:32   #45
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av Bifftek Visa inlägg
Antalet fettmassa på kroppen avgör mer hur mycket vikt du kan lyfta än antalet muskelmassa.
- Ju fetare du är ju mer kan du lyfta oavsett om din muskelmassa samtidigt ökar eller inte.
Vänta nu. Tror du att en person på 90kg med 10% fett är svagare än en person på 90kg med 30% fett? Det låter rätt befängt skulle jag säga... Antar att du menar nåt annat...
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 15:25.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)