Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2019-08-03, 14:51   #16
baggard
Registered User
 
baggards avatar
 
Reg.datum: Aug 2011
Inlägg: 782
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Det var lite detta jag fiskade efter, även om jag undrade om det i mitt fall var så att det låg på en nivå som gjorde det onormalt.

Jag har inte läst den boken, men sett ett eller två Youtubeklipp av Tolle. Han verkar vara inne mycket på mindfullness, meditation och andra saker som är väldigt nära besläktade med buddhism.

Jag följer en annan kille på Youtube, en tibetansk munk som heter Yomgur Riponche (stavning?). Hans still tilltalar mig lite mer. Jag är intresserad av ämnet och mediterar själv nästan varje dag, försöker mig på mindfullness emellanåt också.

Jag anser att ämnet är extremt viktigt eftersom man, om man kan kontrollera tankarna, kan slå på lycka som en av/på-knapp. Och att bli lycklig är ju det viktigaste som finns.
Ladda hem ljudboken och lyssna på den när du rensar ogräs - du kommer inte ångra dig, jag lovar. Testa bara, du har inget att förlora!
baggard är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-03, 15:04   #17
Bärsärk
 
Reg.datum: Apr 2015
Inlägg: 1 171
Citat:
Ursprungligen postat av Aryt Visa inlägg
"Sommarjobb" hos 30+-are?
Alla är vi olika i herrens hage
Bärsärk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-03, 16:37   #18
Bob90
?
 
Bob90s avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Inlägg: 3 683
Citat:
Ursprungligen postat av Aryt Visa inlägg
"Sommarjobb" hos 30+-are?
Får man inte vara student eller ha annan huvudsaklig sysselsättning än arbete efter 30?
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Det är nog helt enkelt inte min grej att upprepade gånger bli slängd i golvet så skallen och ryggen värker och att ha svettiga, håriga män som bänder runt mina armar, stryper mig och sitter på mitt ansikte.
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Bob, jag vill ligga med dig.
Bob90 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-03, 17:14   #19
trädgårdsmöbel
d-bag
 
trädgårdsmöbels avatar
 
Reg.datum: Jun 2016
Inlägg: 1 231
Sommarjobb måste vissa ha även om de har ett jobb, för att kunna tjäna ett par extra slantar eftersom feministisk politik kostar och vita män är ålagda att finansiera den.

Så det är Aryts fel.
trädgårdsmöbel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-03, 17:16   #20
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Aryt hade varit ett bättre troll om hon var konsekvent.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-03, 17:22   #21
Bob90
?
 
Bob90s avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Inlägg: 3 683
Citat:
Ursprungligen postat av trädgårdsmöbel Visa inlägg
Sommarjobb måste vissa ha även om de har ett jobb, för att kunna tjäna ett par extra slantar eftersom feministisk politik kostar och vita män är ålagda att finansiera den.

Så det är Aryts fel.
Sant, en kollega på mitt sommarjobb jobbade faktiskt lite extra på sin semester
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Det är nog helt enkelt inte min grej att upprepade gånger bli slängd i golvet så skallen och ryggen värker och att ha svettiga, håriga män som bänder runt mina armar, stryper mig och sitter på mitt ansikte.
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Bob, jag vill ligga med dig.
Bob90 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-04, 08:24   #22
rosto
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 140
Citat:
Ursprungligen postat av baggard Visa inlägg
Supernormalt.

De flesta har inte kontroll på sina tankar, och många tänker en massa negativa tankar.

Att försöka eliminera detta genom att distrahera dig med annat, podcasts, tv, etc, är en dålig idé. Det är bättre att försöka bli kvitt de skenande tankarna.

Jag rekommenderar dig att läsa "The Power of Now" av Eckhart Tolle som kommer hjälpa dig med just detta.
Jag kollade ett klipp med Tolle om just negativa tankar, mycket bra!

https://youtu.be/j91ST2gtR44

Senast redigerad av rosto den 2019-08-04 klockan 08:25.
rosto är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-04, 09:17   #23
R0B
Registered User
 
Reg.datum: Aug 2010
Inlägg: 345
Har nog samma problem. Märktes som mest när jag pendlade till Norge, 10 timmar ensam i bilen gjorde mig både deprimerad och paranoid. Inte helgalen men det var jäkligt mycket negativitet som snurrade runt.

Men försvinner ganska omgående när hjärnan får något att göra eller i sällskap med någon annan
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av chadd Visa inlägg
Han har vissa saker på gång i ansiktet som gör att jag inte ens hade särat efter dragit några linor från hans läckra kropp + några glas vin.
Citat:
Ursprungligen postat av Mr Eks Visa inlägg
men jag har inte gjort det för king grub ville inte hjälpa mig lägga upp ett kur schema men tror du jag kan få lämna ändå?? är fet som ett svin
Citat:
Ursprungligen postat av Mr Eks Visa inlägg
king grub i det här fallet har du fel det vet jag
R0B är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-04, 11:39   #24
Vinter
Lagom
 
Vinters avatar
 
Reg.datum: Sep 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 677
Vinter är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-04, 12:43   #25
Aryt
Banned User
 
Reg.datum: Aug 2011
Ort: Götet :)):
Inlägg: 380
Citat:
Ursprungligen postat av Vinter Visa inlägg
Kan vi inte göra det lite lättare att förstå? Typ ta ut en enda neurotransmittor säga att det är obalans och att boten är det här pillret jag tog patent på?
Aryt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-04, 13:42   #26
Vinter
Lagom
 
Vinters avatar
 
Reg.datum: Sep 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 677
Citat:
Ursprungligen postat av Aryt Visa inlägg
Kan vi inte göra det lite lättare att förstå? Typ ta ut en enda neurotransmittor säga att det är obalans och att boten är det här pillret jag tog patent på?
Vilket betyder att du inte exakt förstår meningen med att skriva ut vissa psykofarmaka, vid olika situationer. Varför det kan vara viktigt att blockera vissa signaler vid olika diagnoser.

Kan rekommendera David Eberhards pod "Hälsa för ohälsosamma"
Men det här är lite off topic?

Har man negativa tankar som poppar upp och påverkar vardagen, kan jag bara rekommendera att bearbeta dem utifrån perspektivet och kategorierna bakåt i tiden, nutid, framtid. Skriva ned en beskrivning/journal och funderingar tills man kommer fram till ett avslut, som kan lämnas. Tanken är att bearbeta tankemönster för att få till ett avslut och sedan fokusera mer tankekraft på de saker man kan förändra.
Vinter är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-04, 13:58   #27
stridis
stridis- avatartextmästare
 
stridiss avatar
 
Reg.datum: Jan 2003
Ort: lindome
Inlägg: 6 033
Är jag tokig eller är det här normalt?

Ja.
__________________
Stridis invictus.

I won't just gaze into the abyss, I'll maintain uncomfortable eye contact with it.
stridis är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2019-08-04, 14:05   #28
muddler
Lekfarbror
 
muddlers avatar
 
Reg.datum: Jun 2004
Ort: Värmdö
Inlägg: 7 717
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Jag har märkt en grej med mig själv: Om min hjärna lämnas ifred, utan tillräckligt med arbete att göra, så börjar den, utan att kunna hejda sig själv, tänka negativa tankar.

Jag har ett sommarjobb just nu som inte kräver mycket tänkande. Det innebär t ex mycket rensande av ogräs. Och medan jag jobbar kan jag bara inte låta bli att tänka på jobbiga grejer. De senaste veckorna har hjärnan mestadels gått igenom saker som jag ångrar i livet. Det har rört allt från att jag valde fel utbildning på gymnasiet till att jag borde skrivit annorlunda i en Facebookkommentar för två år sedan. Likt hur en knarkare inte kan hejda sig från att ta sin drog så kan jag inte låta bli att tänka "fan, jag borde inte gjort , jag borde gjort istället, varför gjorde jag inte det!?"

Resultatet är att jag efter en stund av att ha fått vara ensam med min hjärna känner mig helt desillusionerad, uppgiven och knäckt.

Det finns ett väldigt snabbt och effektivt botemedel mot fenomenet: Sällskap. Om min hjärna noterar en annan människa i närheten verkar den tänka "hoppsan, nu får jag sluta tramsa och rycka upp mig", och så blir jag glad och normal. Jag utnyttjar detta lite på jobbet; jag går in på kontoret, där det finns andra mänskliga varelser, och tar kaffe och kollar mailen lite oftare än jag egentligen hade behövt. Små oaser av frihet under hjärnans terrorregim.

Jag tror det hade inneburit ett effektivt botemedel att få grejer att fundera på också. Om arbetet t ex gått ut på att sitta och fundera ut lösningar på grejer så hade jag nog klarat mig utan sällskap bättre.

Är detta en normal företeelse, eller är jag tokig?

Jag skulle nog blivit en dålig fyrvaktare.

Du är precis som jag, jag kallar det för att jag har en sk. katastrofhjärna. Tänker alltid på saker jag kunde gjort bättre och "misslyckanden" från förr samt tänker ut scenarios om framtiden som antagligen inte ens kommer hända. Precis som du skriver är boten social samvaro. Jag har valt jobb pga. det så jag hela tiden är distraherad
__________________
Triceps är en förkrümpt hästsko

Träning och grejer

Muddler läser ferdinand!
muddler är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-04, 15:45   #29
Scratch89
Klädsamt knubbig
 
Scratch89s avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Ort: Strömmensberg, Göteborg
Inlägg: 19 842
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Hah, när det kommer till kritan är inte "fröken normbrytare" mer öppensinnad än att hon blir upprörd över att man har ett sommarjobb vid "fel" ålder.
Oooh burn!
__________________
Leg. fysioterapeut.
Skribent på Styrkelabbet
Scratch89 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-04, 18:51   #30
Masterpan
Registered User
 
Masterpans avatar
 
Reg.datum: Sep 2009
Inlägg: 564
Min mormors bror jobbade som fyrvaktare. Han tog sitt liv.
Masterpan är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 12:51.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)