Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Stängt ämne
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2019-07-15, 18:10   #1
Aryt
Banned User
 
Reg.datum: Aug 2011
Ort: Götet :)):
Inlägg: 380
Lektråd: Är jag en dumskallen i den här situationen?

Hej!

Som vi vet stöter vi ibland på situationer där vi undrar om det faktiskt är vi själva som är arslet/dumtruten/dumskallen.
Typ om man vägrar flytta sig från böjracket eller om man på jobbet lackar ur på kollegan som alltid ska prata skit om andra.


Jag börjar med ett exempel:
Är jag arslet om jag påtalar att det här inte är okej??
En koloit skrev:
Citat:
Ifall jag mot förmodan skulle gå ut och sola så skulle det nog enbart vara för att nån supersnygg granne ligger halvnaken där ute. Annars är det ju ingen vits alls med att sola.
Det är såklart ett oönskat sexuella avencemang, men samtidigt är det koloitens balkong liksom och hen anser sig ha rätt till att göra kvinnor obekväma, även i deras hem.
Koloiten argumenterade "ja men ingen annan du reagerade så därför är det okej och inte sexuellt ofredande!"

Obs exemplet anonymeiserat. OBS jag har frågat personen och han såg inte problemet alls, utan tyckte att jag var problemet. Jag tycker inte att jag är arlset, men viker mig för er bedömning:!!


Ni får svara:
du är arslet
du är inte arslet (implicit är den andra parten arslet)
inget arsle här
behöver mer info

Ni kan även ställa frågan "skulle jag vara arslet om jag ..... "

Senast redigerad av Aryt den 2019-07-15 klockan 18:14.
Aryt är inte uppkopplad  
Gammal 2019-07-15, 18:13   #2
Magnus N
Skånsk
 
Reg.datum: Jan 2004
Ort: Skåne, Höör
Inlägg: 958
ser inga problem med att sola , även om det enbart är för att en snygg kvinna ligger och solar med.

Behövs lite mer för att det ska bli olämpligt
Magnus N är inte uppkopplad  
Gammal 2019-07-15, 18:26   #3
Bob90
?
 
Bob90s avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Inlägg: 3 683
Behöver du verkligen en dedikerad tråd för att söka medhåll i din ståndpunkt i diverse utspel?
Din slutsats dragen från citatet är ju bara löjligt, att det skulle ha samma innebörd som "hen anser sig ha rätt till att göra kvinnor obekväma, även i deras hem."

Finns ju på reddit om du vill leka "är jag arslet"
https://www.reddit.com/r/AITA/
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Det är nog helt enkelt inte min grej att upprepade gånger bli slängd i golvet så skallen och ryggen värker och att ha svettiga, håriga män som bänder runt mina armar, stryper mig och sitter på mitt ansikte.
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Bob, jag vill ligga med dig.

Senast redigerad av Bob90 den 2019-07-15 klockan 18:28.
Bob90 är inte uppkopplad  
Gammal 2019-07-15, 18:27   #4
trädgårdsmöbel
d-bag
 
trädgårdsmöbels avatar
 
Reg.datum: Jun 2016
Inlägg: 1 231
Du är åtalet, för du tolkar hans manliga osäkerhet och ambivalens i situationen som kvinnoförtryck. Det gör dig till ett arsle.
trädgårdsmöbel är inte uppkopplad  
Gammal 2019-07-15, 18:27   #5
Anton Fräs
Stark
 
Anton Fräss avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Inlägg: 9 035
Du kan med stor sannolikhet anta att du är det majoriteten av din vakna tid och således även i denna situation.
Anton Fräs är inte uppkopplad  
Gammal 2019-07-15, 18:33   #6
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Jag får vibben att huvudsyftet med den här tråden inte alls är att skapa en lektråd, utan att fortsätta trycka ner den anonyma personen i exemplet, eftersom det inte längre går att trycka ner denne i originaltråden, som låstes. Men jag kanske är paranoid.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad  
Gammal 2019-07-15, 18:36   #7
Bob90
?
 
Bob90s avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Inlägg: 3 683
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Jag får vibben att huvudsyftet med den här tråden inte alls är att skapa en lektråd, utan att fortsätta trycka ner den anonyma personen i exemplet, eftersom det inte längre går att trycka ner denne i originaltråden, som låstes. Men jag kanske är paranoid.
Sannolikt bara ännu ett led i det outröttliga heliga korståget, ja.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Det är nog helt enkelt inte min grej att upprepade gånger bli slängd i golvet så skallen och ryggen värker och att ha svettiga, håriga män som bänder runt mina armar, stryper mig och sitter på mitt ansikte.
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Bob, jag vill ligga med dig.
Bob90 är inte uppkopplad  
Gammal 2019-07-15, 18:41   #8
Aryt
Banned User
 
Reg.datum: Aug 2011
Ort: Götet :)):
Inlägg: 380
Ok, jag accepterar domen!

Blev lite förvånad över att uppenbart fluktande inte ansågs creepy och felaktigt.
Koloiten balanserade väl på en knivsegg, andra fluktare verkar inte komma lika lätt undan
Citat:
"Till dig utan badbrallor som helt skamlöst tycks tro att du kan använda kvinnorna på Kallis som dina personliga sexobjekt. Här kommer ett chockbesked till dig – jag har nämligen inte bara bröst utan även snabba ben och en hjärna",


Men det går inte att slappna av. I år finns det ormar i mitt paradis!
Vid stenröset ute i vattnet håller ett gäng människor i olika åldrar till. De verkar inte känna varandra och har egentligen bara en sak gemensamt – de tycks alla vara av manligt kön.
Några sitter med ryggen till och kastar då och då förstulna blickar upp mot oss. Ute i vattnet står det däremot en ensam man och bröstar upp sig med händerna bakom huvudet samtidigt som han helt ogenerat länge och väl stirrar rakt in i vårt paradis.

https://www.hd.se/2015-07-08/man-far...fred-pa-kallis
https://www.expressen.se/kvallsposte...badet-i-skane/
https://www.expressen.se/kvallsposte...pa-kallbadhus/
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...ripen-av-polis

Nästan som att det finns något slags kultur som rättfärdigar olämpligt beteende mot en grupp med lägre status något slags . sexövergreppsrättfärdigande-kultur !
Kanske är det ett lindrigare brott, som ni säger, när det sker mot någon i hennes hem.

Senast redigerad av Aryt den 2019-07-15 klockan 18:45.
Aryt är inte uppkopplad  
Gammal 2019-07-15, 18:42   #9
trädgårdsmöbel
d-bag
 
trädgårdsmöbels avatar
 
Reg.datum: Jun 2016
Inlägg: 1 231
Men för att göra det till en ledtråd borde någon komma med fler exempel. Inte Jag, jag är för tom i skallen fn. så någon annan.
trädgårdsmöbel är inte uppkopplad  
Gammal 2019-07-15, 19:13   #10
Ett Orm
Silver lifter
 
Ett Orms avatar
 
Reg.datum: Jun 2011
Ort: Mitt i Sverige, lite åt sidan..
Inlägg: 2 611
Vari består det oönskade(?)avancemanget?
Gjorde han nått eller bara såg till att sola samtidigt med mörka solglasögon?
Du är rumpan eftersom du gör en struts av en fjäder.
Ett Orm är inte uppkopplad  
Gammal 2019-07-15, 19:18   #11
delta_mats
Illrar pillrar
 
delta_matss avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Ort: Skogen
Inlägg: 5 089
Du är alltid arslet Aryt, i varenda tråd.
__________________
NO FEAT IS BEYOND MY REACH, I WILL WRITE MY OWN DESTINY.

Cardio Freak With Science
En Svensk Klassiker 2019/2020
PB: Böj 185 kg. Bänk 137,5 kg. Mark 235 kg.
delta_mats är inte uppkopplad  
Gammal 2019-07-15, 19:37   #12
Blomkål
Registered User
 
Blomkåls avatar
 
Reg.datum: Jan 2015
Inlägg: 297
Citat:
Ursprungligen postat av Aryt Visa inlägg
Ok, jag accepterar domen!

Blev lite förvånad över att uppenbart fluktande inte ansågs creepy och felaktigt.
Koloiten balanserade väl på en knivsegg, andra fluktare verkar inte komma lika lätt undan

https://www.expressen.se/kvallsposte...badet-i-skane/
https://www.expressen.se/kvallsposte...pa-kallbadhus/
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...ripen-av-polis

Nästan som att det finns något slags kultur som rättfärdigar olämpligt beteende mot en grupp med lägre status något slags . sexövergreppsrättfärdigande-kultur !
Kanske är det ett lindrigare brott, som ni säger, när det sker mot någon i hennes hem.
Så en gubbe som står och softar i vattnet och några killar på en klipphäll pajar hennes paradis? Nä, den där feministtrasan vet inte att man spanar in omgivningen när man vänder sig runt omkring ibland. Hon tycker alltså att man är en orm för att man sitter med ryggen vänd mot henne men ibland kikar över axeln.

Kolla videon nedan. Lovar att det säkert är frågan om att han delar ut post till henne varje dag

Blomkål är inte uppkopplad  
Gammal 2019-07-15, 21:07   #13
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Citat:
Ursprungligen postat av Aryt Visa inlägg
Ok, jag accepterar domen!

Blev lite förvånad över att uppenbart fluktande inte ansågs creepy och felaktigt.
Det som gör att det inte ses som uppenbart creepy och felaktigt är att den solande visar upp sig offentligt. Tittaren kikar inte genom ett nyckelhål, eller en kamera, eller ens ett fönster. Eller en kikare, såvitt jag vet. Han tittar bara omkring sig, med ögonen, inom det normala synfältet från sin balkong. En liknelse: Om jag går omkring helnaken på stan, kommer alla jag går förbi som stirrar på mig utsätta mig för sexuellt ofredande?

Vill man tvunget vara lättklädd utan att bli sedd kan man gå in inomhus och dra för rullgardinerna. Man kan i och för sig inte sola inomhus, och skulle kanske kunna hävda att det är en mänsklig rättighet att lapa sol utan att bli tittad på... Men det vet jag inte om jag håller med om, inte när det finns D-vitaminpiller och solarier.

För övrigt handlar det om en gradskillnad. Även om man accepterar att det är ett sexuellt övergrepp att titta på en granne som solar så är det kanske det mildaste sexuella övergreppet som finns. Mycket mildare än att klämma någon på rumpan. Oändligt mycket mildare än våldtäkt. Allt är inte en "slippery slope". Alla som snattat ett tuggummi kommer inte sluta som värdetransportrånare.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad  
Gammal 2019-07-16, 01:21   #14
trädgårdsmöbel
d-bag
 
trädgårdsmöbels avatar
 
Reg.datum: Jun 2016
Inlägg: 1 231
Den vita manliga heterosexualiteten är enormt skambelagd som det är, att vilja skambelägga någon för att han tycker den kvinnliga grannen är attraktiv och detta gör honom nervös och ambivalent att sola på bsökongen bredvid är riktigt arsligt. Han är redan så nedtryckt av hänsyn att han funderar på att inte sola på sin egen jävla balkong för att det kanske är "fel"? Men det räcker inte? Han är ändå en förtryckare? Om något är han förtryckt. Feminister borde örfilas.
trädgårdsmöbel är inte uppkopplad  
Gammal 2019-07-16, 06:56   #15
Wormzie
Registered User
 
Wormzies avatar
 
Reg.datum: Aug 2011
Ort: Linköping
Inlägg: 3 686
Tror den första situationen är färdigdiskuterad. Har vi något nytt scenario?
__________________
Självutnämnd till linköping atletklubbs snyggaste lyftare i klassisk -93.

Tävlings-pb bänkpress: 150kg @90kg kroppsvikt.

Journal SL/Bänkpress
Wormzie är inte uppkopplad  


Stängt ämne

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 17:05.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)