Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2019-03-04, 17:04   #31
Wrenchgirl
Registered User
 
Wrenchgirls avatar
 
Reg.datum: Nov 2018
Ort: Svenstavik
Inlägg: 405
Citat:
Ursprungligen postat av sydskaningen Visa inlägg
HTC Vice eller Oculus Rift, men det var bara ett förslag på någonting som avviker kraftigt från cykling, crosstrainer osv som du inte uppskattar, och som jag tror är relativt skonsamt för ryggen. Som jag förstod det så är alltså inte en motionscykel/spinningcykel eller en crosstrainer/arc trainer framför favorit-serien på din tv hemma inte ett alternativ heller? Kan kanske podcasts/ljudböcker hjälpa tillräckligt mot tristessen?
Problemet jag har med stationära cykel och springmaskiner är att det blir fel för mig eftersom hur jag än trampar på är jag kvar på samma ställe och jag låser mig ändå och ber till alla gudar i världen att timern ska nå önskad tid och jag får avsluta. Det funkar att cykla ute sommartid för då ser jag ju resultat av att jag trampar på genom att jag tar mig framåt. 🙂 Det är därför jag tänkte boxning för då har jag ett mål ändå så det blir inte samma meningslöshetskänsla om man säger så.
Wrenchgirl är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-04, 20:56   #32
Hemi
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 2 304
Citat:
Ursprungligen postat av Wrenchgirl Visa inlägg
Tidsbestämda aktiviteter funkar inte i mitt liv tyvärr både med min sjukdom som är rätt opålitig (därav varför jag letar aktiviteter jag styr själv) och jobb plus familjelivet. Plus på det är träningen är min alone-time och vill helst inte interagera med människor då mer än nödvändigt. Speciellt då jag även är rätt så introvert (INFJ endligt meyer briggs) så är det skönt att bara på med lurarna och köra både på styrketräningen och kardion.
Dansa hemma då, skaffa en stor spegel lär dig några olika grundsteg och kör därifrån, sätt på musik eller videos, livstidsaktivitet.

Eller, ta nån 15, 20, 30, 40 min etc kardio-video från Youtube baserad på underkropp och kör.
Hemi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-04, 21:11   #33
Hemi
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 2 304
Förresten du behöver inte lära dig steg heller, ta musikvideos där de dansar och gör samma sak, ta upp storbild om du har. I början värmer du upp lite till musiken, stretchar igenom kroppen lite lätt samtidigt som du rör lite på dig i takt, sen kör. Om du nu gillar musik, så slipper hjärnan ruttna när du kör kardio.
Hemi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-05, 16:41   #34
Wrenchgirl
Registered User
 
Wrenchgirls avatar
 
Reg.datum: Nov 2018
Ort: Svenstavik
Inlägg: 405
Citat:
Ursprungligen postat av Hemi Visa inlägg
Förresten du behöver inte lära dig steg heller, ta musikvideos där de dansar och gör samma sak, ta upp storbild om du har. I början värmer du upp lite till musiken, stretchar igenom kroppen lite lätt samtidigt som du rör lite på dig i takt, sen kör. Om du nu gillar musik, så slipper hjärnan ruttna när du kör kardio.
Om de kunde ha någon vettig musik till de videorna. 😁 ingen techno, pop, hiphoptjej utan mer olika typer av rock och country. Men ska kika.
Wrenchgirl är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-06, 15:08   #35
Wrenchgirl
Registered User
 
Wrenchgirls avatar
 
Reg.datum: Nov 2018
Ort: Svenstavik
Inlägg: 405
Tillbaka ontopic iallafall så ska jag avvakta lite till jag har träffat min sjukgymnast. Men som jag förstått så OM jag skulle testa boxning så både lindor och handskar. Och det ska vara vanliga handskar och inte grappling. �� Ska även be om att få titta på säcken för att bedöma hur hård den är.
Wrenchgirl är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-06, 15:09   #36
Macroman
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2011
Inlägg: 921
Citat:
Ursprungligen postat av Wrenchgirl Visa inlägg
Som sagt så har jag lite halvtaskiga handleder. Jag få nästan ont bara av att banka in en spik då jag har reumatiska besvär även i handlederna.
Så ofta som min granne ovanpå bankar så ska denne bara vara tyst om vilket oväsen jag för. ^^ Ibland funderar jag på om grannen är skulpterare. Men sen har vi ju ägarna av hyreshuset som jag är mer osäker på vad de skulle säga om jag höngde upp en säck. Jag bor på bottenplan i ett tvåvångings hyreshus by the way från 50-60talet så inte den modernaste byggnaden.
Att hänga en säck i taket är nog inte att rekommendera. En stående säck är nog mer ok men det låter nog också rätt mkt.

Annars är väl rekommendationen att börja i en riktig boxningsklubb så att man får ordentlig teknikträning. Där finns det mkt säckar...
Macroman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-06, 16:54   #37
Wrenchgirl
Registered User
 
Wrenchgirls avatar
 
Reg.datum: Nov 2018
Ort: Svenstavik
Inlägg: 405
Citat:
Ursprungligen postat av Macroman Visa inlägg
Att hänga en säck i taket är nog inte att rekommendera. En stående säck är nog mer ok men det låter nog också rätt mkt.

Annars är väl rekommendationen att börja i en riktig boxningsklubb så att man får ordentlig teknikträning. Där finns det mkt säckar...
Har ingen sådan klubb i min by. 🙁 I hela kommunen finns det strax över 7000 pers och ca 1000 i min by.
Wrenchgirl är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-06, 18:08   #38
delta_mats
Illrar pillrar
 
delta_matss avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Ort: Skogen
Inlägg: 5 089
Citat:
Ursprungligen postat av Wrenchgirl Visa inlägg
Tillbaka ontopic iallafall så ska jag avvakta lite till jag har träffat min sjukgymnast. Men som jag förstått så OM jag skulle testa boxning så både lindor och handskar. Och det ska vara vanliga handskar och inte grappling. �� Ska även be om att få titta på säcken för att bedöma hur hård den är.

Du vill ha säckhandskar, man måste inte använda lindor heller. Vet att många tycker det ser tufft ut, eller får ont i handlederna utan. Men sätter man slagen med bra teknik är det lugnt att vara utan.

Jag lindade nästan aldrig händerna då jag tränade boxning, när man tränar på säck eller pads är det ju under kontrollerade former och då bör man lära sig att sätta rena slag.
__________________
NO FEAT IS BEYOND MY REACH, I WILL WRITE MY OWN DESTINY.

Cardio Freak With Science
En Svensk Klassiker 2019/2020
PB: Böj 185 kg. Bänk 137,5 kg. Mark 235 kg.
delta_mats är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-06, 18:54   #39
Wrenchgirl
Registered User
 
Wrenchgirls avatar
 
Reg.datum: Nov 2018
Ort: Svenstavik
Inlägg: 405
Citat:
Ursprungligen postat av delta_mats Visa inlägg
Du vill ha säckhandskar, man måste inte använda lindor heller. Vet att många tycker det ser tufft ut, eller får ont i handlederna utan. Men sätter man slagen med bra teknik är det lugnt att vara utan.

Jag lindade nästan aldrig händerna då jag tränade boxning, när man tränar på säck eller pads är det ju under kontrollerade former och då bör man lära sig att sätta rena slag.
Om jag börjar med boxning så är det nog lindor ett måste då mina handleder, speciellt den vänstra knappt ens klarar bänkpress utan wristwraps som stöttning och har även ortoser till handlederna för dagar det är riktigt illa.
Wrenchgirl är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-06, 19:03   #40
delta_mats
Illrar pillrar
 
delta_matss avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Ort: Skogen
Inlägg: 5 089
Citat:
Ursprungligen postat av Wrenchgirl Visa inlägg
Om jag börjar med boxning så är det nog lindor ett måste då mina handleder, speciellt den vänstra knappt ens klarar bänkpress utan wristwraps som stöttning och har även ortoser till handlederna för dagar det är riktigt illa.
När du kör bänkpress ska handlederna vara dorsalflekterade. När man boxas ska handleden vara rak sett från översidan av handen och handleden, man siktar att träffa med pek och långfingerknogen.

Men visst, har man redan problem kan det ju bli knivigt.
__________________
NO FEAT IS BEYOND MY REACH, I WILL WRITE MY OWN DESTINY.

Cardio Freak With Science
En Svensk Klassiker 2019/2020
PB: Böj 185 kg. Bänk 137,5 kg. Mark 235 kg.
delta_mats är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-07, 04:19   #41
sydskaningen
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2019
Inlägg: 95
Citat:
Ursprungligen postat av Wrenchgirl Visa inlägg
Om jag börjar med boxning så är det nog lindor ett måste då mina handleder, speciellt den vänstra knappt ens klarar bänkpress utan wristwraps som stöttning och har även ortoser till handlederna för dagar det är riktigt illa.
Du bör inte använda säckhandskar utan köp riktiga boxarhandskar med 16oz stoppning eller liknande. Säckhandskar finns för att komma undan billigare då handskar slits, men är sämre på alla sätt.
sydskaningen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-07, 14:22   #42
Macroman
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2011
Inlägg: 921
Citat:
Ursprungligen postat av Wrenchgirl Visa inlägg
Har ingen sådan klubb i min by. �� I hela kommunen finns det strax över 7000 pers och ca 1000 i min by.
Ok, förstår det nu när jag ser var du bor. Synd!

Skonsam konditionsträning och med koppling till din geografiska närhet är ju längdskidåkning. Du bor ju riktigt nära den legendariska skidklubben och byn Åsarna!
Macroman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-07, 17:59   #43
Wrenchgirl
Registered User
 
Wrenchgirls avatar
 
Reg.datum: Nov 2018
Ort: Svenstavik
Inlägg: 405
Citat:
Ursprungligen postat av Macroman Visa inlägg
Ok, förstår det nu när jag ser var du bor. Synd!

Skonsam konditionsträning och med koppling till din geografiska närhet är ju längdskidåkning. Du bor ju riktigt nära den legendariska skidklubben och byn Åsarna!
Jo det är ju inte så mycket som händer här genom att åldersfördelningen är ju även med en rätt hög genomsnittsålder.

Hade det inte varit för kylan så. ^^ Men just på grund av lederna håller jag mig gärna inomhus på vintern. Håller dock på och undersöker lite vilka terängcykelvägar som kan finnas samt eventuell utrustning mer än en lite bättre hjälm jag bör ha.
Wrenchgirl är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-07, 18:31   #44
Wrenchgirl
Registered User
 
Wrenchgirls avatar
 
Reg.datum: Nov 2018
Ort: Svenstavik
Inlägg: 405
Kan som för skojs skull säga att jag kikade väl lite på det här setet. Men det är just nu väldigt osäkert gällande boxning.

https://www.xxl.se/everlast-adult-3-...154313_1_style

Edit: Och såg nu at handskarna kanske till och med är för stora genom att de är large. :p

Senast redigerad av Wrenchgirl den 2019-03-07 klockan 18:32.
Wrenchgirl är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-08, 07:11   #45
delta_mats
Illrar pillrar
 
delta_matss avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Ort: Skogen
Inlägg: 5 089
Citat:
Ursprungligen postat av sydskaningen Visa inlägg
Du bör inte använda säckhandskar utan köp riktiga boxarhandskar med 16oz stoppning eller liknande. Säckhandskar finns för att komma undan billigare då handskar slits, men är sämre på alla sätt.
Skitsnack.
__________________
NO FEAT IS BEYOND MY REACH, I WILL WRITE MY OWN DESTINY.

Cardio Freak With Science
En Svensk Klassiker 2019/2020
PB: Böj 185 kg. Bänk 137,5 kg. Mark 235 kg.
delta_mats är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:30.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)