Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2019-03-02, 16:37   #16
spas
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2003
Ort: Helsingborg
Inlägg: 2 754
Man vill ha båda, bonus för att man får känna sig lite tuff när man snor på sig lindorna =)
__________________
FulRedBull Rocks!!!
spas är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-02, 17:04   #17
Wrenchgirl
Registered User
 
Wrenchgirls avatar
 
Reg.datum: Nov 2018
Ort: Svenstavik
Inlägg: 405
Citat:
Ursprungligen postat av spas Visa inlägg
Man vill ha båda, bonus för att man får känna sig lite tuff när man snor på sig lindorna =)
Okej. ^^ Jo lindor är självklart med mina leder är i händer och övrig kropp.
Wrenchgirl är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-02, 17:07   #18
Wrenchgirl
Registered User
 
Wrenchgirls avatar
 
Reg.datum: Nov 2018
Ort: Svenstavik
Inlägg: 405
Citat:
Ursprungligen postat av Bob90 Visa inlägg
Å tredje sidan är det ett bra sätt att dra på sig anmärkningar eller bli vräkt på om man bor i hyreslägenhet och grannarna stör sig på det :p
Nu för ju mina grannar betydligt mer oväsen ä vad jag och döttrarna gör. Men som sagt så tror jag inte det är så uppskattat att borra i taket för att sätta upp säcken av hyresvärden.
Wrenchgirl är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-02, 18:01   #19
Lipservice
Djup Trut
 
Lipservices avatar
 
Reg.datum: Mar 2013
Inlägg: 501
Kul med lindor också, finns massvis med olika sätt att linda händerna på. Till slut blir det en "rolig" grej att göra innan ett pass.

Jag lärde mig ett sätt att linda av min första Boxnings Instruktör vid 10 års ålder, har prövat massvis med olika lindningar men alltid gått tillbaka till hur han lärde mig än idag. Det blir en speciell känsla om hur händerna ska kännas när man hållt på ett tag. Eller så är det min smyg-OCD som talar..
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Pompere Visa inlägg
Bra böjt men säg till din kompis/passare att lära sig passa på riktigt. Tänkte han curla upp vikten ifall du skulle faila?..
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
I Sverige tävlar många kvinnor istället om truckflate-frisyrer, mansförakt och vildvuxen kroppsbehåring. Sen bitchas det utav helvete.
Lipservice är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-02, 18:19   #20
Wrenchgirl
Registered User
 
Wrenchgirls avatar
 
Reg.datum: Nov 2018
Ort: Svenstavik
Inlägg: 405
Citat:
Ursprungligen postat av Lipservice Visa inlägg
Kul med lindor också, finns massvis med olika sätt att linda händerna på. Till slut blir det en "rolig" grej att göra innan ett pass.

Jag lärde mig ett sätt att linda av min första Boxnings Instruktör vid 10 års ålder, har prövat massvis med olika lindningar men alltid gått tillbaka till hur han lärde mig än idag. Det blir en speciell känsla om hur händerna ska kännas när man hållt på ett tag. Eller så är det min smyg-OCD som talar..
Jag gissar att det blir som en slags ritual för att få hjärnan att inta fighting position eller vad man ska säga. Lite som Sheldon alltid från och med säsong tre knackar 3X3 gånger utom när han var Flash. ^^
Wrenchgirl är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-02, 20:43   #21
sydskaningen
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2019
Inlägg: 95
Citat:
Ursprungligen postat av Wrenchgirl Visa inlägg
Som sagt så har jag lite halvtaskiga handleder. Jag få nästan ont bara av att banka in en spik då jag har reumatiska besvär även i handlederna.
Så ofta som min granne ovanpå bankar så ska denne bara vara tyst om vilket oväsen jag för. ^^ Ibland funderar jag på om grannen är skulpterare. Men sen har vi ju ägarna av hyreshuset som jag är mer osäker på vad de skulle säga om jag höngde upp en säck. Jag bor på bottenplan i ett tvåvångings hyreshus by the way från 50-60talet så inte den modernaste byggnaden.
Nu ska jag ge ett tråkigt svar, men om du har reumatiska besvär så borde du inte boxas. Om du inte tänker lyssna på det rådet så rekommenderar jag lindor och att via youtube lära dig att linda dem på rätt sätt, och boxarhandskar med 16 oz eller liknande (inte säckhandskar), och så det viktigaste: Slå inte på en säck, om du tvunget ska köra boxning trots att du har reumatiska besvär så kör på pads med en partner som håller i dem, eller köp/ordna pads som sitter fast på en anordning och är flexibla.

"In general, the activities that are suitable for people with rheumatoid arthritis are those that don't put too much stress on the joints."

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/books/NBK384465/
sydskaningen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-02, 23:37   #22
Wrenchgirl
Registered User
 
Wrenchgirls avatar
 
Reg.datum: Nov 2018
Ort: Svenstavik
Inlägg: 405
Citat:
Ursprungligen postat av sydskaningen Visa inlägg
Nu ska jag ge ett tråkigt svar, men om du har reumatiska besvär så borde du inte boxas. Om du inte tänker lyssna på det rådet så rekommenderar jag lindor och att via youtube lära dig att linda dem på rätt sätt, och boxarhandskar med 16 oz eller liknande (inte säckhandskar), och så det viktigaste: Slå inte på en säck, om du tvunget ska köra boxning trots att du har reumatiska besvär så kör på pads med en partner som håller i dem, eller köp/ordna pads som sitter fast på en anordning och är flexibla.

"In general, the activities that are suitable for people with rheumatoid arthritis are those that don't put too much stress on the joints."

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/books/NBK384465/
Jo jag har funderat en del gällande boxning och mina handleder. Samtidigt hittar jag inte så mycket annan kardio som inte får "se gräset växa" att vara rena festivalen då jag blir uttråkad på en spinningcykel och i crosstrainer och löpband blir jag både uttråkad och får ont av stötarna som löpningen innebär. Sen tyvärr har jag ingen partner på gymmet utan det bästa jag vet är tomt gym då gymmet är rätt litet. Så även om det blir lite offtopic, har du något bra tips på bättre kardio som inte är urtråkig? Och ja jag vet att tråkigt och kul är rätt abstrakta benämningar som är olika från person till person.

Sen jag har ju en spondartrit oh inte RA. Men att undvika impacts är väl eentligen detsamma oavsett vilken typ av ledreumatism man har. Skillnad är väl lite för dem som har systemsjukdom istället som SLE och Sjögrens.

Senast redigerad av Wrenchgirl den 2019-03-02 klockan 23:39.
Wrenchgirl är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-02, 23:53   #23
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Börja med någon cardio-aktig gruppaktivitet, t ex dans!
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-03, 00:01   #24
Wrenchgirl
Registered User
 
Wrenchgirls avatar
 
Reg.datum: Nov 2018
Ort: Svenstavik
Inlägg: 405
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Börja med någon cardio-aktig gruppaktivitet, t ex dans!
Tidsbestämda aktiviteter funkar inte i mitt liv tyvärr både med min sjukdom som är rätt opålitig (därav varför jag letar aktiviteter jag styr själv) och jobb plus familjelivet. Plus på det är träningen är min alone-time och vill helst inte interagera med människor då mer än nödvändigt. Speciellt då jag även är rätt så introvert (INFJ endligt meyer briggs) så är det skönt att bara på med lurarna och köra både på styrketräningen och kardion.
Wrenchgirl är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-04, 00:01   #25
CalleP
Göteborg är världens bästa stad!
 
CallePs avatar
 
Reg.datum: Sep 2007
Ort: Floda
Inlägg: 4 726
Både och!
__________________
Journalen
CalleP är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-04, 07:51   #26
sydskaningen
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2019
Inlägg: 95
Citat:
Ursprungligen postat av Wrenchgirl Visa inlägg
Jo jag har funderat en del gällande boxning och mina handleder. Samtidigt hittar jag inte så mycket annan kardio som inte får "se gräset växa" att vara rena festivalen då jag blir uttråkad på en spinningcykel och i crosstrainer och löpband blir jag både uttråkad och får ont av stötarna som löpningen innebär. Sen tyvärr har jag ingen partner på gymmet utan det bästa jag vet är tomt gym då gymmet är rätt litet. Så även om det blir lite offtopic, har du något bra tips på bättre kardio som inte är urtråkig? Och ja jag vet att tråkigt och kul är rätt abstrakta benämningar som är olika från person till person.

Sen jag har ju en spondartrit oh inte RA. Men att undvika impacts är väl eentligen detsamma oavsett vilken typ av ledreumatism man har. Skillnad är väl lite för dem som har systemsjukdom istället som SLE och Sjögrens.
Promenader (åtminstone på rätt underlag och med rätt skor) och simning är nog två av de snällare aktiviteterna man kan utöva, men vad gäller tips på ej urtråkig cardio så blir det som du skriver något subjektivt, med det sagt så kan vi börja med ett förslag och om det uppfattas som urtråkigt så kan vi försöka komma på fler förslag: Om man vill vara lite kreativ så finns det tex VR-boxning och en rad andra VR-spel som hjälper en att höja pulsen.

https://www.youtube.com/watch?v=iIrmhf9pRH0

https://store.steampowered.com/app/4...ht__VR_Boxing/

Ett extra plus är att du som upplever dig själv vara något introvert kan utöva denna aktivitet hemma i ditt eget vardagsrum eller liknande utrymme.
sydskaningen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-04, 16:03   #27
Wrenchgirl
Registered User
 
Wrenchgirls avatar
 
Reg.datum: Nov 2018
Ort: Svenstavik
Inlägg: 405
Citat:
Ursprungligen postat av sydskaningen Visa inlägg
Promenader (åtminstone på rätt underlag och med rätt skor) och simning är nog två av de snällare aktiviteterna man kan utöva, men vad gäller tips på ej urtråkig cardio så blir det som du skriver något subjektivt, med det sagt så kan vi börja med ett förslag och om det uppfattas som urtråkigt så kan vi försöka komma på fler förslag: Om man vill vara lite kreativ så finns det tex VR-boxning och en rad andra VR-spel som hjälper en att höja pulsen.

https://www.youtube.com/watch?v=iIrmhf9pRH0

https://store.steampowered.com/app/4...ht__VR_Boxing/

Ett extra plus är att du som upplever dig själv vara något introvert kan utöva denna aktivitet hemma i ditt eget vardagsrum eller liknande utrymme.
Promenad funkar sommartid men inte vintern där jag bor.
Jo jag har tänkt på simning också men badhuset harcså dumma öppettider och i regel är det då lek och stoj. Närmsta motionsbassäng ligger i Östersund sex mil bort enkel resa.

Du menar att istället förs äckligt och handskar så köper jag ett Wii? 🙂
Wrenchgirl är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-04, 16:29   #28
Wrenchgirl
Registered User
 
Wrenchgirls avatar
 
Reg.datum: Nov 2018
Ort: Svenstavik
Inlägg: 405
Citat:
Ursprungligen postat av Wrenchgirl Visa inlägg
Promenad funkar sommartid men inte vintern där jag bor.
Jo jag har tänkt på simning också men badhuset harcså dumma öppettider och i regel är det då lek och stoj. Närmsta motionsbassäng ligger i Östersund sex mil bort enkel resa.

Du menar att istället förs äckligt och handskar så köper jag ett Wii? 🙂
Säck och handskar menar jag. Dumma autocorrect. 😁
Wrenchgirl är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-04, 16:37   #29
sydskaningen
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2019
Inlägg: 95
Citat:
Ursprungligen postat av Wrenchgirl Visa inlägg
Promenad funkar sommartid men inte vintern där jag bor.
Jo jag har tänkt på simning också men badhuset harcså dumma öppettider och i regel är det då lek och stoj. Närmsta motionsbassäng ligger i Östersund sex mil bort enkel resa.

Du menar att istället förs äckligt och handskar så köper jag ett Wii? 🙂
HTC Vice eller Oculus Rift, men det var bara ett förslag på någonting som avviker kraftigt från cykling, crosstrainer osv som du inte uppskattar, och som jag tror är relativt skonsamt för ryggen. Som jag förstod det så är alltså inte en motionscykel/spinningcykel eller en crosstrainer/arc trainer framför favorit-serien på din tv hemma inte ett alternativ heller? Kan kanske podcasts/ljudböcker hjälpa tillräckligt mot tristessen?
sydskaningen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-04, 17:00   #30
sydskaningen
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2019
Inlägg: 95
Citat:
Ursprungligen postat av Wrenchgirl Visa inlägg
Säck och handskar menar jag. Dumma autocorrect. ��
Jag ska skriva vad jag hade gjort om jag vore i din situation med lederna men gillar kampsport (och om jag hade plats någonstans). Jag hade köpt någonting i stil med denna:

https://www.blitzsport.com/Multi-Kic...SABEgInxPD_BwE

Så att man kan köra tekniker, slag, sparkar, armbågar osv utan den kraftfullare impact som det blir när man träffar en heavy bag. Möjligen så kan du köra swingknees, armbågar och lowkicks på en säck? Jag vet inte hur din leddiagnos påverkar tex din knäled? Det går även att köra slag med öppen hand vilket brukar spara handleden mer än någon linda eller handske.

https://www.youtube.com/watch?v=7I7jZtvVw8Q

https://www.youtube.com/watch?v=4t2sKk2csnM

https://www.youtube.com/watch?v=Gm0SyEqc7ns

https://www.youtube.com/watch?v=McIcl8zCwBs

Efter ett större antal swingknees så brukar även en vältränad person ha fått en god konditionseffekt.

Och man ska inte förakta skuggboxning:

https://www.youtube.com/watch?v=m8W0J49PSHY

https://www.youtube.com/watch?v=qR3joPGG1jk

Senast redigerad av sydskaningen den 2019-03-04 klockan 17:03.
sydskaningen är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:02.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)