Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2019-02-12, 06:13   #211
The_RobRoy
Living the good life
 
The_RobRoys avatar
 
Reg.datum: Jul 2004
Ort: Hongkong
Inlägg: 1 787
Jag har insett med åren att tjejer helt enkelt har högre rullande spend än killar. Smink/krämer, fixa sig fin i håret, mer kläder & skor, dyrare underkläder osv. Allt sammanslaget blir det att tjejer spenderar minst ett par tusenlappar mer än en kille i månaden. Och i många fall är det mycker mer än så.
__________________
Iron addict for life
The_RobRoy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-12, 06:40   #212
shut teh face
Mother love bone
 
shut teh faces avatar
 
Reg.datum: Aug 2006
Inlägg: 1 709
Economista är en stor fb grupp för endast tjejer.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av lectris Visa inlägg
Är shut teh face knäpp som klagar över att en tjej skickar porr?
shut teh face är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-12, 08:29   #213
Slartibartfast
Finlands svar på Schenkenberg
 
Slartibartfasts avatar
 
Reg.datum: Apr 2002
Ort: Finland
Inlägg: 15 928
Citat:
Ursprungligen postat av Fredrik S Visa inlägg
Jag och min sambo har aldrig rört barnbidraget sedan vår son föddes för 9 år sedan, utan det går in på ett bankkonto. Vill minnas att räntan var 2,3 procent då, men har ju givetvis sänkts i omgångar och är nu nere på 0,6 procent. Det känns som att det börjar bli för mycket pengar för att ha placerade i princip helt utan avkastning. Vad gör man? Jag kan inget om sånt här och vill inte lära mig.
Som sagt, in med allting i en global indexfond så fort som möjligt. Tiden är det viktiga.

__________________
Allt kött behöver disciplin!

Citat:
Ursprungligen postat av 130kg finsk sisu Visa inlägg
Slarti måste ha en av de bättre axelpartier av odopade personer i världen. punkt.
Slartibartfast är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-12, 10:44   #214
Blomkål
Registered User
 
Blomkåls avatar
 
Reg.datum: Jan 2015
Inlägg: 297
Citat:
Ursprungligen postat av The_RobRoy Visa inlägg
Jag har insett med åren att tjejer helt enkelt har högre rullande spend än killar. Smink/krämer, fixa sig fin i håret, mer kläder & skor, dyrare underkläder osv. Allt sammanslaget blir det att tjejer spenderar minst ett par tusenlappar mer än en kille i månaden. Och i många fall är det mycker mer än så.
Min uppfattning är att killars och tjejers privatekonomi speglar de sedvanliga skillnaderna mellan könen.

Killar generellt sett har bra eller dålig ekonomi. Antingen högt sparande, bra placeringar och en allmän koll på situationen. Alternativet är inte en spänn på kontot den 24e och en massa skulder. Tjejer å andra sidan ligger mer jämt. Ingen har särskilt mycket pengar men sitter inte skiten heller. Oftast något sparupplägg som inte genererar ett smack i slutändan men som de upplever som roligt, ex. Dreamsappen som sparar undan någon tusing i månaden som de sedan sätter sprätt på under sommaren.

Det är sällan man hör killar säga att de inte vet vart alla pengar tar vägen. De lägger pengarna på sina intressen, öl eller mat. Tjejer köper doftljus för 500 spänn, fika, något klädesplagg och plötsligt är pengarna borta.
Blomkål är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-12, 10:44   #215
mini
Svensk mästarinna 2011.
 
minis avatar
 
Reg.datum: Sep 2003
Ort: Sundbyberg
Inlägg: 12 717
Citat:
Ursprungligen postat av Starke75an Visa inlägg
Försöker få min sambo att spara mer. Men hon vill inte. Jag sparar i fonder och aktier. Nått tips på att få henne att ändra sig och spara mer?
Vad är din orsak till att övertyga henne om hon inte vill?
Varför vill hon inte och varför vill du?

Med det sagt/om hon ändrar sig: enklast är om man drar sparpengarna direkt efter lön så hinner man typ inte se dem. Sätt över på ett konto där man inte kan flytta tillbaka dem alltför enkelt.
Skaffa appen Dreams om hon har något specifikt sparmål.
Economista som nämnts är en stor facebookgrupp om aktier, sparande och privatekonomi.
__________________
STK
Andra bullar
mini är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-12, 11:22   #216
Snobbe
Registered User
 
Reg.datum: Sep 2008
Inlägg: 685
Intressant o höra varför man inte vill. Har man en ok inkomst i Sverige och bor med sambo utan någon extrem hyra eller liknande så kan man lätt spara mer än 1000kr i månaden.
Snobbe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-12, 14:13   #217
Macroman
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2011
Inlägg: 921
Citat:
Ursprungligen postat av rooz Visa inlägg
Jaha, vad är problemet med det då? Vissa behöver spendera pengar för att ha något att jobba mot och fortsätta ha sitt driv. Hon kanske inte "sparar" men hur ser det ut med investeringar och förvärv?
Investeringar är givetvis inkluderat i begreppet "sparar".
Macroman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-17, 07:36   #218
hemlis
Registered User
 
hemliss avatar
 
Reg.datum: Oct 2007
Inlägg: 7
Fråga om bolån och eget företag;

När man söker om bolån och ska ange månadsinkomst, är det endast lönen som man plockat ut som räknas? Större delen tog jag ut som utdelning 2018 nämligen, endast lönedelen 2018 räcker inte till ett bolån.

Om det endast är lönedelen som räknas:
Under 2017 tog jag ut tillräckligt med lön för ett bolån, och det är ju de siffrorna som syns senast om någon kollar upp mig. Skickade in min privata deklaration till skatteverket idag (elektroniskt) för 2018. När syns det för bankerna vilken inkomst jag hade 2018? D.v.s. Hur bråttom har jag att driva igenom ett bolån med 2017 års inkomst?
hemlis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-17, 07:57   #219
r1kkie
Registered User
 
r1kkies avatar
 
Reg.datum: Jan 2009
Inlägg: 1 209
Citat:
Ursprungligen postat av hemlis Visa inlägg
Fråga om bolån och eget företag;

När man söker om bolån och ska ange månadsinkomst, är det endast lönen som man plockat ut som räknas? Större delen tog jag ut som utdelning 2018 nämligen, endast lönedelen 2018 räcker inte till ett bolån.

Om det endast är lönedelen som räknas:
Under 2017 tog jag ut tillräckligt med lön för ett bolån, och det är ju de siffrorna som syns senast om någon kollar upp mig. Skickade in min privata deklaration till skatteverket idag (elektroniskt) för 2018. När syns det för bankerna vilken inkomst jag hade 2018? D.v.s. Hur bråttom har jag att driva igenom ett bolån med 2017 års inkomst?
Varför skulle inte aktieutdelningen räknas som inkomst? Banken gör en helhetsbedömning på din totala inkomst och säkerhet i det långa loppet. Men dem kan säkert argumentera för att aktieutdelning inte är så säker inkomst som en heltidslön men kan du visa upp bolagets ekonomi så talar det säkert för dig.
__________________
"If it was easy, everybody would be good at it.
I was told that long time ago by a coach. If you want something you never had before, you gotta be willing to do something you've never done before."
-Phil Heath
r1kkie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-17, 08:42   #220
Snubben
är en liten legend.
 
Snubbens avatar
 
Reg.datum: Nov 2003
Ort: Stockholm
Inlägg: 3 125
Citat:
Ursprungligen postat av r1kkie Visa inlägg
Varför skulle inte aktieutdelningen räknas som inkomst? Banken gör en helhetsbedömning på din totala inkomst och säkerhet i det långa loppet. Men dem kan säkert argumentera för att aktieutdelning inte är så säker inkomst som en heltidslön men kan du visa upp bolagets ekonomi så talar det säkert för dig.
Bankerna tittar på din disp. ink. Per månad. Dä för de många gånger begär löneutdrag för typ tre månader.
__________________
Mvh Snubben - Lyfta vikter + Löpning = #curl4lajf

Citat:
Ursprungligen postat av TomasB Visa inlägg
Yes! Ser ut som rena rama fett-boven. Tror det där är orsaken till södra USA's fettma-epedemi också. Jävla tallriksmodell!
Snubben är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-30, 22:23   #221
Blomkål
Registered User
 
Blomkåls avatar
 
Reg.datum: Jan 2015
Inlägg: 297
Finns det någon fördel med ex. fondrobotar som Lysa om man jämför med indexfonder?
Blomkål är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-01, 06:10   #222
forslund
Registered User
 
forslunds avatar
 
Reg.datum: Nov 2007
Ort: Eskilstuna
Inlägg: 2 314
Citat:
Ursprungligen postat av Blomkål Visa inlägg
Finns det någon fördel med ex. fondrobotar som Lysa om man jämför med indexfonder?
Ja: https://rikatillsammans.se/basta-fondrobotarna-2019/

Korta svaret: Du är din egna största fiende och kommer sälja av när du inte borde. Samt automatisk ombalansering.
__________________
MP -182 cm Tyngre Classic I 2015
Athletic Fitness 180+ cm SM 2016

Senast redigerad av forslund den 2019-07-01 klockan 06:11.
forslund är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-01, 17:15   #223
Blomkål
Registered User
 
Blomkåls avatar
 
Reg.datum: Jan 2015
Inlägg: 297
Citat:
Ursprungligen postat av forslund Visa inlägg
Ja: https://rikatillsammans.se/basta-fondrobotarna-2019/

Korta svaret: Du är din egna största fiende och kommer sälja av när du inte borde. Samt automatisk ombalansering.
OK, tack. Så om just syftet är att kunna lägga pengarna någonstans och sedan slippa bry sig så är det ett dugligt val?

Edit: Jag har lyssnat lite på RKT men ville höra en oberoende Hittade inte jättemycket från privatpersoner om fondrobotar, mest någon artikel eller så men annars inte mycket mer än från företagen som har de.
Blomkål är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-01, 19:53   #224
forslund
Registered User
 
forslunds avatar
 
Reg.datum: Nov 2007
Ort: Eskilstuna
Inlägg: 2 314
Citat:
Ursprungligen postat av Blomkål Visa inlägg
OK, tack. Så om just syftet är att kunna lägga pengarna någonstans och sedan slippa bry sig så är det ett dugligt val?

Edit: Jag har lyssnat lite på RKT men ville höra en oberoende Hittade inte jättemycket från privatpersoner om fondrobotar, mest någon artikel eller så men annars inte mycket mer än från företagen som har de.
Det är syftet och det är antagligen ett bättre val än att du investerar själv om du inte är väldigt insatt, vilket du inte verkar vara. Inget fel med det alls - snarare kan det vara fördelaktigt att släppa kontrollen och det verkar finnas bra forskning kring att fondrobotar presterar bra.

Se bara till att investera och sedan inte röra pengarna om fonderna pekar nedåt utan håll ut i den tidshorisont som du har planerat. De flesta robotarna skall hjälpa dig med att sätta din sparhorisont och välja fördelning av aktier/fonder m.m. baserat på det (och andra faktorer).
Automatisera sparandet, glöm bort det i antalet år som du valt och öppna sedan sidan några år senare.

Vad jag kan bedöma med min kunskap är att författaren till den artikeln gör sakliga och nyanserade artiklar.
__________________
MP -182 cm Tyngre Classic I 2015
Athletic Fitness 180+ cm SM 2016
forslund är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-01, 21:18   #225
Blomkål
Registered User
 
Blomkåls avatar
 
Reg.datum: Jan 2015
Inlägg: 297
Citat:
Ursprungligen postat av forslund Visa inlägg
Det är syftet och det är antagligen ett bättre val än att du investerar själv om du inte är väldigt insatt, vilket du inte verkar vara. Inget fel med det alls - snarare kan det vara fördelaktigt att släppa kontrollen och det verkar finnas bra forskning kring att fondrobotar presterar bra.

Se bara till att investera och sedan inte röra pengarna om fonderna pekar nedåt utan håll ut i den tidshorisont som du har planerat. De flesta robotarna skall hjälpa dig med att sätta din sparhorisont och välja fördelning av aktier/fonder m.m. baserat på det (och andra faktorer).
Automatisera sparandet, glöm bort det i antalet år som du valt och öppna sedan sidan några år senare.

Vad jag kan bedöma med min kunskap är att författaren till den artikeln gör sakliga och nyanserade artiklar.
Det stämmer, jag är inte ett dugg insatt.

Tack återigen för svar
Blomkål är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 15:27.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)