Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2019-09-30, 13:15   #1
Halllon
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2019
Inlägg: 32
Proteinpulver vid lunchträning

Jag lunchtränar (SL 5x5) tre gånger i veckan kl. 12. Jag tränar då i ca en timme och äter lunch direkt efter. Jag brukar också ta en proteinshake då (whey 80). Jag har börjat fundera på om det är onödigt. Jag äter ofta mat med mycket protein i (kyckling/kött/bönor). Blir det då lite kaka på kaka att trycka i sig allt samtidigt? Kanske bättre att avvakta med shakern till lite senare på dagen för att i stället fylla på med protein då? För det blir annars ett glapp på ca 4-5 timmar när jag inte intar något protein alls.

Alltså: Vad är bäst - en rejäl dos direkt efter träningen – eller endast protein från maten direkt efter träning och shakern ett par timmar senare?

Eller är just shakern extra bra/lättare för kroppen att ta upp direkt efter träning?

Senast redigerad av Halllon den 2019-09-30 klockan 13:16.
Halllon är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-09-30, 13:22   #2
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Det finns en s.k. ”muscle full-effekt” som innebär att det är onödigt att äta mer än ca 40 gram protein vid varje tillfälle. Om du tror du får i dig 40 g protein i lunchen skulle jag säga att det är mer optimalt att dra shaken vid ett annat tillfälle.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-09-30, 14:21   #3
geoff
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2018
Inlägg: 462
I princip samma problem/scenario för mig fast vid middag istället för lunch. Brukar ändå trycka i mig en proteinshake när jag avslutar passet, mycket för att komma upp i tillräckligt högt totalt proteinintag för hela dygnet, och jag sover sämre om jag äter efter kl 18-19.
geoff är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-09-30, 15:06   #4
PureWhey
Banned User
 
Reg.datum: Oct 2012
Ort: Göteborg
Inlägg: 10 537
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Det finns en s.k. ”muscle full-effekt” som innebär att det är onödigt att äta mer än ca 40 gram protein vid varje tillfälle. Om du tror du får i dig 40 g protein i lunchen skulle jag säga att det är mer optimalt att dra shaken vid ett annat tillfälle.
"Onödigt" då det inte spikar MPS mer men proteinet kommer ju fortfarande till nytta. T.ex. kan du käka två stora mål á 100g protein styck och få i princip samma resultat som 5 småmål á 40g protein. Såvida man inte pysslar med extrema dieter eller käkar skit bör man kolla på proteinintaget sett över en dagen imo.
PureWhey är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-09-30, 15:22   #5
Halllon
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2019
Inlägg: 32
Ok. Alternativt kanske man inte behöver fokusera så mycket på protein i lunchen? Ibland blir det en sallad från salladsbaren på Ica efter träningen. I det fallet kan man ju styra exakt vad man ska plocka. Kanske då onödigt med massa kyckling och ägg - OM man drar shakern direkt.
Halllon är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-09-30, 15:23   #6
Helgehorse
Registered User
 
Helgehorses avatar
 
Reg.datum: May 2018
Inlägg: 496
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Det finns en s.k. ”muscle full-effekt” som innebär att det är onödigt att äta mer än ca 40 gram protein vid varje tillfälle. Om du tror du får i dig 40 g protein i lunchen skulle jag säga att det är mer optimalt att dra shaken vid ett annat tillfälle.
Muscle full handlar väll mer om man går och småäter protein hela tiden typ?

Att man dricker lite eaa och sedan vassle sedan käkar man kött sedan vassle igen, Utan att låta proteinsyntesen sjunka ner, Typ 3-4 timmars mellanrum iallafall?

Käkar du ett stort intag typ 100g protein på en måltid oxiderar och används mer av proteinet till andra saker bara? Men väntar du sedan 4 timmar innan nästa proteinintag får du ingen muscle full effekt?
Helgehorse är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-09-30, 18:32   #7
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Citat:
Ursprungligen postat av PureWhey Visa inlägg
Såvida man inte pysslar med extrema dieter eller käkar skit bör man kolla på proteinintaget sett över en dagen imo.
Aha, MPS-spikningen är så "oviktig"? Hade för mig att den var lite viktigare, men okej. Skönt att veta för en annan, för övrigt.

Citat:
Ursprungligen postat av Helgehorse Visa inlägg
Muscle full handlar väll mer om man går och småäter protein hela tiden typ?

Att man dricker lite eaa och sedan vassle sedan käkar man kött sedan vassle igen, Utan att låta proteinsyntesen sjunka ner, Typ 3-4 timmars mellanrum iallafall?

Käkar du ett stort intag typ 100g protein på en måltid oxiderar och används mer av proteinet till andra saker bara? Men väntar du sedan 4 timmar innan nästa proteinintag får du ingen muscle full effekt?
Både och. Dels handlar det om att MPS inte spikas mer av att äta mer än 40 g protein vid ett och samma tillfälle (men proteinet över 40 g per tillfälle är inte onödigt för det, som PureWhey sa ovan), muskeln "blir full". Men precis som du säger så handlar det också om att man måste vänta ett tag med nästa proteinintag om man vill uppnå en till lika hög spik av MPS. 3-4 timmar som du säger, om jag minns rätt. Jag borde sagt det, men jag var slarvig.

Men jag tänkte på en annan sak: Hur viktigt är det att få protein snabbt efter träning? Jag menar, om det tar 20 minuter från att trådskaparen har kört sitt sista set tills han börjar inta lunchen så kanske det vore mer optimalt att även dra en vassledrink omedelbart efter sista setet?
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-09-30, 19:09   #8
geoff
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2018
Inlägg: 462
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Men jag tänkte på en annan sak: Hur viktigt är det att få protein snabbt efter träning? Jag menar, om det tar 20 minuter från att trådskaparen har kört sitt sista set tills han börjar inta lunchen så kanske det vore mer optimalt att även dra en vassledrink omedelbart efter sista setet?
Nej, det gör ingen praktisk skillnad.
geoff är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-09-30, 19:20   #9
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 282
Citat:
Ursprungligen postat av PureWhey Visa inlägg
"Onödigt" då det inte spikar MPS mer men proteinet kommer ju fortfarande till nytta.
Till vad? Stimulera tillväxt av buken och tarmarna?
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-09-30, 19:21   #10
ventilation
Registered User
 
Reg.datum: May 2016
Inlägg: 100
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Men precis som du säger så handlar det också om att man måste vänta ett tag med nästa proteinintag om man vill uppnå en till lika hög spik av MPS. 3-4 timmar som du säger, om jag minns rätt.
Möjligen optitrams, men kan inte låta bli att ifrågasätta: 4-5 timmar är det senaste rönen jag hört ska gälla?
ventilation är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-01, 06:35   #11
Helgehorse
Registered User
 
Helgehorses avatar
 
Reg.datum: May 2018
Inlägg: 496
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Aha, MPS-spikningen är så "oviktig"? Hade för mig att den var lite viktigare, men okej. Skönt att veta för en annan, för övrigt.


Både och. Dels handlar det om att MPS inte spikas mer av att äta mer än 40 g protein vid ett och samma tillfälle (men proteinet över 40 g per tillfälle är inte onödigt för det, som PureWhey sa ovan), muskeln "blir full". Men precis som du säger så handlar det också om att man måste vänta ett tag med nästa proteinintag om man vill uppnå en till lika hög spik av MPS. 3-4 timmar som du säger, om jag minns rätt. Jag borde sagt det, men jag var slarvig.

Men jag tänkte på en annan sak: Hur viktigt är det att få protein snabbt efter träning? Jag menar, om det tar 20 minuter från att trådskaparen har kört sitt sista set tills han börjar inta lunchen så kanske det vore mer optimalt att även dra en vassledrink omedelbart efter sista setet?
Har för mig Grub har skrivit om det innan, Men det tar ca 1 timme efter avslutad aktivitet för att du skall kunna stimulera MPS över den normala nivån. Alltså ingen brådska alls.
Helgehorse är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-01, 07:22   #12
PureWhey
Banned User
 
Reg.datum: Oct 2012
Ort: Göteborg
Inlägg: 10 537
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Aha, MPS-spikningen är så "oviktig"? Hade för mig att den var lite viktigare, men okej. Skönt att veta för en annan, för övrigt.
Nae, det menade jag inte

Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Till vad? Stimulera tillväxt av buken och tarmarna?
För att nå en positiv proteinbalans över dygnet. Exakt vad eller hur det används i kroppen vet jag inte men jag tänker på t.ex. vad du skrivit innan om utspridda måltider kontra ett par stora samt Berkhans periodiska fasta etc.

Citat:
Total protein intake is the most important consideration, while details like protein timing and distribution might confer additional, but smaller, benefits.

Senast redigerad av PureWhey den 2019-10-01 klockan 07:31.
PureWhey är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-01, 07:36   #13
PureWhey
Banned User
 
Reg.datum: Oct 2012
Ort: Göteborg
Inlägg: 10 537
Citat:
It might not be 100% optimal to eat your entire daily protein intake in a few large meals, but the differences won’t be crucial.

Ninety-seven percent optimal can get you pretty far, as well.
Från din andra, https://www.strengthwiki.com/how-much-protein-per-meal/.
PureWhey är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-01, 08:05   #14
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 282
Jag skrev inte att det fortfarande kommer till nytta. Sedan förstår du säkert att syftet med 97 %-uttalandet var att avdramatisera saker så att folk inte blir för fanatiska. Men det verkar som att folk i stället tog det som att inget spelar någon roll, vilket inte var meningen.

Om man äter 100 gram protein, men bara 30 av dessa kommer att användas till muskeluppbyggnad, hur har man då nytta av resten? Det har man förstås om man tänker på uppbyggnad av andra vävnader i kroppen, men i vårt sammanhang är det ofta i syfte att just bygga muskler man äter eller dricker proteinet. Då är det sannolikt bättre att sprida ut det totala intaget i moderata portioner under det vakna dygnet än att äta allt i ett eller ett par stora måltider.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-01, 09:00   #15
PureWhey
Banned User
 
Reg.datum: Oct 2012
Ort: Göteborg
Inlägg: 10 537
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Jag skrev inte att det fortfarande kommer till nytta. Sedan förstår du säkert att syftet med 97 %-uttalandet var att avdramatisera saker så att folk inte blir för fanatiska. Men det verkar som att folk i stället tog det som att inget spelar någon roll, vilket inte var meningen.

Om man äter 100 gram protein, men bara 30 av dessa kommer att användas till muskeluppbyggnad, hur har man då nytta av resten? Det har man förstås om man tänker på uppbyggnad av andra vävnader i kroppen, men i vårt sammanhang är det ofta i syfte att just bygga muskler man äter eller dricker proteinet. Då är det sannolikt bättre att sprida ut det totala intaget i moderata portioner under det vakna dygnet än att äta allt i ett eller ett par stora måltider.
Hjälper det inte med att minska nedbrytningen och på så sätt ge någon bättre nettobalans?

Ponera att en person väger 100kg hyfsat muskulös och vill få i sig 2.4gr/p/kgv och är vaken 16h/dygn. 16/4 = 4, 4 tillfällen för proteinintag. 4*40g protein = 160g. Skulle då 240g med samma frekvens (60 á 4 gånger) av intag ej ge bättre muskeluppbyggnad över tid? Dom flesta är väl trots allt vakna ca 16h.

Personligen har jag försökt hålla mig till var 4-5h för proteinintag med 2 tillfällen för kolhydrater + fett.

Senast redigerad av PureWhey den 2019-10-01 klockan 09:05.
PureWhey är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 18:15.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)