Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2019-09-25, 06:40   #1
Jakobssonfast
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2019
Inlägg: 24
C-vitamin

Hej!

Har sett i en del kostscheman att man ska tex till frukost dricka 1 brustablett C-vitamin tillsammans med 1 pressad citron.

Utöver det så ska man äta mer frukt och grönsaker som är rika på C-vitamin under dagen.

Vad finns det för fördelar/nackdelar att överdosera C-vitamin på detta sättet?
Jakobssonfast är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-09-25, 07:40   #2
Pepz
Uggla
 
Pepzs avatar
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 12 066
inga
lätt vätskedrivande skulle jag säga.
__________________
Don´t gör it
It´s not värt it
Pepz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-09-25, 08:15   #3
Bob90
?
 
Bob90s avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Inlägg: 3 683
Låter lite som dyrare urin typ :p
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Det är nog helt enkelt inte min grej att upprepade gånger bli slängd i golvet så skallen och ryggen värker och att ha svettiga, håriga män som bänder runt mina armar, stryper mig och sitter på mitt ansikte.
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Bob, jag vill ligga med dig.
Bob90 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-09-25, 12:54   #4
sladdbarn
Registered User
 
Reg.datum: Aug 2019
Inlägg: 272
Helt onödigt, skippa brustabletten och köp ett extra ägg.
sladdbarn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-09-25, 13:14   #5
Nuggets
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2018
Inlägg: 150
Det är väl en kvarleva från tiden när man trodde att C-vitamin förbättrade återhämtningen gissar jag (det har dock visat senare sig vara tvärtom)..

Senast redigerad av Nuggets den 2019-09-25 klockan 13:20.
Nuggets är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-09-25, 13:18   #6
kvarnis
Registered User
 
kvarniss avatar
 
Reg.datum: Jul 2015
Ort: Linköping
Inlägg: 703
C-vitamin är väl den mest ovanliga bristen finns i små till moderata mängder i frukt o grönt så äter man det varje dag kommer man upp och i många fall över rdi.

För min del äter hellre en apelsin/kiwi/mandarin än c-vitaminbrus som irriterar magen.
kvarnis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-09-26, 07:47   #7
geoff
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2018
Inlägg: 462
Citat:
Ursprungligen postat av Jakobssonfast Visa inlägg
Hej!

Har sett i en del kostscheman att man ska tex till frukost dricka 1 brustablett C-vitamin tillsammans med 1 pressad citron.

Utöver det så ska man äta mer frukt och grönsaker som är rika på C-vitamin under dagen.

Vad finns det för fördelar/nackdelar att överdosera C-vitamin på detta sättet?
Till vardags, nej.
geoff är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-09-26, 08:17   #8
Tjenis
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2019
Inlägg: 54
Ta tre rönnbär så har du fått i
Dig hela dagsbehovet av C- vitamin.
Tjenis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-12, 12:18   #9
Termy
理学療法士
 
Termys avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 2 205
Ny forskning om C-vitamin för nervskador. Första studien av sitt slag enligt dem själva så antar att man får se vad vidare forskning på män och möss visar.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6437112/

Citat:
Abstract

Ascorbic acid (AA) is an essential micronutrient that has been safely used in the clinic for many years. The present study indicates that AA has an unexpected function in facilitating nerve regeneration. Using a mouse model of sciatic nerve crush injury, we found that AA can significantly accelerate axonal regrowth in the early stage [3 days post-injury (dpi)], a finding that was revealed by immunostaining and Western blotting for antibodies against GAP-43 and SCG10. On day 28 post-injury, histomorphometric assessments demonstrated that AA treatment increased the density, size, and remyelination of regenerated axons in the injured nerve and alleviated myoatrophy in the gastrocnemius. Moreover, the results from various behavioral tests and electrophysiological assays revealed that nerve injury-derived functional defects in motor and sensory behavior as well as in nerve conduction were significantly attenuated by treatment with AA. The potential mechanisms of AA in nerve regeneration were further explored by investigating the effects of AA on three types of cells involved in this process [neurons, Schwann cells (SCs) and macrophages] through a series of experiments. Overall, the data illustrated that AA treatment in cultured dorsal root ganglionic neurons resulted in increased neurite growth and lower expression of RhoA, which is an important inhibitory factor in neural regeneration. In SCs, proliferation, phagocytosis, and neurotrophin expression were all enhanced by AA. Meanwhile, AA treatment also improved proliferation, migration, phagocytosis, and anti-inflammatory polarization in macrophages. In conclusion, this study demonstrated that treatment with AA can promote the morphological and functional recovery of injured peripheral nerves and that this effect is potentially due to AA’s bioeffects on neurons, SCs and macrophages, three of most important types of cells involved in nerve injury and regeneration.
Termy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-17, 07:02   #10
Zachpersson
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2012
Ort: Stockholm
Inlägg: 129
Personligen tar jag alltid 1 C-vitamin i brustablett med äppelcider vinäger på morgonen innan frukost.
__________________
Instagram: https://www.instagram.com/zachpersson/?hl=en

PM för hjälp med kost upplägg och/eller träning
Zachpersson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-17, 08:18   #11
sladdbarn
Registered User
 
Reg.datum: Aug 2019
Inlägg: 272
Citat:
Ursprungligen postat av Zachpersson Visa inlägg
Personligen tar jag alltid 1 C-vitamin i brustablett med äppelcider vinäger på morgonen innan frukost.
Varför?
sladdbarn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-17, 11:00   #12
Cooks
Budget Axon
 
Reg.datum: Nov 2014
Inlägg: 101
Citat:
Ursprungligen postat av sladdbarn Visa inlägg
Varför?
För att remyelinisera sina perifiera nerver. Duh.
Cooks är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:27.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)