Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2018-10-23, 16:47   #11056
wilhelmblomgren
Registered User
 
wilhelmblomgrens avatar
 
Reg.datum: Apr 2013
Ort: Skåne
Inlägg: 2 232
Oj, såpass! Tyckte inte heller om skumtomte, smakade fett udda imo.
__________________
Wilhelm-Ett vanligt bruksortspack. Min blotta existens ger kväljningar hos allmogen.
wilhelmblomgren är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-10-25, 10:02   #11057
LadyG
Fudoshin
 
LadyGs avatar
 
Reg.datum: Apr 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 9 594
Vitkål!

Visste ni t ex att man, om man har en bra stavmixer, kan göra vitkålsmos. 700 g förvälld vitkål (lätt förväll, inte överkokt) och 50 g smör ger Kcal: 143 Kh: 8 g F: 10 g P: 2 g. Stavmixa.

Servera med korv, isterband, fågel. Hos oss räckte det till 4 portioner, men är man storätare kanske det behövs lite mer. Men vitkål är ju billigt

Moset blir lite sötaktigt, och galet gott
Bifogade bilder
Filtyp: jpg 20181023192124_IMG_0249~2.JPG (138.0 KB, 297 visningar)
__________________
The only way of finding the limits of the possible is by going beyond them into the impossible. Arthur C. Clarke
Träningsjournal - Mot Stockholm Ultramarathon 100km
LadyG är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-10-25, 10:11   #11058
Dåren
Tuff Knutte
 
Dårens avatar
 
Reg.datum: Mar 2015
Inlägg: 449
Tack för tipset, LadyG! Är 700 gram råvikten?
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Vassleproteinpulver består av sågspån och anabola steroider. Källa: mina föräldrar.
Doctors are always changins their minds. One week bacon grease is bad for you, the next week we're not getting enough of it!

My path from obesity begins right here!
Dåren är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-10-25, 10:29   #11059
Phjanton
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2018
Inlägg: 148
Vitlökspulver! Sjukt att jag aldrig testat tidigare.
Phjanton är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-10-25, 10:30   #11060
LadyG
Fudoshin
 
LadyGs avatar
 
Reg.datum: Apr 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 9 594
Citat:
Ursprungligen postat av Dåren Visa inlägg
Tack för tipset, LadyG! Är 700 gram råvikten?
Japp, det är den okokta vikten.
__________________
The only way of finding the limits of the possible is by going beyond them into the impossible. Arthur C. Clarke
Träningsjournal - Mot Stockholm Ultramarathon 100km
LadyG är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-10-26, 21:37   #11061
xan
Registered User
 
xans avatar
 
Reg.datum: Feb 2017
Inlägg: 894
^

Dat E250 tho
xan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-10-27, 14:02   #11062
LadyG
Fudoshin
 
LadyGs avatar
 
Reg.datum: Apr 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 9 594
Citat:
Ursprungligen postat av LadyG Visa inlägg
Vitkål!

Visste ni t ex att man, om man har en bra stavmixer, kan göra vitkålsmos. 700 g förvälld vitkål (lätt förväll, inte överkokt) och 50 g smör ger Kcal: 143 Kh: 8 g F: 10 g P: 2 g. Stavmixa.

Servera med korv, isterband, fågel. Hos oss räckte det till 4 portioner, men är man storätare kanske det behövs lite mer. Men vitkål är ju billigt

Moset blir lite sötaktigt, och galet gott
Man kan stuva vitkål också, 500g vitkål, 5dl mjölk, 2 msk smör, 3 msk vetemjöl. Ansa och skär vitkålen i ca 2cm stora bitar. Smält smöret i en gryta och lägg i kålen. Rör om så den blir glansig. Strö över mjölet och rör om. Späd med mjölken direkt. Krydda ev med bladkryddor, salt och peppar. Låt koka upp och sjud på svag värme tills kålen är mjuk. Vitkål ca 15 minuter, späd sommarkål cirka 5 min.

187 kcal, 9 g Fett, 6 g Protein, 16 g Kolhydrater per portion.

Serveras precis som vitkålsmos till det kött, fågel eller fisk man föredrar.
__________________
The only way of finding the limits of the possible is by going beyond them into the impossible. Arthur C. Clarke
Träningsjournal - Mot Stockholm Ultramarathon 100km
LadyG är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-10-27, 15:53   #11063
Gearhead85
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2015
Ort: Svenstavik Jamtland
Inlägg: 257
Återupptäckt nötkött. Har inte ätit det på tre år tillsammans med fläsk och mejeri eftersom de kan påverka inflammationer i kroppen vilket jag inte behöver som reumatiker. Men efter tre år så tog idéerna på hur man varierar fisk och fågel slut så återintroducerade nötköttet. Däremot fläsk och mejeri är fortfarande borta från menyn. Sedan har jag fått upp ögat för kryddblandningen curry.
__________________
#fuckreumatism #fuckfunkofobi
Gearhead85 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-10-27, 16:30   #11064
ventilation
Registered User
 
Reg.datum: May 2016
Inlägg: 100
Citat:
Ursprungligen postat av xan Visa inlägg
^

Dat E250 tho
I vitlökspulver menar du?
ventilation är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-10-27, 21:06   #11065
vicarious
Proteinbarskonnässör
 
vicariouss avatar
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 15 774
Nocco Juläpple
Som en blandning mellan äppeljuice och cider. Rätt tråkig.
2/5

Celsius Ginger Ale
Tycker det smakar matjessill. Det är gott men inte som kolsyrad dryck
2/5
Cola Zero Mango
Överraskande god och läskande. Smakkombinationen funkar faktiskt rätt bra.
4/5
__________________
Citat:
I'll see you in another life, brother.
vicarious är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-10-28, 00:11   #11066
wilhelmblomgren
Registered User
 
wilhelmblomgrens avatar
 
Reg.datum: Apr 2013
Ort: Skåne
Inlägg: 2 232
Citat:
Ursprungligen postat av LadyG Visa inlägg
Vitkål!

Visste ni t ex att man, om man har en bra stavmixer, kan göra vitkålsmos. 700 g förvälld vitkål (lätt förväll, inte överkokt) och 50 g smör ger Kcal: 143 Kh: 8 g F: 10 g P: 2 g. Stavmixa.

Servera med korv, isterband, fågel. Hos oss räckte det till 4 portioner, men är man storätare kanske det behövs lite mer. Men vitkål är ju billigt

Moset blir lite sötaktigt, och galet gott
Toppentips! Något annat gott att göra mos eller stuvning på är blomkål. Jag brukar personligen blanda i lite potatis också för stärkelsens skull, så substansen blir fastare.
__________________
Wilhelm-Ett vanligt bruksortspack. Min blotta existens ger kväljningar hos allmogen.
wilhelmblomgren är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-10-28, 01:25   #11067
LadyG
Fudoshin
 
LadyGs avatar
 
Reg.datum: Apr 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 9 594
Citat:
Ursprungligen postat av wilhelmblomgren Visa inlägg
Toppentips! Något annat gott att göra mos eller stuvning på är blomkål. Jag brukar personligen blanda i lite potatis också för stärkelsens skull, så substansen blir fastare.
Aha så det är så man får stabilt blomkålsmos? Det måste jag testa, jag har bara fått ganska löst och blött mos. För blöta blomkålar och kanske lite överkokta.
__________________
The only way of finding the limits of the possible is by going beyond them into the impossible. Arthur C. Clarke
Träningsjournal - Mot Stockholm Ultramarathon 100km
LadyG är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-10-30, 23:49   #11068
wilhelmblomgren
Registered User
 
wilhelmblomgrens avatar
 
Reg.datum: Apr 2013
Ort: Skåne
Inlägg: 2 232
Citat:
Ursprungligen postat av LadyG Visa inlägg
Aha så det är så man får stabilt blomkålsmos? Det måste jag testa, jag har bara fått ganska löst och blött mos. För blöta blomkålar och kanske lite överkokta.
Ja, potatis gör det betydligt bättre. Sedan är det, som du sade, relativt viktigt att blomkålen inte är överkokt. Man kan också tillsätta t.ex. Maizena eller mjöl.
__________________
Wilhelm-Ett vanligt bruksortspack. Min blotta existens ger kväljningar hos allmogen.
wilhelmblomgren är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-10-31, 07:05   #11069
Pokkes
Registered User
 
Pokkess avatar
 
Reg.datum: Aug 2016
Inlägg: 208
Räksallad från Lidl, Oerhört bra kvalité trotts ett ganska överkomligt pris (20 kr för 200g).

Bättre än alla andra jag testat från Willys och ICA om man bortser från de som görs färskt i fiskdisken
Bifogade bilder
Filtyp: jpg 0fd713ceaa2b3de0c41f5259fdc5e5f3451f797f.jpg (145.8 KB, 12 visningar)
Pokkes är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-10-31, 16:04   #11070
Hobbes
En Svensk Tiger.
 
Hobbess avatar
 
Reg.datum: Oct 2003
Ort: Calgary, Alberta, Canada
Inlägg: 3 197
Mald Ingerfära - en matsked om dagen.

Citat:
Ginger is a popular spice used to treat a variety of maladies, including pain. Nonsteroidal anti-inflammatory drugs (NSAIDs) are frequently used by athletes to manage and prevent pain; unfortunately, NSAIDs contribute to substantial adverse effects, including gastrointestinal (GI) dysfunction, exercise-induced bronchoconstriction, hyponatremia, impairment of connective tissue remodeling, endurance competition withdrawal, and cardiovascular disease. Ginger, however, may act as a promoter of GI integrity and as a bronchodilator. Given these potentially positive effects of ginger, a systematic review of randomized trials was performed to assess the evidence for ginger as an analgesic and ergogenic aid for exercise training and sport. Among 7 studies examining ginger as an analgesic, the evidence indicates that roughly 2 g·d(-1) of ginger may modestly reduce muscle pain stemming from eccentric resistance exercise and prolonged running, particularly if taken for a minimum of 5 days. Among 9 studies examining ginger as an ergogenic aid, no discernable effects on body composition, metabolic rate, oxygen consumption, isometric force generation, or perceived exertion were observed. Limited data suggest that ginger may accelerate recovery of maximal strength after eccentric resistance exercise and reduce the inflammatory response to cardiorespiratory exercise. Major limitations to the research include the use of untrained individuals, insufficient reporting on adverse events, and no direct comparisons with NSAID ingestion. While ginger taken over 1-2 weeks may reduce pain from eccentric resistance exercise and prolonged running, more research is needed to evaluate its safety and efficacy as an analgesic for a wide range of athletic endeavors.
Ginger (Zingiber officinale) as an Analgesic and Ergogenic Aid in Sport: A Systemic Review.

Gott är det iallafall
Hobbes är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 18:20.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)